سایت مپ (site map) نقشه سایت مهمترین و اساسی ترین نکات

دوشنبه 9 بهمن 1396

نقشه سایت چیست؟ نقشه سایت xml یا همان سایت مپ (site map) یک زبان نشانه گذاری می باشد که در حقیقت تمام آدرس های صفحات سایت شما در آن قرار دارد . البته اطلاعاتی مانند تاریخ بروزرسانی و اولویت و ... در آن نیز قرار میگیرد. نقشه سایت کمک میکند تا ربات های گوگل بهتر و سریعتر صفحات جدید و یا صفحات آپدیت شده شما را ایندکس کنند. البته تضمینی وجود ندارد که وجود نقشه سایت حتما باعث بهتر شدن ایندکس صفحات سایت شما شود!!!!!!!!!

سایت مپ (site map) نقشه سایت مهمترین و اساسی ترین نکات

مهمترین نکات اساسی در مورد سایت مپ (site map) نقشه سایت و فایل ایندکس نقشه سایت (Sitemap index file) آشنایی با ساختار و برچسبها در سایت مپ همچنین تعریف دقیق سایت مپ و رابطه ایندکس شدن و نقسه سایت را در این مقاله بررسی خواهیم کرد. 

نقشه سایت چیست؟
نقشه سایت xml یا همان سایت مپ (site map) یک زبان نشانه گذاری می باشد که در حقیقت تمام آدرس های صفحات سایت شما در آن قرار دارد . البته اطلاعاتی مانند تاریخ بروزرسانی و اولویت و ... در آن نیز قرار میگیرد. نقشه سایت کمک میکند تا ربات های گوگل بهتر و سریعتر صفحات جدید و یا صفحات آپدیت شده شما را ایندکس کنند. البته تضمینی وجود ندارد که وجود نقشه سایت حتما باعث بهتر شدن ایندکس صفحات سایت شما شود!!!!!!!!!

 

 سایت مپ

نمایی از نقشه سایت یا همان سایت مپ (site map)

برچسب‌ها و نکات اساسی و مهم در مورد معانی برچسب‌های استفاده شده در نقشه سایت

<urlset> نقشه سایت با این برچسب شروع و خاتمه می یابد.
<url> محتوای لینک هر صفحه در این برچسب قرار میگیرد و در واقع یک برچسب مادر است.
<loc> این برچسب آدرس دقیق هر صفحه از سایت شما را در خود جای میدهد.
<lastmod> اطلاعات مربوط به آخرین تغییرات صفحه در این برچسب قرار میگیرد که به فرمت YYYY-MM-DD تاریخ دهی میشود.
<changefreq> این برچسب از نقشه سایت شما اطلاعاتی درمورد بازه زمانی تغییرات در صفحه مورد نظر را ارائه میدهد.
<priority> میزان اهمیت صفحه در نقشه سایت شما را مشخص میکند که مقدار آن میتواند در بازه 0.0 تا 1.0 باشد.


اکنون که با برچسب های استفاده شده در نقشه سایت یا همان سایت مپ آشنا شدید در ادامه مهمترین نکات این برچسب ها را باهم مرور میکنیم:
1.  برچسب <loc> اجباری بوده و برچسب های <lastmod ،changefreq>  و <priority> اختیاری هستند.
2.  فایل نقشه سایت شما باید روی هاست و پوشه اصلی فایل‌ها قرار گیرد.
3.  تمام آدرس‌ها در نقشه سایت باید مربوط به یک دامنه باشند.
4.  حداکثر طول مجاز برای یک آدرس 2048 کاراکتر است.
5.  به نظر میرسد که با تنظیم <changefreq>  و <priority> میتوان موتورهای جستجو را وادار به بررسی روزانه سایت خود کنید، این کار به هیچ عنوان توصیه نمیشود زیرا اگر گوگل متوجه غیر واقعی بودن آن شود، کل فایل نقشه سایت شما را نادیده خواهد گرفت.

تا اینجای مقاله شما خواننده گرامی با تعریف دقیق نقشه سایت آشنا شدید و اینکه اصلا ساختار آن چگونه می باشد به شما گفتیم که نقشه سایت یک فایل متنی نشانه‌گذاری به زبان xml می باشد به شما در مورد برچسب های این فایل توضیحاتی ارائه کردیم . اما یک نکته اساسی و مهم دیگر باقی می ماند و آن اینکه حجم نقشه سایت باید از 10 مگابایت بیشتر نشود. همچنین تعداد صفحات ادرس دهی شده در نقشه سایت نباید بیش از 5000 صفحه باشد حال اگر واقعا سایت ما مثلا یک سایت خبری باشد احتمال اینکه با گذشت زمان بیشتر از 5000 صفحه گذاشته باشیم و یا اینکه حجم فایل بیش از 10 مگابایت شود زیاد میباشد. البته برای سایت های شخصی کمتر احتمال دارد که بیش از 5000 صفحه وجود داشته باشد اما در هرصورت چه کاری باید انجام داد.
این چالش به راحتی با تعریف و ایجاد فایل (Sitemap index file) قابل حل می باشد. در ادامه بیشتر با تعریف فایل ایندکس نقشه سایت (Sitemap index file) آشنا خواهیم شد.


فایل ایندکس نقشه سایت چیست؟  

گاهی با توجه به تعداد زیاد صفحات و موضوعات یک سایت ساخت چند نقشه سایت لازم میشود. در اینصورت فایل مربوط به هر نقشه سایت باید در یک فایل ایندکس نقشه سایت (Sitemap index file) لیست شود.
اگر سایت شما بیش از 5000 صفحه دارد یا سایز فایل نقشه سایت شما بیش از 10 مگابایت است، استفاده از چند فایل نقشه سایت ضرورت می یابد. در اینصورت به فایل ایندکس نقشه سایت نیز نیاز دارید. البته میتوانید با استفاده از gzip حجم فایل و پهنای باند مورد نیاز را کاهش دهید ولی مطمئن شوید که سایز فایل نقشه سایت شما بعد از فشرده سازی کمتر از 10 مگابایت باشد.
 

سایت مپ

ساختار فایل ایندکس نقشه سایت

 اکنون که با تعریف فایل ایندکس نقشه سایت اشنا شدید در ادامه با برچسب ها این ساختار آشنا خواهیم شد.
معانی و نکات مهم در مورد برچسب‌های استفاده شده در ایندکس نقشه سایت
1- <sitemapindex> ایندکس نقشه سایت با این برچسب باز و بسته میشود.
2- <sitemap> این برچسب اطلاعات مربوط به هر نقشه سایت را در خود جای میدهد.
3- هر فایل ایندکس میتواند تا 50000 فایل نقشه سایت را در شامل شود.
4- در فایل ایندکس زمان احتمالی تغییرات برای هر فایل نقشه سایت شما بوسیله برچسب <lastmod> مشخص میشود.

گوگل چه پسوندهایی را در نقشه سایت xml پشتیبانی میکند؟

گوگل میتواند پسوندهای متفاوتی را در هر نقشه سایت شناسایی کند. این امر بستگی به محتویات هر سایت دارد و شما با استفاده از نقشه سایت کار را برای موتورهای جستجو راحت میکنید. نقشه سایت XML پسوندهای HTML، Video، Image، Mobile و News را پشتیبانی میکند.
اما چگونه نقشه سایت بسازیم در ادامه آموزشی مفید از نحوه ساخت و همچنین ابزارهای رایگان برای ساخت نقشه سایت را معرفی خواهیم کرد.

آموزش ساخت نقشه سایت و نکات کلیدی مهم و اساسی در ساخت آن :

لینک‌های زیر ساخت نقشه سایت را برای شما بسیار آسان میکنند، البته اگر از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس و جوملا برای سایت خود استفاده میکنید افزونه‌های مناسبی در اختیار خواهید داشت.
    Google Sitemap Generator
    XML-Sitemaps

لیست زیر نمونه‌ای از افزونه‌های ساخت نقشه سایت برای سیستم‌های مدیریت محتوا را در اختیار شما قرار میدهد:
    ML Sitemap – ASP.NET
    XML Sitemap – Drupal
    XML Sitemap – OS Commerce
    XML Sitemap – WordPress
    XML Sitemap – Joomla
    XML Sitemap – Plone

پس از ساخت نقشه سایت میتوانید با استفاده از ابزارهای زیر درستی المان‌ها و برچسب‌های آن را بررسی کنید:
    XML Sitemaps
    Google Sitemap Validator
    XChecker

 چگونه مطمئن شویم که نقشه سایت‌ یا سایت مپ site map که من درست کردم صحیح کار میکند؟

قبل از معرفی نقشه سایت خود به گوگل میتوانید از بخش Optimization و قسمت Sitemaps در Google Webmaster Tools از عملکرد درست نقشه سایت خود مطمئن شوید. برای اینکار با فشردن دکمه قرمز رنگ Add/Test Sitemap در سمت راست صفحه و وارد کردن آدرس نقشه سایت خود مانند تصویر زیر گوگل  فایل شما را بررسی کرده و تعداد صفحات معرفی شده توسط آن را به شما نشان میدهد.
 

سایت مپ


توجه کنید که همین دکمه علاوه بر بررسی برای معرفی نقشه سایت به گوگل نیز استفاده میشود، علاوه براین شما میتوانید با قرار دادن کد زیر در فایل robots.txt خود نقشه سایت را به گوگل معرفی کنید.
Sitemap: http://example.com/sitemap.xml
هربار که تغییری در نقشه سایت خود ایجاد کردید با استفاده از همان دکمه Add/Test Sitemap گوگل را از تغییرات آن مطلع کنید.

 چه زمان اهمیت وجود نقشه سایت مشخص میشود؟

اهمیت نقشه سایت زمانی مشخص میشود که تعداد صفحات سایت شما بسیار زیاد بوده و ارزش محتوایی آنها با یکدیگر متفاوت باشد. بطور مثال اگر بخش مقالات تکنولوژی از مقالات بازی و سرگرمی برای شما مهمتر است، میتوانید این تفاوت را بوسیله نقشه سایت به وبمستر خود معرفی کنید.

تهیه شده توسط گروه وب مک

webmac

نویسنده 28 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید