شروع برنامه نویسی در کلود با استفاده از Eclipse Che

سه شنبه 21 آبان 1398

برنامه نویسی در کلود مزایای بسیار زیادی را برای شما دارد، ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره برنامه نویسی در کلود با Eclipse Che بپردازیم.

 شروع برنامه نویسی در کلود با استفاده از Eclipse Che

قبل از آنکه بخواهیم درباره برنامه نویسی در کلود صحبت کنیم بهتر است ابتدا به یک نکته بسیار مهم توجه داشته باشید. در بسیاری از مصاحبه های فنی که من به صورت فنی انجام داده ام، متوجه شده ام که معمولا سوالات کمی هستند که پاسخ قطعی داشته باشند. در بیشتر مواقع از من سوالی پرسیده می شود که پاسخ دادن به آنها به نحوه کار من وابسته بود و در واقع هر شخصی می توانست پاسخ صحیح و متفاوتی به این سوال بدهد. در واقع شخص مصاحبه کننده قصد دارد با این سوالات میزان تجربه من را ارزیابی کند و مشاهده کند که من تا چه حد خوب می توانم برخی از موارد را توضیح دهم.


یک سوال جالب که در بیشتر مواقع از من پرسیده می شود

یکی از سوالات بسیار جالبی که در بیشتر مواقع از من پرسیده می شود این است که: " فرض کنید روز اول شما برای یک کار است و قصد دارید 5 ابزار را بر روی سیستم خود نصب کنید، این پنج ابزار کدامند؟ ".

طبیعتا هیچ پاسخ واحدی برای این سوال وجود ندارد اما من به عنوان یک برنامه نویس که کد نویسی می کنم می دانم برای من ابزارهایی وجود دارند که زندگی برای من بدون آنها بسیار سخت خواهد بود. من به عنوان یک توسعه دهنده جاوا همیشه باید یک IDE داشته باشم که بتوانم به این زبان برنامه نویسی کنم، موارد مورد علاقه من برای این کار Eclipse IDE و  IntelliJ IDEA هستند.

 برنامه نویسی در کلود


داستان یادگیری جاوا توسط من( بخش اول)

زمانی که من دانشجوی دانشگاه تگزاس در دانشگاه Austin بودم بیشتر دوره های یادگیری علم کامپیوتر پیرامون زبان برنامه نویسی جاوا بودند و به عنوان یک توسعه دهنده شرکتی که برای شرکت های مختلف برنامه نویسی کار کرده بودم من بیشتر برای ساخت اپلیکیشن های شرکتی و سازمان از زبان برنامه نویسی جاوا استفاده می کردم. بنابراین من با زبان برنامه نویسی جاوا آشنا شدم و بیشتر اوقات خود را با Eclipse برنامه نویسی می کردم. علاوه بر این، من از Spring Tools Suite که به اختصار STS نامیده میشد نیز کار می کردم که در واقع تغییراتی در Eclipse IDE ایجاد کرده بود که همراه با فریم ورک اسپرینگ بر روی اکلیپس نصب میشد. من همراه با این موارد از IntelliJ که به صورت دقیق نمی توان گفت یک ابزار متن باز است استفاده می کردم. از آنجایی که من نسخه پولی این IDE را بیشتر ترجیح می دادم. شاید برای شما جالب باشد که بدانید به دلیل عملکرد سریع تر و برخی از ویژگی های منحصر به فرد دیگر توسعه دهندگان جاوا این IDE را نسبت به سایر IDE ها ترجیح می دهند.

 برنامه نویسی در کلود


داستان یادگیری جاوا توسط من( بخش دوم)

صرف نظر از اینکه شما از کدام IDE استفاده می کنید نصب کردن IDE مد نظر شما یک مشکل بسیار بزرگ است. حتما شما نیز این جمله را چندین بار شنیده اید که: " این برنامه بر روی کامپیوتر من کار می کند و من نمی دانم که چرا بر روی کامپیوتر شما کار نمی کند".

از آنجایی که یک ابزار توسعه نرم افزار مانند اکلیپس می تواند به میزان بسیار زیادی وابسته به محیط ران تایم، تنظیمات کتابخانه ها و سیستم عامل باشد، ایجاد یک محیط مشترک برای همه می تواند یک چالش بسیار بزرگ باشد.

برای انجام این کار یک راه حل وجود دارد، ما در حال حاضر در عصری زندگی می کنیم که برنامه نویسی در کلود به میزان زیادی گسترش پیدا کرده است و Eclipse Che یک راه حل متن باز برای اجرای یک IDE بر پایه اکلیپس در یک محیط کلود container-based ارائه می دهد.

 برنامه نویسی در کلود


از توسعه در محیط لوکال تا برنامه نویسی در کلود

من در این بخش قصد دارم کمی بیشتر درباره مزایای برنامه نویسی در کلود نسبت به برنامه نویسی در محیط لوکال و محلی صحبت کنم. معمولا پیدا کردن یک نقطه تعادل در میان آنها کار بسیار سختی است. زمانی که من برای اولین بار نام Eclipse Che برای برنامه نویسی در کلود را شنیدم به نظر می رسید که این ابزار یک محیط توسعه و برنامه نویسی در کلود است که من خیلی وقت بود به دنبال آن بودم اما من مشغول برخی از تکنولوژی های دیگر شدم و آن را پیگیری نکردم. بعد از آن من یک پروژه جدید را آغاز کردم که نیاز به یک محیط توسعه از راه دور داشت و بنابراین من بهانه خوبی را بدست آوردم تا کار کردن با ابزار Che را یاد بگیرم. اگر چه من برای این پروژه به صورت کامل به برنامه نویسی در کلود تغییر کاربری ندادم اما این فرصت را به خودم دادم تا بیشتر با این ابزار و برنامه نویسی در کلود آشنا شوم.

 برنامه نویسی در کلود


Eclipse Che IDE چه امکاناتی برای برنامه نویسی در کلود ارائه می دهد؟

Eclipse Che IDE دارای ویژگی های بسیار خوبی است اما چیزی که من بیشتر درباره این فریم ورک متن باز دوست دارم این است که دقیقا آن چیزی را ارائه می دهد که من دوست دارم:

-          فضای کاری بسیار مناسب که قدرت کلود را افزایش می دهد.

-          افزونه های قابل توسعه و قابل تنظیم برای استفاده در زمان های مختلف.

-          یک تجربه فوق العاده برای همکاری دقیق تر میان اعضایی که شما با آنها همکاری می کنید.

 برنامه نویسی در کلود


شروع کار با Eclipse Che برای برنامه نویسی در کلود

Eclipse Che می تواند در هر محیط  container-based نصب شود. من هر دو گزینه Code Ready Workspace 1.2 و Eclipse Che 7 را بر روی OpenShift اجرا می کنم اما با این حال من در کنار آنها Minikube و Minishift را نیز امتحان کرده ام. یکی از نکات مثبتی که درباره این فریم ورک وجود دارد این است که اگر شما OKD را به صورت محلی و لوکال از طریق Minishift اجرا کنید شما می توانید Eclipse Che را به سرعت نصب کنید اما برای اینکه حتما باید اطمینان حاصل کنید که یک رم 5 گیگابایتی دارید تا بتوانید یک تجربه روان را از این کار داشته باشید.

روش های مختلفی برای نصب Eclipse Che وجود دارد. توصیه من به شما این است که برای این کار از اینترفیس خط فرمان Che استفاده کنید که با نام chectl شناخته می شود. با اینکه این روش مشکلاتی را دارد ولی این روش را ترجیح می دهم، چرا که شما با استفاده از آن می توانید از گزینه های مختلف برای پیکربندی و مدیریت Che برای برنامه نویسی در کلود بهره مند شوید. نکته دیگری که در این روش وجود دارد این است که شما می توانید با استفاده از آن عملیات نصب را به عنوان یک اپراتور انجام دهید. شروع سریع این فریم ورک سناریوهای مختلفی را برای شما فراهم می کند که می توانید به راحتی از آنها استفاده کنید.

 برنامه نویسی در کلود


چرا برنامه نویسی در کلود برای من بهتر است؟

اگر چه نصب محلی و لوکال Eclipse Che به درستی کار می کند اما من متوجه شده ام که بهترین و بدون دردسرترین روش برای این کار استفاده از فروشنده های عمومی کلود است. من دوست دارم که در IDE خود با سایر افراد همکاری کنم. اگر شما هم علاقه دارید که پروژه شما چیزی بیشتر از یک پروژه سرگرمی باشد بدون شک نیازمند هستید که با افراد متخصص همکاری کنید. اگر شما در یک شرکت مشغول به کار هستید قطعا نیازمند این هستید که توسعه و تست نرم افزار خود را با استفاده از کمک های همکاران خود انجام دهید.

 برنامه نویسی در کلود


چرا برنامه نویسی در محیط کلود برای من بهتر است؟

قابلیت چند کاربره بودن Eclipse Che این امکان را می دهد تا هر کاربر یک فضای کاری ایزوله شده داشته باشد و در فضای کاربری سایر افراد دخالتی نداشته باشد اما با این حال اعضای تیم هنوز هم می توانند بر روی یک پروژه به صورت همزمان کار کنند. اگر قصد دارید بر روی پروژه های مهم و بزرگ کار کنید استفاده از این ویژگی می تواند روند توسعه نرم افزار شما را در هنگام برنامه نویسی در کلود افزایش دهد. برنامه نویسی در کلود باعث می شود تا مدیریت منابع و اطمینان از اختصاص منابع به محیط های درست راحت تر شود و همینطور ملاحظات امنیتی نیز به صورت کامل در این محیط رعایت می شود.

بنابراین در صورتی که شما هم مانند من یک توسعه دهنده سازمانی هستید به شما توصیه می کنم حتما به سمت برنامه نویسی در کلود با استفاده از Eclipse Che تغییر کاربری دهید. شما با تغییر به سمت برنامه نویسی در کلود می توانید انعطاف پذیری بیشتری داشته باشید و کارهای خود را راحت تر انجام دهید.

 برنامه نویسی در کلود


از Che استفاده کنید و آن را تبلیغ کنید

من واقعا از این پیکربندی جدید توسعه لذت می برم که مرا قادر می سازد تا به صورت مرتب اقدام به برنامه نویسی در کلود کنم. قابلیت متن باز بودن من را قادر می سازد تا برنامه نویسی را به راحت ترین روش ممکن انجام دهم. توجه داشته باشید که به صورت کلی تمامی کامپوننت های این فریم ورک تحت لایسنس 2.0 عمومی اکلیپس به صورت متن باز ارائه شده اند و در گیت هاب موجود هستند که شما می توانید اقدام به دانلود و نصب آنها کنید.

یک نکته بسیار مهم که باید به آن توجه لازم را داشته باشید، این است که بعد از استفاده کردن از این فریم ورک سعی کنید آن را تبلیغ کنید تا به پیشرفت این پروژه کمک کرده باشید.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید