بررسی و مقایسه دو زبان برنامه نویسی پایتون و php

پنجشنبه 1 آذر 1397

در این متن به مقایسه پایتون و پی اچ پی می پردازیم. فهمیدن این که کدام یک از دو زبان برنامه نویسی کاربردی تر است، تنها با مقایسه پایتون و پی اچ پی ممکن است.

 بررسی و مقایسه دو زبان برنامه نویسی پایتون و php

زبان برنامه نویسی پایتون و پی اچ پی از جمله زبان های برنامه نویسی در سطح بالا و حرفه ای محسوب می شوند. این دو زبان برنامه نویسی با وجود شباهت هایی که دارند دارای تفاوت هایی نیز می باشند. در این متن به مقایسه پایتون و پی اچ پی می پردازیم تا متوجه شویم نقاط مثبت و منفی هر کدام از این زبان های برنامه نویسی کدام است و استفاده از کدام یک از این دو زبان برنامه نویسی بهتر و کاربردی تر می باشد. فهمیدن این موارد تنها با مقایسه پایتون و پی اچ پی ممکن است. قبل از پرداختن به مقایسه پایتون و پی اچ پی باید به توضیحاتی درباره ی هر کدام از آن ها بپردازیم تا ابتدا آشنایی با این دو زبان برنامه نویسی صورت بگیرد و سپس به مقایسه پایتون و پی اچ پی می پردازیم.

در صورت علاقمند شدن به این زبان قدرتمند میتوانید از آموزش رایگان پایتون ( Python ) در سایت تاپ لرن استفاده کنید .

پی اچ پی

زبان برنامه نویسی پی اچ پی یک زبان اوپن سورس یا منبع باز می باشد. کاربرد این زبان برنامه نویسی در طراحی های برنامه تحت وب سرور بوده و اجرای صفحات این زبان برنامه نویسی وظیفه ی سرور وب سایت ها می باشد. پی اچ پی مخفف شده ی واژه ای به معنای پیش پردازنده فرا متن می باشد که سال ها قبل طراحی و ساخته شده است و طی این سال ها پیشرفت کرده و تغییراتی در آن اعمال شده است. اگر بخواهیم این زبان برنامه نویسی را از نظر ساختاری مورد بررسی قرار دهیم، می توانیم آن را به زبان c مشابه بدانیم. هر چند که با به روز رسانی هایی که بر روی آن اجرا شده است در نمونه ی جدید به زبان جاوا شباهت بیشتری پیدا کرده است. محبوبیت این زبان برنامه نویسی در دنیا زیاد بوده و برنامه های معروفی نیز با استفاده از آن طراحی و ساخته شده اند که از جمله ی آن ها می تواند به ورد پرس اشاره کرد.

زبان برنامه نویسی پایتون

این زبان برنامه نویسی جزء حرفه ای ترین و قدرت مندترین زبان های برنامه نویسی به حساب می آید. محبوبیت و کارآیی زبان برنامه نویسی پایتون به این جهت است که در سال های اخیر از این زبان برنامه نویسی در زمینه ی توسعه دادن برنامه ها، مدیریت کردن زیر ساخت و همچنین تحلیل کردن داده ها استفاده شده است. علاوه بر همه ی این موارد از آن در زمینه ی توسعه دادن به برنامه های تحت وب نیز استفاده می شود. از دیگر ویژگی های این زبان برنامه نویسی، یادگیری آسان می باشد که باعث شده افرادی با سابقه ی کمتر نیز بتوانند از آن استفاده کنند. درک آسان دستورات آن و خوانا بودن نیز از دیگر مواردی است که در مورد این زبان باید اشاره کرد.

شباهت های پایتون و پی اچ پی

برای مقایسه پایتون و پی اچ پی در این بخش به بررسی شباهت های پایتون و پی اچ پی می پردازیم. در هر دو زبان های برنامه نویسی، یادگیری بسیار آسان تر می باشد و نسبت به c و دیگر زبان ها این دو زبان برنامه نویسی پایتون و پی اچ پی یادگیری آسان تری دارند. از دیگر شباهت های این دو برنامه می توان به اسناد دقیق شان اشاره کرد. اپن سورس بودن هر دوی آن ها این امکان را به وجود آورده است که بتوانید آن ها را هر موقع که خواستید به روز نموده و آن ها را ارتقا ببخشید.

انعطاف پذیری این دو زبان نیز از دیگر مواردی است که در مقایسه پایتون و پی اچ پی به آن می پردازیم. این دو زبان برای همه ی سیستم عامل های اصلی قابل استفاده است.

ضعف ها و قوت هایی که تنها در پی اچ پی وجود دارد:

برای آن که تفاوت پایتون و پی اچ پی بیشتر برای شما در مقایسه پایتون و پی اچ پی مشخص شود، در این بخش به بررسی ضعف ها و قوت هایی می پردازیم که در پی اچ پی وجود دارد و در پایتون این ویژگی ها وجود ندارد. از جمله نقاط قوت و مزایایی که تنها در پی اچ پی وجود دارد، افزایش یا قابلیت کاهش متغیرها می باشد. عبارت هایی مانند while و ... در این زبان برنامه نویسی وجود ندارد. همچنین در زبان پی اچ پی آرگومان هایی به صورت پیش فرض وجود دارد.

اما ضعف هایی که پی اچ پی دارد و در مقایسه پایتون و پی اچ پی به آن می پردازیم، نام هایی است که برای توابع در آن در نظر گرفته شده است. این اسامی به شدت گیج کننده می باشند و ممکن است برای شما ایجاد مشکل کند. در سیستم نوع داده های این زبان نیز عیب هایی وجود دارد.

ویژگی های منحصر به پایتون

از دیگر مواردی که در مقایسه پایتون و پی اچ پی باید به آن بپردازیم، ویژگی هایی است که در زبان برنامه نویسی پایتون وجود دارد. از جمله ویژگی های مطلوب این زبان برنامه نویسی آن است که قواعدی دارد که باعث می شود تا غلط های املایی و لغوی در آن کمتر صورت بگیرد. کم حجم بودن آن، ساده و واضح بودن، داشتن آرگومان های کلمات کلیدی، حساسیت به اندازه ی حروف، تعریف ساده ی آرایه ها و ... از جمله مواردی است که تنها به این زبان منحصر می شود و در پی اچ پی وجود ندارد. در مقایسه پایتون و پی اچ پی، وجود این شباهت ها و تفاوت ها به طور کامل مشهود می باشد.

در مقایسه پایتون و پی اچ پی که در متن صورت گرفت متوجه شدیم که هر کدام از این دو زبان دارای مزایا و معایبی هستند که دیگری از آن برخوردار نمی باشد. بنابراین برای درک بهتر تفاوت ها و مقایسه پایتون و پی اچ پی بهتر است کمی با هر دوی آن ها و روند کار هر کدام آشنا شوید تا خودتان مشخص نمایید که کدام یک برای شما کاربردی تر است.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • Python
  • 4k بازدید
  • 2 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید