زبان برنامه نویسی پی اچ پی بهتر از آن چیزی است که شما گمان می کنید

چهارشنبه 1 آبان 1398

زبان برنامه نویسی پی اچ پی یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای دنیای وب است، در این مطلب قصد داریم درباره زبان برنامه نویسی پی اچ پی صحبت کنیم.

 زبان برنامه نویسی پی اچ پی بهتر از آن چیزی است که شما گمان می کنید

امروزه در همه جا از زبان برنامه نویسی پی اچ پی استفاده می شود، زمانی که  Jeff Atwood درباره موارد دیگر زبان برنامه نویسی پی اچ پی صحبت می کرد من به خوبی گوش می دادم و این باعث شد که درباره موضوعات دیگر این زبان برنامه نویسی نیز فکر کنم.

بزرگترین مشکل rant های زبان برنامه نویسی پی اچ پی این است که آن ها معمولا از سمت افرادی می آیند که در گذشته های دور اقدام به یادگیری این زبان برنامه نویسی کرده اند. این افراد در واقع اهمیتی نمی دهند و یا نمی خواهند که بدانند زبان برنامه نویسی پی اچ پی به سرعت در حال تکامل است و در حال تبدیل شدن به یک زبان محبوب در جامعه می باشد. در حقیقت این زبان بسیار سریع تر از هر زبان و یا بستر وب دیگری در حال رشد است همیشه اینگونه نبوده است اما در 5 سال گذشته به یک باره شاهد پیشرفت های چشمگیری در این زبان بوده ایم.


یک نکته مقدماتی درباره زبان برنامه نویسی پی اچ پی

قبل از صحبت درباره نکات شگفت انگیزی که در خصوص زبان برنامه نویسی پی اچ پی وجود دارد که اخیرا توسط انجمن جهانی این زبان برنامه نویسی جمع آوری شده اند اجازه دهید نگاهی به چند آمار جالب در خصوص این زبان داشته باشیم. این زبان در 77 درصد از وب سایت هایی که در کل دنیا نیازمند برنامه نویسی سمت سرور هستند استفاده شده است، وردپرس در 16.6 درصد از وب سایت های کل دنیا مورد استفاده قرار گرفته است، اگر شما نگاهی به برترین CMS ها که به عنوان سیستم های مدیریت محتوا در وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرند داشته باشید وردپرس با 54.3 درصد اول است، بعد از آن جوملا با 9.2 درصد در رتبه بعدی و دروپال با 6.8 درصد در رتبه سوم قرار دارد. جالب است بدانید هر سه این محصولات به زبان پی اچ پی نوشته شده اند.

 زبان برنامه نویسی پی اچ پی


پی اچ پی باید کاری را به درستی انجام داده باشد، این طوری نیست؟

حال اجازه دهید رازی را با شما در میان بگذارم، با وجود تغییراتی که در طول سال ها صورت گرفته است پی اچ پی هنوز هم ساده ترین زبان برای یادگیری افراد مبتدی است، این زبان این امکان را برای شما فراهم می کند که وب سایت های پویایی را طراحی کنید و این کار را سریع تر از سایر افراد انجام دهید. فناوری های این زبان این امکان را به همه می دهد که وب سایت هایی ارزان را بدون هیچ زحمتی طراحی کنید. زبان برنامه نویسی پی اچ پی احتمالا بهترین زبان برنامه نویسی طراحی شده در کل دنیا نیست اما این امکان را به شما می دهد تا برخی از کارهای مهم را انجام دهید.

 زبان برنامه نویسی پی اچ پی


زبان برنامه نویسی پی اچ پی یک زبان قدرتمند

نسخه 5.0 زبان برنامه نویسی پی اچ پی که در سال 2004 منتشر شد یک مدل شی گرای بسیار قدرتمند را برای ما به ارمغان آورد، توجه داشته باشید که من درباره سال ها قبل صحبت می کنم، اگر کمی جلو بروید و به نسخه های 5.4 این زبان برسید شما می توانید تمامی موارد که برای طراحی یک وب سایت مدرن به آنها نیاز دارید را پیدا کنید. بله زبان برنامه نویسی پی اچ پی از namespace ها پشتیبانی می کند، بله پی اچ پی از closure ها نیز پشتیبانی می کند و باز هم بله پی اچ پی از صفات خاصه نیز پشتیبانی می کند.

مدتی طول کشید اما با این حال نسخه 5.4 زبان برنامه نویسی پی اچ پی برخی از syntactic sugar خوب و مناسب را برای شما آورد که تجربه برنامه نویسی را برای شما بهتر می کند. بله این زبان از [] برای تعریف آرایه ها پشتیبانی می کند، این زبان امکان فراخوانی یک متد با استفاده از یک شی تازه ایجاد شده را برای شما فراهم می کند( به عنوان مثال new Foo())->bar()) و در پایان این زبان امکان دریافت آیتم آرایه ای را از هر عبارتی برای شما فراهم کرده است.

 زبان برنامه نویسی پی اچ پی


اطلاعاتی بیشتر در خصوص این زبان

زبان برنامه نویسی حتی از اشتباهات خود نیز درس گرفته است، register global ها و magic_quotes به صورت کامل از بین رفته اند. نکته دیگری که در خصوص این زبان وجود دارد این است که این زبان حتی به یک سرور داخلی نیز متصل است که تست های لوکال را برای شما راحت تر می کند و این کار را تنها در چند میکرو ثانیه انجام می دهد.

چالش های بعدی که در خصوص این زبان وجود دارد این است که اولا چگونه می توانیم تمامی آموزش های قدیمی که درباره زبان برنامه نویسی پی اچ پی وجود دارند را به روز رسانی کنیم؟ و ثانیا بهترین روش برای پشتیبانی از فناوری WebSocket در برنامه های ساخته شده با پی اچ پی چیست؟

 زبان برنامه نویسی پی اچ پی


اکوسیستم زبان برنامه نویسی پی اچ پی

داشتن یک زبان برنامه نویسی خوب فوق العاده است، اما داشتن یک اکوسیستم فوق العاده بزرگ بسیار بهتر از آن است و نکته مهمی که در خصوص زبان برنامه نویسی پی اچ پی وجود دارد این است که اکوسیستم این زبان برنامه نویسی در سال های اخیر به میزان زیادی توسعه پیدا کرده است.

 زبان برنامه نویسی پی اچ پی


آشنایی با Git

من قصد ندارم که خیلی زیاد درباره این مورد صحبت کنم چرا که در حال حاضر گیت در همه جا وجود دارد و زبان برنامه نویسی پی اچ پی نیز خیلی سریع گیت را در آغوش گرفته است. تقریبا تمامی کتابخانه های اصلی زبان برنامه نویسی پی اچ پی، فریم ورک ها و محصولات این زبان در حال حاضر از گیت استفاده می کنند که خود زبان php نیز شامل این موارد است.

 زبان برنامه نویسی پی اچ پی


آشنایی با Composer

چند سال قبل من می خواستم که از شر ugly-PEAR-hack خودم که در symfony 1 برای پشتیبانی از افزونه ها ساخته بودم خلاص شوم. من قصد داشتم که آن را با چیزی که قادر بود تا وابستگی های پروژه را مدیریت کند تعویض کنم نه این که آن ها را به صورت گلوبال مانند PEAR نصب کنم. مدیریت وابستگی ها یک عملیات راحت نیست بنابراین من تلاش کردم که بهترین الگوریتم برای مدیریت وابستگی های نرم افزار را پیدا کنم. من به هر چیزی نگاه می کردم از پرل تا روبی و از Debian تا Redhat، هیچ کدام آن ها رضایت بخش نبودند بلکه تنها راه حل هایی که به صورت تجربی پیدا می کردم برای من مفید واقع می شدند. بعد از آن من با ZYpp درگیر شدم که از یک راه حل به صورت SAT برای مدیریت وابستگی ها استفاده می کرد. من به سرعت رو به جلو حرکت کردم و بعدها به لطف کار کردن سخت کوشانه Nils Adermann و Jordi Boggiano یکی از بهترین مدیریت کننده های وابستگی در زبان برنامه نویسی پی اچ پی یعنی Composer ساخته شد.

بله زبان برنامه نویسی پی اچ پی دارای یکی از بهترین مدیریت کننده های وابستگی های برنامه برای یک زبان برنامه نویسی است و البته با کمک گیت Composer و وب سرور built-in زبان برنامه نویسی پی اچ پی به راحتی می توانید آن را دانلود کرده، نصب کنید و بلافاصله نیز از آن استفاده کنید.

 زبان برنامه نویسی پی اچ پی


تست کردن Symfony و Silex

$ composer.phar create-project symfony/framework-standard-edition

$ cd framework-standard-edition

$ ./app/console server:run

تست Silex

$ composer.phar create-project fabpot/silex-skeleton

$ cd silex-skeleton

$ php -S localhost:8888 -t web/

آیا هنوز Composer را نمی شناسید؟ شما باید سعی به یادگیری آن کنید. سعی کنید منابع اصلی مربوط به Composer را مشاهده کنید، این مخزن در حال حاضر بیش از 1900 پکیج را برای شما فراهم کرده است و این پکیج ها بیش از میلیون ها بار در کمتر از سه ماه نصب شده اند.

یکی از مهم ترین چالش هایی که برای توسعه دهندگان زبان برنامه نویسی پی اچ پی وجود دارد این است که آیا نصب کننده Composer در نسخه بعدی زبان برنامه نویسی پی اچ پی وجود خواهد داشت یا نه؟

 زبان برنامه نویسی پی اچ پی


نکاتی در خصوص Collaboration

آشنایی با جامعه همکاران یا همان collaboration مهم ترین بخش از این مقاله به شمار می آید که من به آن افتخار می کنم. ما کار خود را برای مشاهده همکاری بین پروژه های زبان برنامه نویسی php حتی پروژه های بسیار بزرگ را آغاز کرده ایم، پروژه هایی که به قدری بزرگ هستند که شاید گمان کنید به سایر پروژه ها هیچ اهمیتی نمی دهند.

phpBB، دروپال، eZ Publish، Symfony و بسیاری از موارد دیگر(phpDocumentor، PHPUnit، Behat، Zikula، Propel، Doctrine، Midgard و ...) می توانند به راحتی کدها را به اشتراک بگذارند. بله با این که آن ها در واقع رقیب هستند اما بدون شک تمامی شرکت های بزرگ این موضوع را متوجه شده اند که به اشتراک گذاشتن کدها می تواند برای تمامی آن ها مفید باشد که Composer این امکان را برای همه شما فراهم کرده است.

 زبان برنامه نویسی پی اچ پی


جمع بندی و نکات پایانی

اجازه دهید که من این را دوباره برای شما بیان کنم، زبان برنامه نویسی پی اچ پی شاید بهترین زبان برنامه نویسی نباشد اما مطمئن باشید که این زبان بهترین پلتفرم برای طراحی وب است و به همین علت است که من به شما توصیه می کنم اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به حوزه وب علاقه مند هستید حتما یادگیری آن را شروع کنید و سعی کنید که در این زبان برنامه نویسی تبدیل به یک توسعه دهنده حرفه ای شوید و با این کار مطمئن باشید می توانید خیلی سریع وارد بازار کار شوید.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • C#.net
  • 1k بازدید
  • 1 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید