چرا توسعه دهندگان علاقه مند به استفاده از ویژوال استودیو هستند

یکشنبه 20 مرداد 1398

ویژوال استودیو یک Ide فوق العاده است که می توانید از آن برای برنامه نویسی استفاده کنید، در این مطلب قصد داریم به معرفی ویژوال استودیو بپردازیم.

 چرا توسعه دهندگان علاقه مند به استفاده از ویژوال استودیو هستند

تقریبا یک ماه پیش من از یکی از توسعه دهندگان پرسیدم که چرا توسعه دهندگان اینقدر علاقه مند به استفاده از ویژوال استودیو هستند و چرا هیچ یک از IDE های دیگر مانند Visual Studio طرفدار ندارند.

او به من گفت که Visual Studio برای هر کسی که می خواهد برای سالیان دراز برنامه نویسی کند و در فیلدهای مختلف برنامه نویسی کند کافی است.

اگر نسخه های جدید ویژوال استودیو، وب استورم و Rider را در اختیار من قرار دهند من باز هم از Visual Studio استفاده خواهم کرد که در حال حاضر نسخه 2019 آن منتشر شده است.

من امروز می خواهم برای شما تحلیل کنم که چرا توسعه دهندگان علاقه مند به استفاده از ویژوال استودیو هستند که البته خود من نیز جزو آن دسته از افرادی هستم که از آن استفاده می کنم. بنابراین حتما این مطلب را به خوبی مطالعه کنید تا دلیل استفاده از این ادیتور را متوجه شوید.
ویژگی IntelliSense

این موضوع اولین دلیل من برای استفاده از ویژوال استودیو می باشد.

ویژگی Initially در سال 1996 و با استفاده از ویژوال بیسیک معرفی شد، این ویژگی امکان کمک به برنامه نویسان را بدون نیاز به وب سایت هایی مانند استک اور فلو( البته نه به صورت کامل) برای توسعه دهندگان فراهم می کند. در واقع این ویژگی این امکان را به برنامه نویسان می دهد که بدون آن که بدانند یک پارامتر که در یک متد از یک کلاس وجود دارد دقیقا چه کاری را انجام می دهد برنامه نویسی کنند.

در حال حاضر برخی از IDE ها قصد دارند که این ویژگی را کپی کنند، جست و جوی بخش بخش متدها در یک لیست تبدیل به یک ویژگی فوق العاده برای توسعه دهندگان و برنامه نویسان شده است.

 ویژوال استودیو


سرعت بالا ویژوال استودیو

من برای مدت های طولانی درباره این موضوع بحث می کردم که آیا این موضوع را در لیست ویژگی های ویژوال استودیو قرار دهم یا نه؟ اما زمانی که نسخه 2019 از ویژوال استودیو بیرون آمد به من ثابت کرد که سرعتش بسیار بیشتر از قبل شده است.

در واقع سرعت یکی از مهم ترین شکایت های توسعه دهندگان از این کمپانی بود چرا که نسخه 2017 از سرعت بسیار پایینی برخوردار بود، تیم ویژوال استودیو به دنبال حل این مشکل بود تا موفق شد که در سال 2019 این مشکل را به میزان زیادی حل کند و سرعت بارگیری این IDE را بالاتر ببرد.

اگر از نسخه 2017 این IDE خسته شده اید به شما توصیه می کنم که در سریع ترین زمان ممکن اقدام به به روز رسانی آن به نسخه 2019 کنید چرا که سرعت این نسخه بسیار بیشتر از نسخه 2017 آن می باشد.

 ویژوال استودیو


ویژگی های Out-Of-The-Box ویژوال استودیو

من تمامی Ide های خود را دوست دارم چرا که هر یک از آنها دارای ویژگی هستند که باعث علاقه مندی به آن ها می شود. تنها چیزی که من دوست ندارم این است که برای این که این ویرایشگرها مانند ویژوال استودیو شوند باید افزونه های زیادی را به آنها اضافه کرد که این کار مورد علاقه من نیست.

البته شاید مواردی که بیان کردم تنها برای این است که من از ویژوال استودیو استفاده می کنم و بعد از استفاده طولانی مدت از آن به آن عادت کرده ام.

اشتباه نکنید افزونه هایی که در IDE های دیگر هستند خارق العاده می باشند( تعداد زیادی از آن ها وجود دارد) اما من تنها کافی است که Visual Studio  نسخه 2019 را نصب کنم و تعداد زیادی از این ویژگی ها را به صورت همزمان در این ویرایشگر دریافت کنم.

من با استفاده کردن از Visual Studio گمان می کنم که مایکروسافت تمامی این ویژگی ها و افزونه ها را در نظر گرفته است و تمامی آن ها را در یک نرم افزار جمع آوری کرده است.

 ویژوال استودیو


قابلیت دیباگ به صورت Full-Blown در ویژوال استودیو

تمامی IDE هایی که من از آن ها استفاده می کنم قابلیت های مختلفی را برای دیباگ کردن برنامه ها هم به صورت breakpoints و هم با استفاده از متغیرهای evaluating فراهم می کنند اما یکی از مهم ترین تجربیات من در حین کار کردن با Visual Studio این است که این IDE امکانات زیادی را برای دیباگ کردن در اختیار کاربران و برنامه نویسان قرار می دهد که باعث خاص شدن آن می شود.

من نمی توانم بگویم کدام IDE ولی من زمانی می خواستم یک برنامه خود را دیباگ کنم، سعی کردم که نشانگر breakpoint را دو خط بالاتر ببرم و یک متد را تریس کنم. این Ide آن ویژگی را از دست داد و به همین دلیل من مجبور شدم که دوباره عملیات دیباگ کردن را از اول شروع کنم.

علاوه بر دیباگ کردن من در حین اجرای برنامه می توانم مشاهده کنم که چه میزان از حافظه من استفاده می شود، این امکان در نسخه جدید به راحتی در دسترس است و برای آن نیازی به نصب هیچ گونه افزونه ای نیست.

ویژوال استودیو یک قابلیت دیباگ کردن بسیار قوی را ارائه می دهد که این موضوع باعث خاص تر شدن هر چه بیشتر این IDE شده است.

 ویژوال استودیو


یونیت تست در زمان اجرا

تا زمانی که من ویژگی جدید Visual Studio به نام Live unit test را امتحان نکرده بودم نمی دانستم که چقدر استفاده از یونیت تست را دوست دارم. مفهومی که پشت Live Unit Test این است که شما می توانید در زمان نوشتن کد مشاهده کنید که یونیت تست ارسال می شود یا خیر.

این ویژگی در واقع یک سوییچ دو حالته روشن و یا خاموش است که شما می توانید با استفاده از آن و همانطور که از قبل می دانید اقدام به ساخت یونیت تست کنید اما شما می توانید بعدها پیاده سازی کد خود را تغییر دهید. این یونیت تست شما به صورت خودکار اجرا می شود تا شما را از این موضوع که قطعه کد شما با شکست روبرو می شود یا خیر آگاه سازد.

من قبل از این هرگز این ویژگی را در سایر ویرایشگرها ندیده بودم.

 ویژوال استودیو


پروژه های Structure/Structured

آیا فایل های Solution و یا Project بد هستند؟ من روی پروژه ای کار می کردم که شخصی برای نوشتن آن از ویژوال استودیو استفاده کرده بود و همه چیز را با استفاده از دستور خط فرمان  dotnet.exe نوشته بود بدون آن که از فایل solution استفاده کند.

به نظر من شما به اندازه ای که این نرم افزار برای شما کاربرد دارد از آن استفاده نمی کنید و قدردانی کافی را از آن نمی کنید.

فایل های Solution و Project به شما یک روش راحت را می دهند تا بتوانید به سیستم خود بگویید که " این پروژه را براساس این فایل بارگذاری کن و آن را به صورت سازماندهی شده در اختیار من قرار بده." البته مواقعی نیز وجود دارد که من احساس می کنم که نیازی نیست تا به صورت مستقیم به یک پوشه اشاره کنم.

DevOps امروزه نقش بسیار مهمی را در دنیای توسعه نرم افزارهای مختلف ایفا می کند، به طوری که امروزه کار توسعه دهندگان را بسیار راحت تر کرده است.

 ویژوال استودیو


طراحان ویندوز و یا موبایل

به من بگویید که می خواهید ویژوال استودیو چقدر بزرگ باشد؟ این نرم افزار دارای چندین طراح فوق العاده برای اپلیکیشن های ویندوز و موبایل می باشد.

توجه داشته باشید که بسیاری از Ide های دیگر دارای این ویژگی ها نیستند اما ویژوال استودیو دلایل خوبی دارد که به همین دلایل بسته های متنوعی را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید با استفاده از آن برای موبایل، ویندوز، وب و یا هر نوع توسعه دیگری طراحی های فوق العاده ای را داشته باشید.

به عنوان یک نکته جانبی یکی از جالب ترین ویژگی های ویژوال استودیو نسخه 2019 این است که با استفاده از آن می توانید شبیه ساز اندروید را نیز در آن اجرا کنید.

 ویژوال استودیو


افزونه ها به عنوان پکیج در اختیار شما قرار دارند

اگر مدت زمان هر چند کوتاهی با ویژوال استودیو کار کرده باشید حتما تا به حال درباره قابلیت Resharper که برای JetBrains است شنیده اید. این در واقع یکی از افزونه های ویژوال استودیو است که پیشرفت های فانکشنال و مهمی در آن انجام شده است که به نظر من برای هر برنامه نویسی می تواند بسیار مفید باشد.

در سایر Ide ها تنها کافی است که چند مورد از افزونه های مختلف را نصب کنید تا به چیزی بسیار شبیه به Resharper در ویژوال استودیو نسخه 2019 و یا 2017 دست پیدا کنید.

توجه داشته باشید که Rider در JetBrains تقریبا شامل تکنولوژی Resharper می باشد و احتمالا نزدیک ترین افزونه به Resharper نیز همین افزونه است اما به نظر من هنوز تکمیل نشده است و برنامه نویس نمی تواند به خوبی با آن احساس راحتی داشته باشد.

البته فراموش نکنید که همانطور که قبلا نیز گفتم تنها ممکن است که این موارد به دلیل استفاده طولانی من از این Ide  باشد.

 ویژوال استودیو


نتیجه گیری

با استفاده از هر کدام از Ide هایی که در بازار هستند شما می توانید کارهای بسیار زیادی را انجام دهید اما من هنوز هم ویژوال استودیو را به سایر Ide ها ترجیح می دهم. مایکروسافت در سال های اخیر با پاسخ گویی به درخواست های مختلف توسعه دهندگان و برنامه نویسان و اضافه کردن ویژگی های متعدد به این Ide باعث شده است که در حال حاضر افراد بسیار زیادی از آن استفاده کنند. علاوه بر این مایکروسافت یک پشتیبانی بسیار قوی را نیز برای این Ide آماده کرده است که همین موضوع باعث جذابیت هر چه بیشتر ویژوال استودیو شده است. در حال حاضر این Ide زبان های برنامه نویسی مانند C++،  سی شارپ، F شارپ، جاوا اسکریپت، VB، R، تایپ اسکریپت و پایتون و همینطور Node.js را پشتیبانی می کند که شما می توانید از آن ها استفاده کنید.

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید