معرفی خصوصیات یک معمار سازمانی (Enterprise Architect)

سه شنبه 21 شهریور 1396

در این مقاله به تشریح تفاوت بین معماری فناوری اطلاعات و معماری سازمانی می پردازیم و همچنین تفاوت یک معمار با کسی که ارائه دهنده راه حل است، بررسی می کنیم.

معرفی خصوصیات یک معمار سازمانی (Enterprise Architect)

ارائه دهنده راه حل، معمولا به حل یک مشکل نقطه ایی می پردازد، مثلا اگر کسی به یک سیستم پشتیبان نیاز داشته باشد، در این مواقع ارائه دهنده راه حل می تواند یک لیست از راه حل های موجود که بر اساس نیازهای سیستم است، را برای این مشکل را ارائه دهد. ارائه دهنده گان راه حل، معمولا برای حل این مشکلات نقطه ایی، دردسر زیادی نخواهند داشت ولی گاهی انتقال بین معماری های معمولی به معماری های بزرگ بسیار دشوار و چالش برانگیز است، چرا که این مشکل نقطه ایی جزئی از یک سیستم فناوری اطلاعات خیلی بزرگ است.

تمامی اکوسیستم های عظیم مبتنی بر تکنولوژِی، باید به استانداردها پایبند باشند. چراکه وقتی نیاز شود که یک بخش از سیستم را تغییر دهیم یا بروز رسانی کنیم، این تغییرات نیازمند فرآیند تفکر استراتژیک(strategic thought process)  است. در ادامه به چند سوال کلیدی که باید قبل از تهیه کردن برنامه یا بروز رسانی برنامه، به این سوال ها پاسخ دهیم را اشاره می کنیم.

بنابر این، ارائه دهنده راه حل کسی است که پاسخ تمامی سوالات بالا و دیگر مسائل مربوطه را مشخص می کند و سپس به ارائه یک راه حل جامع می پردازد. از این رو، به این افراد معمار راه حل (solutions architect) می گویند.

معمار راه حل های زیرساخت فناوری اطلاعات معمولا یک تکنیسین است که به مباحث کامپیوتری، شبکه، تلفن، فناوری های امنیتی و ... علاقه مند است، همچنین به مباحث فناوری های آینده مانند cloud، حفاظت از تهدید پیشرفته، همکاری و ارتباطات یکپارچه، ODC های بدون مرز و... بسیار علاقه مند هستند. در حالت ایده آل، این افراد باید دارای 12 سال سابقه کار در حداقل یکی از این زمینه ها باشند.

معمار راه حل برنامه های کاربردی کسی است که به مدل های پایه ای(tier model) برنامه های سازمانی تسلط داشته باشد و بتواند جریان اطلاعات بین tier ها را به طور کامل درک کند. این فرد دارای آگاهی مناسبی نسبت به چارچوب های مختلف توسعه نرم افزار است و در زمینه توسعه نرم افزار کاملا حرفه ایی است. درک عمیق چرخه حیات توسعه نرم افزار، متدلوژی های چابک، پایگاه های داده، DevOps و دیگر چارچوب های توسعه مبتنی بر cloud، باعث می شود که این فرد، بسیار کارا تر و بهتر بتواند عمل کند.

دیگر ویژگی هایی که معمار راه حل باید داشته باشد:

حالا وقت آن است که در مورد دیگر معماری ها که به مدیریت تغییرات کسب و کار می پردازند و تاثیر اساسی این معماری ها بر چشم انداز کلی سیستم را بررسی کنیم و درباره آنها اطلاعات کافی کسب کنیم. از این معماری ها با عنوان معماری سازمانی(Enterprise Architecture) نام برده می شود. معمار سازمانی باید مفاهیم کسب و کار را درک کند و ارتباط آن مفاهیم با استراتژی کسب و کار، فرایند های کسب و کار، مردم و فناوری را مشخص کند.

معمار سازمانی به کمک یک مجموعه ابزار،به ساخت یک معماری سازمانی و مدل های مختلف فرآیند کسب و کار (BPM) برای تمامی افرادی که از این سیستم سود می برند، می پردازد. این کار، جذاب ترین و پردرامد ترین گزینه شغلی موجود است اما برای تبدیل شدن به یک معمار سازمانی، باید ابتدا به یک معمار راه حل تبدیل شد.

چگونه می توان به یک معمار راه حل تبدیل شد؟

برای تبدل شدن به یک معمار راه حل، مسیر های زیادی وجود دارد ولی ما در اینجا یک نقشه راه برای افرادی که قصد دارند به یک متخصص در زمینه رایانش ابری(cloud computing) تبدیل شوند، معرفی کرده ایم. (این نقشه راه توسط Microsoft Azure معرفی شده است).


برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید