آشنایی با مدل نرم افزار به عنوان سرویس یا SaaS

یکشنبه 24 فروردین 1399

مدل نرم افزار به عنوان سرویس یکی از بهترین سرویس های مبتنی بر کلود می باشد، ما در این مطلب درباره مدل نرم افزار به عنوان سرویس یا SaaS صحبت می کنیم.

 آشنایی با مدل نرم افزار به عنوان سرویس یا SaaS

یکی از محبوب ترین فرم های محاسبات مبتنی بر کلود نرم افزار به عنوان سرویس می باشد. ما در این مطلب قصد داریم تعریفی ساده از نرم افزار به عنوان سرویس به شما ارائه دهیم: یک الگوی توزیع نرم افزار که در آن یک فراهم کننده سرویس اپلیکیشن را برای مشتریان و کاربران میزبانی می کند و این اپلیکیشن را از طریق اینترنت در دسترس مشتریان قرار می دهد. نرم افزار به عنوان سرویس یکی از سه دسته اصلی سرویس های مبتنی بر کلود است که به همراه زیرساخت ها به عنوان سرویس و پلتفرم به عنوان سرویس کلود را می سازند.

مثال هایی از نرم افزار به عنوان سرویس

با توجه به راحتی دسترسی به نرم افزار به عنوان سرویس، مدل نرم افزار به عنوان سرویس برای ارائه نرم افزارها برای بسیاری از اپلیکیشن های تجاری تبدیل به یک مدل مرسوم و رایج شده است و به همین دلیل هم شاهد آن هستیم که در بسیاری از استراتژی های ارائه نرم افزار در شرکت های نرم افزاری مختلف گنجانده شده است.

شرکت های نرم افزار به عنوان سرویس پیشنهادهایی را برای طیف گسترده ای از اپلیکیشن های تجاری شامل ایمیل و پیشنهادهای همکاری، مدیریت ارتباطات میان مشتری ها، پروسه های مربوط به پرداخت، مدیریت فروش، مدیریت منابع انسانی، مدیریت اقتصادی، مدیریت پایگاه داده، مدیریت منابع برنامه ریزی شرکتی، مدیریت محتوا و ویرایش مستندات و مدیریت آنها ارائه می دهد.

مانند سایر سرویس های مبتنی بر کلود سازمان ها معمولا هزینه های مربوط به اپلیکیشن هایی که از مدل نرم افزار به عنوان سرویس استفاده می کنند را از طریق اشتراک های ماهانه و یا سالانه پرداخت می کنند. این تضاد با مدل سنتی پرداخت هزینه های نرم افزار باعث شده است که نرم افزارهایی که از مدل نرم افزار به عنوان سرویس دهنده پیروی می کنند به صورت مداوم هزینه هایشان پشتیبانی شود.

 نرم افزار به عنوان سرویس

قیمت گذاری نرم افزار به عنوان سرویس دهنده

فراهم کنندگان سرویس ها معمولا محصولاتی که از مدل نرم افزار به عنوان سرویس دهنده پشتیبانی می کنند را براساس پارامترهای مصرفی نرم افزار قیمت گذاری می کنند. به عنوان مثال آنها ممکن است این قیمت گذاری را براساس میزان استفاده کاربران از اپلیکیشن قیمت گذاری کنند، می توانند این کار را از طریق تعداد تعاملات کاربران انجام دهند و یا این که معیارهای دیگری را برای این کار در نظر بگیرند.

معمولا کاربران می توانند با استفاده کردن از یک مرورگر وب به این اپلیکیشن ها دسترسی داشته باشند. در برخی از سازمان ها آنها ممکن است از یک ترمینال مخصوص کاربران نیز استفاده کنند.

بسیاری از پیشنهادات مدل نرم افزار به عنوان سرویس براساس یک معماری چندگانه می باشد که در آن یک نسخه واحد از اپلیکیشن برای تمامی فراهم کننده های سرویس مشتریان استفاده می شود.

سازمان هایی که از اپلیکیشن های مدل نرم افزار به عنوان سرویس استفاده می کنند می توانند تنظیمات خود را به راحتی تغییر دهند و نرم افزار را برای خود شخصی سازی کنند که این کار از طریق پارامترهای مشخصی انجام می شود تا نیازهای مشتریان را برآورده کند. با این وجود آنها نمی توانند کدهای اپلیکیشن را شخصی سازی کنند و علاوه بر این ویژگی های اپلیکیشن را نیز نمی توانند تغییر دهند. بنابراین مشتریان نمی توانند به درجه ای برسند که نسخه های شرکتی نرم افزار به آن درجه رسیده است.

 نرم افزار به عنوان سرویس

محاسبات مبتنی بر کلود برای اپلیکیشن ها( بخش اول)

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که چه دلیلی وجود دارد که از اپلیکیشن های مبتنی بر مدل نرم افزار به عنوان سرویس استفاده کنیم؟ دلیل این موضوع آن است که اپلیکیشن های مبتنی بر مدل نرم افزار به عنوان سرویس بر پایه محاسبات مبتنی بر کلود ساخته شده اند که همین موضوع باعث می شود تا سازمان ها از مشکل نصب و اجرا کردن نرم افزارها بر روی سیستم های خود راحت شوند. این روش می تواند مشکلات مربوط به هزینه سخت افزارها( شامل خرید سخت افزارها، نگهداری از آنها، نصب نرم افزار بر روی آنها و ...) را حذف کرده و یا حداقل به میزان قابل توجهی کاهش دهد. هزینه نصب اولیه برای اپلیکیشن های مبتنی بر مدل نرم افزار به عنوان سرویس به صورت کلی بسیار کمتر از خرید نسخه های شرکتی می باشد.

 نرم افزار به عنوان سرویس

محاسبات مبتنی بر کلود برای اپلیکیشن ها( بخش دوم)

گاهی اوقات استفاده از این مدل می تواند هزینه های طولانی مدت مربوط به لایسنس نرم افزار را کاهش دهد. البته باید توجه داشته باشید که این موضوع کاملا وابسته به مدل قیمت گذاری برای پیشنهادات این مدل و همینطور الگوهای شرکتی برای استفاده از این نرم افزارها می باشد. در حقیقت این امکان برای مدلن نرم افزار به عنوان سرویس وجود دارد که هزینه ای بیشتر از مدل های سنتی را برای لایسنس داشته باشد. این موضوع دقیقا ناحیه ای است که شرکت های مربوط به تکنولوژی باید مراقبت های لازم را انجام دهند.

 نرم افزار به عنوان سرویس

محاسبات مبتنی بر کلود برای اپلیکیشن ها( بخش سوم)

این مدل توسعه نرم افزار علاوه بر این که انعطاف پذیری ذاتی از طریق سرویس های مبتنی بر کلود را برای شرکت ها فراهم می کند. در واقع شرکت ها می توانند مشترک این نرم افزارها شوند به جای این که اقدام به خرید لایسنس مربوط به نرم افزارها کرده و آنها را بر روی تعداد زیادی از کامپیوترهای خود نصب کنند. این صرفه جویی در هزینه ها درباره اپلیکیشن هایی که نیازمند سخت افزارهای جدید برای پشتیبانی هستند می تواند بسیار قابل توجه باشد.

مدل پرداختی pay-as-you-go به شرکت ها و سازمان ها اجازه می دهد تا هزینه های مختلف خود را به یک هزینه جاری منتقل کنند که این موضوع مدیریت بودجه را نیز برای شرکت ها راحت تر می کند. آنها می توانند هر زمان که خواستند اشتراک خود را دریافت کنند و در نتیجه هزینه های خود را کاهش دهند.

 نرم افزار به عنوان سرویس

مزیت های مدل نرم افزار به عنوان سرویس برای شرکت های فناوری اطلاعات( بخش اول)

از آنجایی که اپلیکیشن هایی که با مدل نرم افزار به عنوان سرویس ارائه می شوند در سراسر اینترنت در دسترس هستند کاربران می توانند از هر دستگاه و موقعیت مکانی که به اینترنت دسترسی داشته باشند به راحتی با نرم افزار کار کنند.

قابلیت اجرا بر روی دستگاه های موبایل و کامپیوترها با بسیاری از اپلیکیشن های کامپیوتری سنتی شرکت ها در تضاد است چرا که آنها تنها در کامپیوتر قابل اجرا بودند. مدل نرم افزار به عنوان سرویس علاوه بر این پشتیبانی از مک، IOS و اندروید را نیز به شما ارائه می دهد و در کنار آن شما می توانید نرم افزار خود را بر روی مرورگرهای وب نیز اجرا کنید.

 نرم افزار به عنوان سرویس

مزیت های مدل نرم افزار به عنوان سرویس برای شرکت های فناوری اطلاعات( بخش دوم)

یکی دیگر از مزیت های این مدل مقیاس پذیری راحت آن می باشد. سرویس های مبتنی بر کلود به صورت کلی به شرکت ها این اجازه را می دهند تا به راحتی در صورت نیاز ویژگی هایی را اضافه یا کم کنند و نکته جالب تر این است که اپلیکیشن هیچ تغییری نیاز نخواهد داشت. این موضوع به خصوص برای شرکت هایی که تجارت آنها به صورت چرخه ای است بسیار مهم می باشد، علاوه بر این، این موضوع می تواند برای کسب و کارهایی که به سرعت در حال رشد هستند نیز بسیار مفید باشد.

مشتریان این مدل توسعه نرم افزار همچنین می توانند از این واقعیت بهره مند شوند که ارائه دهندگان سرویس ها به صورت خودکار نرم افزار را برای آنها به روز رسانی می کنند که معمولا این کار به صورت هفتگی و یا ماهیانه انجام می شود. بنابراین شرکت هایی که این نرم افزار را خریداری کرده اند نیازی نیست که درباره خرید نسخه جدید و یا نصب کردن patch ها نگرانی خاصی داشته باشند. این امر به ویژه برای سازمان هایی که کارمندان محدودی در زمینه فناوری اطلاعات دارند می تواند مزیت های بسیار زیادی را به همراه داشته باشد.

 نرم افزار به عنوان سرویس

چالش ها و خطرات این مدل نرم افزاری( بخش اول)

مدل نرم افزار به عنوان سرویس با خطرات و چالش هایی همراه است که شرکت هایی که قصد استفاده از این مدل نرم افزارها را دارند باید نسبت به  آنها آگاهی کاملی داشته باشند.

دقیقا مشابه سایر سیستم های مبتنی بر کلود کاربران اپلیکیشن هایی که از مدل نرم افزار به عنوان سرویس پیروی می کنند متکی به فراهم کننده سرویس خود هستند تا بتوانند اپلیکیشن را همیشه اجرا کنند و در مواقع ضروری به اپلیکیشن دسترسی داشته باشند. علاوه بر این آنها به فراهم کنندگان وابسته هستند تا اطمینان حاصل کنند که اپلیکیشن به روز رسانی می شود و ویژگی های جدید، patch های امنیتی و سایر تغییرات به آن اضافه می شوند.

اگرچه فراهم کننده های مدل نرم افزار به عنوان سرویس معیارهای دقیقی را در نظر می گیرند تا مطمئن شوند که به روزرسانی و در دسترس بودن مداوم در اختیار کاربران قرار می گیرد اما حتی بزرگترین فروشندگان دنیا نیز ممکن است گاهی اوقات وقفه هایی را داشته باشند که برای کاربران مشکل ساز شود. معمولا شرکت هایی که از این مدل پیروی می کنند می توانند انتظار داشته باشند که در زمان دسترسی مقداری از کنترل را از دست بدهند که این به صورت کلی یکی از مشکلات محاسبات ابری به شمار می آید.

 نرم افزار به عنوان سرویس

چالش ها و خطرات این مدل نرم افزاری( بخش دوم)

این از دست دادن کنترل می تواند به مناطق دیگری نیز گسترش پیدا کند. به عنوان مثال زمانی که یک فراهم کننده سرویس یک نسخه جدید از اپلیکیشن را سازگار می کند ولی شرکتی که از اپلیکیشن استفاده می کند آماده نیست که این تغییرات را بپذیرد و یا این که نمی خواهد هزینه های مربوط به اضافه شدن این ویژگی جدید را بپردازد کاربران معمولا دچار مشکلاتی می شوند.

اگر شرکت ها تصمیم بگیرند که به یک فراهم کننده سیستم های نرم افزار به عنوان سرویس دیگر تغییر کاربری دهند آنها ممکن است با مشکلات زیادی رو به رو شوند چرا که مجبور هستند حجم زیادی از فایل ها را انتقال دهند که این کار از طریق اینترنت صورت می گیرد. در عوض تغییر محل نرم افزارهای مستقر شده باعث می شود تا تغییر محل فایل ها راحت تر انجام شود.

امنیت و حریم خصوصی در نرم افزار به عنوان سرویس

حریم خصوصی و امنیت یکی دیگر از مسائل بسیار مهمی است که باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید که هر دو آنها در سرویس های مبتنی بر کلود موجود هستند. اگر یک فراهم کننده سرویس داده های نامناسبی را وارد سیستم کند می تواند امنیت داده های شرکت و در دسترس بودن سرویس های مختلف را به خطر بیندازد.

سایر خطرات بالقوه مربوط به کیفیت سرویس و تجربه کاربری می باشند. با وجود پیشرفت های بسیار زیاد در فناوری های مربوط به شبکه از آن جایی که اپلیکیشن های مدل نرم افزار به عنوان سرویس ممکن است در جایی بسیار دورتر از جایی که کاربر در آن قرار دارد میزبانی شوند این موضوع می تواند تاخیرهایی را به وجود بیاورد در زمان پاسخگویی اپلیکیشن ها تاثیر گذار خواهد بود.

بسیاری از سازمان ها استراتژی گسترده ای را برای استفاده کردن از کلود ندارند و همین موضوع نیز می تواند خطراتی را برای کاربران و کسب و کارها که اپلیکیشن های مدل نرم افزار به عنوان سرویس را بدون اطلاع گرفتن از تیم IT نصب می کنند به وجود بیاورد. این موضوع می تواند باعث هدر رفتن میزان زیادی از هزینه های شما، مدیریت ضعیف داده ها، و کار اضافی برای انتقال پروسه ها و داده ها از یک سیستم غیر یکپارچه به یک سیستم دیگر را به همراه داشته باشد.

 نرم افزار به عنوان سرویس

Salesforce و سایر شرکت های نرم افزار به عنوان سرویس دهنده

Salesforce.com یکی از اولین شرکت هایی بود که مدل نرم افزار به عنوان سرویس دهنده را ارائه داد و پلتفرمی که این شرکت ارائه داد هنوز هم یکی از محبوب ترین پلتفرم های مبتنی بر کلود به شمار می آید. بازار تجارت این مدل روز به روز در حال رشد است و این تکنولوژی در مسیر محبوب تر شدن قرار دارد.

از جمله دیگر شرکت های بسیار محبوبی که این مدل را ارائه می دهند می توان به شرکت هایی همچون ADP، Adobe Systems، Box، Citrix Systems، Dropbox، Google، IBM، Intuit، Microsoft، Oracle، SAP، ServiceNow و Workday اشاره کرد. توجه داشته باشید که امروزه صدها شرکت نرم افزارهای خود را تحت این مدل به کاربران ارائه می دهند. از جمله این نرم افزارها و اپلیکیشن ها می توان به ابزارهای مدیریت موبایل برای مدیریت و گزارش هزینه ها، اپلیکیشن های مربوط به کدگذاری ویدئوها، اپلیکیشن هایی که برای محاسبات مالی مورد استفاده قرار می گیرند، ابزارهایی که برای پاک سازی داده های مشتری ها استفاده می شوند و همینطور نرم افزارهای طراحی با استفاده از کامپیوتر(CAD) اشاره کرد.

 نرم افزار به عنوان سرویس

ادغام سازی این مدل

از آن جایی که پیشنهادات مدل نرم افزار به عنوان سرویس توسط بسیاری از ارائه دهندگان در دسترس می باشد یکی از محبوب ترین اقدامات امروزه این است که پیشنهادات ارائه دهندگان متفاوت را با یکدیگر ادغام سازی کنیم تا به یک روند اصلی و مناسب دست پیدا کنیم. در واقع با این کار ما می توانیم اپلیکیشن های مختلفی که بر اساس مدل نرم افزار به عنوان سرویس دهنده ساخته شده اند را با یکدیگر ادغام کنیم. به عنوان مثال ما می توانیم یک سیگنال منحصر به فرد را ایجاد کنیم و از طریق آنها به بخش مدیریتی دست پیدا کنیم و تلاش کنیم با سازندگان و ارائه دهندگان این سیستم ها ارتباط برقرار کنیم تا بتوانیم یک نرم افزار ادغام شده مبتنی بر این سرویس ها را ایجاد کنیم. با انجام این کار پردازش های شرکتی می توانند به سادگی در میان این اپلیکیشن ها جریان پیدا کنند.

 نرم افزار به عنوان سرویس

جمع بندی و صحبت پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی را در خصوص مدل نرم افزار به عنوان سرویس به شما ارائه دهیم که امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد و موفق شده باشید اطلاعات کافی را در این زمینه بدست بیاورید. 

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید