بررسی لزوم HTTPS برای سایت های مختلف

دوشنبه 17 اردیبهشت 1397

در ابتدا لزوم HTTPS تنها در سایت های تجاری احساس می شد اما امروزه با افزایش روش های هک و حمله لزوم HTTPS در تمامی سایت ها دیده شده است.

 بررسی لزوم  HTTPS برای سایت های مختلف

آیا لازم است همه وب سایت ها HTTPS باشند؟ HTTPS راهی برای رمزگذاری وب سایت و به طبع امنیت آنها می باشد. آیا سایت های استاتیک نیاز به HTTPS دارند؟ آیا از لزوم HTTPS برای سایت های مختلف مطلع هستید؟با توجه به پیشرفت تکنولوژی های روز قطعا امنیت ارتباطات و کاربران بیشتر خواهد شد. HTTPS از پروتکل های بهبود امنیت محسوب می شود.

بررسی لزوم HTTPS

وقتی شما به سایتی که در حالت عادی HTTP است متصل هستید مرورگر به دنبال آدرس مورد نظر سایت مقصد و همینطور اتصال به آن است. در واقع مرورگر اینطور تصور می کند که تنها پای یک سرور محلی در میان است. داده ها وقتی در ارتباط HTTP قرار می گیرند به صورت متون ساده هستند. مشخص شد که انواع شنودها می تواند اتفاق بیفتد و به طبع اطلاعات رد و بدل شده آشکار شود. یکی از مشکلات HTTP عدم تاکید بر اتصال به وب سایت واقعی است. این موضوع در خصوص سایت های بانکی می تواند خسارت های جبران نشدنی فراهم سازد. یک سری از کلمات رمز و همینطور اطلاعات حساس نباید توسط HTTP انتقال داده شود. این مسایل لزوم HTTPS را مشخص می سازد.

لزوم HTTPS و SSL به صورت همزمان

HTTPS از لایه SSL به عنوان یک زیر لایه استفاده می نماید که تحت نرم افزار HTTP معمولی لایه بندی شده است. درخواست های فرستاده شده از سوی کاربر از طریق HTTPS رمزگذاری و همینطور رمزگشایی می شود. اگر کاربر از طریق سرور به صفحه ای بازگردد قطعا HTTPS کنترل لازم بر روی آن دارد. محافظت در برابر سرقت اطلاعات علت اهمیت استفاده از HTTPS را آشکارتر می کند. HTTPS و SSL با استفاده از گواهی دیجیتال استاندارد از سرور در سطح ایده آل پشتیابی می نمایند. در واقع این تکنولوژی سبب می شود که کاربر بتواند فرستنده را تایید نماید.

از مهم ترین ارکان برای کسب و کار آنلاین امنیت است به این ترتیب لزوم HTTPS برای هر سایت تجاری مشخص خواهد شد. یک گواهی SSL صادر شده توسط CA برای یک سازمان و یا وب سایت نشان دهنده شخص ثالثی است که هویت سازمان مذکور را تایید می نماید. در واقع مرورگر به کاربر اجازه می دهد که به طور دقیق بررسی نماید که وب سایت امن است یا خیر، در این راستا قطعا کاربر اطلاعات محرمانه خود را وارد می کند.

لزوم HTTPS و روش محافظت آن

وقتی کاربری با HTTPS به سروری متصل شود مرورگر گواهی امنیت وب سایت مورد نظر را بررسی می کند و به کاربر وجود امنیت مورد نظر را اطلاع می دهد به این ترتیب در نوار آدرس مرورگر واژه HTTPS دیده خواهد شد. به طور کلی لزوم HTTPS بر سایت های مختلف احساس می شود. وقتی شما از HTTPS برای رد و بدل نمودن اطلاعات محرمانه خود استفاده نمایید در واقع اطلاعات خود را به صورت رمزگذاری شده ارسال نموده اید و در این صورت دیگر کسی نمی تواند اطلاعات شما را در میان راه سرقت نماید. یک مثال جالب در این خصوص استفاده از HTTPS برای موتور جستجو گوگل به صورت پیش فرض است در واقع شما نمی توانید ببینید که کاربران چه چیزی را جستجو می نمایند. آیا لزوم HTTPS در سایت های تبلیغاتی نیز حس می شود؟

تاکید بر لزوم HTTPS

در ابتدا تنها سایت هایی که دارای پرداخت های مالی بودند از HTTPS استفاده می نمودند اما امروزه بسیاری از سایت ها به سمت ایمن سازی رفته و لزوم HTTPS را انکار نمی کنند.

اگر همه سایت ها از HTTPS استفاده نمایند دیگر اثری از دسترسی های غیرقانونی به اطلاعات کاربران وجود نخواهد داشت. در واقع ISP ها تنها از اینکه کاربر به چه وب سایتی متصل است مطلع شده و دیگر صفحه مورد نظر برای وی نمایش داده نمی شود. در سایتی که از تکنولوژی HTTPS استفاده نشده است ISP ها می توانند به صفحه مورد نظر کاربر دست برده و یک سری از اطلاعات را دستکاری نموده و یا مطالبی حذف و یا اضافه نماید. گوگل سعی دارد سایت های HTTPS را با استفاده از یک پرچم به درستی مشخص نماید تا کاربر با اعتماد بیشتری به سراغ این سایت ها برود.

لزوم HTTPS و محافظت در مقابل روش های phishing

آیا اعمال قوانین HTTPS نشان دهنده اعتبار یک سایت است؟ بعضی از هکرها به این نتیجه رسیده اند که کاربر به آیکون قفل و یا HTTPS در نوار آدرس نگاه کرده و دیگر اطمینان می یابد که سایت مورد نظر ایمن است. در این لاین هکرها به دنبال روشی هستند که وب سایت ها را به ظاهر ایمن جلوه دهند، بنابراین دقت نمایید که هرگز به عنوان یک کاربر بر روی ایمیل هایی که به اصطلاح phishing هستند کلیک ننمایید. عده ای از هکرها می توانند گواهینامه HTTPS را از سرور ها دریافت نمایند و به صورت کاملا طبیعی سایت مورد نظر را شبیه سازی کنند. لزوم HTTPS برای هر سایتی دیده می شود و این موضوع گواه آن است که به هرحال درصد کمی از هکرها می توانند به HTTPS تعرض نمایند.

لزوم HTTPS برای سایت ها با تاکید آنها در رمزگذاری مشخص می شود در واقع امکان رمزگشایی برای درصد کمی از هکرها وجود خواهد داشت. از نظر سئو لزوم HTTPS در هر سایت یک امتیاز رتبه بندی محسوب می شود و این موضوع در تجارت های جهانی تاثیر مستقیمی می گذارد.

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید