تفاوت بین PHP و ASP.NET

سه شنبه 28 اردیبهشت 1395

در این مقاله می خواهیم با استفاده از مستنداتی که در دست داریم، مقایسه ای بین دو زبان محبوب PHP و ASP.net انجام بدهیم و مزایا و معایب هر کدام را بررسی کنیم.

تفاوت بین PHP  و ASP.NET

مدت زمان زیادی است که یک مبارزه ی سرسختانه در اینترنت برای مشخص کردن میزان برتری PHP و ASP.NET  در بین طرفداران این دو زبان ، شکل گرفته است. هر چقدر این مبارزه سرعت بیشتری پیدا می کند، وجود یک مقایسه ی صادقانه و بی پرده بین آن ها ضرورت پیدا می کند.هر دوی این زبان ها در برنامه ها و وب سایت های بزرگ زیادی به کار گرفته شده اند. برخی از وب سایت های موفق مثل Facebook, Google و  Twitterنیز از این زبان ها بهره گرفته اند، پس در میزان توانایی این زبان ها نباید هیچ گونه شکی وجود داشته باشد.

درباره PHP

PHP بیانگر عبارت Hypertext Preprocessor است. این زبان به عنوان یک ابزار script به کار می رود که به سرعت راه خودش را در اینترنت به عنوان پر مصرف ترین زبان باز کرد. این اتفاق به دلیل آسانی استفاده از آن ،سهولت یادگیری و محبوبیت این زبان رخ داد. بر اساس آخرین حدس ها، PHP بر روی بیش از 244 میلیون وب سایت در سراسر جهان نصب است. بهترین ویژگی PHP ، رایگان بودن آن است و همچنین این زبان، از framework هایی پشتیبانی می کند که توسعه ی وب را سریع تر می کند.

چارت زیر محبوب ترین نسخه های PHP را نمایش می دهد.

درباره ASP.NET

ASP.Net  توسط شرکت Microsoft  توسعه داده شد . این کار برای فراهم کردن یک ابزار Script برای ساخت آسان صفحات وب و برنامه های وب صورت گرفت. این تکنولوژی جایگزینی برای ASP (Active Server Pages) محسوب می شود، ASP پلتفرم دیگری است که به وسیله ی شرکت Microsoft توسعه داده شد . کدهای مربوط به ASP.Net می تواند توسط هر زبان .Net ای نوشته شود، که همین قابلیت ، این زبان را بین برنامه نویسان .NET محبوب ساخته است.

چارت زیر محبوب ترین نسخه های ASP.NET  را نمایش می دهد.

 

مقایسه

PHP و ASP.NET دو زبان برنامه نویسی هستند که تفاوت های بسیاری دارند و هر کدام هم طرفداران متعصب خودشان را دارند. اگرچه ، وقتی عمیق تر نگاه می کنیم و یک نگاه جامع تر می اندازیم ، تفاوت های بسیار زیادی آشکار می شوند. من این زبان ها را کامپایل کردم و سعی کردم به یک نتیجه برسم.

مقیاس پذیری

PHP و ASP.NET هر دو مقیاس پذیری بالایی دارند. Google  و Facebook  دو سایت پر ترافیک موجود هستند که با تکنولوژی PHP نوشته شده اند در حالی که MySpace و MSN که بازدیدهای بسیاری دارند با تکنولوژی ASP.Net ساخته شده اند. این نشان می دهد که این زبان ها قدرت مقیاس پذیری بالایی دارند و ادامه کار بستگی به برنامه نویس دارد که تا چه حدی برنامه ش را مقیاس پذیر ایجاد کند. مقیاس پذیری و  نگهداری برنامه های مبتنی بر وب اساسا بر عوامل زیر بستگی  دارد :

-میزان تجربه برنامه نویس

-استفاده از بهترین تمرین های برنامه نویسی

-استفاده از یک framework برنامه نویسی Stable

- پیروی از راهنمایی ها و استاندارد های برنامه نویسی

-کارایی و سرعت

برای اکثر برنامه های تحت وب ، عملکرد و کارآیی به تعامل بین Script ، پایگاه داده و server  بستگی دارد. اغلب برنامه های تحت  PHP از LAMP stack استفاده می کنند که مخفف “Linux, Apache, MySQL and PHP” است که برای توسعه ی وب بسیار محبوب و مشهور هستند ، و برای افزایش کارایی به کار گرفته می شوند.

اغلب برنامه های ASP.net از پایگاه داده ی Microsoft SQL Server استفاده می کنند ، اگر چه MySQL نیز می تواند با این برنامه ها مورد استفاده قرار بگیرد. تفاوت کمی میان میزان کارایی ASP.NET+MSSQL و PHP+MySQL stack و PHP+MySQL در مقایسه با ASP.NET+MSSQL وجود دارد. عامل دیگری که کارایی را تحت تاثیر قرار می دهد، سیستم عامل (OS) و filesystem موجود در server است. مشخص شده است که  Linux و یک ext4 file system کارایی بهتری نسبت به Windows و NTFS filesystem دارند. بنابراین یک برنامه PHP که بر روی وب هاست LINUX در حال اجراست، کارایی بهتری نسبت به یک برنامه مشابه بر روی ASP.NET با Windows host دارد. PHP در این زمینه پیروز است.

هزینه

PHP, MySQL server, Apache server, PostgreSQL server و Linux OS همگی رایگان هستند و زمانی که به روز رسانی (upgrade) برای آن ها منتشر می شود، آن هم به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد. علاوه بر رایگان بودن آن، هیچ هزینه ای برای مجوز اضافی جهت یک Server  پشتیبان گیری و یا برای اجرای چند  server برای عملیات خوشه سازی و load balancing نیاز نیست.

LAMP همچنین در بین شرکت های ارائه دهنده ی host متداول تر و محبوب تر است و به خاطر همین محبوبیت و کاربرد بالا ، هزینه ی ماهیانه ی آن کمتر از Windows hosting است.

در سوی دیگر ، ASP.net و IIS رایگان هستند ولی شما باید سیستم عامل Windows را برای آن ها خریداری کنید. علاوه بر این هزینه های قابل توجهی برای مجوز گیری Microsoft Windows Server ، Microsoft SQL Server و به روز رسانی های آینده ی آن ها مورد نیاز است. به عنوان مثال، Microsoft Server 2012 R2 Standard - 64-bit هزینه ای معادل 1042 دلار و Microsoft SQL Server 2014 Standard هزینه ای حدود 3,226 دارند.بنابراین با کمی محاسبه متوجه می شویم که هزینه ی پرداختی برابر با هزاران دلار است. در مقایسه با PHP که کاملا رایگان است، باز هم پیروز این بخش PHP است.

پشتیبانی و منابع

LAMP به صورت Open Source است و پشتیبانی زیادی را از جامعه ای دریافت می کند که شامل برنامه نویسان  و توسعه دهندگانی است که از سراسر جهان گرد هم آمده اند و تلاش می کنند تا قابلیت ها و به روز رسانی های این برنامه را به صورت مداوم منتشر کنند. علاوه بر این منابع پشتیبانی و برنامه نویسان زیادی برای کمک در زمینه ی PHP و LAMP موجود هستند.

از سوی دیگر ASP.net  برای دریافت به روز رسانی ها و قابلیت های جدید بر تعداد محدودی از مهندسان در شرکت مایکروسافت تکیه کرده است. علاوه بر این پشتیبانی کمتری برای پاسخ به سوالات کاربران و چالش های آن ها وجود دارد.

بنابراین PHP  که به صورت open source است و حمایت جامعه ی وسیعی از برنامه نویسان و توسعه دهندگان را دریافت می کند، در این زمینه نیز پیروز است.

ویرایشگر ها و در دسترس بودن ابزار

هر دو PHP و MySQL به ویرایشگر خاصی وابسته نیستند و برنامه نویسان می توانند از انواع ویرایشگر هایی که موجود است استفاده کنند.

ASP.Net نیز به وسیله ی اکثر IDE ها پشتیبانی می شود. اگر چه اغلب کاربران ASP.net اصولا برای توسعه ی برنامه های .NET خودشان از Visual Studio editor شرکت Microsoft استفاده می کنند. Microsoft Visual Studio یکی از قدرتمند ترین و انعطاف پذیر ترین IDE های موجود است ، اگر چه به صورت رایگان نیست. بنابراین برای یافتن یک IDE مناسب برای برنامه های ASP.Net شما ناچارید کمی هزینه کنید.

برنامه نویسان PHP علاقه به استفاده از ویرایشگر هایی مثل phpDesigner VIM, Notepad++, Sublime Text دارند که از پیشرفته ترین ویرایشگر ها هستند. این ویرایشگر ها می توانند عملیات های پیچیده ای را در بازه های زمانی بسیار سریع انجام دهند. وقتی برنامه نویسان نیاز دارند تا برنامه اشان را با سایر پلتفرم ها ادغام کنند، برنامه نویسان PHP موقعیت بهتری خواهند داشت . زیرا به دلیل محیط برنامه نویسی open source ای که در آن فعالیت می کنند راحت تر می توانند با سایر پلتفرم ها سازگاری داشته باشند.

سهولت یادگیری

PHP به سادگی این رقابت را می برد. ASP.NET معمولا با C# (C ‘Sharp’) نوشته می شود که مبتنی بر C است و یادگیری آن برای برنامه نویسان تازه کار چندان آسان نیست. Syntax این زبان پیچیده و دشوار است، حتی برای برنامه نویسان حرفه ای. افرادی که تازه به کار برنامه نویسی روی می آورند، ASP.Net را زبان مشکلی می دانند.

از سوی دیگر ، PHP برای یادگیری آسان است. فقط کافی است چند خط ساده از کد را یاد بگیرید و بعد از آن به راحتی می توانید با تم های WordPress کار کنید.

مقایسه بین زبان های برنامه نویسی استفاده شده در سایت های متداول

محبوبیت

چارت زیر نشان می دهد که که مححبوب ترین زبان برای برنامه نویسی سمت server برای server  های مختلف کدام زبان است.

در زیر چارت دیگری را برای اثبات همین ادعا می بینید.

نتیجه گیری

دلایل زیاد دیگری برای اثبات برتری PHP بر ASP.NET وجود دارد ولی احتمالا هرگز پایانی برای این گفت و گو ها وجود نخواهد داشت . مشکل اصلی این است که هر دو این زبان ها در جایگاه خودشان کاربردی و خوب هستند اما افرادی که مدت زمان زیادی را با PHP کار کرده اند (برخی از آن ها بیش از یک دهه ) مطمئنا دوست ندارند که به سراغ ASP.net جدید بروند . هزینه نسبتا زیاد و یادگیری syntax پیچیده برای این افراد کار چندان آسان و جذابی نیست. این یکی از دلایل محبوبیت و متداول بودن PHP است.

اگر شما در حال حاضر با تکنولوژی .NET framework آشنا هستید و یا می خواهید فقط از محصولات شرکت Microsoft  استفاده کنید، هیچ دلیلی ندارد که نگران باشید. هر فرد بنا بر نیاز هایی که دارد می تواند یکی از این تکنولوژی ها را اتخاب کند و به کار با آن بپردازد.

 

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید