محبوبترین فریم‌ ورک‌ های وب

شنبه 25 آذر 1396

فریم‌ورک‌ها ابزارهای مفیدی برای برنامه‌نویسان جهت استفاده در پروژه‌های روزانه آن‌ها محسوب می‌شوند. فریم‌ورک‌ها نه تنها در حفظ زمان شما صرفه‌جویی می‌کنند، بلکه می‌توانند کارهای خسته‌کننده و تکراری را از بین ببرند. این موضوع می‌تواند مانع خطاهای برنامه‌نویسی وب، وقتی یک پروژه را از ابتدا شروع می‌کنید بشود.

محبوبترین فریم‌ ورک‌ های وب

چرا از فریم‌ورک استفاده کنیم؟

با اینکه بعضی از توسعه‌دهندگان دوست ندارند از فریم‌ورک استفاده کنند، دلایل قدرتمندی وجود دارد که بیان می‌کند چرا باید از فریم‌ورک برای پروژه بزرگ بعدی خودتان استفاده کنید.

همان‌طور که قبلا گفتیم می‌توانید با استفاده از فریم‌ورک در زمان صرفه‌جویی کنید. اکثر عملکردها از پیش ساخته شده‌اند تا وظایف تکراری که بیشتر وب‌سایت‌ها با آن‌ها رو به رو هستند را حذف کنند.

عملکردهایی مثل:

احراز هویت

ایمیل

اعتبارسنجی فرم

اطلاعات پایگاه داده

نگه داشتن این وظایف در یک مکان مرکزی می‌تواند پروژه شما را سازمان‌دهی کند. این امر برای پروژه‌هایی با چندین توسعه‌دهنده مهم است. همه می‌دانند برنامه‌های معین فایل‌های برنامه‌نویسی کجا قرار گرفته است. با انجام این کار، کیفیت بالاتر کار حفظ می‌شود و امکان ارتقاء و قابلیت نگهداری برنامه را بالا می‌برد. 

یکی از بهترین ویژگی‌های اکثر فریم‌ورک‌ها این است که آن‌ها از روش Model-View-Controller استفاده می‌کنند. این الگوی معماری تعاملات مختلف را از هم جدا می‌کند. کنترلر فقط با مدل ارتباط برقرار کرده، سپس با استفاده از داده‌های مدل، View را مدیریت می‌کند.

به نظر گیج‌کننده می‌رسد، اما اجازه بدهید بیشتر توضیح بدهیم.

وقتی کاربران از سایت شما بازدید می‌کنند، آن‌ها کنترلر را هدف قرار می‌دهند، سپس کنترلر ویو را بررسی کرده و صفحه را نمایش می‌دهد.

وقتی بازدیدکنندگان با سایت شما تعامل دارند و یکی از دستورات create، read، update یا delete (CRUD) را انجام می‌دهند.

این نوع کارها عبارتند از:

Create: بازدیدکننده یک حساب کاربری را ایجاد می‌کند

Read: بازدیدکننده عمل جستجوی سایت را انجام می‌دهد

Update: بازدیدکننده تنظیمات حساب کاربری خود را تغییر می‌دهد

Delete: بازدیدکننده حساب کاربری خودش را حذف می‌کند

وقتی درخواست کاربر یکی از این دستورات باشد، کنترلر مدل مناسب را فراخوانی می‌کند. وقتی که داده‌ها را از مدل گرفت، ویو را مدیریت می‌کند.

فریم‌ورک‌های PHP

فریم‌ورک‌های PHP از مدل MVC پیروی می‌کنند و از PHP 5 به بعد با مهاجرت پایگاه داده پشتیبانی می‌شوند. جدیدترین موارد عبارتند از پشتیبانی از اعتبارسنجی فرم، امنیت و ذخیره‌سازی.

با اینکه فریم‌ورک‌های بسیاری توسط PHP پشتیبانی می‌شوند، در اینجا محبوب‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها در برنامه‌نویسی موجود است.

Laravel

Symfony

CodeIgniter

CakePHP

Yii

فریم‌ورک‌های جاوااسکریپت

فریم‌ورک‌های جاوااسکریپت در حال تبدیل شدن به یک استاندارد در توسعه هستند. همان‌طور که جی‌کوئری راه را برای ایجاد وب تعاملی هموار کرده، فریم‌ورک‌ها هنوز مزایای آن را دارند.

شرکت‌هایی مثل گوگل و فیس‌بوک بیشتر از آخرین فریم‌ورک‌های جاوااسکریپت پشتیبانی می‌کنند. این کار مردم را آماده می‌کند تا آن‌ها را یاد بگیرند و به رشد این بازار قابل ارتقاء کمک می‌کند.

در حالی که اکثریت مدل انتقالی MVC را دنبال نمی‌کنند، آن‌ها یک استاندارد مشابه دارند تا کدهای سازمان‌یافته را نگه دارند.

Angular

React

Ember

Backbone

Vue

فریم‌ورک‌های CSS

گزینه‌های زیادی برای فریم‌ورک CSS شما وجود ندارد. یک فریم‌ورک وجود دارد که می‌تواند زمان زیادی را برای لایه‌بندی و طراحی ریسپانسیو صرفه‌جویی کند.

بوت استرپ یک فریم‌ورک متداول است که می‌تواند توسعه font-end را سریع‌تر و آسان‌تر ایجاد کند. این عمل با کارهای ساده برای لایه‌بندی، دکمه‌ها و آیکون‌ها انجام می‌شود و در تمام دستگاه‌ها به خوبی نمایش داده می‌شود.

Bootstrap

فریم‌ورک‌های پایتون

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی عالی سمت سرور هست که سریع و قدرتمند است. در حال حاضر فریم‌ورک‌های قابل دسترسی برای کسانی که دنبال صرفه‌جویی در وقت هستند، موجود است.

گزینه‌های متعددی برای فریم‌ورک‌های پایتون وجود دارد. در اینجا ما فقط به سه مورد اشاره می‌کنیم که برای پروژه‌های جدید مناسب هستند.

Django

Flask

Ruby

به نظر نمی‌رسد که کسی فقط از Ruby استفاده کند، اما وقتی با فریم‌ورک Rails ترکیب می‌شود بسیار قدرتمند می‌شود. Ruby on Rails یک زبان سمت سرور است که انعطاف‌پذیر بوده و یک مجموعه عالی دارد.

Ruby On Rails

یادگیری فریم‌ورک

یادگیری فریم‌ورک می‌تواند حس پیچیدگی و سخت بودن را به شما منتقل کند. بعد از صرف زمان کافی برای یادگیری یک فریم‌ورک، می‌بینید که چقدر برای پروژه‌تان سودمند است.

شناخت شیوه‌ استفاده از فریم‌ورک یک نیاز ضروری در صنایع توسعه وب محسوب می‌شود. به ویژه در شرکت‌های توسعه نرم‌افزار که چندین کاربر وظایف مختلف را توسعه می‌دهنند.

کدام یک را باید یاد بگیریم؟

در حالی که پاسخ دادن به این سؤال سخت است. مهم‌تر از آن این است که بدانیم آن‌ها چگونه کار می‌کنند. وقتی یکی از فریم‌ورک‌ها را یاد بگیریم، استفاده از بقیه آسان‌تر می‌شود.

فریم‌ورک‌ها را یک جامعه بزرگ ببینید که می‌خواهید از بین آن‌ها موردی را انتخاب کنید، بنابراین می‌توانید پاسخ به مسائل را پیدا کنید. سپس بنشینید و سعی کنید یک پروژه جاری را به یک فریم‌ورک تبدیل کنید. این یک راه عالی برای حل مسأله است و نتایجی که می‌توانید استفاده کنید را به دست بیاورید.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید