10 اصول کاربردی برای برنامه نویسان نرم افزار

شنبه 26 تیر 1395

دراین مقاله به بررسی مواردی می پردازیم که می تواند در مسیر تبدیل شدن به یک برنامه نویس موفق به شما کمک کند. اگر یک برنامه نویس و یا توسعه دهنده نرم افزار هستید ، مطالعه ی این مقاله و به کارگیری این موارد را به شما توصیه می کنیم.

10 اصول کاربردی برای برنامه نویسان نرم افزار

یک برنامه نویس و یا توسعه دهنده برای موفقیت، علاوه بر دانش و مهارت در زمینه کاری ، به موارد دیگری نیز نیاز دارد. این موارد شامل تجربه ، تمرین، از خودگذشتگی، پشتکار و تعهد می شوند.

ما چند تا از این موارد را برای شما جمع آوری کرده ایم:

1-مشکل را اصولی رفع کنید تادیگر به عقب برنگردید.

زمانی که در برنامه با یک مشکل برخورد می کنیم، باید به رفع آن بپردازیم. ما باید دقت کنیم زمانی مشکل، کامل رفع شده است که هرگز دوباره در برنامه ظاهر نشود. اگر به هر دلیلی نشانه هایی از مشکل در برنامه وجود داشته باشد، به این معنی است که خطا به صورت کامل برطرف نشده است. اگر یک بار مشکل های موجود را به صورت کامل برطرف کنید، هم در زمان و هم در میزان کدنویسی برنامه صرفه جویی کرده اید.

2-source code برنامه را چندین بار مطالعه کنید.

اغلب افراد این جمله را باور دارند که:  کدنویسی به مراتب آسان تر از فهم کدهایی است که توسط افراد دیگر نوشته شده است. برخی اوقات مستندات مربوط به پروژه تکمیل نیستند، برخی اوقات نیز پیش می آید که کدها به صورت نامرتب و کثیف نوشته شده اند. ما به شما توصیه می کنیم که کدهای سایر افراد را چندین بار بخوانید و بررسی کنید تا تفاوت میان کدنویسی مرتب و کثیف را متوجه شوید. این کار، قطعا به افزایش کیفیت کار شما در کدنویسی کمک بسیاری خواهد کرد. اگر می خواهید که به صورت مرتب کدنویسی انجام بدهید، ابتدا باید کدنویسی مرتب را فرابگیرید و اگر بخواهید کدنویسی مرتب را فرابگیرید، باید کدهای بسیاری را بخوانید و بررسی کنید.

3-اشتیاق یادگیری

برای این که یک برنامه نویسی عالی شوید، قبل از هر چیزی باید اشتیاق رسیدن به این هدف را در درون خود داشته باشید. هیچ تلاش و تمرینی نمی تواند یک فرد بی انگیزه را برای رسیدن به یک هدف، یاری کند. اگر اشتیاق و هدف نداشته باشید، تمرین و تلاش بی فایده است.

4-از استانداردها پیروی کنید، به دنبال خلق مدل های جدید نباشید.

اگر سازمان شما استاندارد ها و قوانین خاصی دارد، به دنبال این نباشید که قوانین خود را ایجاد کنید. اما در صورتی که در سازمان شما قوانین و منطق خاصی برای کدنویسی وجود ندارد، شما یک قانون ایجاد کنید و از سایر اعضای تیم بخواهید از این قانون پیروی کنند.

برخی از استانداردهای کدنویسی عبارتند از :

1- قراردادهای مربوط به نام گذاری فایل ها

2-قراردادهای مربوط به نام گذاری ماژول ها و توابع

3-قراردادهای مربوط به نام گذاری متغیرها

4-کامنت ها

5- لیستی که شامل کارهای اجباری و اختیاری است.

5-ساختار کد را ساده نگه دارید.

طراحی نرم افزار از دو اصل زیر پیروی می کند:

-اگر تلاش کنیم کدی که می نویسیم قابل نگهداری و استفاده مجدد باشد، مستقیما باعث افزایش پیچیدگی کدها می شویم.

-باید تلاش کنیم پیچیدگی موجود در روند نگهداری کدها را کاهش بدهیم، نه پیچیدگی کدنویسی را.

ما به شما توصیه می کنیم که کدنویسی را تا حد ممکن ساده انجام بدهید، زیرا در این صورت در مرحله نگهداری مشکل کمتری خواهید داشت. در حقیقت آن چه که برای ما اهمیت دارد، آینده نرم افزار است . هر چه قدر که کد شما ساده تر باشد، خطاها و مشکلات آن نیز کمتر خواهد بود.

6-یکپارچگی

آیا یکپارچگی به معنای تشابه و همسانی است؟ پاسخ این پرسش، خیر می باشد.  تشابه و یکسانی به معنای این است که همه ی موارد باید با هم کاملا یکسان باشند. اما یکپارچگی به این معنا است که اجزای مشابه، به صورت یکسان و اجزای متفاوت به صورت متفاوت نمایش داده شوند. این رویه هم برای کدها و هم برای سایر امور قابل استفاده است.

7-کدهایی که نوشته اید را بررسی کنید.

حتی بعد از ایجاد یک تغییر کوچک در پروژه، بررسی دوباره آن ضروری است، حتی اگر این تغییر بسیار جزئی باشد و تنها شامل تغییر نام یک متغیر و یا یک کامنت باشد.

زمانی که از وجود یک اشکال در پروژه اطلاع پیدا می کنید، باید احساس خوشحالی کنید، زیرا این اشکال نقطه ضعف پروژه شما بود. زمانی که شما آن را شناسایی می کنید، می توانید به راحتی آن را برطرف کنید.

8-از تکرار کدها خودداری کنید.

ما شدیدا به شما توصیه می کنیم که پس از یک بار کدنویسی، دوباره به کدها برگردید و بار دیگر آن ها بخوانید. این کار باعث می شود تا از نوشتن کدهای اضافی جلوگیری شود و کد شما خواناتر و بهینه تر شود.

9-در کار، فعال و موثر باشید.

ما در عصری زندگی می کنیم که رسانه های اجتماعی، پیام رسانی ها و ایمیل ها بخش مهم و جدا ناپذیری از زندگی   را به خود اختصاص داده اند. اگر شما در یکی یا چندین مورد از این رسانه ها فعال باشید و مرتبا آن را چک کنید، این کار ممکن است باعث حواس پرتی شما شود.

یک زمان مشخص را به چک کردن این امور اختصاص بدهید. و سعی کنید به این کار عادت کنید. زیرا با مشخص کردن این زمان، شما می توانید فعالیت و بهره وری کارتان را افزایش بدهید و از هدر رفتن زمان جلوگیری کنید.

10-دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

در اشتراک گذاری دانش و علم خود با سایر افراد خسیس نباشید. تلاش کنید تا کمک به سایر افراد را در زندگی روزمره خود بگنجانید. با این کار خواهید فهمید که در قالب یک تیم ، بسیار بهتر می توانید به کار خود ادامه بدهید. موارد زیادی وجود دارند که شما از طریق آن ها می توانید اطلاعات خود را با سایر افراد به اشتراک بگذارید. مانند رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها، انجمن ها، کنفرانس ها و ... .

 

 

 

 

 

 

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید