لاگ کردن ارورهای سمت کلاینت در جاوا اسکریپت

پنجشنبه 14 آذر 1398

ارورهای سمت کلاینت در جاوا اسکریپت بسیار مهم هستند، ما در این مطلب درباره لاگ کردن ارورهای سمت کلاینت در زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت صحبت می کنیم.

 لاگ کردن ارورهای سمت کلاینت در جاوا اسکریپت

صحبت درباره قابلیت لاگ کردن ارورها در سمت کلاینت در جاوا اسکریپت می تواند بسیار مفید باشد. ما در این مطلب قصد داریم به صورت جامع و کامل در خصوص این قابلیت صحبت کنیم. اگر شما هم جز افرادی هستید که با زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت برنامه نویسی می کنید به شما توصیه می کنیم حتما این مطلب را به دقت مطالعه کنید.


مقدمه ای درباره این موضوع

مرورگرهای وب در سال های اخیر قدرت بسیار زیادی بدست آورده اند. افزایش سرعت موتورهای مرورگرها، این مرورگرها را از یک صفحه ساده برای دیدن وب سایت ها فراتر برده است تا جایی که آنها را تبدیل به پلتفرم هایی کرده است که می توانند اپلیکیشن های مختلف مانند جیمیل و فیسبوک را بر روی آنها اجرا کرد.

یک نکته دیگر درباره مرورگرها این است که شرایط بسیار خوبی را برای توسعه دهندگان فراهم کرده است تا بتوانند کارهای خارق العاده ای را انجام دهند. اما با این حال مرورگرها نیز مانند هر چیز دیگری مشکلاتی را به همراه دارد. در بسیاری از مواقع خطاهای سمت کلاینت توسعه دهندگان را در شرایط بسیار سختی قرار می دهند که باعث می شود تا پیدا کردن باگ بسیار سخت تر شود.

در این مطلب من قصد دارم که به شما نشان دهم که چرا ارور سمت کلاینت جاوا اسکریپت پیاده سازی راحتی دارد و شما برای انجام آن تنها نیاز به چند کلیک ساده دارید.

 جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت زبانی که افراد موفق آن را می آموزند؟

جاوا اسکریپت زبان استاندارد برای طراحی وب است. با استفاده از کتابخانه های این زبان برنامه نویسی امروزه توسعه دهندگان ادعا دارند که تقریبا هر کاری را می توان در مرورگرها انجام داد. به جرات می توان گفت که جاوا اسکریپت امروزه به گستره ترین زبان برنامه نویسی برای اپلیکیشن های تحت وب تبدیل شده است.

Eric Elliott درباره این زبان می گوید:

این زبان برنامه نویسی این پتانسیل را دارد که به بسیاری از مردم دنیا کمک کند چرا که این زبان یک زبان بسیار محبوب در دنیا به شمار می آید.

 جاوا اسکریپت


چرا باید ارورهای سمت کلاینت جاوا اسکریپت را لاگ کنیم؟

تا به اینجای کار متوجه شدیم که این زبان برنامه نویسی در بسیاری از وب سایت ها و اپلیکیشن های تحت وب مورد استفاده قرار می گیرد اما سوالی که وجود دارد این است که چرا باید ارورهای سمت کلاینت این زبان را لاگ کنیم؟

پاس کوتاه به این سوال این است که قطعا شما قصد ندارید ساعت های طولانی را برای صرف پیدا کردن باگ ها کنید. اگر شما هم از این زبان برنامه نویسی استفاده می کنید احتمالا تا به حال مجبور شده اید که برای ساعت های طولانی اقدام به پیدا کردن باگ های سمت کلاینت کنید.

از آن جایی که نسخه های مختلفی از مرورگرها، سیستم عامل ها و دستگاه ها وجود دارند تولید کدهای جاوا اسکریپت که در همه جا کار کنند بسیار سخت است. این موضوع زمانی سخت تر می شود که شما این مورد را با کدهای قدیمی سمت سرور مقایسه کنید.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم می توان گفت وب سایت های کمی هستند که ارورهای جاوا اسکریپت را لاگ می کنند.

 جاوا اسکریپت


چگونه ارورهای سمت کلاینت را لاگ کنیم؟

زمانی که از ارورهای جاوا اسکریپت در سمت کلاینت صحبت می کنیم مردم معمولا واکنش خوبی را نسبت به آن نشان نمی دهند چرا که این ارورها بسیار سخت هستند. یک خطای ساده با عنوان " این دکمه کار نمی کند" کافی نیست. توسعه دهندگانی که بر روی پروژه کار می کنند نیاز دارند که این ارورها به سوالات بیشتری پاسخ دهد. به عنوان مثال آنها احتیاج دارند بدانند کاربر قبل از وقوع خطا چه اقدامی را انجام داده است؟

 جاوا اسکریپت


استفاده از recorder کنسول و جلوگیری از پینگ پنگ ایمیل

ما چگونه می توانیم از رفت و آمد بین گزارش دهنده باگ و توسعه دهنده جلوگیری کنیم و بیشتر زمان را صرف حل مشکل کنیم؟

مشکل اصلی ارورهای سمت کلاینت جاوا اسکریپت چیزی شبیه به موارد زیر است:

-          کاربر کاری را بر روی سایت شما انجام داده است. مانند کلیک بر روی یک دکمه

-          دکمه کاری که باید انجام دهد را نمی دهد.( مانند رفتن به یک صفحه دیگر)

-          هیچ پیغام خطایی برای کاربر نمایش داده نمی شود.

-          کنسول توسعه دهنده می تواند اطلاعاتی را با استفاده از لاگ های خطا نگهداری کند.

-          از آنجایی که خطا در سمت کلاینت نمایش داده می شود توسعه دهنده کار سختی را برای پیدا کرده و رفع آن خواهد داشت.

احتمالا شما هم موافق هستید که زمان آن است کنسول خروجی را به آن وصل کنید تا گزارشات باگ ها را با بالاترین کیفیت دریافت کنید.
آشنایی با Usersnap

Usersnap Console Recorder می تواند به هر توسعه دهنده ای کمک کند که این کمک از طریق ارائه خروجی ضبط شده از کنسول توسعه دهنده انجام می شود. Usersnap در واقع ابزاری است که تمامی ارورهای فرانت اند را ذخیره می کند که از جمله این ارورها می توان به  XHR traces، استثناهای جاوا اسکریپت و ... اشاره کرد.

زمانی که یک اسکرین شات Usersnap گرفته می شود گزارش لاگ به صورت خودکار به گزارش دهنده باگ شما متصل می شود و به راحتی از طریق داشبورد Usersnap قابل دسترسی است.

بنابراین شما می توانید کار خود را ساده تر کنید و ذخیره ارورهای سمت کلاینت java script را آغاز کنید.

گام اول: یک حساب کاربری جدید را در Usersnap ایجاد کنید. در صورتی که شما یک حساب را دارید وارد حساب کاربری خود شوید.

گام دوم: Console Recorder را در تنظیمات پروژه خود فعال سازی کنید. در صورتی که شما در حال حاضر یک پروژه ردیابی باگ را ساخته اید شما می توانید وارد تنظیمات پروژه خود شوید و Console Log Recorder را در تنظیمات widget فعال کنید.

گام سوم: widget بازخورد را در وب سایت و یا اپلیکیشن خود تعبیه کنید و بعد از آن شروع به مسیریابی ارورهای سمت کلاینت خود کنید.

تا به اینجای کار با موفقیت جلو رفته ایم.

تمامی ارورهای سمت کلاینت جاوا اسکریپت و فراخوانی های XHR زمانی که شما یک گزارش Usersnap را می سازید برای اولین بار ذخیره می شوند.

 جاوا اسکریپت


نتیجه گیری

من حدس می زنم که روزهای سختی برای پیدا کردن ارورهای سمت کلاینت جاوا اسکریپت کار سختی را در پیش داشتیم به پایان رسیده است. علاوه بر Usersnap Console Recorder اپلیکیشن های بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند که به توسعه دهندگان در پیدا کردن باگ ها کمک می کنند.

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید