سیستم نرم افزاری دستگاه ها را برای اینترنت اشیا به یکدیگر متصل می کند

شنبه 6 اردیبهشت 1399

اینترنت اشیا امروزه در حال رشد است، ما در این مطلب درباره سیستم نرم افزاری که طراحی شده تا دستگاه ها را برای اینترنت اشیا به یکدیگر متصل کند صحبت می کنیم.

 سیستم نرم افزاری دستگاه ها را برای اینترنت اشیا به یکدیگر متصل می کند

اینترنت اشیا به صورت پیوسته در حال پیشرفت است. نه تنها رایانه ها بلکه ماشین ها، خودروها و لوازم خانگی نیز می توانند به یکدیگر متصل شوند. با این وجود متصل کردن دستگاه ها از کارخانه های مختلف می تواند کاری بسیار سخت باشد. محققان راه حلی را برای این کار پیدا کرده اند: آنها یک سیستم نرم افزاری بسیار کاربر پسند را طراحی کرده اند که می تواند دستگاه های مختلف از کارخانه های متفاوت را به یکدیگر متصل کند. کاربر می تواند تصمیم بگیرد که چه کسی به این دستگاه ها دسترسی داشته باشد. این سیستم نرم افزاری می تواند برای کارخانه ها، منازل، سیستم های ترافیکی و تکنولوژی های ساخت بسیار مفید باشد. آنها قصد دارند از این تکنولوژی از 24 تا 28 آپریل در غرفه تحقیقاتی Rhineland-Palatinate رونمایی کنند. ما در این مطلب کمی بیشتر درباره این تحقیقات صحبت خواهیم کرد.

برخی از کاربردهای اینترنت اشیا

کاربران با استفاده از این تکنولوژی می توانند به راحتی وسایل گرمایشی و یا چراغ ها را از راه دور روشن کنند که این کار از طریق تلفن همراه انجام می شود و در این روند دستگاه ها داده ها را در یک مرکز تولید داخلی تغییر می دهند. این ها تنها دو مثال است که نشان می دهد دستگاه ها چگونه می توانند به طور فزاینده ای به یکدیگر متصل شوند. Christopher Heinz دانشجوی دکترا و همینطور رئیس دفتر طراحی سیستم فیزیکی سایبر در دانشگاه Kaiserslautern درباره اینترنت اشیا می گوید: "اینترنت اشیا مدت ها است که تبدیل به بخشی بسیار مهم از زندگی روزمره ما شده است. تعداد بسیار زیادی از دستگاه ها دارای شبکه داخلی و آدرس های IP خاص خود هستند". توجه داشته باشید که کلمه مخفف IP در واقع نشان دهنده Internet Protocol است که یک آدرس منحصر به فرد اینترنتی را نمایش می دهد.

 اینترنت اشیا

چند نکته درباره IOT( internet of things)

Johannes Kölsch یکی دیگر از دانشجوهای دکترا درباره اینترنت اشیا می گوید: "در آینده ای نزدیک مجموعه ای از دستگاه ها می توانند به صورت داخلی به یکدیگر متصل شوند و به راحتی داده ها را تغییر دهند( به عنوان مثال یک جاروبرقی و یک قهوه ساز و یخچال می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند). امروزه دستگاه هایی که در یک کارخانه ساخته شده اند می توانند به راحتی این کار را انجام دهند". در واقع می توان گفت که امروزه شرکت های مختلف معمولا راه حل های مبتنی بر وب خود را به منظور این هدف ارائه می دهند ولی در آینده ای نزدیک راه حل های این شرکت ها ادغام خواهند شد.

 اینترنت اشیا

ساخت سیستم نرم افزاری برای اتصال دستگاه ها به یکدیگر

دو متخصص علوم کامپیوتر بر روی سیستم نرم افزاری کار می کردند که کمک می کند تا دستگاه ها بتوانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. Kölsch در این باره توضیح می دهد:" تکنولوژی ما شبیه به مفهومی از آداپتور است که برای متصل کردن پریزهای برق با شکل های مختلف است که دارای سوکت های الکتریکی می باشند. بسیاری از کارشناسان در این زمینه این سیستم را تحت عنوان یک سیستم تعاملی نیز می شناسند. این عبارت در واقع توضیح می دهد که قابلیت های سیستم های تکنیکال از کارخانه های مختلف می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و سیگنال های مختلف را نیز شناسایی کنند.

 اینترنت اشیا

توضیحاتی درباره این سیستم نرم افزاری

محققانی که در دانشگاه Kaiserslautern فعالیت می کنند علاقه مند هستند تا دستگاه های مختلف را با استفاده از این سیستم نرم افزاری در اینترنت اشیا به یکدیگر متصل کنند. این سیستم در نظر گرفته شده است تا بتواند راهکارهایی ساده و کاربر پسند را ایجاد کند. برای کار کردن با این سیستم نرم افزاری سخت افزارهای خاص مورد نیاز نیست. علاوه بر این، این قابل تصور است که این تکنولوژی می تواند در دستگاه های متصل به شبکه مورد استفاده قرار گیرد که امروزه در بسیاری از منازل وجود دارند که از جمله آنها می توان به روترهای اینترنت اشاره کرد. Heinz در این باره می گوید: " دستگاه ها تنها کافی است که در این سیستم نرم افزاری ثبت نام کنند". یکی از مهم ترین مزیت های این سیستم نرم افزاری این است که کاربر می تواند افرادی که توانایی اداره این سیستم نرم افزاری و دستگاه ها را دارند را تعیین کند و در واقع کاربران می توانند مجوز استفاده را به سایر افراد اعطا کنند. نکته دیگر این است که داده ها قبل از ارسال از فرستنده به گیرنده رمزگذاری می شوند که این رمزگذاری براساس استانداردهای جهانی می باشد.

 اینترنت اشیا

این سیستم نرم افزاری تنها برای اینترنت اشیا در دستگاه های خانگی نیست

شاید گمان کنید که این سیستم تنها برای اینترنت اشیا در دستگاه های خانگی طراحی شده است ولی چنین نیست. شرکت های مختلف می توانند به راحتی از آن برای ترکیب دستگاه های مختلف استفاده کرده و اقدام به استفاده آن در محصولات خود کنند. بیمارستان ها می توانند اینترنت اشیا را به دستگاه های مهم خود آورده و دستگاه های مختلف در آزمایشگاه ها و اتاق های درمانی را به راحتی به یکدیگر متصل کنند. علاوه بر این شرکت های حمل و نقل نیز می توانند از اینترنت اشیا استفاده کرده و اتوبوس ها و قطارهای مختلف را به راحتی به یکدیگر متصل کنند. سیستم های توزیع مجتمع های بزرگ ساختمانی با استفاده از اینترنت اشیا و این سیستم نرم افزاری می توانند بسیاری از سیستم های داخلی مانند سیستم های تهویه، سیستم های گرمایشی، تهویه مطبوع و روشنایی را به یکدیگر متصل کرده و آنها را کنترل کنند. نکته دیگر درباره این سیستم نرم افزاری این است که می تواند توسط منابع انرژی تجدید پذیر نیز استفاده شود. در واقع این سیستم ها می توانند به پنل های سولار اجازه دهند تا الکتریسیته ذخیره شده را به صورت مستقیم به وسیله های مختلف در زمان نیاز به نیرو بازگرداند که از جمله این دستگاه ها می توان به اتومبیل های برقی اشاره کرد.

 اینترنت اشیا

نکات پایانی

این تحقیقات در واقع به عنوان بخشی از پروژه VICINITY انجام می شود که این پروژه توسط اتحادیه اروپا و با هزینه ای 7.5 میلیون یورویی پشتیبانی می شود. پروفسور Grimm این پروژه را در Kaiserslautern هماهنگ می کند. در مجموع 16 همکار اروپایی در این پروژه شرکت دارند و بر روی این تحقیقات در زمینه اینترنت اشیا فعالیت می کنند. این محققان از این پروژه خود در زمینه اینترنت اشیا Hannover Messe رونمایی خواهند کرد. 

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید