معرفی و مقایسه 20 زبان برنامه نویسی (قسمت دوم)

سه شنبه 4 دی 1397

شناخت کامل انواع زبان برنامه نویسی به شما کمک می کند تا برای انتخاب یکی ازآن ها بهتر عمل کنید.در این متن به مقایسه و معرفی 5 زبان برنامه نویسی میپردازیم.

 معرفی و مقایسه 20 زبان برنامه نویسی (قسمت دوم)

یادگیری حداقل یک زبان برنامه نویسی امروزه در هر زمینه ای می تواند برای شما مفید واقع شود؛ اما بیش از 20 زبان برنامه نویسی وجود دارد و انتخاب هر کدام از آن ها برای کد نویسی مستلزم داشتن اطلاعاتی درباره ی کارایی و کاربرد آن ها می باشد. به همین دلیل باید قبل از انتخاب و تصمیم گیری به بررسی، معرفی و مقایسه 20 زبان برنامه نویسی بپردازیم. در این متن به بررسی 5 زبان خواهیم پرداخت.

PHP

در حقیقت این زبان برنامه نویسی طراحی شده توسط یک شخص برای سایت شخصی خود می باشد که ساده و البته محدود می باشد. علت محبوبیت آن نیز رایگان بودن و البته ساده بودن کار با این برنامه نویسی بوده و طی چند مرحله بسیاری از مشکلات آن نیز بر طرف شد و باعث شد تا آن پیشرفته تر شود. از جمله رقیب های این زبان برنامه نویسی ASP می باشد که در این مورد نمی توان به طور قاطع گفت که کدام یک از آن ها عملکرد بهتری دارد زیرا هر کدام از این دو زبان برنامه نویسی مزایا و معایب خودشان را دارند. کاربرد زبان PHP کم نبوده و می توانید با استفاده از آن بسیاری از کارهایتان را انجام دهید؛ اما نکته ای که در این مورد باید بدانید آن است که این زبان برنامه نویسی منظم نبوده و قواعد خاصی ندارد.

Python

زبان برنامه نویسی پایتون شناخته شده در بین برنامه نویسان بوده و در حقیقت به عنوان یک زبان اسکریپت نویسی ساخته و طراحی شده است. پایتون به مهم ترین ها و پر کاربرد ترین زبان ها در دنیا تبدیل شده است و مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفت. سطح بالای این زبان و اجرای راحت آن بسیار مناسب و مورد قبول واقع شده است. جالب است بدانید که زبان های برنامه نویسی مانند جاوا اسکریپت، کافی اسکریپت و ... نیز از زبان برنامه نویسی پایتون تاثیر گرفته اند. به همین دلیل به این زبان نمی توان تنها به عنوان یک زبان برنامه نویسی نگاه کرد. کاربرد زبان پایتون در نوشتن برنامه هایی که برای محاسبات و یا برنامه های علمی می باشد، است و همچنین از این زبان نیز در نوشتن اسکریپت های ساده نیز استفاده می شود. کاربرد و کارایی این زبان برنامه نویسی به اندازه ای ست که اگر می خواهید یک برنامه نویس موفق شوید حتما باید به یادگیری این زبان بپردازید.

ruby

زبان روبی شباهت زیادی به زبان پایتون دارد به طوری که معمولا اسم این دو در کنار یکدیگر برده می شود. این شباهت به اندازه ای ست که حتی کاربرد شان نیز مانند یکدیگر بوده و قابلیت های یکسان شان موجب شده تا بتوان از هر دوی آن ها برای انجام یک کار استفاده کرد. زبان برنامه نویسی روبی انعطاف بیشتری نسبت به پایتون دارد زیرا پایتون از قواعد سفت و سخت تری استفاده و پیروی می کند.

به همین دلیل در روبی شما آزادی عمل بیشتری دارید و می توانید در آن کلاس های پایه را به طور کلی تغییر بدهید که این موضوع می تواند یکی از دلایلی باشد که برخی از افراد این زبان را به پایتون ترجیح می دهند؛ اما آن چه درباره ی روبی باید بدانید آن است که از نظر درجه بندی و کیفیت این زبان از پایتون پایین تر می باشد.

java

حتما اسم جاوا به گوش تان آشنا است و آن را شنیده اید. این زبان برنامه نویسی بسیار قدیمی بوده و با پیچیدگی که دارد باعث شده بسیاری از افراد از این زبان دوری کنند. کد های این زبان به طور معمول بسیار طولانی بوده که همین موضوع باعث بروز بسیاری از مشکلات می شود زیرا در صورتی که مشکلی در یک خط و کد ایجاد شود پیدا کردن آن بسیار سخت تر است یعنی ویرایش آن سخت تر و وقت گیر تر می باشد؛ اما آن چه که باعث شده در تمامی این سال ها از این زبان برنامه نویسی استفاده شود وجود قواعد و حساب شده بودن آن می باشد.

 این زبان توانسته در سیستم عامل های بسیار اجرا شود و کاربرد آن نیز بسیار زیاد می باشد. از دیگر دلایلی که باعث محبوبیت زبان برنامه نویسی جاوا شده است پیش فرض بودن آن برای سیستم عامل اندروید می باشد و همین موضوع کاربرد زیاد آن را توجیه می نماید.به طور کلی اگر می خواهید به یک برنامه نویس حرفه ای تبدیل شوید حتما یادگیری این زبان برنامه نویسی را در برنامه تان داشته باشید زیرا یک برنامه نویس موفق حتما به چندین زبان در برنامه نویسی مسلط است.

visual basic

این زبان برنامه نویسی برای راحت تر کردن برنامه نویسی و کد نویسی طراحی و ساخته شده است و به همین دلیل بسیاری از افراد برای شروع یادگیری برنامه نویسی با زبان وی بی شروع می کنند؛ اما آن چه که باید در این باره بگوییم آن است که این زبان برنامه نویسی کاملا غیر حرفه ای می باشد و تنها برای شروع کار مناسب است؛ اما به تازگی مشکلات این زبان رو به کمتر شدن رفته و قواعدی به آن اضافه شده است. به طور کلی تنها اگر به دات نت علاقه دارید و می خواهید در آن فعال باشید بهتر است که با این زبان نیز آشنایی داشته باشید.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید