دستورات Putty برای Basic SSH

شنبه 30 تیر 1397

در این مقاله برخی دستورات پایه ای که می توانید در مدیریت SSH انجام دهید را بررسی خواهیم کرد . استفاده از putty یکی از رایج ترین راه ها است. Putty یک اپلیکیشن open source است و شما می توانید آن را به صورت رایگان دانلود کنید. فقط دقت کنید که اگر آشنایی با این محیط ندارید با دستورات ساده شروع کنید و زمانی که با محیط آشنایی پیدا کردید شروع به یادگیری تکنیک های پیشرفته تر کنید.

دستورات Putty برای Basic SSH

وقتی در توسعه ی وب تجربه به دست می آوریم اتصال از طریق Secure Shell (SSH) یک ایده ی خوب است. اگر شما به VPS سرور و یا یک سرور اختصاصی ارتقاء داده باشید به SSH دسترسی خواهید داشت.

زمانی که درباره SSH جستجو می کنید متوجه خواهید شد که دیگران درباره ی "Putty" صحبت می کنند. نرم افزار Putty به کاربر اجازه ی ورود به سیستم را از راه دور می دهد.

وقتی شما به یک وب سرور SSH می شوید شما درحال استفاده از پروتکل شبکه ی cryptographic هستید که به شما امکان ایجاد یک ارتباط امن در یک شبکه ی ناامن را می دهد. برخی پیکربندی ها و تکنیک ها وجود دارد که می تواند به شما در انجام وظایف خاص کمک کند.

اتصال با Secure Shell

واقعا شما به اطلاعات زیادی درباره ی SSH برای یک توسعه دهنده ی وب عالی شدن نیاز ندارید. خوب است که با برخی مسیریابی های اساسی و مدیریت فایل ها آشنا باشید. زمان اتصال به سرور خود نیاز به دانستن آدرس IP خود ، نام کاربری، رمزعبور دارید.

اتصال Putty

آدرس IP را در Host Name تایپ کنید و روی Open کلیک کنید.

نام کاربری را وارد کنید.

رمزعبور را وارد کنید.

زمانی که متصل می شوید چیزی بجز یک صفحه ی سیاه و نوشته هایی سفید که چیزی شبیه خط دستور لینوکس یا DOS در ویندوز است، نخواهید داشت. در این صفحه کاری با موس نمی توانید انجام دهید و همه کار ها را باید با دستورات و با صفحه کلید انجام دهید.

دستورات پایه ای SSH

When you first connect via SSH, be careful. Any changes to config files or settings can change how your server is running.

زمان اولین اتصال به SSH دقت کنید زیرا هر تغییری در فایل های پیکربندی یا تنظیمات نحوه ی اجرای سرور شما را تغییر می دهد.

زمانی که می خواهید یک دستور را اجرا کنید باید دکمه ی "Enter" را فشار دهید. اولین دستور Putty شما از نوع زیر است.

top

این دستور به شما اطلاعات سخت افزار و اینکه چه روندی درحال اجرا است را نشان می دهد اگر شما زمان های پاسخ کند دارید این مورد می تواند بسیار به شما کمک کند. با این دستور می توانید ببینید چه روند هایی RAM و CPU را اشغال کرده اند.

دانستن اینکه حتی اگر مشکلی وجود ندارد چه چیزی باید اجرا شود یک ایده ی خوب است با این کار اگر مشکلی به وجود بیاید به راحتی می توانید دلیل آن را تشخیص دهید.

ساخت یک دایرکتوری و فایل

دستوراتی که اینجا استفاده می کنیم فقط مثال هستند ممکن است شما نیاز داشته باشید تغییراتی ایجاد کنید تا این دستورات مطابق سرویس شما باشند.

شما می توانید به راحتی دایرکتوری و فایل ها را بسازید و ویرایش کنید. با استفاده از دستور change directory به دایرکتوری ریشه ی وب روی سرور خود بروید.

cd /var/www/vhosts/httpd/

اجازه دهید یک دایرکتوری جدید به نام "scripts" بسازیم. دستور زیر را تایپ کنید.

mkdir scripts

حال شما یک دایرکتوری به نام "scripts" دارید و زمان آن است که یک فایل ایندکس بسازیم. اجازه دهید برای ساخت یک فایل جدید از ویرایشگر vi استفاده کنیم. دستور زیر را تایپ کنید:

vi scripts/index.php

حال شما یک پنجره ی سیاه خالی خواهید داشت که ویرایشگر متن سرور و چیزی شبیه notepad در ویندوز است. دکمه ی "i" را روی صفحه کلید خود فشار دهید با این کار یک "-- INSERT --" در انتهای صفحه نمایش داده خواهد شد.

حال ما آماده ی تایپ در ویرایشگر هستیم. اسکریپت PHP زیر را تایپ کنید.

<?php
echo "New SSH Page";
?>

زمانی که تایپ کردن را تمام کردید باید به ویرایشگر اطلاع دهید بنابراین کلید "ESC" روی صفحه کلید را فشار دهید. حال فایل را با استفاده از دستور زیر ذخیره کنید.

w:

با این کار تغییرات روی فایل اعمال می شود حال برای خروج از ویرایشگر دستور زیر را تایپ کنید.

q:

تبریک شما اولین را با استفاده از SSH ساختید. اگر شما به وبسایت با مرورگر اینترنت خود بروید باید ببینید که "New SSH Page" را نمایش می دهد.

مدیریت پایگاه داده ی MySQL

در اینجا یک تکنیک دیگر برای مدیریت پایگاه داده ی MySQL داریم و برای زمانی که جداول شما دچار مشکل می شوند ، خراب می شوند و نیاز به تعمیر دارند استفاده می شود.

شما می توانید جداول MySQL را با استفاده از phpMyAdmin بازسازی کنید اما اگر همین کار را با SSH انجام دهید نتیجه ی بهتری خواهید گرفت.

دلیل این است که وقتی شما با استفاده از GUI سمت کلاینت بازسازی را انجام می دهید بازدیدکنندگان می توانند در زمان بازسازی جداول به آن ها دسترسی داشته باشند در یک محیط SSH می توانید در زمان بازسازی بازدیدکنندگان را نادیده بگیرید.

دستورات MySQL

برای ورود به پایگاه داده ی MySQL از دستور زیر استفاده کنید.

mysql -u username -ppassword

شما نیاز دارید تا –u ، فاصله، نام کاربری، فاصله و سپس رمزعبور را وارد کنید اگر این کار را درست انجام داده باشید به وضعیت MySQL خواهید رفت حال پایگاه داده ی خود را با استفاده از دستور زیر انتخاب کنید.

use database;

با این کار شما به جایی که می توانید کوئری های استاندارد MySQL خود نظیر نشان دادن جداول، select, insert و repair را بزنید، می روید.

به خاطر داشته باشید که همه چیز را با یک ";" تمام کنید.

دستورات Putty

در اینجا برخی از دستورات معمول که در محیط SSH می توانید استفاده کنید وجود دارد.

ثبت نام برای یک نسخه ی قابل دانلود منحصر به فرد

یک کپی قابل چاپ در فرمت PDF و PNG به inbox شما ارسال می شود.

نشان دادن وضعیت سرور

top

ساخت دایرکتوری

mkdir new-folder

رفتن به یک دایرکتوری دیگر

cd /folder/folder/folder/

رفتن به دایرکتوری بالا تر

cd ..

نشان دادن مسیر فعلی

pwd

لیست تمام فایل ها در یک دایرکتوری

ls -al

لیست تمام فایل ها با یک پسوند خاص

ls *.php

کپی کردن یک فایل

cp old-file.php backup/new-file.php

رفتن به یک فایل

mv old-file.php backup/old-file.php

ساخت یک فایل

touch new-file.php

ویرایش یک فایل با ویرایشگر VI

vi new-file.php

جستجوی یک فایل

find . -name new-file.php -print

حذف یک فایل

rm old-file.php

حذف دایرکتوری

rmdir backup

تغییر مجوز ها

chmod 775 backup

خروج کلاینت SSH

exit

اصول Putty

موارد گفته شده برخی دستورات پایه ای است که می توانید در مدیریت SSH انجام دهید. استفاده از putty یکی از رایج ترین راه ها است. Putty یک اپلیکیشن open source است و شما می توانید آن را به صورت رایگان دانلود کنید.

فقط دقت کنید که اگر آشنایی با این محیط ندارید با دستورات ساده شروع کنید و زمانی که با محیط آشنایی پیدا کردید شروع به یادگیری تکنیک های پیشرفته تر کنید.  

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید