استفاده از IIS به عنوان میزبان برای سرویس های WCF

سه شنبه 20 مهر 1395

در این مقاله ، مطالبی درباره نحوه پیاده سازی میزبانی IIS در تکنولوژی WCF خواهیم آموخت. سپس در یک برنامه ساده، این مطالب را به طور کامل اجرا خواهیم کرد.

استفاده از IIS به عنوان میزبان برای سرویس های WCF

تکنولوژی WCF می تواند به روش های مختلفی میزبانی شود. یکی از راه ها میزبانی آن بر روی IIS است.

 در صورت تمایل میتوانید به صورت رایگان آموزش WCF به همراه پروژه عملی را در سایت تاپ لرن مشاهده کنید .

IIS Hosting

میزبانی IIS   در تکنولوژی WCF مزایای زیادی دارد:

فعال سازی خودکار

یکی از مهم ترین مزایای این تکنولوژی ، فعال سازی خودکار است که به این معنی است که برای راه اندازی این سرویس ، نیازی به تکنولوژی های پیچیده نیست. هر زمانی که سرویس ، پیامی از جانب کاربر دریافت کند، سرویس اجرا می شود و درخواست را پردازش می کند. ما همچنین می توانیم این روش را Message Based Activation نیز بنامیم که به این معنی است که یک پیام از جانب کاربر می آید و سرور برای پردازش آن درخواست ، فعال و آماده است .

بازیابی پردازش

پردازش ها، هر 120 دقیقه بازیابی می شوند. دانستن این نکته جالب است که هر درخواستی که از مرورگر فرستاده می شود، worker process در سمت سرور ساخته می شود تا بتواند به درخواست، رسیدگی کند. هر 120 دقیقه، (اگر تنظیمات را بر روی این گزینه قرار داده باشید.) ، worker process ساخته می شود/مجددا بارگذاری می شود/ بازیابی می شود تا از بروز مشکل در زمینه حافظه جلوگیری شود. با استفاده از این کار، راندمان سرور نیز افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین اگر ما WCF Service را بر روی IIS میزبانی کنیم، می توانید از تمامی این مزایا بهره بگیرید. در غیر این صورت، برای این که چنین مزایایی در اختیار داشته باشید، مجبورید کدنویسی سفارشی در برنامه تان انجام بدهید.

تنظیمات مربوط به پیکر بندی

گام 1 : یک service library ایجاد کنید.

گام 2 : تعاملات و پیاده سازی ها را تعریف کنید.

در تصویر بالا، می توانید IServiceLib را ببینید که یک قرار داد محسوب می شود و ServiceImp کلاسی است که در IServiceLib پیاده سازی شده است.

گام 3 :فایل App.config را باز کنید و نام سرویس ، آدرس آن، endpoint ، اتصالات و همچنین رفتارهای موردنظر را در آن تعریف کنید. از تصویر زیر می توانید برای بخش reference ها بهره بگیرید.

مرحله 4 – یک WCF Service project ایجاد کرده و نام آن را WCFServiceApp بگذارید تا سپس بتوانیم آن را بر روی IIS میزبانی کنیم.

گام 5 : زمانی که پروژه را ایجاد کردید، فایل های .cs را پاک کنید زیرا ما قبلا فایل های مربوط به این بخش ها را تعریف کرده ایم .

مرحله6 – فایل .svc را باز کنید و service tag را در داخل یک Service implementation class details به روزرسانی کنید. تغییری که ما در مرحله 2 بر روی نام دادیم، در این بخش نیز باید اعمال شود.

مرحله 7 – بر روی فایل .svc کیلک راست کنید و browse را بزنید. باید بتوانید محتویات را در داخل مرورگر مشاهده کنید.

گام 8 – در نهایت، باید برنامه را به IIS اضافه کنید. IIS را باز کنید و بر روی default website کلیک راست کنید . برنامه جاری را به IIS اضافه کنید. می توانید برای مشاهده جزئیات ، تصویر زیر را بررسی کنید.

مرحله 9 – زمانی که سرویس اضافه شد، سایت خودتان را انتخاب کنید و بر روی فایل .svc کلیک راست کنید. باید بتوانید در این مرحله، بخش مربوطه را در مرورگر مشاهده نمایید.

خلاصه

میزبانی با استفاده از IIS یک راه ساده تر برای میزبانی کردن سرویس های WCF است و مزایای زیادی نیز برای ما در بر دارد.

فایل های ضمیمه

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • WCF
  • 2k بازدید
  • 2 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید