10 درس مهم برای افرادی که به تازگی برنامه نویسی را شروع کرده اند

شنبه 26 مرداد 1398

افرادی که به تازگی برنامه نویسی را شروع کرده اند باید نکات مهمی را بدانند، در این مطلب 10 درسی که باید در برنامه نویسی بدانید را بیان خواهیم کرد.

 10 درس مهم برای افرادی که به تازگی برنامه نویسی را شروع کرده اند

در سال جدید بهتر است که شما برگ جدیدی از دنیای برنامه نویسی را باز کنید و چیزهای جدیدی را در دنیای برنامه نویسی امتحان کنید. در سال جدید من برخی از برنامه نویسان جدید و تازه کار را دیده ام که از من این سوال را می پرسند که در این سال جدید چگونه تبدیل به یک برنامه نویس بزرگ شوند. علاوه بر این موارد برخی از برنامه نویسان تازه کار این سوال را از من می پرسند که چه توصیه هایی را برای افراد تازه کاری که به تازگی وارد دنیای برنامه نویسی شده اند دارید؟

افکار بسیار زیادی در ذهن من بودند که من سعی کردم آن ها را در قالب یک پست برای شما منتشر کنم.

در این مطلب من قصد دارم برخی از مهم ترین توصیه ها را برای افرادی که به تازگی وارد دنیای برنامه نویسی شده اند ارائه دهم.


بعد از تلاش های زیاد ناامید نشوید

زمانی که من برای اولین بار کد زنی را آغاز کردم همواره با ارورهای بزرگی رو به رو می شدم که باعث می شد تا همواره از کامپیوتر خود بپرسم که من کجا را اشتباه کردم؟ اگر هر برنامه نویسی بعد از رو به رو شدن با یک مشکل برنامه نویسی را ترک می کرد در حال حاضر هیچ برنامه نویسی وجود نداشت.

البته توجه داشته باشید که اگر خطایی که مرتکب شده اید ساده باشد ممکن است برای شما ناراحت کننده باشد.

خبر خوب برای شما برنامه نویسان جدید این است که IDE های جدید در حل بسیاری از مشکلات به شما چه در زمان طراحی و چه در زمان اجرا کمک خواهند کرد. Intellisense، اشکال زدایی و دیباگ کردن برنامه و همینطور Intellitrace در ویژوال استدیو به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد که متوجه شوند چگونه باید مشکلات خود را در برنامه نویسی حل کنند، که این مشکلات ممکن است در هنگام کد زدن و طراحی برنامه، در زمان کامپایل و یا حتی در زمان اجرا به وجود بیایند.

 برنامه نویسی


یک نکته بسیار مهم در برنامه نویسی

دو وب سایت که اغلب می توانید برای حل مشکلات خود به آن ها مراجعه کنید وب سایت های گیت هاب و استک آور فلو هستند که بیشتر کدها و راه حل های حل مشکلات مختلف تقریبا برای تمامی فناوری ها در آن ها وجود دارد. اگر نمی توانید مشکلات خود را در سایت های مختلف پیدا کنید حتما از این وب سایت ها دیدن کنید تا بتوانید مشکلات خود را به راحتی حل کنید.

 برنامه نویسی


مراقب باشید

یکی از مهم ترین ویژگی های یک برنامه نویس با تجربه این است که می تواند کدهایی که به شکل بدی نوشته شده است را مشاهده کنند و الگوریتم هایی را برای بهبود آن ها ارائه دهند.

هر بار  که من با یک ارور رو به رو می شوم سعی می کنم به با دید برنامه نویسی به آن نگاه کنم و در واقع مانند یک کامپیوتر فکر کنم. اما قطعا زمان هایی نیز وجود دارد که مشکل و باگ در مقابل من نشسته است و نمی توانم آن را ببینم و اصلا نمیدانم به چه دلیل به وجود آمده است.

در چنین شرایطی فقط می دانم که نمی توانم باگ را تشخیص دهم.

یک نکته بسیار مهم این است که در چنین مواردی سعی کنید که به خود یک استراحت 15 تا 30 دقیقه ای بدهید و بعد از آن دوباره به کدهای خود نگاه کنید، راه حل دیگر این است که سعی کنید از مشورت یک برنامه نویس دیگر با دیدی تازه برای حل مشکل خود استفاده کنید.

 برنامه نویسی


در برنامه نویسی تحمل داشته باشید و پایدار باشید

به نظر من این موضوع یکی از بهترین ویژگی های یک برنامه نویس است، هرگز درباره ایستادن سخن نگویید، هرگز امید خود را از دست ندهید، کار خود را ادامه دهید تا بتوانید ایده خود را پیاده سازی کنید، همواره این را به خود یادآوری کنید که باید ادامه دهید.

زمانی که به رویای خود دست پیدا خواهید کرد لحظه بسیار زیبایی است که می توانید آن را با دیگر توسعه دهندگان به اشتراک بگذارید.

نکته بسیار مهم این است که اگر به دنبال نمونه و مثالی هستید که بدانید که چگونه کد خاصی را بنویسید به گوگل مراجعه کنید و مثال های مختلف را جست و جو کنید. این کار ممکن است نیازمند صرف چند ساعت باشد ولی بدون شک نیازمند صرف چند روز نخواهد بود.

در روند جست و جوی خود سعی کنید از کلمات جدید استفاده کنید تا محتواهای مرتبط تری برای حل مشکل شما ظاهر شود، من قبلا با تکنیک های برنامه نویسی قدیمی آشنا شده ام به نظر من استفاده از کتابخانه ها و الگوریتم های جدید می تواند راه حلی مناسب تر برای شما باشد.

 برنامه نویسی


شور و شوق داشته باشید

اگر شما این ویژگی را دارا هستید باید بدانید که شما در حال حاضر می توانید خود را یک برنامه نویس با کیفیت و با تجربه بدانید، اکثر توسعه دهندگان حرفه ای با این که از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر کار می کنند اما زمانی که به منزل خود مراجعه می کنند نیز برنامه نویسی را ترک نمی کنند و همچنان به کد نوشتن ادامه می دهند. برنامه هایی که شما تولید می کنید بسیار مهم هستند و این که شما بتوانید براساس آخرین به روزرسانی های زبان مورد استفاده برنامه خود را بسازید باعث می شود تا شما از سایر برنامه نویسان معمولی متمایز شوید. داشتن اراده و نظم و انضباط از عوامل بسیار مهم در این مسیر برای شما هستند. بنابراین شما باید حتما این سوال را از خود بپرسید که آیا این ویژگی ها را دوست دارید یا نه و چقدر به کار خود متعهد هستید؟

برای این که از آخرین به روزرسانی ها اطلاع پیدا کنید می توانید یک پروژه شخصی ایجاد کنید که تنها شما بتوانید بر روی آن کار کنید. در دهه 90 میلادی من یک وب سایت برای ایجاد محتوای پویا نوشتم و بدون آن که آن را به روز رسانی کنم آن را حفظ کردم. تکنولوژی ها از ASP کلاسیک در دهه 90 به فناوری .Net و بعد به ASP.Net MVC در سال 2008 تغییر پیدا کرد و من در نهایت CMS خود را به ASP.NET core 2.1 تغییر دادم. این کار به من اجازه داد که CMS خود را به یک مسیر جدید با استفاده از .Net تغییر دهم.

 برنامه نویسی


برای یادگیری وقت بگذارید

هر برنامه نویسی در یک زمان خاص یادگیری را شروع می کند.

 اگر آخرین نسخه از Angular و یا Vue در این هفته منتشر شده باشد، سی شارپ در این هفته به روزرسانی شده باشد و یا هر تکنولوژی دیگری که قصد یادگیری آن را داریم به تازگی به روز رسانی شده باشد، اگر شما برای یادگیری آن زمان صرف نکنید ممکن است در این مسیر گم شوید و به موفقیت دست پیدا نکنید.

نکته بسیار مهم: کمی وقت بگذارید و به گروه هایی که در این زمینه وجود دارند مراجعه کنید، شرکت در این گروه ها به شما کمک می کند تا بتوانید دید بهتری نسبت به مسائل جدید در برنامه نویسی دست پیدا کنید، همینطور شرکت در این گروه ها به شما کمک می کند تا بتوانید با مسائل واقعی و راه حل های آن ها آشنا شوید و در نتیجه روند یادگیری خود را تسریع ببخشید.

 برنامه نویسی


در برنامه نویسی به خودتان اعتماد داشته باشید

در یک موقعیت شغلی من با تیمی از توسعه دهندگان و برنامه نویسان کار می کردم تا یک پروژه را با کمک یکدیگر کامل کنیم، این پروژه به پایان رسید و ما به انجام آن افتخار می کردیم. با این وجود یک روز ما مشاهده کردیم که برنامه ما کار نمی کند، نوشتن کدهای این بخش و تست کردن آن ها بر عهده من بود.

این موضوع در تمامی بخش های شرکت ما مطرح شد چرا که به تولید ما ربط داشت به همین دلیل کل تیم از جمله من شروع به پیدا کردن خطا کردیم.

بعد از کمی جست و جو ناگهان متوجه شدیم که برنامه دوباره شروع به کار کرد، دلیل این خطا این بود که درایو بیش از اندازه در فضای دیسک اجرا می شد.

کد به خوبی اجرا می شد اما کد آن چیزی نبود که ما می خواستیم، بله ما در ابتدا فکر می کردیم که کد درست کار می کند ولی کد آن چیزی نبود که ما می خواستیم. زمانی که شما کدهای خود را می نویسید می توانید با روش هایی تعداد زیادی از خطاهای ممکن را پوشش دهید. در این مثال خاص فرض کنید می توانید متغیرهای بررسی کننده ظرفیت را در کدهای خود قرار دهید تا قبل از اجرا بتوانید وجود خطاها را تشخیص دهید. با استفاده از این دانش جدید من برخی از ایراداتی که در کد وجود داشت را بررسی کردم و عامل هایی که باعث به وجود آمدن خطا می شدند را حذف کردم و بعد از آن کد من به درستی کار کرد.

در واقع در این مثال مشکل از محیطی بود که کد اجرا می شد نه از کد من.

نکته بسیار مهم: در صورتی که شما از یونیت تست  و integration test در جایی استفاده می کنید به کد و یونیت تستی که برای آن نوشته اید اعتماد کنید.

 با این حال همواره به این نکته توجه داشته باشید که خطاهای مربوط به ذخیره سازی ممکن است برای شما پیش بیایند.

 برنامه نویسی


در برنامه نویسی شما نمی توانید تقلب کنید

من متوجه هستم که در حال حاضر در عصر دیجیتال قرار داریم و همه چیز به صورت آماده و به سرعت برای شما آماده است، اما تجربه چیزی است که شما نمی توانید آن را یک شبه در اختیار داشته باشید. شما باید تجربه زیادی را بدست بیاورید که این کار برای شما هزینه بر است. اگر شما در برنامه نویسی شور و شوق داشته باشید می توانید به سرعت این تجربه را بدست بیاورید.

نکته مهم: من همواره برنامه نویسان را تشویق می کنم که به مراتب بالاتری دست پیدا کنند، تمایل داشته باشند که پول بیشتری بدست بیاورند تا بتوانند روزی به آرزوهای خود دست پیدا کنند.

بنابراین توصیه من به شما این است که مراقب باشید که چه چیزی را می خواهید و سعی کنید در زمانی که برای آن تعیین کرده اید به آرزوی خود دست پیدا کنید.

 برنامه نویسی


در برنامه نویسی از کمک خواستن از دیگران نترسید

اگر به صورت سطحی به این قضیه نگاه کنید ممکن است گمان کنید که با سوال پرسیدن درباره یک موضوع در برنامه نویسی مانند یک احمق به نظر می رسید، اما هیچگاه فراموش نکنید که سوال پرسیدن در برنامه نویسی باعث می شود که شما تجربه های بیشتری بدست بیاورید و به صورت دقیق کارهای خود را انجام دهید.

همه افراد نمی توانند همه چیز را بدانند، یکی از بزرگترین مشکلات در صنعت نگه داشتن دانش نزد خود است. برای توسعه دهندگان با تجربه سخت است که فعالیت های خود را در اختیار توسعه دهندگان جدید قرار دهند، افرادی که در زمینه برنامه نویسی با تجربه هستند معمولا دانش زیادی دارند ولی نمی دانند که چگونه آن را در اختیار توسعه دهندگان جدید قرار دهند. بنابراین زمانی که شما از آن ها سوال بپرسید آن ها متوجه می شوند که شما در کدام بخش مشکل دارید و بنابراین بهتر به شما موضوع مد نظر را توضیح می دهند.

نکته بسیار مهم این است که سعی کنید از برنامه نویسانی کمک بخواهید که به اندازه کافی فروتن باشند که شما را کمک کنند.

 برنامه نویسی


یک لپتاپ بخرید

شما شگفت زده خواهید شد اگر بدانید که برخی از برنامه نویسان که به صورت حرفه ای برنامه نویسی می کنند در منزل کامپیوتر شخصی دارند ولی یک لپتاپ ندارند. لپتاپ شما باید به گونه ای باشد که بتوانید آن را از منزل خود نیز بیرون ببرید و نباید کامپیوتر خانگی باشد. این به آن معنا است که شما نیازی ندارید که یک لپتاپ فوق حرفه ای را خریداری کنید بلکه تنها کافی است که یک لپتاپ که بتوانید با آن کارهای خود را انجام دهید را تهیه کنید.

من تا چند وقت پیش تنها یک کامپیوتر خانگی داشتم اما بعدها متوجه شدم که نیاز دارم تا یک لپتاپ برای خودم تهیه کنم، چرا که اگر بخواهم پروژه های خود را برای مشتری ارائه دهم و یا هر کار دیگری را بیرون از خانه انجام دهم با کامپیوترهای شخصی قادر به انجام این کار نخواهم بود.

بنابراین سعی کنید که با کمی جست و جو لپتاپ مناسب را برای انجام کارهای خود پیدا کرده  در اسرع وقت اقدام به تهیه آن کنید.

 برنامه نویسی


حداقل به یک کنفرانس بروید

یکی از مهم ترین عواملی که می تواند باعث پیشرفت شما در برنامه نویسی شود این است که حداقل در طول سال به دو کنفرانس در زمینه برنامه نویسی بروید، شرکت در این کنفرانس ها سه مزیت اصلی برای شما دارد که این سه مزیت عبارت اند از:

-          توانایی ارتباط با افراد حرفه ای دیگر که منجر به ایجاد فرصت های شغلی بیشتر برای شما می شود.

-          شرکت در این کنفرانس ها به شما اجازه می دهد تا سطح مهارت های برنامه نویسی خود را ارتقا دهید.

-          فهمیدن معیارهای استخدام نیروهای شرکتی و افزایش مهارت در این معیارها

 برنامه نویسی


یک خاطره از شرکت در یک کنفرانس

من اولین کنفرانس خود را به خاطر می آورم که دید وسیعی را به من در زمینه یادگیری برنامه نویسی داد، متناسب با کنفرانسی که قصد شرکت در آن را دارید شرکت شما در این کنفرانس احتمالا می تواند جزو بهترین تجربه های شما در زمینه ارتقای مهارت های برنامه نویسی باشد. کنفرانس ها در واقع به شما کمک می کنند تا بتوانید در مدت زمانی کوتاه تجربه های فوق العاده ای را بدست بیاورید که بدست آوردن آن ها در محلی دیگر زمان زیادی را از شما خواهد گرفت.

 برنامه نویسی


جمع بندی

من مطمئن هستم که تمامی افراد اولین باری که کد برنامه نویسی کردند را به خاطر می آورند و همینطور اولین باری که برنامه آن ها با شکست رو به رو شد و به اصطلاح کرش کرد را نیز به خاطر می آورند. مواردی که در قسمت های قبلی بیان شد مواردی بودند که من در طول چندین سال یادگیری برنامه نویسی تجربه کرده بودم و آن ها را به خاطر آوردم، این موارد همچنین حاصل تجربه همکاری من با بسیاری از برنامه نویسان و توسعه دهندگان بزرگ و حتی مبتدی بود. شما می توانید با گسترش مهارت های برنامه نویسی خود بدون شک جایگاه خود را به عنوان یک برنامه نویس حرفه ای بدست بیاورید.

 برنامه نویسی

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید