15 ویژگی شخصیت یک برنامه نویس حرفه ای

جمعه 14 آبان 1395

در این مقاله قصد داریم که شما را با ویژگی های مهم شخصیتی یک برنامه نوسی حرفه ای آشنا کنیم که در زیر مورد به مورد آن را بررسی میکنیم

15 ویژگی شخصیت  یک برنامه نویس حرفه ای

مدیران کسب و کار اغلب  برای پیدا کردن افراد مستعد، کارکنان برنامه نویس با تجربه،همیشه در چالش هستند به خصوص اگر حقوق ها باید با  بودجه خاصی مناسب در آید.

واقعیت این است که  اکثر برنامه نویسان در مقابل یک صفحه نمایش مشغول به کار هستند که این پروسه استخدام را پیچیده تر میکند. 

در استخدام برنامه نویس فراتر از دانستن زبان های برنامه نویسی لازم برای انجام این کار، نیازمندی هایی مشخصی وجود دارد که آنها را باید در استخدام در نظر گرفت.

در اینجا ما 15 مورد  از مشخصات برنامه نویس خوب که میتواند تیم برنامه نویسی شما را قوی کند را نام میبریم :

1- مهارت های تکنیکی موثر 

یکی از اشتباهات  بسیاری از مدیران در هنگام استخدام این است که یک لیستی از نیازمندی های خود برای استخدام درست میکنند به جای نیاز به برنامه نویسی با سه سال سابقه کار در ++C و یک سال در java .منظور خود را در زیر به صورت شفاف توضیح خواهم داد.

یک برنامه نویسی که بیشتر زمان خود را صرف زبان های قدیمی کرده است و اخیرا زبان های برنامه نویسی جدید را به دانش خود اضافه کرده است میتواند برنامه نویس حرفه ای باشد. به طوری که تجربیات خود را در حوزه هایی دیگر از برنامه نویسی کسب کرده است.

2- تمایل به یادگیری 

فناوری همیشه در حال تغییر و تحول است و مهارت ها و توانایی های یک برنامه نویس است  که ممکن است در عرض چند سال منسوخ و کهنه شود .

 برای پیدا کردن یک برنامه نویس این مهم است که کسی که استخدام میشود ، فردی باشد که به یادگیری اخرین تکنولوژی های حوزه خودعلاقمند و مشتاق به شرکت در کلاس های آموزشی در دسترس باشد.

3-مهارت های اشکال زدایی

ایجاد کد تنها بخشی از کار یک برنامه نویس است. هنگامی که نرم افزار مطابق انتظار کار نمی کند ، انتظار می رود که برنامه نویس  برای رسیدن به ریشه مشکل به سرعت و به طور موثر وارد عمل شود 

به جای ساعت ها جستجو کورکورانه برای استخدام یک برنامه نویس به دنبال برنامه نویسی بروید که ترجیح میدهد که در هنگام بروز مشکل با دقت کد خود را بررسی کند. در این صورت بسیاری از مشکلاتتان میتواند حل شود.

4- خود را با محیط کار وفق دهد

بعضی از برنامه نویسان برای تمرکز به محیطی آرام نیاز دارند در صورتی که بعضی دیگر در محیط های شلوغ نیز قادر به رشد هستند.

 کارایی شخصی یک کارمند مهمترین قسمت در بهره وری شرکت است.

بنابراین بهتر است  برای جلوگیری از مشکلات پس از شخص استخدام شده قوانین محیط اداری خود را روشن کنید.

5- توانایی حل مشکل 

برای کسانی که تا به حال یک برنامه را از ابتدا شروع نکرده اند ، برنامه نویسی را میتوان در بهترین حالت با حل یک مسئله مشکل ریاضی مقایسه کرد.

یک برنامه نویس خوب در تلاش برای پیداکردن یک راه حل و یا راه کار ،برای چیزی برای کار کردن است حتی اگر آن چیز عجیب و غریب باشد.

در غیر این صورت ممکن است با جمله ی "که آن نمیتواند انجام شود" در ابتدای هر مسئله مواجه شوید.

6-شور و شوق برای کار

هنگامی که برخی از کارمندان برنامه نویس میتوانند از 9 تا 5 خدمت کنند ،بسیاری از مدیران استخدام ،علاقه مند به پیدا کردن کسی هستند که از گذراندن زمان طولانی در شرکت راضی و خوشحال باشد.

که این نوع از کارمندان را میتوان در طول پروسه ی مصاحبه با پرسش هایی خارج از علاقه شان  شناخت.

برنامه نویسان واقعی خودشان اعلام میکنند که "حرفه ایهای کامپیوتر " زمان خود را ، در بازی کردن ، ایجاد سرور و یا ایجاد برنامه های کاربردی برای دوستانشان میگذرانند.

7-آرامش داشتن

برخلاف آن طور که تصور میکنید ،برنامه نویسی میتواند یک حرفه ی پر تنش باشد. هنگامی که زمان کم و محدود است و به نظر میرسد که هیچ چیز به خوبی کار نمیکند به سادگی میتواند یک برنامه نویس را به اصطلاح فلج کند.

اما یک برنامه نویس حرفه ای در استرس زا ترین موقعیت ها میتواند آرامش خود را حفظ کند و مهمتر از همه این که کار را رو به جلو پیش ببرد.

8- مهارت های اجتماعی 

معمولا  از برنامه نویسان انتظار نمیرود که استعدادی در  پاسخ به نیاز های مشتری داشته باشند.

آن چیز که به طور کلی از برنامه نویسان به نظر میرسد این است که آن ها تمام روز را مقابل رایانه خود مینشینند.

در صورتی که هستند برنامه نویسانی که  به طور منظم با مدیران ، کارکنان و مشتریان در ارتباط هستند.پس توانایی برخورد خوب با دیگران از ملزومات یک برنامه نویس حرفه ای است.

این قضیه مخصوصا هنگامی صادق است که هنگامی که برنامه نویس برای توضیح چگونگی کار کردن سیستم باید در جمع مشتریان شرکت کند.

9- تنبلی

در کتاب The Perl Programming Languages سه ویژگی خوب برای برنامه نویسان را نام برده است که عبارتند از : تنبلی ، بی حوصلگی و غرور.

تنبلی در نگاه اول ممکن است که خصوصیت بدی برای کارکنان یک شرکت به نظر برسد ، اما مدیران IT  بر این باورند که اگر شما بهترین راه را برای انجام یک کار میخواهید  ، از یک شخص تنبل راه حل آن را بپرسد.

 مطمئن باشید آن شخص سریعترین و کارآمد ترین راه برای انجام آن پیدا میکند. 

کارکنان برنامه نویس یک شرکت میتوانند فرایند انجام یک کار را اتوماسیون کنند،و در ازا ی آن در وقت و هزینه صرفه جویی میشود.

10-چشم انداز کسب و کار

هنگامی که روی ساختن قسمتی از نرم افزار تمرکز میکنید به سادگی میتوانید هدف های خود را فراموش کنید.

یک برنامه نویس ایده آل بر روی کل پروژه تمرکز میکند وبه خودش اجازه میدهد که بر روی کل پروژه حرکت کند.

برنامه نویس میتواند راه حل های خود را برای یک موضوع جدید بیان کند و مشکل را از پیش پای مدیران بردارد.

11- توانایی در برنامه ریزی

به جای جا به جایی در سمت شغلی ،بهتر است که کارکنان برنامه نویس اول ویژگی های محصول نهایی مطلوب را حدالامکان  یاد بگیرند.

وقتیکه  برنامه نویس یک تجزیه تحلیل پیچیده را انجام میدهد، قبل از نوشتن اولین خط کد ، ساختار برنامه خود را طراحی میکند.

12-  توانایی مدیریت شکست 

در برنامه نویسی کم تر پیش می اید که با اولین تلاش به آن چیزی که میخواهیم برسیم.در واقع شکست ، تقریبا حتمی است.

این مهم است که برنامه نویسانی را بیابیم که به خطاها به چشم چالش نگاه کنند نه اینکه برای آنها شکست اطلاق شود.

تداوم در کار بسیار مهم است و توانایی اینکه اگر به مشکل برخوردند بتوانند بیش از ساعت کاری بر روی تمرکز کنند.

13-ذهنیت کار گروهی

یک برنامه نویس به ندرت تنهایی کار میکنند ، حتی اگر تنها برنامه نویس یک شرکت باشند.

توانایی کار با برنامه نویسان ، کاربران کسب کار، کارکنان فروشگاه ها و مارکتینگ(marketing) ازضروریت های شخصیت یک برنامه نویس است.

14- تمایل به پژوهش

برنامه نوسی باید شخصیتی داشته باشد که جدا از زبان مربوط به خود در مورد صنایع خاص ، به منظور طراحی برنامه هایی که برای کارمندان و یا مشتریان خوددارد را به خوبی یاد بگیرد.

15- احترام به مهلت داده شده (DeadLine) :

اکثر برنامه نویسان روی  پروژه های دارای مهلت، کار میکنند. این مهم است که  مدیران برای نوشتن کد  برای نرم فزار جدید یا نوشتن کد برای بروزرسانی محصول موجود deadLime (مهلت) تعیین کنند که باید برنامه نویسان به این deadLine احترام بگذارند.

امیدواریم که در استخدام برنامه نویس نکات بالا را رعایت کنید تا در آینده با مشکلات کمتری مواجه شوید.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید