چرا هر توسعه‌دهنده باید به مشاور مهندس نرم‌افزار تبدیل شود

پنجشنبه 25 مهر 1398

طبق گفته Evans Data Corporation، انتظار می‌رود تعداد توسعه‌دهندگان نرم‌افزار تا پایان سال 2019 به 26.4 میلیون نفر و تا سال 2023 به 27.7 میلوین نفر برسد. حقوق بالا، فرصت‌های شغلی فراوان و شانس کار بر روی پروژه‌هایی که در حال تغییر دادن دنیا هستند، جلب توجه می‌کند.

چرا هر توسعه‌دهنده باید به مشاور مهندس نرم‌افزار تبدیل شود

توسعه‌دهندگان نرم‌افزار تازه‌کار با اشتیاق مشترک خود به تکنولوژی و توانایی‌های منحصربه‌فرد خود برای حل مساله متحد می‌شوند.

با این حال، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار گروه همگنی نیستند که اغلب ارائه‌هایی همانند داشته باشند. در حقیقت، آن‌ها از پیشینه‌های متنوع و نقاط مختلف جهان هستند، برخی از آنان به دلیل ماهیت پیچیده الگوریتم‌های پیچیده به هیجان آمده‌اند و برخی دیگر بیشتر به تجارت تمایل دارند و همیشه به اهداف کلی برای اجرای موفق پروژه توجه می‌کنند.

صرف‌نظر از اینکه آن‌ها از کجا هستند، دلایل مختلفی وجود دارد که توسعه‌دهندگان باید به مشاوران مهندس نرم‌افزار تبدیل شوند. برای توضیح چرایی این موضوع، ابتدا باید توضیح دهیم که مشاور مهندس نرم‌افزار واقعا کیست و نقش او با نقش توسعه‌دهنده نرم‌افزار چه تفاوتی دارد.

توسعه‌دهنده نرم‌افزار کیست؟

توسعه‌دهنده نرم‌افزار شخصی است که اصول مهندسی نرم‌افزار را برای طراحی، توسعه، نگهداری و ارزیابی نرم‌افزارهای کامپیوتری اعمال می‌کند. آن‌ها ذهن پشت نرم‌افزارهای کامپیوتری هستند که با استفاده از انواع زبان‌های برنامه‌نویسی و فریم‌ورک‌ها مانند JavaScript، MongoDB، Java، Python، C++ و موارد دیگر این برنامه‌ها را می‌نویسند.

حرفه توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به طور معمول از دانشگاه شروع می‌شود، جایی که آن‌ها برنامه‌نویسی کامپیوتر، طراحی برنامه، تحلیل سیستم کامپیوتری، اصول سخت‌افزاری، شبکه، معماری کامپیوتر، ریاضیات، پایگاه داده و سایر مهارت‌های ضروری را می‌آموزند.

توسعه‌دهندگان تازه‌کار با مدرک دانشگاهی خود قادر به نوشتن اسکریپت‌های ساده هستند و همچنین می‌توانند چرخه عمر برنامه‌ها و پایگاه داده و سرویس‌های برنامه مثل کوئری‌ها و کشینگ را درک کنند. بسیاری از توسعه‌دهندگان حرفه‌ای با چندین سال تجربه حرفه‌ای قادر به نوشتن کدهای پیچیده و تولید برنامه‌های بزرگ هستند.

در حالی که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانند با مشتری نیز سروکار داشته باشند، اکثر سازمان‌ها شخص دیگری را به کار می‌گیرند تا کار ارتباط با مشتری را انجام دهد و به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار اجازه می‌دهند تا روی نوشتن کد تمرکز کنند. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار با مهارت‌های رهبری خوب می‌توانند به عنوان مدیر توسعه نرم‌افزار و حتی مسئول ارشد فناوری، با نظارت بر کار توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و قبول مسئولیت عملکرد آنان، مشغول به کار شوند.

مشاور مهندس نرم‌افزار کیست؟

ببینید که چرا هر توسعه‌دهنده باید به یک مشاور مهندس نرم‌افزار تبدیل شود.

Erik Dietric، بنیانگذار DaedTech LLC، برنامه‌نویس، معمار، مشاور مدیر IT، نویسنده و تکنسین، اذعان می‌کند که اصطلاح "مشاور مهندس نرم‌افزار" برای افراد مختلف به معنی چیزهای مختلف است.

او می‌گوید: "بسیاری از مردم فکر می‌کنند که این اصطلاح به معنی توسعه‌دهنده نرم‌افزار است که کد را برای شرکتی غیر از کارفرمای خود می‌نویسد. برخی فکر می‌کنند این بدان معناست که شما می‌آیید، خودی نشان می‌دهید و قبل از اینکه کسی متوجه شود آیا شما مفید بوده‌اید یا نه، صحنه را ترک می‌کنید و عده‌ای دیگر فکر می‌کنند که این نوعی کمربند سیاه برای مهارت‌های نرم‌افزاری است. اما هیچ یک از این موارد درست نیست. در عوض، مشاور بودن به معنای چیزی بسیار ساده‌تر است. این بدان معناست که شما مشاوره تخصصی ارائه می‌دهید".

به طور معمول، مشاوران مهندس نرم‌افزار توسعه‌دهندگان ارشد با سال‌ها تجربه حرفه‌ای هستند. آن‌ها توسط شرکت‌ها استخدام می‌شوند تا مشاوره، استراتژی، طراحی ارائه دهند و همراه با توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، نرم‌افزاری بسازند که مشکلات تجاری را حل کند. از این رو، آن‌ها وقت زیادی را صرف همکاری با ذینفعان مختلف کرده، نیازهای پروژه را بررسی می‌کنند و آن‌ها را به اهداف فنی خاصی تبدیل می‌کنند.

از آنجا که هیچ راه مشخصی برای مشاوران مهندسی نرم‌افزار وجود ندارد، تجربه در دنیای واقعی مهم‌ترین صلاحیتی است که آن‌ها دارند. با استفاده از این تجربه، مشاوران نرم‌افزار با مشاغل مشتری سازگار می‌شوند و نرم‌افزاری را طراحی کرده یا می‌سازند که همانند بخش مستقیمی از تجارت است.

مشاور مهندس نرم‌افزار در مقابل توسعه‌دهنده نرم‌افزار

این امر در مورد وضعیت اشتغال یا نحوه جمع‌آوری پول نیست. این در مورد نحوه برخورد شما با مردم است. اساسا، مشاوران توسعه‌دهنده نرم‌افزار بخش خاصی از مدیریت را بر عهده ندارند. در عوض، آن‌ها مأموریت خاصی را بر عهده دارند، و از تجربه خود برای تحقق آن استفاده می‌کنند، که به طور معمول به معنای کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمد، یا کارآمدتر کردن فرآیندها با ارائه مشاوره فنی می‌باشد.

ما می‌دانیم که هر محصول دارای یک هدف تجاری مهم است که در پشت آن قرار گرفته است. ما معتقدیم که مهم است هر ایده را برای یافتن و انتخاب بهترین راه‌حل و مسیر دستیابی به آن به چالش بکشیم. برای اطمینان از این نتیجه، ما به طور مداوم به کلیه توسعه‌دهندگان خود آموزش می‌دهیم و به آن‌ها در توسعه مهارت‌های مشاوره کمک می‌کنیم.

برخلاف باور ما، به بسیاری از توسعه‌دهندگان نر‌م‌افزار در تیم‌های دیگر گفته می‌شود که دقیقا چه کاری انجام دهند و چگونه این کار را انجام دهند. مدیر پروژه کار خود را در الویت قرار می‌دهد، تحلیگر تجارت به آن‌ها می‌گوید نوشتن نرم‌افزار چه کاری را باید انجام دهد و چرا، معمار به آنان می‌گوید چگونه نرم‌افزار را از منظر انتزاع بنویسند، رهبر تکنولوژی کار آنان را بررسی می‌کند و جزئیات دقیق‌تری را ارائه می‌دهد، و توسعه‌دهندگان ارشد نرم‌افزار مسیر را نیز ارائه می‌دهند.

جذابیت نشستن پشت فرمان خوب است، اما همه توسعه‌دهندگان آرزوی سرپرستی ندارند. برخی توسعه‌دهندگان از انجام وظایف واضح برای تکمیل و سپس پاداش گرفتن برای تکمیل آن کار لذت می‌برند. این حلقه بازخورد شباهت زیادی با بازی‌های ویدیویی دارد، و لذت بردن از ماهیت ساده آن هیچ مشکلی ندارد.

با این حال، حتی توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری که به آن‌ها گفته می‌شود دقیقا چه کاری انجام دهند و چگونه آن کار را انجام دهند و آنان نیز از این روند لذت می‌برند، باید در نظر داشته باشند که به موقعیتی برسند که از مهارت‌های مشاوره‌ای استفاده کنند، زیرا راه‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان به صورت حرفه‌ای از آن‌ها سود برد.

3 دلیل مهم برای تبدیل شدن به مشاور مهندس نرم‌افزار

1. چشم‌انداز گسترده

مشاوران مهندس نرم‌افزار معمولا مالکیت بلند مدت را در طول عمر یک محصول، از تحلیل نیازهای اولیه گرفته تا نگهداری، می‌گیرند. داشتن درک صحیح از همه موارد توسعه پروژه نرم‌افزاری، از ابتدا تا انتها، مهارت ارزشمندی برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار است، و کار به عنوان مشاور مهندس نرم‌افزار بهترین روش برای دستیابی به آن است.

توسعه‌دهندگانی که از تجربه خود در زمینه مشاوره استفاده می‌کنند، معمولا می‌دانند در طولانی مدت چگونه در زمان، هزینه و تلاش صرفه‌جویی کنند و همین امر باعث می‌شود که آن‌ها از نظر شرکت‌هایی که به دنبال استعدادهای تازه هستند جذاب به نظر بیایند.

2. تقویت روحیه

وقتی توسعه‌دهندگان نرم‌افزار بعد از سال‌ها گفتن اینکه چه کاری باید انجام دهند، شروع به مشاوره دادن می‌کنند، آن‌ها تمایل دارند یک تقویت روحیه بزرگ را تجربه کنند. آن‌ها متوجه می‌شوند که همانند یک کالا با آنان رفتار نمی‌شود، و آنان فرصتی برای گفتگو دارند. این امر باعث تقویت روحیه مهندسین می‌شود.

توسعه‌دهندگانی که در حال تبدیل شدن به مشاور هستند، می‌توانند تجربه مهندسی خود را برای کمک به تیم در تکمیل پروژه‌های نرم‌افزاری چالش‌برانگیز به کار گرفته و آن را بسیار سودمند بدانند.

3. استفاده خوب از مهارت‌های نرم‌افزاری

مهارت‌های نرم‌افزاری برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار بسیار مهم شده است، اما گفتن اینکه توسعه‌دهندگان نرم‌افزار فرصت‌های بی‌شماری برای استفاده مناسب از آن‌ها دارند اغراق‌آمیز است.

برخی توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانند به طور متوسط در برنامه‌نویسی فعالیت کنند اما به عنوان مشاور مهندس نرم‌افزار برجسته هستند زیرا می‌توانند از مهارت‌های نرم‌افزاری خود به خوبی استفاده کنند و از فرسودگی خود، که در این صنعت بسیار رایج است، جلوگیری کنند.

چگونه به مشاور مهندس نرم‌افزار تبدیل شویم

تبدیل شدن به مشاور مهندس نرم‌افزار به خودی خود دشوار نیست، اما نیاز به کمی صبر و برنامه‌ریزی خوب دارد. هر توسعه‌دهنده نرم‌افزاری می‌تواند این 5 مراحل را طی کند تا به یک مشاور نرم‌افزار تبدیل شود:

1. تجربه کافی در زمینه توسعه نرم‌افزار را به دست آورید.

2. در یک تکنولوژی جدید ماهر شوید.

3. قهرمان شرکت شوید.

4. حضور آنلاین قوی‌ای را برقرار کنید.

5. از دیگر مشاوران مهندس نرم‌افزار یاد بگیرید.

جمع‌بندی

برای جلوگیری از فرسودگی در هر زمینه، مهم است که همیشه حرکت رو به جلو را حفظ کنید. یک راه برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ارشد برای اینکه به علاقه خود به توسعه نرم‌افزار برگردند این است که به تبدیل شدن به مشاور مهندس نرم‌افزار رو آورند و از مهارت‌های غیر فنی خود به خوبی استفاده کنند.

توسعه‌دهندگان نرم‌افزار که حداقل زمان را به عنوان مشاور مهندس نرم‌افزار سپری می‌کنند، چشم‌انداز وسیع‌تری را نسبت به آن‌هایی که این کار را نمی‌کنند دارند. از این رو، تبدیل شدن به مشاور مهندس نرم‌افزار به نفع هر توسعه‌دهند‌‌‌ه‌ای خواهد بود.

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید