کدام زبان برنامه نویسی برای کار و کدام برای تفریح مناسب است؟

شنبه 21 اردیبهشت 1398

پاسخ برخی از برنامه نویسان به این سوال که از کدام یک از زبان های برنامه نویسی برای کار و از کدام یک از زبان های برنامه نویسی برای تفریح استفاده می کنید؟

کدام زبان برنامه نویسی برای کار و کدام برای تفریح مناسب است؟

یکی از سوالات بسیار مهمی که معمولا در تمامی گروه های برنامه نویسی پرسیده می شود این است که شما از کدام یک از زبان های برنامه نویسی برای کار استفاده می کنید و از کدام یک از آنها برای گذراندن آخر هفته خود استفاده می کنید؟ برای بسیاری از افراد پاسخ این سوال تفاوت چشمگیری دارد چرا که زبان برنامه نویسی که برای کار مورد استفاده قرار می دهند و آنچه که در تعطیلات و برای تفریح از آن استفاده می کنند تفاوت بسیار زیادی دارد. برای برخی دیگر این دو شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارد و پروژه های آخر هفته آنها معمولا اهداف شخصی در همان زمینه ای است که به کار در آن مشغول هستند. ما در این مطلب تصمیم داریم تا برخی از مهمترین پاسخ افراد مشهور به این سوال را برای شما بیاوریم تا بدانید که برنامه نویسان بزرگ دنیا از چه زبانی استفاده می کنند.


5 پاسخ ابتدایی به این سوال

Yev Bronstein درباره زبان های برنامه نویسی مورد علاقه خود می گوید: " من علاقه مند به جاوا هستم که در شرکت مایکروسافت کار می کنم و در این شرکت مجبور هستم که از سی شارپ برای کارهای خود استفاده کنم. "
Tony McCormick نیز درباره زبان های برنامه نویسی مورد علاقه خود می گوید: " پی اچ پی و جاوا اسکریپت هر دو زبان های برنامه نویسی مورد علاقه من هستند که هم در تعطیلات و هم در حین کار از آنها استفاده می کنم. "
James Lovegrove نیز در این باره می گوید: " در تعطیلات آخر هفته به همراه فرزند 11 ساله خود از پایتون 3 برای انجام کارهای جالب استفاده می کنم."
Joe Kline درباره زبان های برنامه نویسی می گوید: " من از Perl  و Bash/Shell برای کار استفاده می کنم و از Perl نیز برای انجام دادن بیشتر پروژه های شخصی خود استفاده می کنم."
" من در حین کار بیشتر از زبان های برنامه نویسی سی پلاس، جاوا و سی شارپ استفاده می کنم و در مواقع تفریح نیز معمولا از زبان های برنامه نویسی سی، go، Perl و Lisp استفاده می کنم." Martin Kailn



پاسخ Steve Morris به این سوال

روزهای نخست من در صنعت با AIX و لینوکس شروع شد، در اکثر روزهایی که من در شرکت کار می کردم از اسکریپت های Bash استفاده می کردم، در حال حاضر به عنوان یکی از مدیران ارشد لینوکس و کسی که همه نوع فعالیتی انجام داده است پایتون را به لیست زبان های برنامه نویسی حرفه ای که باید بلد باشم اضافه کرده ام. من برای سرگرمی و تعطیلات تقریبا با تمامی زبان های برنامه نویسی کار کرده ام، برنامه های کاربردی بسیار زیادی با استفاده از سی شارپ نوشته ام، تلاش های بسیار زیادی برای استفاده از سی و سی پلاس پلاس کرده ام و در نهایت مقدار کمی نیز پی اچ پی آموختم و با برنامه های مرتبط با این زبان برنامه نویسی مانند وردپرس نیز آشنایی دارم تا بتوانم نیازهای اولیه خود برای نوشتن یک وبلاگ را برطرف کنم. اما در پایان روز اگر وقت اضافی داشته باشم حتما از زبان برنامه نویسی پایتون استفاده می کنم.



صحبت های Manuel Dewald درباره زبان های برنامه نویسی مورد علاقه

من در دبیرستان یاد گرفتم که چگونه با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا برنامه های کاربردی را بنویسم، قبل از آن من از زبان برنامه نویسی پی اچ پی برای انجام پروژه های تحت وب استفاده می کردم. اولین کار حرفه ای من به عنوان یک توسعه دهنده کار با زبان برنامه نویسی C++ بود، اما من در حین انجام این کار باید به میزان زیادی با زبان های پایتون و جاوا اسکریپت نیز کار کنم. در شغل فعلی من از زبان های برنامه نویسی روبی و go برای انجام کارهای خود استفاده می کنم.
در منزل و در تعطیلات من برای شروع یک پروژه جالب تحت وب هنوز هم از پی اچ پی استفاده می کنم، این زبان به سرعت در حال توسعه می باشد، اما من زمانی که قصد داشته باشم به صورت حرفه ای تر به این زمینه بپردازم ترجیح می دهم به زبان هایی مانند go مهاجرت کنم، علاوه بر این من اطلاعات کمی درباره زبان برنامه نویسی D دارم که فقط برای تفریح است، من زمانی که به استفاده از سی پلاس پلاس باز می گردم گمان می کنم که اطلاعات خود را درباره سایر زبان ها از دست داده ام.



نظر Viet Nguyen درباره این موضوع

در سال 1977 میلادی و در اولین روز از کالج استاد علوم کامپیوتر به بیش از 100 نفر از دانش آموزانی که در کالج حضور داشتند گفت: من فکر می کنم که برنامه نویسی فانکشنال مسیر آینده می باشد. دوستان من و من در کمال تعجب به یکدیگر نگاه کردیم چرا که ما امیدوار بودیم زبان های برنامه نویسی جاوا و یا سی پلاس پلاس به عنوان مسیر آینده شناخته شوند و ما شروع به یادگیری آنها کنیم، در عوض ما به جای انجام این کار تمرکز خود را بر روی یادگیری یکی از زبان های برنامه نویسی فانکشنال عجیب به نام Haskell گذاشتیم، 20 سال بعد من خود را یافتم در حالی که در حال استفاده از زبان های برنامه نویسی پایتون، go و جاوا اسکریپت بودم که در تمامی این زبان های برنامه نویسی از پشتیبانی غنی از برنامه نویسی فانکشنال استفاده شده است.


نکاتی مهم از Jim Hall

من از زبان های برنامه نویسی و اسکریپت نویسی بسیار زیادی استفاده می کنم اما زبان اصلی من برای نوشتن پروژه های کاری زبان برنامه نویسی سی می باشد، این زبان دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی می باشد و سرعت زیادی را نیز دارا است، در این زبان برنامه نویسی باید به جزئیات توجه ویژه ای داشته باشید چرا که نمی توانید به برخی از تکنیک های اتوماتیک مانند تعریف اتوماتیک آرایه ها، garbage collection و یا سایر متدهایی که در برخی از زبان های برنامه نویسی وجود دارد تکیه کنید. برنامه نویس در این زبان برنامه نویسی خود باید متغیرها را تعریف کند و آنها را آزادسازی کند، شما عادت های برنامه نویسی فوق العاده ای را در هنگام استفاده از این زبان بدست خواهید آورد. زبان برنامه نویسی سی یک پلتفرم فوق العاده قدرتمند برای انجام دادن پروژه های من می باشد.


Jason McIntosh از چه زبان برنامه نویسی استفاده می کند؟

او می گوید: " اصلی ترین زبان برنامه نویسی من perl می باشد که از آن، هم برای کار و هم برای تفریح استفاده می کنم، البته من از جاوا اسکریپت نیز استفاده می کنم چرا که نیاز دارم گاهی اوقات ترفندهای مختلفی را در زمینه فرانت اند وب انجام دهم، اما توجه داشته باشید ماهیت کار من قسمت بک اند و سمت سرور نیست. من افتخار می کنم که بگویم در حداقل یک پروژه متن باز Node فعالیت کرده ام و عملا جزو تیم آنها به حساب می آیم. من تقریبا به 7 مورد از زبان های برنامه نویسی مسلط هستم که برخی از آنها را برای کار و برخی دیگر را برای تفریح مورد استفاده قرار می دهم.


Chris Hermansen درباره زبان های برنامه نویسی می گوید( بخش اول)

اکثر کارهای من شامل تجزیه و تحلیل داده ها، مدلسازی ها و ارائه یک نتیجه درباره آنها است، به همین علت من برای انجام کارهای خود از یکی از قوی ترین زبان های برنامه نویسی در این زمینه به نام زبان برنامه نویسی Groovy استفاده می کنم. دلایل بسیار زیادی وجود دارد که من این زبان برنامه نویسی را جایگزین جاوا کرده ام که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
-          این زبان برنامه نویسی بسیار فشرده است و این اجازه را به برنامه نویس می دهد تا محیط برنامه نویسی جاوا را کاملا بهینه سازی کند.
-          دارای داده ساختارها و مکانیزم های بهبود یافته ای می باشد که برای استفاده از لیست ها، مپ ها و کالکشن ها بسیار کاربردی می باشد.
-          دارای پشتیبانی بسیار قوی می باشد.
به صورت کلی من ترجیح می دهم که یک شی را بدون استفاده از روش های پیچیده اسکریپت کنم که این کار تنها از طریق این زبان برنامه نویسی امکان پذیر می باشد. این زبان بسیار سبک و کاربردی است و ابزارهای فوق العاده ای را دارا می باشد. من علاوه بر این زبان برنامه نویسی از زبان پایتون و go نیز برای کارهای خود استفاده می کنم و میزان استفاده از آنها نیز دقیقا مانند groovy می باشد. من برای کارهای مربوط به وب از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت، Groovy و Grails استفاده می کنم، امروزه از جولیا نیز استفاده های بسیار زیادی می کنم اگر چه فعالیت عملی را با آن انجام نداده ام.


Chris Hermansen درباره زبان های برنامه نویسی می گوید( بخش دوم)

در گذر زمان من به زبان برنامه نویسی R روی آوردم اما هرگز به صورت کامل به آن سوییچ نکردم، من واقعا زبان برنامه نویسی go را دوست دارم اما منابع کمی برای آن وجود دارد و این برای من یک اشتباه بزرگ است. به صورت کلی من قبل از انجام دادن یک پروژه نام متغیرها را تعریف می کنم به همین علت معمولا نمی توانم به خوبی با زبان برنامه نویسی go ارتباط برقرار کنم.



پاسخ Kevin Cole به سوال زبان برنامه نویسی مناسب برای کار( بخش اول)

از آنجایی که در دوران دبیرستان از زبان های برنامه نویسی کاربردی کمتر استفاده می شود بنابراین من برنامه نویسی را با زبان های Fortran  و بیسیک شروع کردم، برخی از زبان های اسمبلی نیز زبان های برنامه نویسی دیگری بودند که یاد گرفتم که از جمله آنها می توان به Beastie اشاره کرد. بعد از آن یک برنامه کوچک با APL نوشتم که دارای صفحه کلید مشخصی بود، از آنجایی که من اعتقاد ویژه ای به سرعت زبان برنامه نویسی داشتم از فرترن برای انجام تمامی کارهای خود استفاده می کردم، من حتی موفق شدم که یک تابع جدید به یکی از کتابخانه های این زبان برنامه نویسی اضافه کنم. اما بیشتر از این پیش نرفتم. البته در طول این مدت با زبان TECO نیز آشنا شدم و در مسابقاتی که در آن افراد اقدام به ارسال کدهای عجیب و غریب با این زبان برنامه نویسی می کردند شرکت کردم.


پاسخ Kevin Cole به سوال زبان برنامه نویسی مناسب برای کار( بخش دوم)

بعد از مدتی تصمیم گرفتم که زبان سی را نیز بیاموزم که بعد از یادگیری یک برنامه کاربردی بزرگ با استفاده از این زبان نوشتم، بعد از آن که جهان برنامه نویسی به سمت شی گرایی رفت من مشاهده کردم که مردم به صورت فوج فوج به سمت جاوا حرکت می کنند و به همین علت من نیز به این موج پیوستم تا اینکه در سال 1999 میلادی با زبان برنامه نویسی پایتون آشنا شدم.
پایتون به وجود آمد و کار خود را ادامه داد و به من این اجازه را داد تا با شی گرایی در برنامه نویسی آشنا شوم، بعد از آن کمی با جاوا اسکریپت و پی اچ پی آشنا شدم و چیزهای دیگری را نیز مانند SQL و Bash آموختم. من بعد از مدتی از پرش به زبان های برنامه نویسی مختلف پشیمان شدم و بعد از آن سعی کردم کمی درباره گرافیک 3d و بازی سازی اطلاعات بدست آورم و سعی کردم با استفاده از زبان برنامه نویسی سی اقدام به بازی سازی کنم. در پایان باید گفت که من در حال حاضر از زبان برنامه نویسی پایتون در هنگام تفریح استفاده می کنم.


ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید