صفحات گیت هاب در واقع یک پیپ لاین Ci/CD هستند

شنبه 2 شهریور 1398

صفحات گیت هاب دارای قدرت های فوق العاده ای می باشند، در این مطلب قصد داریم نکاتی بسیار مفید و جامع را درباره صفحات گیت هاب در اختیار شما قرار دهیم.

 صفحات گیت هاب در واقع یک پیپ لاین Ci/CD هستند

یکی از قدرت های عجیب گیت هاب این است که می تواند هر یک از داکیومنتیشن های شما را به شکلی جادویی تبدیل به یک وب سایت کند. اگر شما یک صفحه Github را برای اسناد و داکیومنتیشن ها و یا فولدرهای خود در بخش Awesome Project  وب سایت پیکربندی کنید شما در پایان می توانید با استفاده از آدرس yourname.github.io/awesomeproject داکیومنتیشن های خود را به تمامی افراد نمایش دهید. این کار یک جادو نیست اما حتی اگر این کار یک جادو نباشد و تنها بر اثر پیشرفت تکنولوژی این کار امکان پذیر باشد باز هم باید از آن تشکر کنیم.


یک صفحه در وب سایت گیت هاب در واقع چیست؟

صفحات وب سایت گیت هاب تنها یک مسیر یکپارچه هستند که به شما کمک در راه اندازی پروژه های Jekyll خود کمک می کنند. Jekyll در واقع یک سایت مولد است که با استفاده از زبان برنامه نویسی روبی نوشته شده است. شما با استفاده از آن می توانید به سرعت با استفاده از فایل های علامت گذاری شده وب سایت خود را بسازید که در این سایت از فرمت های پیش فرض و از پیش تعریف شده HTMl استفاده شده است. تم های پیش فرض بسیار زیادی برای صفحات گیت هاب وجود دارند که یا می توانید از آنها استفاده کنید و یا اینکه می توانید از قالب های رایگانی که در اینترنت وجود دارند برای وب سایت خود استفاده کنید.

زمانی که شما برای اولین بار صفحات گیت هاب را راه اندازی می کنید شما شاخه ای که می خواهید از آن وب سایت خود را بسازید را تعریف می کنید و همینطور دامنه ای که قصد استفاده از آن را دارید را نیز مشخص می کنید. زمانی که وب سایت شما در آن شاخه ادغام می شود GitHub می تواند سایت Jekyll شما را دریافت کرده، آن را رندر می کند و آن را در دامنه ای که شما تعیین کرده اید میزبانی می کند و شما دیگر به هیچ چیز دیگری از جمله انتقال FTP به سمت سرور، هزینه سرور و هزنیه گیت هاب احتیاج ندارید. این قدرت اصلی این وب سایت است.

 گیت هاب


با پیش نمایش Netlify PR در گیت هاب آن را به نسخه 11 تبدیل کنید

یکی از مهمترین محدودیت های این سیستم زمانی است که شما با درخواست های Pull کار می کنید، اگر می خواهید کد خود را آزمایش کنید شما باید Jekyll را به صورت لوکال اجرا کنید. این کار خیلی سخت نیست اما زمانی که شما PR شخص دیگری را مشاهده می کنید باید به آن بگویید که این مربوط به داکیومنتیشن صفحه اصلی پروژه شما است. اگر شما قصد دارید مشاهده کنید که وب سایت جدید ساخته شده شبیه به چه چیزی است شما باید PR را ادغام کنید، به خصوص اگر مسئله ای در خصوص تغییراتی که اعمال شده اند وجود داشته باشد( علی الخصوص تغییرات بزرگ، تغییرات در لیوت و یا تم برنامه و ...) مشکلات بزرگی به وجود خواهند آمد.

 گیت هاب


توضیحاتی درباره بخش قبلی

به صورت معمول شما باید به سمت PR بروید، repo را Clone کنید و همینطور شاخه ای که برای PR مورد استفاده قرار می گرفت را بررسی کنید، این کد را در ناحیه لوکال برنامه خود ادغام کنید، ورژن مناسب این کد در Jekyll را بسازید و بعد از آن سرور لوکال را باز کنید تا بتوانید به راحتی هرچه تمام تغییرات اعمال شده را مشاهده کنید. اما مهمترین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این کارها را به صورت خودکار انجام دهید.

 گیت هاب


خدماتی که به شما ارائه می شود

یکی از مهمترین خدماتی که به شما ارائه می شود Netlify است که شما می توانید از آن برای میزبانی پروژه های خود به راحتی استفاده کنید. علاوه بر این شما می توانید از ویژگی Deploy Previews آن در راستای تولید سایت های Jekyll برای هر PR در پروژه خود به صورت خودکار استفاده کنید.

 گیت هاب


استمرار داکیومنتیشن های deployment

استمرار داکیومنتیشن های deployment نشان می دهد که چگونه Netlify را برای ساخت سایت به صورت خودکار در زمان هایی که یک PR باز می شود و یا به روز رسانی می شود راه اندازی کنید. نتایج حاصل از این کار به صورت یک وب سایت پیش فرض در دسترس است که به بخش Checks در قسمت پایینی PR پیوند داده شده است و البته به صورت منحصر به فرد بر اساس PR و پروژه شما نیز نامگذاری شده است. شما می توانید PR های فعال متعددی را به صورت همزمان داشته باشید و البته توجه داشته باشید که Netlify به صورت مستقل پیش نمایش ها را به روز رسانی می کند.

این امر روند توسعه وب سایت برای  PyCon AU را که از صفحات گیت هاب برای میزبانی رویدادهای 2019 استفاده می کند به میزان بسیار زیادی بهبود بخشیده است. ما این ایده و راه اندازی Netlify  از DjangoCon US که هر وب سایت DjangoCon در گیت هاب را دارا است را قرض گرفتیم. بسیار خب بسیاری از آنها مانند یک پروژه در حال انجام بودند تا اطمینان حاصل کنیم که هر وب سایت کنفرانس DjangoCon به درستی بایگانی شده است.

 گیت هاب


ماشین ها بسیاری از کارها را انجام می دهند، بنابراین افراد وقت بیشتری برای کد نوشتن دارند

CI و CD مزایای بسیار زیادی را برای افراد دارند اما بدون شک یکی از مهمترین مزایای استفاده از آنها این است که شما می توانید با ادغام کردن تنها کمی از روند خودکار سازی در جریان کاری خود میزان بهره وری و سرعت ها کارها را میزان بسیار زیادی بهبود ببخشید که این موضوع باعث می شود تا در مدت زمان کوتاهی پیشرفت کنید. بنابراین توصیه ما به شما این است که به این مقاله به چشم یک مقاله کاربردی نگاه کنید وسعی کنید که از آن به درستی استفاده کنید.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید