سیستم مدیریت محتوا CMS چیست

دوشنبه 23 اسفند 1395

امروزه مبحث داغ سی ام اس چیست (cms) همه جا مطرح گردیده است. سی ام اس (cms) یا سیستم مدیریت محتوا سایت که بر گرفته از کلمات Content Management System می باشد، یک نرم افزار تحت وب است که امکان ایجاد، طراحی و به روز رسانی صفحات وب را به کاربرانش می دهد.

سیستم مدیریت محتوا CMS چیست

سی ام اس چیست؟(cms)

سی ام اس (cms)  یا سیستم مدیریت محتوا سایت که بر گرفته از کلمات Content Management System می باشد، یک نرم افزار تحت وب است که امکان ایجاد، طراحی و به روز رسانی صفحات وب را به کاربرانش می دهد. قبل از ورود نرم افزارهای سی ام اس (cms) طراحی سایت کار بسیار پیچیده ای بود که منحصر به افراد با دانش تخصصی در این زمینه می شد. اما امروزه با آمدن نرم افزارهای سی ام اس (cms) صاحبان سایت ها بدون دانش برنامه نویسی می توانند هر تغییری در محتویات سایت خود ایجاد کنند و ازعهده ی مدیریت سایت خود برآیند. در ادامه با انواع سی ام اس (cms)  ها و مزیت استفاده از سی ام اس برای مدیریت سایت آشنا می شویم.

.1سی ام اس (cms) متن باز (Open Source):

این سی ام اس ها رایگان هستند و توسط شرکت های بزرگ تولید می شوند. کدهای این سی ام اس ها توسط برنامه نویسان و طراحان سایت قابل تغییر می باشد و بر اساس نیاز کاربران بوده تا بتوانند از عهده ی این کار برآیند. سی ام اس های متن باز انواع مختلفی دارند که هر کدام از این سی ام اس ها امکانات متفاوتی در اختیار کاربرانشان قرار می دهند. در ادامه به چند مورد سی ام اس های متن باز اشاره می کنیم.

.2سی ام اس وردپرس:

سی ام اس وردپرس در ابتدا یک سیستم وبلاگ نویسی بود و سپس به سیستم مدیریت محتوا قوی تبدیل شد. وردپرس با زبان برنامه نویسی پی اچ پی نوشته شده است. سیستم مدیریت محتوا وردپرس در میان سیستم های مدیریت محتوا موجود دارای پنل مدیریت راحت تری نسبت به سایر سیستم های مدیریت محتوا میباشد.

مهم ترین و بهترین ویژگی سیستم مدیریت محتوا ورد پرس پلاگین های وردپرس میباشد ،که بسیاری از امکانات سایت را برای شما فراهم میکند،اما خوب است که به نکته ای مهم در خصوص افرونه های سیستم های مدیریت محتوا بدانید.

نکته:‌افزونه های سیستم مدیریت محتوا باعث ایجاد افزونگی میشوند و نصب و حذف زیاد افزونه ها به مرور زمان فضای زیادی از هاست سایت شما را اشغال میکنند،چه بسا که بسیاری از افراد فکر میکنند پاک کردن افزونه ها مشکل را حل میکند،اما گرچه شما در ظاهر افزونه ها را پاک میکنید اما اطلاعات پیش فرض افزونه در کش شما باقی میماند و این خود باعث افزونگی میشود،بنابراین بهتر است نصب و حذف پلاگین های سایت خود را به برنامه نویسان و طراحان سایت بسپارید.

.3سی ام اس جوملا:

سی ام اس جوملا یکی دیگر از انواع سی ام اس هایی است که به زبان پی اچ پی نوشته شده و کاربران به راحتی می توانند با آن کار کنند. با این cms نیز می توان اکثر سایت ها از جمله سایت های تجاری، هنری، خبری، شرکتی، دولتی، شخصی و غیره را طراحی کرد. البته این سی ام اس برای افرادی که آماتور و مبتدی هستند پیچیدگی های خاص خود را دارد.

4.دروپال:

این سی ام اس برای سایت های کوچک و هم چنین بسیار بزرگ قابل استفاده است. امنیت و انعطاف پذیری بالایی دارد. برای ویرایش محتوا از ویندوز و مک پشتیبانی می کند. سی ام اس دروپال دارای رابط کاربری بسیار ساده و آسانی بوده و کاربران به راحتی می توانند مدیریت فرایندهای بخش های مختلف سایت را انجام دهند.

اما آیا سی ام اس هایی که تا به این جای کار نام برده ایم تمام سی ام اس های موجود در دنیا بوده است؟

بدون شک خیر،شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید 175 سی ام اس اصلی در دنیا طراحی سایت وجود دارد که همه ی ما فقط با برخی از آن ها آشنا هستیم ،اما در ادامه میخواهیم شما را با طراحی سی ام اس اختصاصی نیز آشنا کنیم.

.5سی ام اس اختصاصی:

گاهی برخی از شرکت های بزرگ، بانک ها، سازمان ها، دانشگاه ها و …  متناسب با ارئه خاص نیازهایشان خواستار سی ام اس اختصاصی برای سایت خود هستند. زیرا که سی ام اس اختصاصی بر اساس ایده ها و نظرات خودشان پیاده سازی می شود و این موضوع باعث متفاوت شدن امکاناتشان با سایر سایت ها می شود.

از مزیت های سی ام اس اختصاصی می توان به غیرقابل نفوذ بودن و امنیت بسیار بالای آنها اشاره کرد که امکان هک شدن این سایت ها را به حداقل می رساند. برای داشتن چنین سی ام اسی احتیاج به تیم بزرگ و برنامه نویسان حرفه ای وجود دارد که این برنامه نویسان به بهترین نحو ممکن کد نویسی کرده و از ایجاد کدهای تکراری صرف نظر می کنند و سرعت سایت بالا می رود. بنابراین در نظر داشته باشید که با توجه به نیازهایتان cms مورد نظر خود را انتخاب کنید و البته برای اینکار به متخصصین حرفه ای مراجعه نمائید در غیر این صورت مراجعه به برنامه نویسان تازه کار روند طراحی سایت را برای شما سخت کرده و  در آینده متحمل هزینه های زیادی می شوید.اما هر سی ام اس دارای دو بخش میباشد که در ادامه به توضیح آن میپردازیم.

بخش های یک سی ام اس:

1.بخش جلویی سی ام اس:

در این بخش ظاهر وب سایت نمایان است که قابل مشاهده برای تمام کاربران و بازدیدکنندگانی ست که به سایت مراجعه می کنند. کاربران آن به سه دسته تقسیم می شوند:

Guest user: به کاربرانی گفته می شود که پس از ورودشان به سایت می توانند به قسمت های عمومی سایت دسترسی داشته باشند.

Standard user: این کاربران در سایت ثبت نام کرده و پس از ورودشان به سایت می توانند علاوه بر قسمت های عمومی سایت به صفحه ی شخصی خود دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال داشتن حساب کاربری در فروشگاه های اینترنتی.

Power user: این کاربران به جز دسترسی به قسمت های عمومی و صفحه ی شخصی خود امکان تغییر در ساختار سایت را برای خود دارند. به عنوان مثال می توانند تبلیغات سایت را برای خود حذف کنند.

.2بخش پشتی سی ام اس:

این بخش شامل مدیرانی است که مدیریت سایت، به روز رسانی سایت و هم چنین امور پشتیبانی را بر عهده دارند. مدیران آن بر اساس سطح دسترسی و وظایفشان به سه دسته تقسیم می شوند.

Admin: بالاترین سطح دسترسی است که فقط یک نفر است. اجازه ی حذف و ویرایش خود را دارد و سطوح دسترسی دیگر مدیران را مشخص می کند .

Publisher user: این افراد امکان تغییر و ثبت در مطالب و محتوای سایت و هم چنین توانایی تغییر در ساختار سایت را بر عهده دارند

Editor user: این افراد اجازه ی تغییر و ثبت مطالب در محدوده ی مشخص را بر عهده دارند.

با توجه به صحبت هایی که تا به این جای کار شده چرا باید مدیران سایت ها و یا برنامه نویسان از سی ام اس برای مدیریت سایت خود استفاده کنند،با هم نگاهی اجمالی به مزایای استفاده از سی ام اس میندازیم تا دلیل استفاده از آن برای شما نیز روشن تر شود.

مزایای سی ام اس:

با استفاده از سی ام اس ها مشارکت کاربران بهبود بخشیده و ذخیره سازی داده ها ساده تر شده است. از طرفی سی ام اس ها از زبان های مختلف پشتیبانی می کنند و انعطاف پذیری را افزایش داده اند. به علاوه مدیریت سایت ها آسان شده و هزینه های نگه داری نیز کاهش یافته است.اما برخی اط برنامه نویسان معتقد هستند که سی ام اس ها در کنار مزایای خود دارای تعداد اندکی معایب نیز میباشند.

معایب سی ام اس:

گاهی اعمال مسائل امنیتی در سی ام اس ها سخت می شود و  هزینه ی نگه داری و پیاده سازی سی ام اس ها زیاد شده و امکان برخی از تغییرات دشوار می شود.البته تا به حال برای شما عزیزان بارها در خصوص امنیت سی ام اس ها و طراحی سایت صحبت های تخصصی کرده ایم،اما در نهایت امر چناچه افراد متخصص  و دلسوز انجام هر اموری را به دست بگیرند کار با دقت بیش تری پیش میرود و به نتیجه ی مطلوب تر در خصوص افزایش مشتری و برند سازی خود میرسید،تیم طراحی سایت وب یار با طراحی سایت  و طراحی قالب های کاملا اختصاصی مبتنی بر سیستم مدیریت محتوا ورد پرس سایت های مشتریان خود را طراحی کرده و با وجود یوزر فرندلی بودن سیتم مدیریت محتوا ورد پرس فیلم آموزشی مدیریت سایت مشتریان را نیز به صورت کاملا اختصاصی طراحی میکند.

جمع بندی:

شما می توانید بر اساس نیازها و اهداف سایت خود، سی ام اس مورد نظرتان را انتخاب کنید. گاهی برخی از شرکت های طراحی سایت هزینه های گزافی را دریافت می کنند و در ازای آن سی ام اس های متن باز را به جای سی ام اس های اختصاصی استفاده می کنند. بنابراین باید مواظب باشید تا درگیر شرکت های غیر حرفه ای و کلاهبردار نشوید و در مسیر بی راهه قرار نگیرید.


منبع: سایت وب یار

marzieh1270

نویسنده 33 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید