چرا فریم ورک ASP.NET بهترین انتخاب برای ساخت اپلیکیشن های تحت وب سازمانی است

شنبه 9 فروردین 1399

فریم ورک ASP.NET یک فریم ورک قدرتمند برای طراحی اپلیکیشن های تحت وب سازمانی است، ما در این مطلب بیشتر درباره فریم ورک ASP.NET صحبت می کنیم.

 چرا فریم ورک ASP.NET بهترین انتخاب برای ساخت اپلیکیشن های تحت وب سازمانی است

فریم ورک ASP.NET یک فریم ورک کراس پلتفرم و متن باز می باشد که توسط مایکروسافت و به منظور ساخت اپلیکیشن های مدرن، بر پایه فضای ابری و متصل به اینترنت توسعه پیدا کرده است. این فریم ورک طراحی شده است تا کامپوننت ها، API ها و کامپایلرها و زبان های ران تایم را فعال کند. این فریم ورک بر روی سیستم عامل های مک، لینوکس و ویندوز کار می کند و یکی از فریم ورک های .NET به شمار می آید.

مقدمه ای درباره این مطلب

برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر درباره چرخه توسعه  فریم ورک ASP.NET و برای بدست آوردن دانش بیشتر درباره ویژگی های این فریم ورک ما در این مطلب با Kenneth Y. Fukizi مصاحبه کردیم که نویسنده یکی از معروف ترین کتاب ها درباره فریم ورک ASP.NET می باشد. این نویسنده بیش از 14 سال تجربه در زمینه برنامه نویسی حرفه ای دارا می باشد و به عنوان پیمانکار مهندس نرم افزار و همینطور مشاور برای سازمان های مشتری مستقر در آفریقای جنوبی، استرالیا، ایالات متحده و همینطور کانادا مشغول به کار است.

Kenneth معتقد است که عملکرد فعلی این فریم ورک بسیار بیشتر از فریم ورک های قبلی و همینطور فریم ورک های رقیب فعلی می باشد. او ترجیح می دهد که از فریم ورک ASP.NET استفاده کند تا بتواند اپلیکیشن های تحت وب سازمانی بسازد چرا که این فریم ورک دارای انعطاف پذیری بسیار زیادی است که به او کمک زیادی می کند. او همچنین بیان می کند که .NET 5 دارای قابلیت های همکاری بیشتری نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی می باشد. وقتی از وی نظر او درباره پشتیبانی مایکروسافت از سیستم عامل متن باز Pulumi سوال کردیم او پاسخ داد که این موضوع قطعا می تواند به توسعه دهندگان در ساخت اپلیکیشن های کلود بیس مدرن کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

 فریم ورک ASP.NET

چرا ASP.NET بهترین گزینه برای توسعه اپلیکیشن های تحت وب است؟( بخش اول)

چه چیزی باعث می شود که فریم ورک ASP.NET یکی از بهترین پلتفرم های عمومی برای توسعه نرم افزار باشد؟ این فریم ورک چگونه عملکرد اپلیکیشن های تحت وب را توسعه می دهد؟ به نظر شما بهترین مزیت های استفاده از این فریم ورک برای توسعه اپلیکیشن های تحت وب چیست؟

این فریم ورک به عنوان یک پلتفرم به شما کمک می کند تا اپلیکیشن های تحت وب، اپلیکیشن های دسکتاپ، اپلیکیشن های Cloud-native، اپلیکیشن های موبایل، اپلیکیشن های مربوط به بازی، اپلیکیشن های مربوط به اینترنت اشیا و اپلیکیشن های مربوط به هوش مصنوعی را طراحی کنید و قطعا این تمام چیزی است که شما از یک پلتفرم برنامه نویسی انتظار دارید.

 فریم ورک ASP.NET

چرا فریم ورک ASP.NET بهترین گزینه برای توسعه اپلیکیشن های تحت وب است( بخش دوم)

فریم ورک ASP.NET مسیر طولانی را طی کرده است تا مطمئن شود که عملکرد اپلیکیشن های تحت وب در مقایسه با فریم ورک هایی که قبلا در این زمینه فعالیت داشتند و یا فریم ورک هایی که در حال حاضر با فریم ورک ASP.NET رقابت می کنند بهبود پیدا کند. به عنوان مثال با فراهم کردن شرایط کامل استفاده از مدل های برنامه نویسی همزمان باعث شده است که به طرز زیبایی نیاز به چرخه های سی پی یو را حذف کرده است. در نتیجه این موضوع دیگر نیازی نیست که شما منتظر query های دیتابیس، فراخوانی های وب سرویس و عملکردهای ورودی و خروجی بمانید که این موضوع نیز باعث می شود تا به میزان زیادی در منابع و زمان شما صرفه جویی شود.

این فریم ورک به صورت پایین به بالا طراحی شده است که این موضوع باعث شده است تا فریم ورک های MVC و Web API کاملا یکپارچه شوند. فریم ورک ASP.NET وابستگی به IIS را به صورت کامل از بین برده است و بسیاری از مشکلات دیگر را نیز حل کرده است. از جمله مشکلاتی که این فریم ورک حل کرده است می توان به پیش بارگذاری های کتابخانه ها اشاره کرد که باعث شده است تا اپلیکیشن های شما بسیار کم حجم تر و سریع تر شوند و عملکرد بهتری را داشته باشند.

 فریم ورک ASP.NET

آشنایی با برخی از مهم ترین ویژگی های فریم ورک ASP.NET( بخش اول)

ما می توانیم مطالب بسیار زیادی را درباره عملکرد فوق العاده این فریم ورک بیان کنیم که از جمله آنها می توان به بهبود قابلیت خروجی کش کردن و برخی از ویژگی های دیگر اشاره کرد. با این وجود نکته مهمی که باید بدانید این است که این عملکردها روز به روز در حال بهبود هستند و عملکرد بهتری را در اختیار شما قرار می دهند. در واقع ابزاری وجود دارد که با استفاده از آن می توانید معیارهای عملکردی این فریم ورک را از طریق معیارهای Tech Empower موجود در وب ردیابی کنید.

فریم ورک ASP.NET انتخاب من برای طراحی اپیکیشن های تحت وب سازمانی است چرا که این فریم ورک بسیار انعطاف پذیر است که باعث می شود تا یک فریم ورک کراس پلتفرم باشد. شما برای کار کردن با این فریم ورک می توانید به راحتی از ابزارهای موجود در ویژوال استودیو استفاده کنید که به راحتی می توانید آن را بر روی سیستم عامل های ویندوز، مک و لینوکس نیز اجرا کنید و اپلیکیشن های خود را بر روی این سیستم عامل ها توسعه دهید.

 فریم ورک ASP.NET

آشنایی با برخی از مهم ترین ویژگی های ASP.NET( بخش دوم)

در یک شرکت شما افرادی با نقش های مختلف را دارید که بر روی یک اپلیکیشن سازمانی کار می کنند این فریم ورک ابزارهای گسترده ای را در اختیار شما قرار می دهد که باعث می شود تا اعضای تیم به شکل بهتری با یکدیگر همکاری داشته باشند.

فریم ورک ASP.NET دارای یک جامعه پر جنب و جوش می باشد که به آنها اجازه داده شده است تا ورودی خود را بدهند. این حقیقت که فریم ورک ASP.NET متن باز است در واقع زمینه را برای بهبود سریع تر و کاربرد در صنایع مختلف فراهم می کند. جدا از محیط توسعه زمانی که اپلیکیشن های ASP.NET آماده انتشار به عنوان یک محصول هستند شما می توانید در سازمان خود و یا در سایر هاست های ابری دیگر کارهای داخلی بسیار زیادی را بر روی آنها انجام دهید.

 فریم ورک ASP.NET

آشنایی با برخی از مهم ترین ویژگی های فریم ورک ASP.NET( بخش سوم)

یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از فریم ورک ASP.NET این است که با استفاده از این فریم ورک تعامل با سایر اپلیکیشن هایی که با استفاده از سایر تکنولوژی های توسعه یافته اند راحت تر می شود و به طور معمول یک اپلیکیشن شرکتی نیازمند برقراری ارتباط با بسیاری از اپلیکیشن های دیگر است که همین موضوع باعث می شود تا من علاقه مند شوم تا بیشتر و بیشتر از فریم ورک ASP.NET استفاده کنم. دلیل این موضوع نیز آن است که استفاده از این فریم ورک برای همکاری کردن با سایر اپلیکیشن ها بسیار بهتر از زبان های برنامه نویسی همچون زبان برنامه نویسی جاوا، سی و Objective C می باشد.

امروزه استفاده از فریم ورک ASP.NET مزایای بسیار زیاد دیگری را نیز دارد که می توانیم کل روز درباره آنها صحبت کنیم.

 فریم ورک ASP.NET

یک سوال بسیار مهم

به تازگی مایکروسافت اعلام کرده است .NET Core از پلتفرم متن باز Pulumi برای ساخت اپلیکیشن های مدرن کلود پشتیبانی خواهد کرد این موضوع می تواند به توسعه دهندگان کمک کند تا زیرساخت های مبتنی بر کلود مورد نیاز خود را تعریف کنند و بعد از آن با استفاده از هر یک از زبان های برنامه نویسی .NET مانند سی شارپ، VB.NET و F# برای برنامه نویسی آن استفاده کنند. به نظر شما Pulumi و .NET چگونه به توسعه دهندگان کمک خواهند کرد؟

 فریم ورک ASP.NET

چند نکته جذاب درباره فریم ورک ASP.NET

در حال حاضر موارد بسیار زیادی وجود دارند که آن چنان آشنا نیستند و یا آنقدر راحت نیستند که بتوانند زیرساخت های ابری را برای شما فراهم کنند و یا این که ممکن است شما علاقه مند نباشید که کار کردن با یک ابزار جدید را بیاموزید. بنابراین در حال حاضر فریم ورک ASP.NET بهترین گزینه ای است که در مقابل شما قرار دارد.

پلتفرم Pulumi تنها کار را برای شما راحت تر می کند. این پلتفرم همه چیز را به صورت خلاصه فراهم می کند و نیاز به ابزارهای مختلف برای فراهم کردن زیرساخت های ابری را به صورت کامل برطرف می کند. به عنوان مثال شما می توانید برای تهیه فایل های JSON و YAML از این ابزار استفاده کنید که قطعا می تواند برای شما مفیدتر باشد.

 فریم ورک ASP.NET

برخی از ویژگی های طراحی فریم ورک ASP.NET( بخش اول)

در کنفرانس NDC که اخیرا برگزار شد Ryan Nowak که یکی از توسعه دهندگان مایکروسافت و معماران این فریم ورک به شمار می آید درباره برخی از جزئیات پروژه هایی همچون BedRock، Houdini و SMALL FAST.NET Server صحبت کرد و اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار داد. هدف اصلی از اجرای این پروژه ها این بود که قابلیت های کراس پلتفرم در میان محیط های مختلف را راحت تر کنند. به نظر شما چگونه این پروژه ها در شکل گیری مسیرهای طراحی آینده .NET 5 کمک خواهند کرد و باعث می شوند تا یک اطمینان مناسب نسبت به ماندگاری این هسته شکل بگیرد؟

با آگاهی کامل نسبت به این که چه چیزی در حال حاضر در پروژه های Bedrock، Houdini و SMALL FAST.NET server در حال اتفاق افتادن است .Net 5 در حال آماده سازی است. آن چه که من شخصا می توانم از پروژه Bedrock مشاهده کنم این حقیقت است که با شروع از پایین ترین لایه سوکت های  .Net در حال برجسته تر شدن هستند که این موضوع باعث می شود تا تعامل با ورودی و خروجی شبکه با استفاده از ابزارهای مختلف همچون NodeJS برای فریم ورک ASP.NET که یک فریم ورک کراس پلتفرم است بسیار راحت تر شود. بدیهی است که سوکت های .Net می توانند نکات بسیار زیادی را از Libuv بیاموزند و تنها نکته این است که آنها چگونه پیاده سازی می شوند. بدون شک یکپارچه سازی بسیاری از این امکانات می تواند مزایای بسیار زیادی را برای توسعه دهندگان به همراه داشته باشد.

 فریم ورک ASP.NET

برخی از ویژگی های طراحی ASP.NET( بخش دوم)

من شخصا مشاهده می کنم که .Net 5 تحت تاثیر پروتکل های بسیار زیادی همچون MQTT، AMQP، HTTP3 و QUICK قرار دارد و به همین دلیل نیز من اگر ببینم که توسعه دهندگان آن به دنبال تعامل بیشتر فریم ورک ASP.NET با سایر زبان های برنامه نویسی هستند تعجب نخواهم کرد. فریم ورک ASP.NET طراحی شده است تا منحصرا بر روی .Net Core runtime کار کند که به زودی به .NET 5 منتقل خواهد شد.

من بهبودهای بسیار زیادی را بر روی فریم ورک ASP.NET نسخه 3.0 مشاهده کرده ام به خصوص از این جهت که در قبال فریم ورک MVC مسئولیت پذیری کمتری دارد. این موضوع باعث می شود تا توسعه دهندگان بتوانند بیشتر از عملکردهای قابل استفاده مجدد در فریم ورک های مختلف مانند SignalR، gRPC services، Blazor، Controllers و Pages استفاده کنند.

 فریم ورک ASP.NET

برخی از ویژگی های طراحی فریم ورک ASP.NET( بخش سوم)

برداشتن مسئولیت پذیری نسبت به فریم ورک MVC از فریم ورک ASP.NET باعث شده است که این فریم ورک تبدیل به یک فریم ورک کم حجم و مناسب از نظر توسعه دهندگان شود. البته باید توجه داشته باشید که فریم ورک ASP.NET به صورت کامل MVC را نادیده نمی گیرد بلکه به صورت کلی یک تغییر ساختار در آن رخ داده است که باعث انعطاف پذیری بیشتر این فریم ورک شده است. با وجود این تغییر در آینده این ویژگی باعث می شود که فریم ورک ASP.NET یکی از بهترین پلتفرم ها برای توسعه دهندگان باشد.

 فریم ورک ASP.NET

درباره کتاب Kenneth Y. Fukizi

شما با استفاده از کتاب Learn ASP.NET Core 3.0, Second edition می توانید تبدیل به یک توسعه دهنده برتر فریم ورک ASP.NET شوید و اپلیکیشن های بسیار قدرتمندی را طراحی کنید. یکی از مهم ترین نکاتی که درباره این کتاب وجود دارد این است که به صورت عملی و با پروژه های واقعی برنامه نویسی با فریم ورک ASP.NET را به شما می آموزد و این احساس را به شما می دهد که در یک پروژه کاملا واقعی برنامه نویسی می کنید.

آشنایی با نویسنده این کتاب

Kenneth Y. Fukizi یک توسعه دهنده نرم افزار و همینطور یک مشاور در زمینه برنامه نویسی است که 14 سال تجربه در زمینه برنامه نویسی دارد. او در این کتاب سعی کرده است که اطلاعات مفیدی را درباره فریم ورک ASP.NET در اختیار شما قرار دهد و بسیاری از تجربه های برنامه نویسی که در سایر کتاب ها نمی توانید پیدا کنید را نیز به شما در این کتاب ارائه داده است. او یکی از توسعه دهندگان ارشد اپلیکیشن های تحت وب شرکتی و سازمانی برای شرکت های بزرگ دنیا به شمار می آید که همین موضوع باعث شده است تا کتابش از محبوبیت بیشتری در میان توسعه دهندگان تازه کار برخوردار باشد. 

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید