9 زبان برنامه‌نویسی مورد نیاز در سال 2017

چهارشنبه 22 آذر 1396

یک جستجوی ساده انجام بدید، می‌بینید که هزاران زبان برنامه‌نویسی وجود دارد. جستجوی دیگه‌ای برای محبوب‌ترین‌ زبان‌ها انجام بدید، با یک لیست گیج‌کننده روبه‌رو می‌شوید. در این مقاله ما بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی از نظر شغلی را بررسی می‌کنیم.

9 زبان برنامه‌نویسی مورد نیاز در سال 2017

راه‌های زیادی برای رتبه‌بندی زبان‌های برنامه‌نویسی وجود دارد، مثل تعداد وب‌سایت‌های نوشته‌شده با زبان‌های مختلف، نتایج جستجوی گوگل، پروژه‌های گیت‌هاب یا سؤالات StackOverflow. ما این کار را از طریق اطلاعات موتور جستجوی مربوط به شغل Indeed.com برای سمت‌های شغلی که اسم یک زبان برنامه‌نویسی را شامل می‌شود، به دقت بررسی کردیم.

ما همین تحلیل را برای بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی در سال 2016 هم انجام دادیم و تغییرات جالبی در سال 2017 پیدا کردیم که در زیر توضیح داده شده. در اینجا مقایسه 9 زبان برنامه‌نویسی مورد نیاز در سال 2017 را ببینید.

1. SQL

تعدادی از شغل‌های حاصل از جستجوی Indeed شامل SQL (Structured Query Language) بود که نسبت به سال گذشته نزدیک به 50000 تا افزایش داشته. معلوم نیست که این افزایش به خاطر بیشتر شدن شغل‌های SQL در بازاره یا نحوه کار شغل‌های موجود در Indeed تغییر کرده. به هر حال SQL هنوز سردسته تحلیل ماست. SQL برای برقراری ارتباط با بانک‌های اطلاعاتی و دست‌کاری اون‌ها استفاده می‌شه. این زبان با یک سری تغییرات مثل MySQL و Microsoft SQL بسیار رایجه. مایکروسافت در سال گذشته SQL Server 2016 را منتشر کرد، که به طرز شگفت‌انگیزی محبوبیت پیدا کرد و چندین ویژگی جدید را برای ایجاد زبان open-source، مثل ترکیب با R، زبان برنامه‌نویسی محبوب تحلیل داده، و یک نسخه لینوکس معرفی کرد.

2. Java

تعداد شغل‌های جاوا در Indeed نسبت به سال 2016 حدودا 30000 تا افزایش داشته. این تغییر احتمالا به خاطر افزایش کاربران اندروید در بازار، رشد مداوم جامعه توسعه‌دهنده و برخی از ویژگی‌های جاواست که این زبان را ارزشمند کرده. و اینکه جاوا یک زبان برنامه‌نویسی ساده و خواناست که توسط میلیون‌ها توسعه‌دهنده و میلیاردها دستگاه در سراسر جهان استفاده می‌شه. تمام برنامه‌های اندروید بومی در جاوا ساخته شده و 90 درصد از شرکت‌های Fortune 500 از زبان جاوا به عنوان زبان سمت سرور برای توسعه backend استفاده می‌کنند. کاربران از انتشار جاوا 9 در جولای 2017 خیلی هیجان‌زده شدن، اگرچه نسخه اینترپرایزجاوا در سال 2016 محبوبیت زیادی به دست نیاورد.

3. Python

پایتون در سال 2016 محبوبیت خودش را افزایش داد و در طبقه‌بندی ما دو رتبه بالاتر اومد که الان سومین زبان رایج در موقعیت شغلیه. علاوه‌براین، همان‌طور که در آموزش‌های اخیر بسیار روی این زبان تأکید میشه، زبان برنامه‌نویسی رایجیه که بر خوانایی برنامه و افزایش بهره‌وری توسعه‌دهندگان در استفاده برای برنامه‌های دسکتاپ، برنامه‌های وب و داده‌کاوی تأکید داره. در اکتبر سال 2016، مایکروسافت نسخه بتا 2 از فریم‌ورک اپن سورس جامع Cognitive Toolkit را که شامل پشتیبانی از پایتون بود، راه‌اندازی کرد.

4. JavaScript

جاوااسکریپت (متفاوت از جاوا) در مقایسه با سال 2016 یه رتبه بالاتر اومد. این زبان یک زبان اسکریپت‌نویسی داینامیک سمت کلاینته که برای توسعه front-end استفاده می‌شه. جاوااسکریپت با همه مرورگرها سازگاره، در بیش از 90 درصد از صفحات وب استفاده می‌شه و محبوب‌ترین زبان در StackOverflow است. سازگاری و پذیرش جاوااسکریپت 6 در سال 2016 افزایش پیدا کرد و Progressive Web Apps قابل استفاده‌تر شد که قابلیت دسترسی آفلاین برای برنامه‌های وب را ایجاد کرد.

5. ++C

++C با حدود 20000 موقعیت شغلی در سال 2016 رشد کرد و رتبه پنجم را به دست آورد. پایه این زبان بر مبنای C و پدر تمام زبان‌های برنامه‌نویسیه. یک زبان قدرتمند با کارایی بالا که برای ساخت نرم‌افزارهای سیستم، موتورهای بازی و برنامه‌های دسکتاپ و وب مورد استفاده قرار می‌گیره. به نظر خیلی از مبتدی‌ها زبان ++C نسبت به زبان‌های داینامیک مثل پایتون و جاوااسکریپت خیلی سخت‌تره.

6. #C

سی‌شارپ در سال 2017 رشد کمی داشت، اما با این حال نتونست از ++C جلو بیفته. این زبان برای توسعه فریم‌ورک‌های نرم‌افزارهای NET. توسعه داده شده و از جولای 2016 که پلت‌فرم اپن سورس NET Core. منتشر شد می‌تونه روی دستگاه‌های غیرویندوزی هم مورد استفاده قرار بگیره. استفاده اصلی این زبان ساخت نرم‌افزارهای اینترپرایز مایکروسافته. بسیاری از ویژگی‌های C# 7.0 در سال گذشته منتشر شد، ازجمله پشتیبانی زبان برای Tuples، توابع محلی، تطبیق الگو و بسیاری موارد دیگه.

7. Perl

Perl در سال جاری جهش بزرگی زد و بسیار محبوب شد و تونست از iOS و PHP جلو بزنه و Ruby را از لیست خارج کنه. Perl در واقع دو زبان است، Perl 5 و Perl 6، که در دسامبر 2015 منتشر شد. هر دوی اون‌ها زبان‌های برنامه‌نویسی پویا هستند که در CGI، گرافیک، شبکه و برنامه‌های مالی بسیار کاربرد دارند. بعضی‌ها فکر می‌کنند پیشرفت DevOps باعث افزایش این محبوبیت شده، زیرا Perl همه‌کارست، با بقیه زبان‌ها خیلی خوب کار می‌کنه و همچنین یک DevOps خوب ایجاد می‌کنه.

8. گروه iOS

اکثر توسعه‌دهندگان برای سیستم عامل iOS از زبان‌های برنامه‌نویسی Objective-C، C یا Swift جدید اپل استفاده می‌کنند. ما هر پست شغلی که شامل iOS در رتبه‌بندی ما بود را حساب کردیم و تغییرات کوچیکی را نسبت به سال 2016 دیدیم. Swift در سال 2014 منتشر شد و به دلیل مقیاس‌پذیری، سرعت، استفاده آسان و تقاضای زیاد از بازار برنامه‌های موبایل محبوبیت زیادی به دست آورد. اپل Swift 3.0 را در سپتامبر 2016 با ویژگی‌های جدید مثل تفسیر بهتر برنامه‌های Objective-C، اصلاح و بهبود identifierهای خطایابی و مدلی جدید برای مجموعه‌ها و شاخص‌ها منتشر کرد. اپل قصد داره تا Swift 3.1 و Swift 4 را در سال 2017 ارائه بده.

9. PHP

PHP در رتبه‌بندی ما از سال 2016 تا 2017 با تغییر کمی در محبوبیت جای خودش را حفظ کرد. این زبان یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور که در بیش از 80 درصد وب‌سایت‌های امروزی مثل فیس‌بوک، ویکی‌پدیا، Tumblr و وردپرس استفاده می‌شه. PHP زبان جالبی در سال 2016 نبود، اما تعداد زیادی از وب‌سایت‌ها هنوز هم با این زبان نوشته می‌شن و این نشون می‌ده که هنوز هم برای برنامه‌نویسان مهمه مخصوصا وقتی با جاوااسکریپت و SQL همراه می‌شه.

اما Ruby کجا رفت؟

Ruby on Rails  که شماره 9 لیست سال گذشته ما بود، چند پله سقوط کرد و به موقعیت 17 لیست رفت. این می‌تونه به این علت باشه که Ruby برخی از سهم بازار خودش را از دست داد و جایگزین‌های محبوب مثل Node.js روی کار اومدن. اما این به این معنی نیست که هیچ موقعیت شغلی برای این زبان وجود نداره و یا به طور کلی هیچ دلیلی برای یادگیریش نیست. Ruby هنوز یک زبان محبوبه، فقط بازار خیلی گرمی نداره.

جدا از این بررسی‌ها، هیچ زبان برنامه‌نویسی نمی‌تونه هر کاری را انجام بده و سال به سال بازار کار به سرعت تغییر می‌کنه. برای اینکه یک توسعه‌دهنده موفق باشید مهمه که بر زبان‌های مختلف تسلط داشته باشید و خودتون را آماده کنید تا زبان‌های جدید را سریع یاد بگیرید تا بتونید همراه با بازار موقعیت شغلی خودتون را تغییر بدید.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید