برنامه نویسی اندروید با محیط برنامه نویسی اکلیپس

دوشنبه 9 بهمن 1396

استفاده از محیط برنامه نویسی اکلیپس در برنامه نویسی اندروید کار را بسیار آسان کرده است. دانستن زبان جاوا برای برنامه نویسی اندروید نیز مزیت محسوب می شود.

 برنامه نویسی اندروید با محیط برنامه نویسی اکلیپس

سیستم عامل اندروید یکی از پرکاربردترین سیستم ها در میان کاربران است که می توان از طریق آن اپلیکشن های کاربردی بسیاری را طراحی کرد. برای ساخت اپلیکیشن های اندروید یادگیری برنامه نویسی روی این سیستم عاملی الزامی است؛ اما خوب است بدانید که برنامه نویسی اندروید بسیار ساده می باشد، محیط این برنامه نویسی را می توان محیطی مناسب برای افرادی دانست که تازه کار هستند و به تازگی می خواهند برنامه نویسی اندروید را یاد بگیرند.

سیستم عامل اندروید چیست؟

اندروید یک سیستم عامل قوی است که برای وسایلی از جمله موبایل، تبلت، ساعت، کتاب خوان الکترونیک و حتی تلویزیون کارایی دارد و راه اندازی شده است. این سیستم عمل اوپن سورس توسط گوگل توسعه داده می شود. سیستم عامل اندروید قابلیت نصب  بر روی انواع مختلفی از پردازنده ها از جمله MIPS, ARM, Power Architecture و x86 را دارد. اندروید دارای کتابخانه های قدرتمندی برای برنامه نویسی است که این امر در سهولت کار برنامه نویسی و برنامه نویسان بسیار مؤثر بوده است. از جمله این منابع می توان به توابع گرافیکی ۳ بعدی، دیتابیس رابطه ای کوچک شدهٔ SQLite، openGL، موتور مرورگر webkit همانند مرورگر کروم و همچنین موتور گرافیکی SGL اشاره نمود.

هر چند که داشتن علم تخصصی در زمینه برنامه نویسی اندروید مزیت حساب می شود و سرعت یادگیری را افزایش می دهد اما می توان این امر را به صورت تجربی نیز به خوبی آموزش دید و پس از مدتی یکی از حرفه ای ترین برنامه نویسان اندروید شد.

زبان برنامه نویسی اندورید

 جاوا یکی از پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی در دنیاست که می توان آن را زبان اصلی برنامه نویسی اندروید نیز به حساب آورد. دو دلیل اصلی قدرتمند بودن زبان برنامه نویسی جاوا و همچنین اوپن سورس بودنش سبب شد تا این زبان به عنوان زبان برنامه نویسی اندورید انتخاب شود. هر چند که دانستن زبان جاوا و تسلط به JavaScript و HTML5 برای برنامه نویسی اندروید لازم است. اما خاطر نشان می کنیم افرادی که به زبان های Cو  C++ نیز مسلط باشند هم می توانند برای این اندروید اپلیکیشن طراحی کنند، در این صورت باید از NDK استفاده کنند تا بتوانند با این زبان ها به طراحی اپلیکیشن اندروید بپردازند.

اجرای کدهای نوشته شده جاوا در اندورید

زبان برنامه نویسی اندورید برای بخش رابط کاربردی این سیستم عامل جاوا می باشد که در واقع بسیاری از برنامه های اندورید و نرم افزارهای جانبی این سیستم عامل نیز با این زبان نوشته می شوند و برای ارتباط با لایه های زیرین اندورید می توان از کتابخانه های جاوایی این سیستم عامل استفاده کرد. از آنجایی که سیستم عامل اندورید Java Virtual machine ندارد، تمامی کدهای نوشته شده با زبان جاوا باید به کدهای Dalvik تبدیل شوند. از طرفی دیگر اجرای این کدها نیز تنها از طریق ماشین مجازی جاوایی به نام Dalvik virtual machine امکان پذیر می باشد. استفاده از این ماشین مجازی جاوایی در کاهش مصرف RAM، CPU و همچنین باطری بسیار مؤثر است.

برنامه های جاوایی معمولی هم که روی گوشی های دیگر اجرا می شوند با استفاده از نرم افزارهای شبیه ساز ماشین مجازی جاوا مانند  j2ME MIDP Runner روی این سیستم عامل قابل اجرا هستند.

محیط برنامه نویسی اندروید

برای شروع برنامه نویسی اندروید ابتدا باید محیط برنامه نویسی را انتخاب کرد. در زمینه انتخاب محیط برنامه نویسی اندروید خوب است بدانید که محیط برنامه نویسی اکلیپس یکی از معروف ترین محیط هاست و از آنجایی که این محیط به صورت اوپن سورس می باشد گوگل بسیاری از ابزارهای توسعه اندروید را بیشتر روی محیط برنامه نویسی اکلیپس فراهم نموده است.

برای شروع برنامه نویسی اندروید با محیط اکلیپس ابزارهای دیگری از قبیل SDK و ADT نیز لازم است. SDK برای ایجاد اولین برنامه ها در اندورید کمک بسیاری به شما می کند چرا که این برنامه شامل کتابخانه های اندورید، مستندات اندروید، فایل های نمونه و آموزشی می باشد. همچنین در این برنامه یک دیباگر و شبیه ساز سیستم عامل اندروید نیز وجود دارد که کار را برای شما بسیار آسان می کند. قبل از اینکه SDK را برای برنامه نویسی اندروید نصب کنید حتماً باید پیش نیازهای آن را که شامل JDK، APache Ant و python 2.2. می باشد نیز بر روی سیستم خود داشته باشید. SDK قابلیت اجرا شدن بر روی سیستم 32 بیتی را دارد البته این سیستم باید لینوکس، ویندوز و یا mac OSX را داشته باشد.

محیط برنامه نویسی اکلیپس نسخه ADT Bundle

یکی از محیط های برنامه نویسی اندروید که توسط خود گوگل منتشر شده است نسخه ADT Bundle برنامه نویسی اکلیپس است. در واقع این محیط برنامه نویسی اندروید همان محیط برنامه نویسی اکلیپس است با این تفاوت که دیگر نیازی به انجام تنظیمات خاص ندارد و دیگر نیازی به دانلود ابزارها و پیش نیازهای لازم ندارید چرا که تمامی این ابزارها از جمله SDK و ADT و Emulator در محیط وجود دارد و اجرا می شود. از این رو تمامی برنامه نویسانی که برای برنامه نویسی اندروید از محیط اکلیپس استفاده می کرده اند می توانند با راحتی هر چه بیشتر از این محیط برنامه نویسی برای طراحی اپلیکشن اندروید بهره ببرند.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید