25 اشتباهی که برنامه نویسان برای یادگیری برنامه نویسی مرتکب می شوند

چهارشنبه 9 مرداد 1398

در یادگیری برنامه نویسی ممکن است دچار اشتباهاتی شوید، در این مطلب 25 مورد از اشتباهاتی که در طول یادگیری برنامه نویسی ممکن است پیش بیاید را معرفی می کنیم.

 25 اشتباهی که برنامه نویسان برای یادگیری برنامه نویسی مرتکب می شوند

من در این مطلب قصد دارم 25 مورد از اشتباهاتی که در هنگام یادگیری برنامه نویسی ممکن است پیش بیاید را با شما به اشتراک بگذارم، این اشتباهات حتی ممکن است زمانی که شما یادگیری برنامه نویسی را به سطح خوبی رسانده اید و حتی تبدیل به یک استاد شده اید نیز برای شما پیش بیاید. بسیاری از نکاتی که در این مطلب بیان می کنم هم برای افرادی که در سطح مقدماتی اقدام به یادگیری برنامه نویسی کرده و هم برای افراد حرفه ای ممکن است پیش بیاید.( دقیقا برای خود من بارها پیش آمده است)


اشتباهاتی که قبل از شروع یادگیری برنامه نویسی باید از وقوع آنها جلوگیری کنید

0)      هرگز فکر نکنید که کل برنامه نویسی درباره انسان ها است، بله ماشین ها هستند که کدهای شما را اجرا می کنند، اما با این وجود برنامه نویسی در واقع حل مسائل برای مردم است. ترجمه کردن نیازمندی های آن ها به زبان ماشین که قابل خواندن، نگهداری و قابل اصلاح توسط سایر افراد و یا حتی خود شما باشد.

1)      زمان زیادی را صرف برنامه نویسی نکنید، براساس برنامه و یا شغل شما، شما ممکن است زمان زیادی از زمان مربوط به یادگیری برنامه نویسی را صرف ابزارهای مربوط به برنامه نویسی کنید اما در واقع در حال یادگیری خود برنامه نویسی نیستید.

2)      اگر در حال یادگیری برنامه نویسی با استفاده از تکنولوژی های خاص هستید خیلی عمیق نشوید، چرا که این ابزارها دارای عمق بسیار زیادی هستند و هر چه شما اطلاعاتی را درباره آن ها بیاموزید باز هم نکاتی هستند که باید یاد بگیرید و این می تواند باعث هدر رفتن زمان یادگیری برنامه نویسی شما شود.

3)      رویکرد Magpie برای یادگیری برنامه نویسی را فراموش نکنید. شما شروع با یادگیری Rails می کنید اما در میانه راه متوجه می شوید که Phoenix نیز وجود دارد، در این میان شما نیاز دارید که جاوا اسکریپت را نیز بیاموزید، بنابراین باید کار کردن با Node.js را شروع کنید. اما صبر کنید، TJ به go تغییر کاربری داده است، صبر کنید پس Rust چه می شود؟ در مدت زمان کوتاهی تاریخچه مرورگر شما به این شکل خواهد بود:  " توسعه وب و یا اطلاعات مربوط به علم داده"، " آیا Clojure از بین رفته است؟"، " Clojure در مقابل Elixir"، " آیا Crystal به اندازه کافی مناسب است؟"، " کدام فریم ورک برای Golang مناسب است؟"، " Phoenix در مقابل Buffalo" و " کاتلین برای توسعه وب". توجه داشته باشید که تمامی این موارد ممکن است تنها تاریخچه مرورگر شما در یک هفته باشند.

 یادگیری برنامه نویسی


شروع یادگیری برنامه نویسی

4)      مطالعه کتاب ها و دیدن دوره های یادگیری برنامه نویسی مختلف شاید مفید باشد اما فراموش نکنید که هیچ کدام به اندازه تمرین کردن نمی تواند مهارت های برنامه نویسی شما را ارتقا دهد.

5)      تمرکز اصلی خود را در یادگیری برنامه نویسی بر روی یادگیری مفاهیم بگذارید، شما نمی توانید شروع به یادگیری CPS کنید در حالی که هنوز برای برقراری ارتباط با SQL مشکل دارید.

6)      داشتن صبر و حوصله برای پیشرفت در مسیر یادگیری برنامه نویسی و تبدیل شدن به یک متخصص تکنولوژی های مختلف در هر زمینه ای کافی نیست.

 یادگیری برنامه نویسی


این نکات را فراموش نکنید

7)      یک نقشه واضح برای یادگیری برنامه نویسی نمی تواند روش مناسبی برای شما باشد، شما باید هر روز با چالش های مختلفی رو به رو شوید و سعی در حل آنها داشته باشید.

8)      تجزیه و تحلیل داشته باشید، این کار که بخواهید زمان زیادی را صرف انتخاب یکی از چندین فریم ورکی که در حال حاضر وجود دارند مانند angular، React، Vue  و ... کنید ،می تواند باعث هدر رفتن وقت شما شود، بهتر است که یک فریم ورک را انتخاب کنید و از آن در کارهای خود استفاده کنید و تنها زمانی به یک فریم ورک دیگر تغییر کاربری دهید که واقعا به استفاده از آن نیاز داشته باشید.

9)      صرف نظر از ماهیت برنامه نویسی مدرن چند منظوره این موضوع به هیچ وجه منطقی نیست که شما بخواهید تمامی مسائل را با استفاده از یک زبان برنامه نویسی حل کنید، در واقع قابلیت های برنامه نویسی که از زبان های برنامه نویسی X و Y استفاده می کند بسیار بیشتر از قابلیت های برنامه نویسی است که تنها از X یا Y استفاده می کند.

 یادگیری برنامه نویسی


ترس و انتظارات بیجا را کنار بگذارید

10)  ترسیدن از آزمایش تکنولوژی های جدید یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که در یادگیری برنامه نویسی بسیاری از افراد با آن رو به رو می شوند. سعی کنید در طول یادگیری برنامه نویسی درباره تکنولوژی های جدید مطالعه کنید( به عنوان مثال بلاک چین) این کار باعث می شود تا انگیزه پیدا کنید که خودتان واقعا آن را امتحان کنید حتی اگر با آن زبان برنامه نویسی و یا API آشنایی نداشته باشید.

11)  انتظار نداشته باشید که همه چیز را قبل از شروع بدانید، قبل از آن که بخواهید چیزی را در گوگل سرچ کنید سعی کنید که خودتان درباره آن کمی فکر کنید تا بتوانید پاسخ مناسبی برای آن پیدا کنید، این کار باعث می شود تا شما در یادگیری برنامه نویسی خیلی سریع پیشرفت کنید.

 یادگیری برنامه نویسی


نکاتی مهم که باید در طول یادگیری برنامه نویسی آنها را رعایت کنید

12)  در طول یادگیری برنامه نویسی تعداد خیلی زیادی پروژه و تمرین کوچک را نسازید.

13)  از به اشتراک گذاشتن کدها هراسی نداشته باشید، سعی کنید آنها را به اشتراک بگذارید و خودتان نیز دوباره آنها را بازنگری کنید تا بهتر مورد قضاوت قرار گیرید.

14)  سعی نکنید که به صورت تک به تک از تمامی برنامه نویسان با تجربه در زمینه خود کمک بگیرید، این کار باعث گیج شدن شما می شود.

15)  انتظار داشتن این که تمامی چیزها را به صورت یکباره یاد بگیرید یک انتظار غیر واقعی می باشد.

16)  برای آن که بتوانید کارآفرینی کنید سعی کنید که از پروژه های بزرگ شروع نکنید چرا که آن ها مسیر درستی برای کسب درآمد نیستند.

17)  فقط به خاطر ترس از این که احمق خوانده شوید و یا خجالت می کشید از سوال کردن نترسید، در واقع افراد بسیار زیادی وجود دارند که مانند شما مبتدی هستند.

18)  اگر با کنار هم قرار دادن کتابخانه های مختلف در زبان های سطح بالا احساس می کنید که یک برنامه نویس واقعی نیستید باید بگویم که در صورتی که در زبان های سطح بالا نیز شما سعی داشته باشید که الگوریتم های سخت و پیچیده را در کنار یکدیگر قرار دهید کار اشتباهی می کنید چرا که در این صورت باید به سراغ زبان های سطح پایین بروید.

19)  به ذهن خود اجازه دهید که بتواند تمرین کند، تنها راهی که باعث می شود تا شما بتوانید به خوبی مفاهیم اصلی و پایه ای یک زبان برنامه نویسی را بیاموزید این است که به خوبی تمرین کنید. به عنوان مثال فرض کنید که قصد شروع یک پروژه را دارید، قبل از شروع پروژه به این تمایل دارید که یک کتاب را درباره دیزاین پترن ها بخوانید، شما باید حتما این کار را انجام دهید.

20)  کمال گرایی. سعی کنید که به اندازه کافی خوب باشید، سعی کنید چیزهای مختلف را یاد بگیرید، اما هرگز تناسب را فدا نکنید، به هیچ وجه دوست ندارید که به خاطر یک اشتباه کوچک که با کمی صرف وقت بیشتر اتفاق نمی افتاد برنامه شما با شکست رو به رو شود.

21)  این نکته با نکته قبلی ارتباط دارد، پیشرفت در کار را نادیده بگیرید، شما تنها کافی است کار کنید، سریعتر پروژه را انجام دهید و البته آن را به صورت صریح انجام دهید. این نکته بسیار مهم است که بپذیرید که اولین پروژه هیچ گاه نمی تواند کامل باشد.

22)  مبتلا شدن به سندروم متابولیک. شما احساس می کنید که به اندازه کافی خوب نیستید، این یک خصوصیت بد است، در واقع چه شما یک توسعه دهنده خوب باشید چه بد این موضوع می تواند تاثیر بسیار بدی بر روی شما بگذارد و باعث به وجود آمدن اشتباهاتی در شما شود.

 یادگیری برنامه نویسی


نکاتی برای پیشرفت سریع تر در هنگام یادگیری برنامه نویسی

23)  کد بنویسید و درباره برنامه نویسی اطلاعاتی از مطالعه کتاب های مختلف بدست بیاورید، اما به هیچ وجه کد سایر افراد را مطالعه نکنید، قابلیت متن باز بودن به ما یک منبع فوق العاده داده است که می تواند سرعت فهم و برنامه نویسی ما را به میزان بسیار زیادی افزایش دهد.

24)  در طول یادگیری برنامه نویسی خود را در معرض پارادایم های مختلف قرار ندهید، اگر شما یک توسعه دهنده وب هستید نیازی نیست که درباره انواع دیگر توسعه ها اطلاعاتی بدست بیاورید، اگر شما به صورت شی گرا برنامه نویسی می کنید نیازی به یادگیری برنامه نویسی فانکشنال ندارید.

 یادگیری برنامه نویسی


و اما اشتباه آخر

هیچ چیزی را به دیگران آموزش نمی دهید. هیچ چیز در طول یادگیری کد زدن نمی تواند به اندازه آموزش چیزهایی که یاد گرفته اید باعث تثبیت آن ها در ذهن شما شود، بنابراین سعی کنید به سوالات دیگران درباره مباحثی که در طول دوره یادگیری برنامه نویسی خود آموخته اید پاسخ دهید تا این موارد در ذهن شما ثبت شوند.

 یادگیری برنامه نویسی


نتیجه گیری

زمانی که شما شروع به یادگیری کد زدن می کنید و یا این که قصد دارید مهارت های خود را بهبود ببخشید من در این مواقع برای یادگیری برنامه نویسی به شما رویکرد کد زدن، مطالعه کردن و آموزش دادن را توصیه می کنم، نکته دوم این است که سعی کنید در طول روند یاد گرفتن برنامه نویسی حتما یک پروژه را شروع کنید و به صورت پروژه محور شروع به آموزش برنامه نویسی کنید.

\ یادگیری برنامه نویسی

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید