بررسی مختصر زبان های برنامه نویسی

سه شنبه 31 فروردین 1395

این مقاله در مورد معنای زبان های برنامه نویسی ،اهمیت زبان های برنامه نویسی ،ساختار زبان های برنامه نویسی و انواع زبان های برنامه نویسی می باشد.

بررسی مختصر  زبان های برنامه نویسی

خلاصه:

معرفی

معنای زبان های برنامه نویسی

اهمیت زبان های برنامه نویسی

ساختار زبان های برنامه نویسی

انواع زبان های برنامه نویسی

نتیجه گیری

معرفی:

زبان های برنامه نویسی ،یک تکنولوژی بسیار مهمی در زمینه نرم افزار هستند ،که بدون استفاده از آن ها برنامهنویسان نمی توانند در رابطه با تولید و توسعه نرم افزار کاری انجام دهند.درواقع زبان های برنامه نویسی یک عامل کلیدی برای هر نرم افزار به حساب می آید.

انواع مختلفی از زبان های برنامه نویسی  که درحال حاضر مرسوم می باشند، وجود دارد. این مقاله به اهمیت زبان های برنامه نویسی می پردازد.

زبان عادی ،یک ارتباط بین دو نفر است .ما با استفاده از انگلیسی ، هندی و غیره ،با افراد ارتباط برقرار می کنیم.

                                                   شکل 1: واسط برای برقراری ارتباط

زبان های برنامه نویسی یکی از انواع زبان ها می باشد . که آن ، میانی بین انسان و سیستم می باشد. برنامه نویسی یک نوع زبان است. انواع مختلفی از زبان های برنامه نویسی وجود دارد که ما از آن ها استفاده می کنیم.هر زبان برنامه نویسی ، syntax  مخصوص خود را دارد  . Syntax ، مجموعه ای از قوانین و مقررات می باشد.

                                             شکل 2: واسط برای برقراری ارتباط با سیستم

اهمیت زبان های برنامه نویسی:

زبان های برنامه نویسی بخش اصلی نرم افزار می باشند .بدون برنامه نویسی ما نمی توانیم بسیاری از برنامه ها و نرم افزار ها را تولید کنیم.زبان های برنامه نویسی یک عامل کلیدی برای نرم افزار و سیستم های تعبیه شده می باشد.بدون زبان های برنامه نویسی ما نمیتوانیم ارتباطی با ماشین ها و سیستم ها داشته باشیم. سیستم ها فقط کد یا زبان ماشین را میدانند.کدهای ماشین به معنای  مجموعه ای از اعداد می باشد که به آن ها میتوانیم بیت بگوییم.

انسان ها فقط زبان سطح بالا را می دانند اما ماشین ها، زبان های سطح بالا را نمی دانند. انسان ها و ماشین ها به صورت مستقیم نمی توانند باهم ارتباط برقرار کنند.ما به یک واسط نیاز داریم زیرا انسان ها زبان ماشین را متوجه نمی شوند همانطوری که ماشین ها زبان های سطح بالا را نمی توانند متوجه شوند.

کامپایلر:

کامپایلر واسطی است برای درک هر زبانی . کامپایلر زبان سطح بالا را به زبان سطح پایین  تبدیل می کند و همچنین زبان سطح پایین را به زبان سطح بالا تبدیل می کند. هرزبانی در ابتدا به یک کامپایلر نیاز دارد، بدون کامپایلر نمی‎توانست زبان سطح پایین را درک کند.

ورودی:

خروجی:

                                            

                                                    شکل 3: جریان زبان های برنامه نویسی

دیاگرام بالا ،جریان زبان های برنامه نویسی را توضیح می دهد. جریان کد را برای هریک از زبان های برنامه نویسی بنویسید.بعد از نوشتن برنامه نویسی ما نیاز به کامپایل داریم.کامپایلر باید همزمان با تبدیل زبان سطح بالا به زبان سطح پایین (زبان ماشین ) ،گرامر  (Syntax) زبان برنامه نویسی را چک کند.اگر ما هر گونه خطای نحوی  (syntax error) داشته باشیم، کامپایلرزبان سطح بالا را به زبان ماشین تبدیل نمی کند و به جای آن در مورد خطا به ما اطلاع می دهد.

                                                                  شکل 4: وظیفه کامپایلر

دیاگرام بالا ، راه تبدیل از زبان سطح بالا به زبان سطح پایین را توضیح می دهد. همین روند برای تبدیل زبان سطح پایین به زبان سطح بالا تکرار می شود.

ساختار زبان های برنامه نویسی:

هر زبان برنامه نویسی ساختار  جداگانه ای دارد اما با هرتغییر کوچکی در هر برنامه نویسی، تغییر می کند. از  لحاظ گرامری (Syntax) ، ما در هرزبان برنامه نویسی فقط تغییرات داریم در غیر این صورت ساختار  یکسان می باشد.

ساختار:

                                     شکل 5 : ساختار زبان های برنامه نویسی

فایل هدر(Header) بیشتر فایل ها را پشتیبانی می کند.که در بالای برنامه قرار دارد .فایل هدر ، هد(Head)  برنامه می باشد. ما فایل هدر(header file) را با نام مختلف و در زبان مختلف صدا می زنیم ،مانند زیر:

Header File -> C Language

Header File -> C++ Language

Package -> Java Language

Namespace -> C# Language

تابع اصلی یکی از قسمت های مهم در زبان برنامه نویسی می باشد .تابع اصلی مانند بدنه(body) برنامه ما، می باشد، هرتابع در قسمت تابع اصلی ،اتفاق می افتد.تابع اصلی نقطه شروع از زبان های برنامه نویسی می باشد.

زیرتابع (Sub function)، یک تابع اختیاری می باشد.اگر به آن احتیاج داشتیم از آن استفاده می کنیم ،در غیر اینصورت آن را ترک می کنیم.

تمامی زبان های برنامه نویسی از لحاظ گرامری (Syntax)  با همدیگر تفاوت دارند اما در نهایت خروجی آن ها یکسان می باشد.برای مثال برای اینکه بخواهیم یک خط را چاپ کنیم در زبان های مختلف  به شکل زیر نوشته می شود:

printf(“Welcome To C# Corner”) 	C Language
cout<<”Welcome To C# Corner”; 	C++ Language
System.out.print(“Welcome To C# Corner”); 	Java Language
Console.WritLine(“Welcome To C# Corner”); 	C# language

انواع زبان های برنامه نویسی :

ما زبان های برنامه نویسی مختلفی را در دسترس داریم که در زیر آمده است:

•	C
•	C++
•	Java
•	C#
•	Python
•	Ruby

همه ی این زبان های برنامه نویسی در حال حاضر به صورت رایج و مرسوم، استفاده می شوند. ما می توانیم از هرکدام از زبان ها که احساس بهتری داریم ،استفاده کنیم.زبان های C ، C++  ، Java وC#   گرامرهای (Syntax) مختلفی دارند اما مفهوم یکسانی دارند. اگر شما کار کردن با یکی از زبان ها را بدانید ، بقیه ی زبان ها را به راحتی یاد خواهید گرفت.

نتیجه گیری :

این مقاله به کسانی که تازه برنامه نویسی را آغاز کرده اندکمک می کند .اگر ما یک زبان برنامه نویسی را یاد بگیریم می توانیم در همه ی زبان ها استفاده کنیم .همه ی زبان ها قسمت هد (Head)  و بدنه (Body) را دارند. ساختار هر برنامه مانند ساختار یک انسان، دارای بدنه (Body) می باشد.

آموزش سی شارپ

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • C#.net
  • 5k بازدید
  • 5 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید