آموزش مراحل کدنویسی اعتبارسنجی ایمیل و URL در PHP

دوشنبه 26 شهریور 1397

اعتبارسنجی ایمیل و URL در PHP اولین گام در امنیت یک سایت است. قوانین اعتبارسنجی ایمیل و URL در PHP آسان و یادگیری آن بسیار کاربردی است.

 آموزش مراحل کدنویسی اعتبارسنجی ایمیل و URL در PHP

موضوع جذاب امروز را از دست ندهید! قرار است به طور دقیق در لاین اعتبارسنجی ایمیل و URL در PHP صحبت کنیم. این موضوع بارها مورد بررسی قرار گرفته است و شاید بهتر باشد یک تصمیم گیری جدی در خصوص لزوم اعتبارسنجی ایمیل و URL در PHP داشته باشیم.

با ما همراه باشید.

شرایط اعتبارسنجی ایمیل و URL در PHP

در ابتدا می خواهیم به طور دقیق بررسی کنیم که اعتبار سنجی ایمیل یعنی چه؟ در نظر داشته باشید که در فرم هایی که با زبان برنامه نویسی php ساخته می شود باید یک سری اطلاعات به عنوان ورودی وارد شود. خب مورد مهم در این مسیر اطلاعاتی است که به عنوان ورودی وارد می شوند. در واقع شما باید یک سری شرط ها اعلام کنید تا مشخص شود که ورودی های موجود معتبر هستند یا خیر مثلا می توانید کاربر را تنها مجاز به وارد کردن حروف کوچک و بزرگ و فضای خالی کنید و به غیر از این موارد با پیغام خطا مواجه شود. برای اینکه معتبر بودن اطلاعات ورودی را بررسی کنیم نیاز به کدنویسی است بنابراین شروع به کد نویسی می کنیم. اعتبارسنجی ایمیل و URL در PHP را جدی بگیرید.

$name = test_input($_POST["name"]);

if (!preg_match("/^[a-zA-Z ]*$/",$name)) {

  $nameErr = "فقط مجاز به استفاده از حروف الفبای بزرگ و کوچک لاتین و فاصله هستید"; 

}

به کد نوشته شده دقت نمایید در این کد یک تابع ورودی تعریف شده است و پس از آن از یک پرانتز شرط استفاده شده که داخل شرط به سادگی شرایطی که نیاز است قید می شود.

اگر این قطعه کد برای شما پیچیده به نظر می رسد بخش بعد به طور دقیق توضیحات لازم در این مسیر را ارائه داده است.

تحلیل کدنویسی اعتبارسنجی ایمیل و URL در PHP

قبل از اینکه توضیحات این بخش را مطالعه نمایید باید قطعه کد قبل را مرور کنید. در این مثال در ابتدا برای فیلد Name یک مقدار تعیین کردیم و سپس مقدار را داخل $name قرار دادیم تا دسترسی به آن آسانتر باشد.

پس از آن نوبت به تابع !preg_match رسید که در واقع بررسی می کند که آیا محتوای مورد نظر در محدوده تعیین شده قرار دارد یا خیر . مثلا در این جا شرط آورده حروف بزرگ، کوچک و اسپیس است. در صورتی که در این محدود نباشد دستور شرط if اجرا می شود و عباراتی به شما نمایش داده می شود که در کد نوشته شده است و در واقع به شما اعلام می شود که واجد شرایط ورود نیستید. این مقدار در متغیر #nameErr قرار می گیرد.

تابع preg-match دو پارامتر دریافت می کند که به عنوان ورودی هستند. در ابتدا باید محدوده مورد نظر تعیین شود و سپس باید به دنبال رشته دلخواه باشیم. در این بین اگر رشته با محدوده همخوانی داشت از گزینه true و در غیر این صورت باید از گزینه false استفاده شود. دیدیم که اصول اعتبارسنجی ایمیل و URL در PHP بسیار آسان است. کافیست قوانین اعتبارسنجی ایمیل و URL در PHP را به درستی اجرا نماییم.

سریع ترین روش اعتبارسنجی ایمیل و URL در PHP

حالا می خواهیم به سراغ روشی سریع و کاربردی برای اعتبارسنجی ایمیل و URL در PHP برویم تا هم خستگی کدنویسی زیاد از تنمان برود و هم به نتیجه و هدف خود سریعاً دست یابیم.

یکی از سریع ترین روش هایی که برای اعتبارسنجی ایمیل و URL در PHP در نظر گرفته شده است تابع filter_var است، این تابع فرمت اصلی ایمیل را به صورت خاصی بررسی می کند و در صورت صحیح بودن به شما اعلام می کند که صحیح عمل کرده اید و در غیر این صورت نیز ابزار false راه اندازی می شود. به کد نویسی این بخش از اعتبارسنجی ایمیل و URL در PHP دقت کنید:

$email = test_input($_POST["email"]);

if (!filter_var($email, FILTER_VALIDATE_EMAIL)) {

  $emailErr = "فرمت ایمیل نادرست است"; 

}

در این کد نویسی در ابتدا بررسی می شود که فیلد مورد نظر پر است یا خالی و پس از بررسی این موضوع وارد تابع filter_var می شویم در این تابع به طور دقیق شرط اعمال شده بررسی می شود و در صورتی که اطلاعات وارد شده از فرمت ایمیل پیروی نکند، اعلام می شود که فرمت ایمیل وارد شده نادرست است. اعتبارسنجی ایمیل و URL در PHP در این روش بسیار آسانتر از روش قبل است.

آموزش اعتبارسنجی ایمیل و URL در PHP فیلد حاوی url

با آموزش اعتبارسنجی ایمیل و URL در PHPدر خدمت شما هستیم، اینبار می خواهیم در خصوص بخشی صحبت کنیم که در واقع فیلد حاوی url را مورد بررسی قرار می دهد. در نظر داشته باشید که در این بخش " – " نیز معتبر محسوب می شود و در واقع مورد بررسی قرار می گیرد. موضوع را با کدنویسی مشخص می کنیم:

$website = test_input($_POST["website"]);

if (!preg_match("/\b(?:(?:https?|ftp):\/\/|www\.)[-a-z0-9+&@#\/%?=~_|!:,.;]*[-a-z0-9+&@#\/%=~_|]/i",$website)) {

$websiteErr = " url نامعتبر است ";

}

اعتبارسنجی ایمیل و URL در PHP آنقدرها هم سخت نیست کافیست دست به کار شوید.

جمع بندی

در این مقاله به زبانی ساده توضیح دادیم که اعتبارسنجی mail و URL در PHP آنقدرها که می گویند هم سخت نیست فقط کافیست که در انتخاب شرط مورد نظر منطقی عمل کنیم. به شما پیشنهاد می کنیم قطعه کدهای اعلام شده را با شروط مختلف بررسی کنید به این ترتیب متوجه می شوید که منطقی ترین گزینه برای اطلاعات ورودی یک کاربر کدام است. 

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • PHP
  • 2k بازدید
  • 2 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید