چگونه یک مهندس نرم افزار موفق باشیم ؟

سه شنبه 17 فروردین 1395

در این مقاله به بررسی نکاتی می پردازیم که هر برنامه نویسی باید آن ها را بداند و در مسیر کاری از آن ها استفاده کند. اگر یک فرد این موارد را به درستی انجام بدهد، یک برنامه نویس موفق خواهد بود.

چگونه یک مهندس نرم افزار موفق باشیم ؟

ما همگی مهندسین نرم افزار هستیم، شغل ما ایجاد و توسعه ی نرم افزار ها است.البته افراد زیاد دیگری نیز در حوزه ی ایجاد و توسعه ی نرم افزار ها فعالیت می کنند که به هیچ وجه رشته ی تحصیلی و یا کاری اشان نیست، بنابراین خالقین نرم افزارها تنها به مهندسین نرم افزار محدود نمی شوند. همان طور که می دانید توسعه ی نرم افزارها مراحل کاری و چرخه ی خاصی دارد. در این مقاله ما به هیچ وجه نمی خواهیم مراحل تولید نرم افزار را بررسی کنیم، بحث ما موضوع دیگری است . حتما باید اصطلاح  "وقتی شما کارتان را به نحو احسن انجام دهید، نیازی نیست که راجع به مسائل دیگر نگران باشید." را شنیده باشید.در این مقاله می خواهیم به بررسی مواردی بپردازیم که باید برای تولید یک محصول/نرم افزار موفق در نظر گرفته شوند. اگر بتوانیم از این نکات در پروژه ها و کدنویس هایمان استفاده کنیم، می توانیم مهندسان نرم افزار موفقی شویم.

چگونه یک مهندس نرم افزار موفق باشیم؟

نکاتی که در زیر درباره ی آن ها صحبت خواهیم کرد، به وسیله ی آقای Glenn Block در کنفرانس سالیانه ی C# Corner مطرح شده اند و موارد ارزشمندی هستند که باید به آن ها توجه و دقت کامل داشته باشیم.

از شکست نترسید

همه ی ما برنامه نویس و یا توسعه دهنده هستیم. ما اشتباه می کنیم، همه ی مردم اشتباه می کنند. از شکست خوردن نترسید. شکست های شما می توانند بهترین آموزگاران شما محسوب شوند. همه ی ما می توانیم اشتباهاتی انجام بدهیم که منجر به شکست ما شود. اما مهم ترین نکته این است که از شکست ها درس بگیریم. اگر از شکست هایی که می خوریم نترسیم و سعی کنیم از آن ها پند بگیریم، تلاش های بعدی ما قطعا به موفقیت منجر خواهند شد.

 

بر اساس یک نقل قول مشهور : " اگر تا به حال شکست نخورده اید، هیچ چیز جدیدی را تجربه نکرده اید."

از درخواست کمک از دیگران نترسید

ما در محیطی کار می کنیم که همه در آن در حال تلاش هستیم و در کارهایمان گاهی اوقات با شکست نیز مواجه می شویم. شما هرگز نباید از درخواست کمک از دیگران هراسی داشته باشید. درخواست کمک از دیگر افراد می تواند تا حد زیادی از فشار کاری شما کم کند و فکر می کنید این کار، چه حاصلی خواهد داشت؟اگر از فشار کاری شما کم شود، می توانید پروژه اتان را سروقت به کارفرما تحویل بدهید. و این دقیقا همان چیزی است که مدیر شما از شما می خواهد. برخی اوقات حتی مشورت با یک فرد کم تجربه تر نیز می تواند برای شما مفید باشد. بنابراین هرگز از درخواست کمک نهراسید. فقط یادتان باشد برای این کار باید غرور و خودپسندی را از خودتان دور کنید.

همواره در حال یادگیری باشید

ما در جهانی زندگی می کنیم که هر لحظه چیز جدیدی در حال ظهور است. برای صنعت IT نیز قضیه به همین منوال است. هر روز چیز جدیدی برای یادگرفتن وجود دارد. در پایان روز ، ارزشمند ترین چیز، نکته ای است که در آن روز یاد گرفته اید. شما باید همه ی تکنولوژی هایی که مربوط به حوزه ی کاری شما می باشند را امتحان کنید. همچنین این نکته نیز مهم است که شما باید در تعدادی از ان ها حرفه ای باشید.

شما نمی توانید همه چیز را یاد بگیرید

وقتی نکات بالا را می خوانید احتمالا این سوال به ذهنتان خطور پیدا می کند که " من چطور می توانم همه ی تکنولوژی ها را یاد بگیرم؟" وقتی من می گویم پیوسته در حال یادگیری باشید ، منظور من این است که به سراغ تکنولوژی هایی بروید که در زمینه ی برنامه نویسی و زندگی کاریتان به شما کمک خواهند کرد و همچنین سعی کنید در تعدادی از ان ها مهارت خودتان را بالا ببرید.

به کد خودتان ارزش بدهید

منظور من از این جمله این است که شما دقیقا به چه صورتی کد خودتان را می نویسید. هر زمانی که کد نویسی می کنید، مطمئن شوید که کدتان، کاری را که قرار است انجام بدهد، را به صورتی کاملا ساده و شفاف انجام می دهد. کد خودتان را به صورتی بنویسید که به سادگی ، قابل نگهداری باشد در غیر اینصورت فردی که مسئول نگهداری از کد شماست، بعد از چند روز /ماه/سال با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

یک آموزگار برای خودتان پیدا کنید، سعی کنید خودتان یک آموزگار باشید

همه ی ما در زندگی امان یک معلم داریم که به ما علم و دانش یاد می دهد و به ما کمک می کند تا مسائل زندگی را بهتر متوجه شویم، درست است؟

نکته ی بسیار مهمی که وجود دارد این است که شما باید آموزگاری را پیدا کنید که شما را به درستی به مسیر صحیح هدایت کند. سعی کنید از معلم تان یاد بگیرید زیرا یک معلم می تواند تجربیاتی را که در طول زندگی ش کسب کرده است، به شما آموزش بدهد و همه ی ما می دانیم که تجربه، انسان ها را قدرتمند می کند. وقتی چیزهایی را فرا گرفتید سعی کنید برای افراد دیگر نقش یک معلم را بازی کنید و دانش و آموخته هایتان را به آن ها منتقل کنید.

احمق نباشید

تعداد کمی فرد احمق نیز در اطراف ما وجود دارد، لزومی ندارد همه افراد خوب باشند. ممکن است گاهی اوقات با افرادی کار کنید که به صورت مداوم حرف های منفی می زنند. نکته ای که مهم است این است که شما سعی کنید فرد خوبی باشید.

هرگز خودتان را با شک و تردید، درگیر کاری نکنید

این یک واقعیت است که همه ما در پروژه هایمان با بن بست مواجه خواهیم شد. اما نکته ای که وجود دارد این است که مقدار کاری که شما در یک بازه زمانی می توانید انجام بدهید، محدود است. سعی کنید این موضوع را بفهمید. وقتی شما برگه ی توضیح پروژه را دریافت می کنید ، سعی کنید کاری که به شما محول شده است را درک کنید و میزان زمان مورد نیاز آن را تخمین بزنید. اگر زمانی که تخمین زدید با زمانی که کارفرما از شما خواسته است، برابری نمی کند و کارفرما در زمان کوتاه تری پروژه را می خواهد، باید این نکته را به او گوشزد کنید. مورد بسیار مهم این است که محصولی که به کارفرما داده می شود باید کاملا مطمئن باشد و bug ای نداشته باشد. بنابراین هرگز مسئولیتی را باشک و تردید بر عهده نگیرید.

هرگر "بله" نگویید وقتی در حقیقت، جواب شما "خیر" است.

"ایده درست" همیشه نباید "ایده ی شما " باشد

آیا نیازی هست این مورد را توضیح بدهیم؟ همه ی ما کار می کنیم، قوه تفکر داریم و ایده هایی در ذهن خود داریم. برخی اوقات ممکن است فردی که از شما تجربه ش کمتر است ، مشکلی را حل کند که شما از حل آن عاجز بودید. فقط این نکته را بپذیرید که ایده ی درست می تواند از جانب هر کسی ارائه بشود. اگر از میزان خودخواهی و خودپسندی خودتان کم کنید، پذیرش ایده های دیگران برای شما راحت تر خواهد بود.

شنونده ی خوبی باشید

سعی کنید شنونده خوبی باشید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید مسائل را از زاویه ی نگاه دیگران نیز بررسی کنید. می توانید بفهمید آن فرد مسائل را چطور ارزیابی می کند. این ویژگی ، انعطاف پذیری و محبوبیت شما را بیشتر خواهد کرد. اگر تصور کردید که فرد مقابل شما ایده غلطی دارد، می توانید به او تذکر بدهید و راه صحیح را به او بازگو کنید.

آزمایش ، آزمایش و باز هم آزمایش

آزمایش یکی از مهم ترین وظایف در چرخه ی کاری یک برنامه نویس است. هیچ گاه محصول خودتان را بدون آزمایش عرضه نکنید. زیرا در مرحله ی آزمایش ، شما با خطاها و bug هایی روبرو خواهید شد که کارفرما و مدیر شما هرگز نمی خواهند آن ها را ببینند.

سوال: بیشترین و متداول ترین دروغ برنامه نویس ها چیست؟

پاسخ : من unit testing را به صورت کامل انجام داده ام.

الگوها

همیشه الگویی را برای پروژه انتخاب کنید که بیشترین سازگاری را با پروژه شما داشته باشد. یک الگوی نامناسب می تواند در مرحله نهایی پروژه ، آن را با شکست مواجه کند. بنابراین انتخاب یک الگوی مناسب، یکی از مهم ترین مراحل در چرخه ی کاری یک برنامه نویس محسوب می شود.

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید