نکات کاربردی زبان برنامه نویسی جاوا

پنجشنبه 28 دی 1396

برنامه نویسی جاوا یکی از گزینه های بسیار مهم در ساخت یک برنامه اندروید است. قابلیت زبان برنامه نویسی جاوا بسیار گسترده بوده و قدرت این زبان مثال زدنی است.

 نکات کاربردی زبان برنامه نویسی جاوا

همانطور که می دانید یکی از ارکان اصلی در برنامه نویسی اندروید یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا است. دقت نمایید که این زبان دارای کاربردهای بسیار فراوانی است. شاید در نگاه اول یادگیری برنامه نویسی جاوا دشوار باشد اما شروع هر کاری دشوار است کافیست گام های صحیح در خصوص زبان ها را به دقت مورد بررسی قرار دهید.

اجزای سازنده برنامه در زبان برنامه نویسی جاوا

در ابتدا برای یادگیری ساده برنامه نویسی جاوا می بایست به سراغ اجرای برنامه ساده helloworld رفت، نحوه اجرای صحیح این برنامه ساده سبب می شود که شما دید کلی نسبت به این زبان را بهتر درک نمایید. در گام بعدی می بایست به بخش های مختلف برنامه helloworld بررسی دقیق تری پیدا نمود. این بخش به شما کمک می کند که گزینه های مختلفی را تجربه نمایید. آشنایی با کلاس system و شی این کلاس گام بسیار مهم و پررنگ در یادگیری زبان جاوا است. این کلاس اغلب به صورت دو تابع مورد بررسی قرار میگیرد.

یکی از متدهای بسیار مرسوم در این کلاس تابع system.out.print است. این متد کمک شایانی به افراد تازه کار می نماید. در گام بعدی می بایست کاراکترهای خاص به طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرد. این کاراکتر ها در کمتر شدن میزان پیچیدگی برنامه نویسی بسیار نقش دارد. تابعی که نحوه فرمت بندی رشته و اعداد را به شما ارائه می دهد اغلب به صورت system.out.format مورد استفاده قرار میگیرد. در فرمت بندی اعداد از f% و d% استفاده می شود. این موضوع در فرمت بندی متن ها با فرمت s% مورد استفاده قرار می گیرد. داده های اصلی نیز با primitive data قابل شناسایی است.

ساختار کنترل برنامه نویسی جاوا

کنترل برنامه یکی از موضوعات بسیار مهم در برنامه نویسی جاوا است. در وهله اول می بایست ساختار تصمیم گیری مورد بررسی قرار بگیرد. این ساختار که اغلب به صورت selection است به نوعی گزینه ای بسیار مناسب برای افرادی می باشد که قصد یادگیری پیشرفته این زبان را دارند. حلقه های تکرار و دستور if برای انشعابات برنامه بکار می رود. عملگرها و اپراتورها نمونه های بسیار مناسب در زبان جاوا است. شما می توانید با استفاده از عملگر مقداردهی که به عنوان اسایمنت شناسایی می شود را بررسی نمایید.

عملگر های قیاس از دسته نمونه های بسیار مناسب برای مقایسه بین رابطه ها هستند. شما می توانید از عملگرهای نقیض و مدل های عطفی و فصلی استفاده نمایید و با مثال های مختلف این موارد را در خود قوی نمایید. دستور سوییچ، برای پیاده سازی تصمیم گیری در روال های چندگانه می باشد. دستور while حلقه های تکرار را به صورت محدود و یا نامحدود اجرا می نماید. do/while از دیگر مدل های حلقه های تکرار با یک بار اجرا می باشد. حلقه های for برای پیاده سازی هایی است که دارای تکرار مشخص و محدود هستند.

مبانی گرافیکی برنامه نویسی جاوا

یادگیری انواع کتابخانه زبان جاوا به شما کمک می کند که حرکتی به سمت گرافیک قدرتمند داشته باشید. یکی از کتابخانه های بسیار مشهور در زبان جاوا AWT است این کتابخانه که به تولکیت مشهور است و از ارکان اصلی در زبان جاوا محسوب می شود. برای پیاده سازی برنامه های گرافیکی نیاز به کتابخانه Swing می باشد. برای نمایش انواع کادر های گفتگو که از دسته موضوعات بسیار رایج و مهم در برنامه نویسی جاوا است به سراغ کتابخانه joptionPane بروید، این کتابخانه کاربردی بسیار عالی و قابل قبول است.

ترسیم های گرافیکی در برنامه نویسی جاوا به کمک کلاس jpanel انجام می شود. بررسی نمایید که شما می توانید با استفاده از سیستم های مختصاف گرافیکی در جاوا این گزینه را به صورت حرفه ای تر پیش ببرید. متدهایی برای ترسیم و تغییر رنگ در برنامه نویسی جاوا وجود دارد که با استفاده از شی graphics قابل پیگیری است. ترسیم و پر نمودن مستطیل و مربع در برنامه نویسی جاوا با استفاده از drawrect و هم چنین ترسیم و پر کردن بیضی و دایره در برنامه نویسی جاوا با استفاده از متدهای drawoval ممکن می باشد.

آرایه و لیست های جنریک در برنامه نویسی جاوا

در ابتدا می بایست با روش های مختلف تعریف آرایه در برنامه نویسی جاوا آشنا شوید. شیوه اندیس گذاری و همچنین نحوه ارجاع دهی صحیح در برنامه نویسی جاوا بسیار مهم و با ارزش است. برای شروعی طوفانی می توانید به سراغ برنامه پرتاپ تاس بروید این برنامه ساده دید شما به برنامه نویسی را بسیار بازتر می نماید. استفاده از حلقه های for  در آرایه و نحوه صحیح تعریف آن اهمیت بسیار مهمی در برنامه نویسی جاوا دارد و می بایست به طور درست یاد گرفته شود. شما می بایست از طریق محاسبات آماری پایه ای بر روی اعضای یک آرایه نتیجه ای ایده آل را فراهم سازید. در گام های آخر موضوعاتی از قبیل محاسبه واریانس و یا انحراف معیار از مسائل مهم در برنامه نویسی جاوا می باشد.

آرایه های چندبعدی برنامه نویسی شما را سبک تر می نماید و یادگیری آن سبب می شود که میزان پیچیدگی برنامه کمتر شود.

حالات استثنا در برنامه نویسی جاوا

دستوراتی وجود دارد که حالات استثنا در برنامه نویسی جاوا را مورد کنترل قرار می دهد، try و catch از نمونه های بسیار مهم و کاربردی در خصوص این زبان می باشد. یادگیری کلمات کلیدی و و کاربرد صحیح آنها در تعریف توابع و متدها به نوعی می تواند از ایجاد خطا جلوگیری نماید. شاید برایتان پیش بیاید که با چندین حالات استتثنایی روبرو شوید، یادگیری دستوراتی از قبیل finally سبب می شود که بتوانید مدیریت چندگانه قدرتمندی داشته باشید.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • Java
  • 4k بازدید
  • 0 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید