8 نکته برای طراحی سایت کاربرپسند

دوشنبه 11 آذر 1398

ایجاد یک وب‌سایت موفق بسیار مهم‌تر از طراحی زیبا است. در حالی که طراحی زیبا به شما، به عنوان یک طراح یا توسعه‌دهنده کمک می‌کند، باید تجربه کاربری را نیز در نظر داشته باشید.

8 نکته برای طراحی سایت کاربرپسند

هیچ چیز ناامیدکننده‌تر از رفتن به وب‌سایتی نیست که هدایت آن سخت باشد و یافتن اطلاعات مورد نظر دشوار باشد. ما مطمئنیم که شما خودتان نیز این اتفاق را به عنوان کاربر نهایی تجربه کرده‌اید. اما به عنوان توسعه‌دهنده، آیا کاربر نهایی را در نظر می‌گیرید؟

در این مقاله ما بهترین نکات برای ایجاد وب‌سایت‌های کاربرپسند را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

1. هدایت و پیمایش را آسان بسازید

منوها باید ساده و آسان درک شوند. منوی اصلی در هر وب‌سایت باید برجسته باشد و به بازدیدکنندگان این امکان را بدهد که به سرعت اطلاعاتی را که به دنبال آن هستند را بیابند. این به معنی اجتناب از برچسب‌های عجیب برای صفحات و محدود کردن تعداد سطوح زیرمنوها است. حداقل مهم‌ترین صفحات باید در سطح بالای منو باشند.

گنجاندن نوار جستجو در منوی پیمایش، وب‌سایت را نیز کاربرپسندتر می‌کند، زیرا به هر بازدیدکننده اجازه می‌دهد تا اطلاعات را در لحظه جستجو کند.

2. اطمینان حاصل کنید که متن خوانا است

یکی دیگر از عوامل اصلی برای وب‌سایت‌های کاربرپسند، متن قابل خواندن است. مطالعات بی‌شمار نشان داده‌اند که بیشتر مردم در واقع وب‌سایت‌ها را نمی‌خوانند، آن‌ها محتوا را اسکن می‌کنند یعنی محتوا را خیلی سریع و روزنامه‌وار می‌خوانند. به همین دلیل، شما باید به فونت‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که حتی در صفحات کوچکتر، متن بدون مشکل خوانده شود. از استفاده از فونت‌های خوشنویسی یا فونت‌هایی که از کاراکترهای خاص زیاد استفاده می‌کنند اجتناب کنید، زیرا عموما خواندن آن‌ها سخت‌تر است.

متون باید به پاراگراف‌های کوچک‌تر تقسیم شود و قالب‌بندی مناسبی را با درج عناوین و در صورت لزوم بالت‌ها دنبال کند تا متنی که بهتر قابل اسکن است ایجاد شود. فضای خالی موجود در متن را فراموش نکنید و مطمئن شوید که کنتراست کافی بین رنگ پس‌زمینه و رنگ متن وجود دارد.

3. تلفن همراه را در نظر داشته باشید

افراد زیادی برای استفاده از محتوای آنلاین از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها استفاده می‌کنند. داشتن یک وب‌سایت ریسپانسیو که بر روی دستگاه‌های تلفن همراه و همچنین بر روی کامپیوترها کار می‌کند برای کاربر نهایی بسیار مهم است.

با این حال، طراحی ریسپانسیو فقط بخشی از این پازل است. برای اینکه وب‌سایت کاربرپسند باشد، اطمینان حاصل کنید دکمه‌ها در دستگاه‌های تلفن همراه خیلی کوچک به نظر نرسند، فیلدهای فرم را بتوان به راحتی پر کرد و کلمات به درستی در این فرم‌ها قرار گیرند.

4. زمان بارگیری را بهینه کنید

آیا می‌دانید تقریبا 40% از بازدیدکنندگان، اگر بارگیری صفحات شما بیش از 3 ثانیه طول بکشد، وب‌سایت را ترک می‌کنند؟ اگر وب‌سایتی طراحی کرده‌اید که از تصاویر، ویدیوها، یا چندین stylesheet مختلف و فایل‌های اسکریپت استفاده می‌کند، زمان بارگیری را زیاد کرده‌اید.

بهینه‌سازی تصاویر برای وب را در نظر بگیرید و تعداد موارد چند رسانه‌ای را به حداقل برسانید. فایل‌های stylesheet و اسکریپت را با یکدیگر ترکیب کرده و آن‌ها را کم‌حجم بسازید. همچنین می‌توانید به جای سرویس دادن به آن‌ها از وب‌سایت کلاینت خود، از سرویس CDN برای میزبانی این فایل‌ها به همراه تصاویر و فیلم‌ها استفاده کنید.

5. بازخورد را ارائه دهید

تقریبا هر وب‌سایتی از فرم‌ها، دکمه‌های فراخوان به عمل (call-to-actio)، و دکمه‌هایی که به بازدیدکننده اجازه می‌دهد تا پست را به اشتراک بگذارند، نظر بگذارند یا منبعی را دانلود کنند، استفاده می‌کند. با این حال اشتباه کردن هنگام پر کردن فرم مرسوم است. اگر پیغام خطا را به کاربر نشان ندهید تا او متوجه شود که چه اشتباهی رخ داده است، کاربران متوجه نمی‌شوند که در کجا اشتباه کرده‌اند و احتمالا آن‌ها ناامید شده و سایت شما را ترک می‌کنند.

به طور مشابه، برخی کاربران هنگام دانلود فایل‌ها از وب بسیار محتاط هستند. توضیحی را در مورد اینکه نوع فایل چیست یا اینکه وقتی روی لینک کلیک کنند چه اتفاقی می‌افتد ارائه دهید. آیا در یک پنجره جدیدی باز خواهد شد؟ آیا بلافاصله فایل بر روی کامپیوتر آن‌ها دانلود می‌شود؟ مواردی از این دست، شما را به سمت ایجاد وب‌سایتی کاربرپسند هدایت می‌کند.

6. رنگ‌های مناسب و ثابت انتخاب کنید

رنگ‌ها نقش مهمی را در هر طراحی دارند. هنگام مراجعه به وب‌سایت‌ها،‌ باید بین 2 تا 5 رنگ را انتخاب کنید که به خوبی در کنار هم کار می‌کنند و از آن‌ها به طور ثابت استفاده کنید. انجام این کار به برند مشتری شما اجازه می‌دهد تا ثابت و استوار بماند و اگر مشتری شما تصمیم بگیرد تا برند خود را تغییر دهد، آپدیت رنگ‌ها را برای شما آسان‌تر می‌سازد. همچنین به بازدیدکنندگان وب‌سایت کمک می‌کند تا رنگ‌ها را با اقدامات خاصی در وب‌سایت مرتبط کنند.

7. فرآیند تبدیل (conversion) را ساده کنید

دانستن هدف اصلی وب‌سایت، قبل از شروع فرآیند طراحی بسیار مهم است. چه مشتری شما بخواهد کاربران بیشتری را جذب کند، لیست ایمیل خود را افزایش دهد یا محصولات بیشتری را بفروشد، هدف نهایی همیشه در راستای تبدیل است. از این رو مطمئن شوید که روند تبدیل تا حد ممکن ساده است.

فرم‌هایی را طراحی نکنید که اطلاعات بیش از حد نیاز را بخواهند. فرم ثبت‌نام ایمیل به ندرت به فیلدی بیشتر از ایمیل و نام نیاز دارد، در حالی که فرم‌های صفحات پرداخت به ندرت به SSN کاربر نیاز دارند. علاوه‌براین اگر مشتری شما اقلام دیجیتالی را می‌فروشد، آیا فرم پرداخت نیاز به آدرس فیزیکی دارد؟ درهم‌ریختگی را از بین ببرید و فقط بر جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز تمرکز کنید.

8. مطمئن شوید که فراخوان به عمل‌ها (CTA) برجسته هستند

تقریبا در هر وب‌سایت از فراخوان به عمل (call to action) به نوعی استفاده می‌شود. اطمینان حاصل کنید که این دکمه‌ها از پس‌زمینه متمایز هستند و به اندازه کافی بزرگ هستند تا بتوانند توجه را به خود جلب کنند. اگرچه ثابت شده است که دکمه‌های قرمز کاراتر از دکمه‌ها سبز هستند، اما این بدان معنا نیست که همیشه رنگ قرمز انتخاب مناسبی است. انتخاب رنگ طرح را در نظر داشته باشید و از رنگ پررنگ‌تری به عنوان رنگ پس‌زمینه دکمه‌های فراخوان به عمل استفاده کنید.

جمع‌بندی

تجربه کاربری چیزی نیست که بتوان بعد از طراحی به آن فکر کرد. همان‌طور که هر وب‌سایتی را طراحی می‌کنید، این امر باید در خط مقدم ذهن شما باشد، خواه این سایت برای مشتری شما باشد یا برای خود شما. از نکات فوق برای طراحی وب‌سایت‌ها استفاده کنید که نه تنها خوب به نظر می‌رسند بلکه همچنین کاربرپسندتر هستند.

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید