9 مورد از ابزارهای Node.js که به صورت متن باز ارائه می شوند

یکشنبه 11 اسفند 1398

آشنایی با ابزارهای Node.js می تواند در توسعه نرم افزارها به شما کمک کند، ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره ابزارهای Node.js صحبت کنیم.

 9 مورد از ابزارهای Node.js که به صورت متن باز ارائه می شوند

شاید برای شما جالب باشد که بدانید امروزه تقریبا 49 درصد از برنامه نویسان از Node.js برای پروژه های خود استفاده می کنند که البته این موضوع برای من تعجب انگیز نبود. آشنایی با ابزارهای Node.js می تواند به شما کمک کند تا بهتر از این فریم ورک استفاده کنید. به عنوان یک برنامه نویس که چند سالی است در این زمینه فعالیت دارم به راحتی به شما می گویم که وارد بازار شدن Node.js باعث به وجود آمدن دوره جدیدی در برنامه نویسی شده است. امروزه این فناوری یکی از بهترین فناوری های دنیا در کنار زبان جاوا اسکریپت می باشد. با ما در این مطلب همراه باشید تا با برخی از مهم ترین ابزارهای Node.js آشنا شوید.


Node.js چیست؟

قبل از آن که قصد داشته باشیم درباره ابزارهای Node.js صحبت کنیم بهتر است ابتدا درباره خود Node.js صحبت کنیم. Node.js در واقع یک محیط اجرایی متن باز و کراس پلتفرم است که به شما کمک می کند تا کدهای جاوا اسکریپت خود را خارج از مرورگر اجرا کنید. توجه داشته باشید که این محیط اجرایی به محیط اجرایی جاوا اسکریپت در مرورگر کروم ترجیح داده می شود چرا که برای اپلیکیشن های تحت شبکه سریع، پایدار و کارآمد مورد استفاده قرار می گیرد.

 ابزارهای Node.js


چرا Node.js محبوب است؟

من به خاطر می آورم که در گذشته برای این که بتوانیم یک هماهنگی میان توسعه دهندگان فرانت اند و بک اند به وجود بیاوریم اسکریپت های مختلفی را می نوشتیم. با این وجود بعد از به وجود آمدن Node.js همه این موارد تغییر کردند. به نظر من تنها چیزی که باعث محبوبیت این فریم ورک می شود راندمان دو طرفه آن در میان توسعه دهندگان فرانت اند و بک اند می باشد.

با استفاده از Node.js شما می توانید کدهای خود را به صورت همزمان در سمت کلاینت و در سمت سرور اجرا کنید و روند توسعه اپلیکیشن خود را توسعه دهید. در واقع این فریم ورک یک پل میان توسعه دهندگان بک اند و فرانت اند است که استفاده از آن باعث می شود تا روند توسعه نرم افزار سریع تر شود.

 ابزارهای Node.js


موجی از ابزارهای Node.js

برای 49 درصد از تمامی توسعه دهندگان Node.js برای برقراری ارتباط بین بک اند و فرانت اند بهترین گزینه است. موارد مختلفی وجود دارد که من و تیمم از Node.js استفاده کرده ایم و پروژه های پیچیده را به راحتی هرچه تمام انجام داده ایم. خوشبختانه امروزه محبوبیت روزافزون این فریم ورک باعث شده است که موجی از ابزارهای Node.js که اکثر آنها به صورت متن باز هستند وارد بازار شود. استفاده از این ابزارهای Node.js باعث می شود تا روند توسعه برنامه توسط شما سریع تر شود.

اخیرا و به صورت کاملا ناگهانی میزان درخواست برای نوشتن پروژه ها با استفاده از Node.js به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است. گاهی اوقات مدیریت کردن این پروژه ها با استفاده از Node.js به تنهایی کاری پیچیده است. بنابراین من در این مطلب تصمیم گرفتم تا برخی از ابزارهای Node.js متن باز را به شما معرفی کنم که در دسترس شما قرار دارند و می توانند برخی از کارها را برای شما به صورت خودکار انجام دهند.

من در طول بازه زمانی که از Node.js استفاده می کردم ابزارهای مختلف Node.js را استفاده کرده ام که هر یک از این ابزارها من را در روند کلی توسعه کمک کرده اند.( این ابزارها شامل ابزارهای ساده سازی رمز گذاری تا نظارت و مدیریت محتوا می باشند.)

من در این مطلب قصد دارم 9 مورد از ابزارهای Node.js را به شما معرفی کنم. بنابراین ما را در این مطلب همراهی کنید.

 ابزارهای Node.js


Webpack از بهترین ابزارهای Node.js

Webpack یکی از بهترین ابزارهای Node.js است که به صورت یک بسته نرم افزاری ماژولار جاوا اسکریپت است که برای ساده سازی توسعه فرانت اند کاربرد دارد. با استفاده از این ماژول شما می توانید وابستگی ها را تشخیص دهید و آنها را به asset های ایستا تبدیل کنید. شما می توانید این ابزار را با استفاده از npm و یا پکیج منیجر Yarn نصب کنید.

با استفاده از npm:

npm install --save-dev webpack

با استفاده از Yarn:

yarn add webpack –dev

Webpack در واقع بسته های منفرد و یا زنجیره های چندتایی از دارایی ها را ایجاد می کند که می توانند به صورت همزمان در زمان اجرا بارگذاری شوند. به این شکل دیگر لازم نیست که هر دارایی به صورت جداگانه بارگذاری شود. پکیج بندی و همینطور ارائه دارایی ها با استفاده از این ابزار بسیار راحت تر شده است و به همین دلیل webpack به عنوان یکی از بهترین ابزارهای Node.js شناخته می شود. استفاده از این ابزار در مدیریت زمان توسعه دهنده نیز بسیار تاثیر گذار است.

 ابزارهای Node.js


آشنایی با ابزار Strapi

این ابزار در واقع یک سیستم مدیریت محتوا یا CMS است. در واقع یک CMS یک نرم افزار است که به شما این اجازه را می دهد تا محتوای خود را در یک ظاهر اولیه از پیش ساخته شده مدیریت کنید. این سیستم فقط دارای برای بک اند است که با استفاده از RESTful APIs کار می کند. شما می توانید این ابزار را با استفاده از پکیج های Yarn  و یا npx نصب کنید.

با استفاده از Yarn:

yarn create strapi-app my-project –quickstart

با استفاده از npx:

npx create-strapi-app my-project –quickstart

هدف اصلی این ابزار که باعث شده است تا جز محبوب ترین ابزارهای Node.js باشد این است که محتوای شما را به شکلی ساختار یافته در دستگاه های مختلف قرار دهد. استفاده از CMS باعث می شود تا مدیریت محتوای اپلیکیشن های شما راحت تر شود و شما با استفاده از آن از پویا بودن و در دسترس بودن هر دستگاه مطمئن خواهید بود.

استفاده از CMS کار شما را راحت تر می کند و به شما امکان ویرایش، ایجاد و یا حذف انواع محتواها را ارائه می دهد.

نکته دیگری که درباره این مورد از ابزارهای Node.js وجود دارد این است که ساختار محتوای شما در این ابزار بسیار انعطاف پذیر است چرا که شما می توانید انواع محتوا و API های قابل تنظیم را ایجاد کرده و از آنها استفاده مجدد کنید.

 ابزارهای Node.js


آشنایی با ابزار Broccoli از بهترین ابزارهای Node.js( بخش اول)

این ابزار یکی از قدرتمندترین ابزارهای Node.js است که بر روی ماژول ES6 کار می کند. استفاده از این ابزارهای Node.js باعث می شود تا شما بتوانید دارایی های مختلف خود که در اپلیکیشن و یا وب سایت شما موجود هستند( شامل تصاویر، فایل های Css، جاوا اسکریپت و ...) را در یک قالب توزیع پذیر جمع آوری کنید.

شما برای کار کردن با این ابزار نیازمند یک دایرکتوری پروژه هستید. زمانی که شما دایرکتوری پروژه خود را ایجاد کردید شما می توانید npm را با استفاده از دستور زیر نصب کنید:

npm install --save-dev broccoli

npm install --global broccoli-cli

علاوه بر این شما می توانید از Yarn نیز برای این کار استفاده کنید.

 ابزارهای Node.js


آشنایی با ابزار Broccoli از بهترین ابزارهای Node.js( بخش دوم)

یک نکته بسیار مهم که باید درباره این ابزار بدانید این است که نسخه فعلی Node.js بهترین نسخه برای استفاده از ابزار Broccoli است چرا که پشتیبانی طولانی مدتی را برای ابزارهای Node.js ارائه می دهد. این کار این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا از دردسر بروزرسانی و نصب مجدد در هنگام کار کردن خودداری کنید. بعد از اتمام مراحل نصب شما می توانید مشخصات مورد نیاز را در بخش Brocfile.js وارد کنید.

در این ابزار در واقع واحد انتزاعی به صورت یک درخت است که زیرمجموعه ها در شاخه های این درخت هستند. بنابراین قبل از آن که اقدام به ساخت کنید باید یک ایده داشته باشید که چیزی که می خواهید بسازید شبیه به چه چیزی است.

بهترین نکته درباره این ابزار که باعث می شود تا جز بهترین ابزارهای Node.js باشد این است که این ابزار از یک سرور داخلی برای توسعه استفاده می کند و به همین دلیل این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا دارایی های خود را بر روی یک سرور HTTP میزبانی کنید. این ابزار برای بازسازی های ساده یک ابزار فوق العاده است چرا که دارای معماری بسیار کوتاه و اکوسیستم انعطاف پذیری می باشد. استفاده از این ابزار باعث می شود تا شما در وقت خود صرفه جویی کنید.

 ابزارهای Node.js


ابزار Danger( بخش اول)

Danger یکی از ابزارهای Node.js بسیار مفید است که به صورت متن باز در اختیار شما قرار دارد. استفاده از این ابزار باعث ساده تر شدن بررسی درخواست های pull می شود. استفاده از این ابزار باعث می شود تا شما بتوانید سیستم مدیریت کد خود را با استفاده از این ابزار رسمی تر کنید. این ابزار با CI شما ادغام می شود و در روند بررسی های شما بهبود ایجاد می کند.

ادغام کردن این مورد از ابزارهای Node.js با پروژه شما یک پردازش گام به گام است که نیازمند ماژول Danger و ایجاد یک فایل Danger برای هر پروژه است. با این حال کار راحت تر این است که یک حساب Danger ایجاد کنید( که این کار در گیت هاب انجام می شود) و بعد از آن توکن های دسترسی خود را برای پروژه های متن باز خود تنظیم کنید.

 ابزارهای Node.js


ابزار Danger( بخش دوم)

این ابزار می تواند از طریق NPM و یا Yarn نصب شود. بعد از آن که شما شما این ابزار را به CI خود اضافه کردید شما می توانید:

-          بخش های مهم را هایلایت کنید.

-          Sprint ها را با استفاده از اجرای لینک ها بر روی ابزارهایی همچون Trello و Jira مدیریت کنید.

-          از لیبل ها و برچسب های توصیفی استفاده کنید.

-          و بسیاری از کارهای دیگر

به عنوان مثال شما می توانید یک سیستم را طراحی کنید که فرهنگ تیم را تعریف می کند و قوانین خاصی را نیز برای بررسی کدها و بررسی های PR تنظیم می کند. مسائل رایج می تواند با استفاده از متادیتا حل شود که Danger این متادیتا را به همراه اکوسیستم پلاگین گران قیمت آن برای شما فراهم کرده است.

 ابزارهای Node.js


Snyk یکی دیگر از ابزارهای محبوب Node.js( بخش اول)

امنیت سایبری یکی از مهم ترین نگرانی های توسعه دهندگان به شمار می آید. ابزار Snyk یکی از محبوب ترین ابزارهای Node.js برای رفع آسیب پذیری های مربوط به کامپوننت های متن باز می باشد. در واقع شروع کار این ابزار به عنوان یک پروژه برای رفع آسیب پذیری در پروژه های Node.js بود که بعدها برای کشف و رفع آسیب پذیری های زبان های پایتون، جاوا، روبی و اسکالا نیز مورد استفاده قرار گرفت. این ابزار به صورت کلی در چهار مرحله انجام می شود:

-          پیدا کردن وابستگی های آسیب پذیری

-          رفع آسیب پذیری های خاص

-          جلوگیری از خطرات امنیتی با بررسی های PR

-          کنترل کردن مداوم برنامه ها

 ابزارهای Node.js


Snyk یکی دیگر از ابزارهای محبوب Node.js( بخش دوم)

ابزار Snyk می تواند با پروژه شما در هر مرحله ای ادغام شود که این مراحل شامل کدنویسی، CI/CD و گزارشات می باشند. به نظر من این ابزار برای تست کردن پروژه های Node.js فوق العاده است که با استفاده از آن شما می توانید پکیج های NPM را در هر مرحله ای بررسی کنید. علاوه بر این شما می توانید بررسی های PR را برای اپلیکیشن خود در گیت هاب اجرا کنید تا امنیت پروژه خود را به بیشترین مقدار برسانید. یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود تا Snyk یکی از بهترین ابزارهای Node.js باشد این است که این ابزار مجموعه ای از ادغام ها را برای شما فراهم می کند که شما با استفاده از آنها می توانید وابستگی های پروژه خود را نظارت کرده و مشکلات خاص را برطرف کنید.

برای اجرای محلی این ابزار بر روی دستگاه خود شما می توانید آن را از طریق NPM نصب کنید:

npm install -g snyk

 ابزارهای Node.js


Migrat از بهترین ابزارهای Node.js

این ابزار یکی از بهترین ابزارهای Node.js برای انتقال ساده اطلاعات است. این ابزار با استفاده از فرآیندهای مختلفی عملیات های خود را انجام می دهد که استفاده از آن باعث می شود تا کار شما راحت تر شود. شما برای نصب این ابزار می توانید از قطعه کد زیر استفاده کنید:

$ npm install -g migrat

شاید برای شما جالب باشد که بدانید این ابزار از ابزارهای Node.js است که برای اجرا نیازی به یک موتور پایگاه داده خاص ندارد چرا که انتقال ها می توانند بر روی یک نود به صورت گلوبال و بر روی یک سرور اجرا شوند. چیزی که در این ابزار انتقال را راحت تر می کند راحت بودن ارسال context در هر انتقال می باشد.

شما در این ابزار می توانید تعیین کنید که هر انتقال برای چه چیزی است؟( برای پایگاه داده، ارتباط ها، رابط کاربری لاگینگ و ...). علاوه بر این برای جلوگیری از انتقال های ناگوار زمانی که چندین سرور به صورت گلوبال در حال اجرا هستند انتقال تنها یک بار و به صورت گلوبال اجرا خواهد شد.

 ابزارهای Node.js


آشنایی با Clinic.js( بخش اول)

Clinic.js یکی از ابزارهای Node.js است که یک ابزار نظارت برای پروژه های Node.js می باشد. این ابزار در واقع از ترکیب سه ابزار به وجود آمده است که این سه ابزار Doctor, Bubbleprof, and Flame می باشند. شما با استفاده از این ابزار می توانید به راحتی مشکلات مانیتورینگ را مشاهده کنید. برای نصب این ابزار از طریق  Npm شما می توانید از کد زیر استفاده کنید:

$ npm install clinic

 ابزارهای Node.js


آشنایی با Clinic.js( بخش دوم)

شما در این ابزار می توانید تعیین کنید که قصد استفاده از کدام یک از سه ابزاری که نام بردیم را دارید و عملیات مد نظر خود را با استفاده از آن ابزار انجام دهید. نحوه کار کردن هر یک از این سه ابزار را در ادامه بیان می کنیم.

-          Doctor با استفاده از تزریق probeها معیارهای مفصلی را ارائه می دهد و توصیه هایی را درباره سلامت پروژه به شما ارائه می دهد.

-          Bubbleprof برای ایجاد پروفایل فوق العاده می باشد و شما می توانید با استفاده از async_hooks معیارهایی را ایجاد کنید.

-          Flame یک ابزار فوق العاده برای کشف مسیرهای طلایی در کدها می باشد.

 ابزارهای Node.js


PM2 یکی از بهترین ابزارهای Node.js

مانیتور کردن یکی از جنبه های بسیار مهم پروسه توسعه نرم افزار در سمت بک اند می باشد. این ابزار که از بهترین ابزارهای Node.js می باشد یک ابزار مدیریت پردازش است که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا بتوانند پروژه های خود را از جنبه های مختلف مانند لاگ ها، تاخیرها و سرعت مانیتور کنند. این ابزار با لینوکس، مک و ویندوز سازگار است و ورژن های مختلف Node.js را پشتیبانی می کند.

شما می توانید این ابزار را با استفاده از npm و دستور زیر نصب کنید:

$ npm install pm2 –g

اگر شما هنوز Node.js را نصب نکرده اید می توانید از این دستور استفاده کنید:

wget -qO- https://getpm2.com/install.sh | bash

بعد از آن که نصب کردید شما می توانید اپلیکیشن را از طریق دستور زیر نصب کنید:

$ pm2 start app.js

یکی از مهم ترین ویژگی های این ابزار این است که به شما این امکان را می دهد تا برنامه های خود را در حالت cluster اجرا کنید. شما می توانید یک پردازش را به صورت همزمان بر روی هسته های مختلف انجام دهید. این موضوع باعث می شود تا عملکرد اپیکیشن شما بهتر شود و برای کاربران شما قابل اطمینان تر باشد. علاوه بر این یکی دیگر از عواملی که باعث می شود تا PM2 یکی از بهترین ابزارهای Node.js باشد این است که برای به روزرسانی ها نیز کاربرد زیادی دارد چرا که شما می توانید به روزرسانی های اپلیکیشن خود را به راحتی انجام دهید. به صورت کلی این ابزار یکی از بهترین ابزارهای Node.js برای ساده سازی پردازش ها می باشد.

 ابزارهای Node.js


آشنایی با ابزار Electrode

الکترود یکی از ابزارهای Node.js است که به صورت متن باز در اختیار شما قرار گرفته است. این پلتفرم به شما کمک می کند تا اپلیکیشن های Node.js خود را به صورت ساختار یافته در مقیاس بزرگ بسازید. تولید کننده اپلیکیشن این ابزار به شما این امکان را می دهد تا یک هسته انعطاف پذیر که بر روی کد تمرکز دارد بسازید و برخی از ماژول های فوق العاده را برای اضافه کردن ویژگی های پیچیده تر به اپلیکیشن های شما فراهم می کند. علاوه بر این استفاده از ابزار امکان استفاده از طیف گسترده ای از ابزارهای بهینه سازی Node.js را برای شما فراهم می کند.

این ابزار می تواند با استفاده از npm بر روی پروژه شما نصب شود. زمانی که فرایند نصب به اتمام رسید شما می توانید اپلیکیشن را با استفاده از Ignite اجرا کرده و مستقیما وارد Electrode app generator شوید.

شما برای نصب ابزار الکترود که از محبوب ترین ابزارهای Node.js به شمار می آید می توانید در محیط npm از کد زیر استفاده کنید:

npm install -g electrode-ignite xclap-cli

 ابزارهای Node.js


ابزارهای Node.js که شما به آنها علاقه دارید کدامند؟

ما در این مطلب سعی کردیم لیستی کوتاه از ابزارهای Node.js را در اختیار شما قرار دهیم که آشنایی با این ابزارها می تواند اطلاعات شما را در زمینه این فریم ورک افزایش دهد و باعث شود که شما راحت تر اقدام به ساخت و توسعه اپلیکیشن های مختلف کنید. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات مورد نیاز خود را از این مطلب بدست آورده باشید. در پایان تشکر می کنیم از شما که این مطلب را تا انتها مطالعه کردید. اگر شما هم ابزارهایی از Node.js را می شناسید که به نظر شما می توانند کاربرد بسیار زیادی داشته باشند و از مهم ترین ابزارهای Node.js به شمار می آیند می توانید این ابزارهای Node.js را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • NodeJs
  • 1k بازدید
  • 2 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید