آشنایی و درک مفهوم NET.

یکشنبه 12 اردیبهشت 1395

در این مقاله با مفاهیم اصلی و پایه ی NET. آشنا می شویم و ساختار اصلی و جزئیات آن را با هم بررسی می کنیم. سپس یک برنامه ی ساده با زبان #C پیاده سازی می کنیم.

آشنایی و درک مفهوم NET.

مقدمه

پلتفرم NET. و زبان های برنامه نویسی مرتبط با آن ، به خصوص C# ، تحول بزرگی را در زمینه توسعه ی برنامه ها ایجاد کرده اند. این مدل جدید برنامه نویسی یک راه قدرتمند و بهینه برای ساخت وب سرویس ها و برنامه های مبتنی بر XML است . فریم ورک .NET همه امور مورد نیاز را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید برنامه هایی با حداکثر قابلیت و بازدهی بسازید. همچنین IDE شرکت Visual Studio ، مایکروسافت نیز محیط مناسبی را برای برنامه نویسان فراهم کرده است . پلتفرم .NET زمینه ی وسیعی را برای توسعه ی برنامه های تحت  Windows فراهم کرده است و همچنین در آینده نیز می تواند زمینه ی توسعه ی برنامه ها در سیستم عامل های دیگر را فراهم کند.

.NET به چه معناست؟

.NET استراتژی جدید شرکت Microsoft است که برای آسان سازی ساخت وب سرویس های XMLXML Web Service) ایجاد شده است و همچنین توسعه، تغییر و نگهداری برنامه های دسکتاپ را نیز فراهم می کند.

پلتفرم .NET یک محیط runtime است که می تواند اجرای برنامه های تحت زبان های مرتبط با خودش را امکان پذیر کند. در حقیقت مانند یک لایه نرم افزاری بین برنامه هایی که در .NET و سیستم عامل نوشته شده اند، عمل می کند.

برای این که بتوانیم به معنای ساده تر و شفاف تری از واژه ی .NET برسیم، می توانیم آن را اینگونه تعریف کنیم که .NET مجموعه ای  از ابزارها و تکنولوژی هایی است که شامل موارد زیر است :

.NET Framework پایه و اساس Microsoft .NET است .

چرا از بین همه ی گزینه های موجود باید .NET را انتخاب کنیم؟

زیباترین ویژگی .NET ،این است که ما مجبور نیستیم زبان جدیدی را برای انجام عملیات در این پلتفرم  یاد بگیریم. این پلتفرم با بیشتر زبان های برنامه نویسی سازگار است و برای کارکردن در این پلتفرم از نظر ساختار های زبان ها کمتر به مشکل برمی خوریم.

پلتفرم .NET موارد زیر را در اختیار ما می گذارد:

توسعه ی زبان های متعدد

محیط اجرای قدرتمند برای برنامه ها (CLR)

محیط برنامه نویسی و توسعه ی مناسب (Visual Studio .NET)

ارتباط قوی و سطح بالا میان برنامه های مختلف

پشتیبانی از پروتکل هایی مانند : SOAP, XML, HTTP و HTML

وجود class library های قوی و قدرتمند با بیش از 2000 کلاس

و بسیاری قابلیت های دیگر

.NET Framework

عبارت .NET framework به معنای مجموعه ای از تکنولوژی ها است که پایه و اساس توسعه را برای برنامه ها در پلتفرم .NET فراهم می کند.

در حقیقت .NET Framework  یک محیط توسعه و اجرا برای برنامه ها است که به کتابخانه ها و زبان های برنامه نویسی مختلف اجازه می دهد تا به صورت مناسب با هم کار کنند و برنامه های مبتنی بر Windows تولید کنند که برای ساخت، مدیریت و توسعه نیز بسیار آسان تر از سایر سیستم عامل ها هستند.

اجزای اصلی .NET Framework عبارتند از :

Framework Class Libraries (FCL)

Common Language Runtime (CLR) and

Common Language Specification (CLS)

.NET Framework از پروتکل ها و شاخصه های استاندارد موجود در اینترنت  مانند TCP/IP, SOAP, XML و HTTP استفاده می کند تا به این وسیله بتواند رنج وسیعی از افراد ، سیستم ها ،اطلاعات و دستگاه ها را به هم متصل کند.

حالا به اجزای تشکیل دهنده ی .NET Framework نگاهی می اندازیم .
Framework Class Library (FCL)

Framework class library وسیع و گسترده است  و شامل بیش از 2,000 کلاس است. Framework Class Library از بخش های اصلی زیر تشکیل شده است:

Class Library پایه

Windows Forms

ASP.NET Web Forms

ASP.NET Web Services

Data and XML classes

Class Library پایه دربردارنده ی سرویس هایی نظیر امنیت (Security) ، شبکه (Networking) ، امکانات عیب یابی (Diagnostics) ، I/O و ... است .

Common Language Specifications (CLS)

یکی از مهم ترین اهداف .NET Framework ، پشتیبانی از تعداد زیادی از زبان ها است  که به وسیله ی CLS به این هدف رسیده است . برای به کارگیری تعداد زیادی زبان، این ویژگی بسیار مهم است که در برخی مشخصات اصلی با هم مشترک باشند. به عنوان مثال هر زبانی اندازه و داده های مخصوص به خودش را دارد. بنابراین CLS یک توافق نامه بین طراحان زبان ها و class library ها است.

Common Language Runtime (CLR)

CLR ، یک runtime است که به وسیله ی .NET تهیه شده است و به ما اجازه می دهد تا برنامه هایمان را بر روی  پلتفرم .NET اجرا کنیم. CLR امکانات زیر را فراهم می کند:

توسعه ی ساده ی برنامه ها

امنیت (زیرا اکثر بررسی های امنیتی را در زمان اجرا انجام می دهد)

برنامه نویسی و توسعه ی آسان

پشتیبانی از تعداد زیادی از زبان ها

کارایی قوی

به وسیله ی قابلیت کامپایل JIT (Just-in-Time) که در CLR تعبیه شده است، کارایی برنامه ها بسیار بالا رفته است . اولین بار که یک متد در برنامه به حالت اجرا می رود، CLR درستی آن را بررسی می کند، سپس JIT را فراخوانی می کند تا IL را به کدهای خالص تبدیل کند. دفعه ی  بعدی که متد می خواهد اجرا شود، فقط کد خالص مستقیما اجرا می شود.

فرآیند برنامه نویسی در محیط .NET به صورت زیر است :

1-کد را در یکی از زبان های .NET ، می نویسیم.

2-آن را با استفاده از کامپایلر های مخصوص زبان ، کامپایل می کنیم.

3- IL را اجرا می کنیم.

 

برای استفاده از .NET ما باید با واژه های زیر نیز آشنا باشیم:

Assemblies

Assembly ها گروهی از منابع هستند که در قالب یک واحد منطقی با هم کار می کنند و شامل موارد زیر هستند:

MSIL (زبان متوسط، زبان رابط )

Meta Data (انواع مختلفی که در برنامه استفاده شده اند را توضیح میدهد)

Manifest ( رابطه ی بین المان های موجود در assembly را بیان می کند.)

Manifest

یک Manifest رابطه ی بین المان های موجود در یک assembly و المان های خارجی را بیان می کند . شما می توانید از ابزار ildasm.exe برای جداسازی assembly ها استفاده کنید.

شروع کار با C#

شروع کار با C# بسیار ساده است. C# بهترین زبان برای پلتفرم .NET است. این زبان به صورت اختصاصی برای پلتفرم .NET طراحی شده است و بیشترین سود و بهره را از این پلتفرم دریافت می کند. محیط اجرای برنامه ها برای این زبان در .NET فراهم شده است و CLR نیز وظیفه ی مدیریت اجرای کد ها را بر عهده دارد.

برای شروع یک برنامه ساده با هم اجرا می کنیم :

ما می توانیم از ildasm.exe برای درک بهتر ساختار کد استفاده کنیم. به این ترتیب همان طور که در شکل زیر می بینید، کد به صورت آشکارتر و با جزئیات بیشتری در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

 

پنجره اصلی برنامه ی ILDASM به صورت زیر است:

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

فایل های ضمیمه

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • C#.net
  • 3k بازدید
  • 1 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید