تکنیک های ضروری طراحی رسپانسیو

پنجشنبه 17 فروردین 1396

رعایت تکنیک های طراحی رسپانسیو برای وب سایت سبب می شود که نمایش درستی بر روی دستگاه های مختلف صورت پذیرد. طراحی رسپانسیو یک نیاز در هر سایت محسوب می شود.

 تکنیک های ضروری طراحی رسپانسیو

طراحی رسپانسیو به منظور تطبیق سازی وب سایت ها بر روی دستگاه های مختلف استفاده شده و این روش در رتبه گیری سایت ها از دید گوگل بسیار پر اهمیت خواهد بود.

وظیفه طراحی رسپانسیو چیست؟

طراحی رسپانسیو به روشی گفته می شود که صفحات وب را بر روی انواع نمایشگرها به درستی و با نظم دقیق نشان دهد. طراحی رسپانسیو تضمین می کند که محتوا، طراحی و همینطور عملکرد در تمامی دستگاه ها مورد رضایت کاربر خواهد بود. سایت هایی که از طراحی رسپانسیو بهرمند هستند در هر دستگاه بر اساس تناسب صفحه و همینطور صفحه نمایشگر انعطاف خاصی از خود نشان می دهند.

اهمیت طراحی رسپانسیو از زمانی آغاز شد که ترافیک موبایلی افزایش یافت. مبرهن است که بیش از 5 درصد از ترافیک های اینترنتی به طور کلی از طریق گوشی های موبایل صورت می گیرد. مثال ساده ای که از طراحی واکنش گرا دیده می شود ریختن آب در لیوان است، واضح است که آب در بطری به شکل بطری بوده و در قوری به شکل قوری خواهد بود، طراحی واکنش گرا نیز در هر دستگاه به همان شکل است.

مزایای طراحی رسپانسیو قدرتمند

تکنیک های طراحی رسپانسیو از جذاب ترین ویژگی هایی است که برای تمامی سایت ها ضروری می باشد. همانطور که می دانید یک اتفاق بسیار غیر منطقی است که تمام دستگاه ها سایت های مختلف را به یک اندازه و مدل نشان دهند. داشتن یک سایت با طراحی واکنش گرا به این معنی است که دیگر نیازی به وب سایت مجزا برای همه دستگاه ها نخواهد بود و هزینه در این لاین به صورت محسوسی کاهش می یابد.

فاکتور بسیار مهم دیگر زمان است. برای به روز رسانی، بازاریابی و همینطور پشتیبانی نیازی به زمان گذاشتن مجدد نبوده و این موضوع به ذخیره مالی و هزینه اشاره دارد.

مزایای دیگر طراحی واکنش گرا بهینه سازی تصویر است. عده ای تمامی پهنای باند خود را با قرار دادن یک سری تصاویر که دارای میزان وضوح بسیار بالایی هستند هدر می دهند. برای جلوگیری از این موضوع می توان از گرافیک برداری مقیاس پذیر استفاده نمود.

اولین رویکرد طراحی رسپانسیو

در دستگاه های موبایل اندازه نمایشگر بسیار کوچک است و طراح مجبور است که قطعات نامناسب را در طراحی خود حذف نماید. به این ترتیب طراحی واکنشگرا در ابتدا برای موبایل در نظر شده است. طراحی واکنشگرا سبب می شود که در فضای سایتتان صرفه جویی صورت پذیرد. عناصر وب سایت می بایست فشرده سازی شود. این تکنیک برای طراحی واکنش گرا از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است. با استفاده از یک سری برنامه ها می توان کدها و سورس صفحات را فشرده سازی نمود، به این ترتیب انتقال کد در سطح شبکه بسیار ساده تر خواهد بود. در این روش به ازای هر صفحه بایت های کمتری انتقال داده می شود. نتیجه این روش در دسترس بودن محتوا در کمترین پهنای باند خواهد بود.

برای ایجاد یک سایت پاسخگو بهتر است که محتوای غیر ضروری حذف شود. اگر دقت نمایید بعضی از محتواها هیچ گاه در محیط موبایل استفاده نمی شود و یا کارایی کمی دارد. این موضوع نیاز به بررسی و دقت خاصی دارد، در واقع برای شناسایی مطالب ضروری و غیر ضروری باید یک سری فیلرتها مطرح شود.  طراحی واکنشگرا به تطبیق پذیری کمک شایانی می نماید.

در طراحی رسپانسیو حداقل ها را در نظر بگیرید:

برای طراحی رسپانسیو دقت نمایید که همیشه مردم از آخرین ورژن مرورگرها استفاده نمی کنند و یا شاید دستگاه هایشان پر سرعت نباشد. این آمار همیشه ثابت است. در طراحی رسپانسیو باید این موضوع به دقت مورد توجه قرار گیرد و سایت مورد نظر بتواند حداقل های مورد نیاز برای تمامی کاربران را فراهم سازد. طراحی واکنشگرا وب سایت بر اساس حداقل ها به کاربر این اطمینان را می دهد که نیازی به داشتن جدیدترین مرورگرها نمی باشد.

صفحه بندی گام ثابت در طراحی رسپانسیو است. واضح بودن بخش های مختلف در هر صفحه سبب می شود که انعطاف پذیری کافی برای کاربر فراهم شود. متعادل سازی عناصر طراحی از نکات بسیار مهم در طراحی رسپانسیو است. با در نظر گرفتن اصل صفحه بندی صحیح می توانید این تضمین را ایجاد نمایید که به سرعت بتوان یک لایه و یا یک صفحه جدید ایجاد نمود.

یکی از بهترین روش ها برای کم شدن زمان لود صفحات در موبایل استفاده از css sprites است. در این روش تصاویر کوچک با یک فایل ترکیب می شود و این موضوع سبب می شود که سایت در پلتفرم های مختلف به صورت استاندارد نمایش داده شود. مقیاس پذیری صفحات در این روش قابل تغییر می باشد.

دلایل اهمیت طراحی رسپانسیو

طراحی رسپانسیو برای سئو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. گوگل ترجیح می دهد که سایت هایی که شامل طراحی رسپانسیو هستند را در قالب جداگانه ای در نظر بگیرد، واضح است که URL جداگانه برای سایت می تواند نقش بسیار مهمی در رتبه فراهم سازد. سرعت وبسایت هایی که دارای طراحی رسپانسیو هستند یک ویژگی بسیار کلیدی محسوب می شود. سایت مورد نظر باید در کمتر از 2 ثانیه بالا بیاید و این موضوع در جذب کاربر بسیار مهم می باشد. عملکرد طراحی رسپانسیو با دستگاه ها و پلتفرم های مختلف در آینده بسیار همسان تر است. مزیت طراحی رسپانسیو تعیین قالب بر اساس اندازه نمایشگرهای مختلف است و نه دستگاه! این موضوع تاکید دارد که اندازه صفحه نمایشگر هیچ تاثیری در کیفیت سایت ایجاد نمی کند.

منبع تم شاپ

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید