آشنایی با ویژگی های جدید در نسخه 15 جاوا

سه شنبه 26 فروردین 1399

در نسخه 15 جاوا شاهد ویژگی ها و تغییرات جدیدی خواهیم بود، ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره ویژگی های جدید نسخه 15 جاوا صحبت کنیم.

 آشنایی با ویژگی های جدید در نسخه 15 جاوا

با وجود جاوا 14 که در 17 مارس به صورت رسمی در اختیار عموم قرار گرفت جانشین آن یعنی نسخه 15 جاوا در سپتامبر 2020 با تغییرات جدی فعالیت خود را شروع می کند. به صورت رسمی تاکنون 4 تغییر در نسخه 15 جاوا انجام شده است( اضافه شدن بلوک های متنی، اضافه شدن garbage collector های Shenandoah و نسخه Z و حذف موتور Nashorn جاوا اسکریپت). این نسخه در حال حاضر هم برای ارائه نهایی آماده می باشد.

هر چهار پیشنهاد به صورت رسمی برای توسعه نسخه 15 جاوا مورد هدف قرار گرفته اند که در واقع می توان گفت پایه های نسخه بعدی زبان برنامه نویسی جاوا را تشکیل می دهند. این پیشنهادات تا ماه سپتامبر باز هم مورد بررسی قرار می گیرند.

آشنایی با Z Garbage Collector

گاربیج کالکتور z که امروزه به اختصار ZGB نیز نامیده می شود از یک ویژگی آزمایشی تبدیل به یک ویژگی شده است که از آن در نسخه 15 جاوا رونمایی خواهد شد. این ویژگی در نسخه 11 JDK ادغام شده بود که در سپتامبر سال 2018 میلادی از آن رونمایی شد. این ویژگی بسیار پایدار و مقیاس پذیر می باشد. ZGB به عنوان یک قابلیت آزمایشی معرفی شد چرا که توسعه دهندگان زبان برنامه نویسی جاوا تصمیم گرفته بودند چنین ویژگی با این دقت و پیچیدگی را به صورت تدریجی به زبان برنامه نویسی جاوا اضافه کنند. به همین علت بهبود سازی های بسیار زیادی بر روی آن انجام شد که از جمله آنها می توان به class unloading همزمان، استفاده نکردن بیهوده از حافظه استفاده نشده و پشتیبانی از کلاس داده ها که به منظور آگاهی بخشی از بهبود سازی هایی که بر روی NUMA انجام می شود و multi-threaded heap به این نسخه از جاوا اضافه شده است. علاوه بر این بیشینه اندازه هیپ از 4 ترابایت به 16 ترابایت افزایش پیدا کرده است. پشتیبانی از پلتفرم های مختلف مانند لینوکس، ویندوز و مک نیز از دیگر ویژگی های ZGB به شمار می آید.

 نسخه 15 جاوا

آشنایی با بلاک های متنی در نسخه 15 جاوا

بلاک های متنی در هر دو نسخه 13 و 14 زبان برنامه نویسی جاوا پیش نمایش داده شدند که هدف از آنها این بود که نوشتن برنامه های جاوا را راحت تر کنند که این کار از طریق بیان ساده تر رشته های طولانی انجام می شود. علاوه بر این توجه داشته باشید که این ویژگی نسخه 15 جاوا از دنباله های escape در بسیاری از موارد جلوگیری می کند. یک بلاک متنی در واقع یک رشته چند خطی است که از نیاز به دنباله های escape جلوگیری می کند، به صورت کاملا خودکار رشته ها را با روش های قابل پیشبینی فرمت می کند و قابلیت کنترل توسعه را در صورت علاقه در طول فرمت کردن در اختیار شما قرار می دهد. یک هدف از بلاک های متنی این بود که قابلیت خواندن رشته ها در زبان برنامه نویسی جاوا را بهبود دهد که شبیه به زبان هایی به غیر از زبان برنامه نویسی جاوا خواهد بود. یکی دیگر از اهداف این ویژگی در نسخه 15 جاوا پشتیبانی از مهاجرت به لیترال های رشته ها بود که به این شکل است که هر سازه جدید می تواند بیان کننده همان مجموعه از رشته ها به عنوان یک لیترال رشته باشد، همان دنبال escape را تفسیر کند و می تواند در همان مد به عنوان یک لیترال رشته اصلاح شود. توسعه دهندگان OpenJDK امیدوار هستند که بتوانند دنباله های escape را برای مدیریت مستقیم اضافه کنند تا بتوانند اسپیس ها و دستورات newline را کنترل کنند.

 نسخه 15 جاوا

گاربیج کالکتور Shenandoah

گاربیج کالکتور Shenandoah که یک گاربیج کالکتور low-pause-time است که به عنوان یکی از بهترین ویژگی های نسخه 15 جاوا شناخته می شود و امسال از مرحله آزمایشی خارج می شود. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این ویژگی یک سال پیش با JDK 12 ادغام سازی شده بود.

 نسخه 15 جاوا

حذف موتور جاوا اسکریپت Nashorn در نسخه 15 جاوا

حذف موتور جاوا اسکریپت Nashorn که برای اولین بار در ماه مارس سال 2014 میلادی و در نسخه 8 JDK آغاز شد یکی از مهم ترین ویژگی های نسخه 15 جاوا به شمار می آید. این ویژگی از همان زمان از طرف فناوری هایی همچون GraalVM منسوخ شده بود. OpenJDK 15 تصمیم گرفته است که API های مربوط به این موتور را حذف کند و از ابزار خط فرمان jjs برای فراخوانی این موتور استفاده کند.

 نسخه 15 جاوا

دسترسی به این نسخه از جاوا

برای دسترسی اولیه به نسخه 15 جاوا شما می توانید از طریق java.jdk.net اقدام به دریافت آن کنید. JDK 15 دارای یک نسخه اولیه از ویژگی هایی است که به زودی منتشر خواهند شد و برای شش ماه پشتیبانی می شود که این شش ماه بر طبق شش ماهی است که اوراکل از نسخه های اولیه خود پشتیبانی می کند. پشتیبانی طولانی بعدی از نسخه منتشر شده که به اختصار LTS نامیده می شود و دارای چندین سال پشتیبانی می باشد در JDK 17 رخ خواهد داد که در ماه سپتامبر سال 2021 میلادی منتشر می شود. انتشار LTS فعلی در JDK 11 انجام شده است که در ماه سپتامبر سال 2018 رخ داده است.

 نسخه 15 جاوا

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • Java
  • 3k بازدید
  • 0 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید