گیت هاب ویژوال استودیو آنلاین را در اختیار شما قرار می دهد

شنبه 10 خرداد 1399

گیت هاب قصد دارد ویژوال استودیو آنلاین را در اختیار کاربران خود قرار دهد، ما در این مطلب درباره ویژوال استودیو آنلاین گیت هاب صحبت خواهیم کرد.

 گیت هاب ویژوال استودیو آنلاین را در اختیار شما قرار می دهد

مدیرعامل شرکت Nat Friedman در سخنرانی اخیر خود درباره گیت هاب گفته بود:" با توجه به شرایط فعلی جامعه اکثر افراد به صورت دورکاری برنامه نویسی می کنند و به همین علت در اختیار داشتن یک ویژوال استودیو آنلاین می تواند برای توسعه دهندگان بسیار مفید باشد". ما نیاز داریم که از خانه، کارهای خود را انجام دهیم و از ابزارهای موجود در گیت هاب برای جایگزینی شکاف هایی که میان ما و همکارانمان به وجود آمده است استفاده کنیم تا تعامل بهتری را با همکاران خود داشته باشیم. ابزارهایی مانند گیت هاب امروزه ارزش بسیار بیشتری نسبت به قبل دارند و دیگر نمی توان به چشم ابزارهایی برای ذخیره و به اشتراک گذاری کدها به آن ها نگاه کرد. آن ها اکنون تبدیل به محیطی مجازی برای کار کردن ما شده اند و بسیاری از جریان های کاری ما در این محیط اتفاق می افتد.

رابطه بین گیت هاب و مایکروسافت

رابطه بین گیت هاب و شرکت مایکروسافت بسیار جذاب است. مایکروسافت صاحب گیت هاب است اما با این حال گیت هاب یک سازمان جدا به حساب می آید که ارتباط اندکی میان این دو شرکت وجود دارد. این تقسیم بندی بسیار منطقی است چرا که امروزه گیت هاب به عنوان یک مخزن جهانی برای نرم افزارهای اختصاصی و متن باز به یک منبع طبیعی نیاز دارد تا بتواند این میزان از نرم افزارها را به خوبی مدیریت کند. این موضوع به گیت هاب اجازه می دهد تا بتواند همچنان رابط کاربری خود را اجرا کند و بر پایه زیرساخت هایش اقدام به ساخت ابزارها و تکنولوژی های مختلف کند. در همین حال مایکروسافت وابستگی های خود به گیت هاب را افزایش داده است و ابزارهای خود را بر پایه فریم ورک Electron گیت هاب ساخته است و از گیت هاب در فرآیندهای توسعه به میزان زیادی استفاده می کند.

 ویژوال استودیو آنلاین

طراحی ویژوال استودیو آنلاین در گیت هاب

این موضوع بسیار جالب است که ببینیم گیت هاب یکی از جدیدترین ویژگی های خود( ویژوال استودیو آنلاین) را بر پایه فناوری های مایکروسافت طراحی کرده است. (دقت داشته باشید که این ویژگی یکی از قوی ترین پایه های گیت هاب به شمار می آید). مایکروسافت اخیرا نام محیط توسعه مبتنی بر کلود مایکروسافت آنلاین خود را به Visual Studio Codespaces تغییر داده است و اخیرا مشاهده کردیم که گیت هاب محصولی را با همین نام راه اندازی کرده است.

این نکته بسیار مهم است که بدانید اگرچه هر دو  Visual Studio Codespaces و ویژوال استودیو آنلاین گیت هاب بر پایه ویرایشگر ویژوال استودیو مایکروسافت ساخته شده اند ولی با این حال این دو، دو محصول کاملا متفاوت می باشند. از آن جایی که Visual Studio Code از فریم ورک Electron گیت هاب استفاده می کند یک اپلیکیشن TypeScript به شمار می آید. این امر باعث می شود تا با استفاده از ویرایشگر کد متن باز Monaco ورود به وب و ساخت مرورگرهای مدرن وب بسیار ساده تر شود. مایکروسافت از Codespaces به عنوان راهی برای گسترش محیط توسعه دسکتاپ شما و تبدیل آن به یک محیط مبتنی بر کلود استفاده می کند و آن را با همکاران ad hoc خود به اشتراک می گذارد. ویژوال استودیو آنلاین گیت هاب با Codespaces به شکل متفاوت تری برخورد می کند، ویژوال استودیو آنلاین گیت هاب یک محیط ویرایش مبتنی بر مرورگر را در اختیار شما قرار می دهد که به عنوان بخشی از منبع کدها محسوب می شود.

 ویژوال استودیو آنلاین

ایده ویژوال استودیو آنلاین گیت هاب

ایده پشت Codespaces گیت هاب وجود دارد این است که به همکاران شما اجازه دسترسی به کدها و همینطور تغییر آن ها را بدهد. علاوه بر این همکاران شما با استفاده از ویژوال استودیو آنلاین گیت هاب می توانند کدها را بررسی کرده، بر روی مشکلاتی که برای کدها پیش می آید کار کنند و کدهایی که با درخواست های pull تایید شده اند را نیز مشاهده کنند. این یک روش بسیار سریع است که می توانید کدهای خود را برای ویرایش در مخزن قرار دهید، البته به شرطی که یک دقیقه زمان و یک مرورگر مدرن را نیز در اختیار داشته باشید. اگر شما ترجیح می دهید که از یک ویرایشگر استفاده کنید باید بدانید که افزونه Visual Studio Codespaces برای VS Code نیز از با استفاده از GitHub Codespaces کار می کند.

 ویژوال استودیو آنلاین

ساخت محیط توسعه مبتنی بر کلود در گیت هاب

یکی از ویژگی های ویژوال استودیو آنلاین این است که منابع پیش فرضی را در اختیار کاربران قرار می دهد تا از آن به عنوان بخشی از مخزن گیت هاب خود استفاده کنند. کاربران مختلف می توانند تنظیمات خاص خود را داشته باشند که از طریق پروفایل آن ها بارگذاری می شود. علاوه بر این پشتیبانی از مدل افزونه VS Code و Visual Studio Code Marketplace نیز در این جا وجود دارد. بنابراین شما می توانید افزونه ها را به راحتی نصب کنید و در صورت نیاز از آن ها برای پروژه خود استفاده کنید. در صورتی که قصد دارید از یک اپلیکیشن Go استفاده کنید نیز می توانید افزونه های مناسب Go را نصب کنید. دقت داشته باشید که این موضوع برای زبان های برنامه نویسی مانند Rust، سی شارپ و Flutter برقرار است. محیط ویژوال استودیو آنلاین گیت هاب یا همان GitHub Codespaces برای کار کردن با کدهای مختلف بسیار انعطاف پذیر است.

 ویژوال استودیو آنلاین

سرعت بخشیدن به کارها در ویژوال استودیو آنلاین گیت هاب

برای سرعت بخشیدن به فعالیت های خود در ویژوال استودیو آنلاین، گیت هاب مخزنی از نسخه های از پیش تعیین شده را برای Codespaces ارائه می دهد که دارای نمونه هایی در زبان های برنامه نویسی Node، Go، .NET Core، سی پلاس پلاس و ... است. این ابزارهای فوق العاده برای ساخت و دیباگ کردن کدها و اجرای آن ها در محیط Codespaces کاربرد دارند. با ارائه تمامی این ابزارها در یک container شما می توانید کارهایی بسیار بیشتر از ویرایش کدها انجام دهید که از جمله این اقدامات می توان به تست کردن کدها، تایید تغییرات انجام شده در کدها توسط همکاران و ... اشاره کرد.

 ویژوال استودیو آنلاین

یک نکته بسیار مهم درباره ویرایشگرهای Codespaces

دقت داشته باشید که هر یک از ویرایشگرهای Codespaces در واقع نسخه ای از افزونه VS Code گیت هاب به شمار می آیند که برای مدیریت مسائل مختلف و همینطور درخواست های pull به کار گرفته می شوند و شما می توانید با استفاده از آن ها به صورت همزمان بر روی شاخه های مختلف کدهای خود کار کنید. شما می توانید از این طریق مخازن خود را clone کنید و با جریان کاری آشنای گیت کار کنید. قابلیت کار کردن با مخازن خصوصی با استفاده از Codespaces برای شما فراهم شده است ولی در نسخه بتا تنها قابلیت کار کردن بر روی مخازن عمومی و شخصی برای کاربران فراهم شده است. اگر از نسخه شرکتی گیت هاب استفاده می کنید شما می توانید از سایر ابزارها برای کار کردن با کدهای خود نیز استفاده کنید که یکی از مهمترین آن ها Visual Studio Codespaces می باشد.

 ویژوال استودیو آنلاین

نیازمندی به منابع زیاد در ویژوال استودیو آنلاین

ویژوال استودیو آنلاین گیت هاب برای اجرا شدن، نیازمند منابع زیادی است و اگر چه این سرویس در طول نسخه بتا به صورت رایگان ارائه شده است اما به محض راه اندازی، احتمالا نسخه های پولی و غیر رایگان آن نیز وارد بازار خواهند شد. هر نمونه از ویژوال استودیو آنلاین نیازمند یک container برای میزبانی سرورهای زبان Visual Studio Code می باشد. رابط کاربری آن به راحتی در مرورگر شما اجرا می شود اما منابع زیادی برای اجرای ابزارهای توسعه دهنده های VS Code نیاز است تا این ابزارها بتوانند در Codespaces container اجرا شوند. با وجود میلیون ها توسعه دهنده که از گیت هاب استفاده می کنند و با وجود این که هر Codespaces container نیازمند دو هسته و 4 گیگابایت مموری می باشد قابلیت های مربوط به کلود احتمالا خیلی سریع به ویژوال استودیو آنلاین اضافه شوند. با این حال گیت هاب قصد دارد قابلیت های غیر رایگان را نیز به کاربران خود ارائه دهد که البته در زمان اجرای این کار حتما باید سعی کند تا این قیمت را به کمترین میزان ممکن برساند.

 ویژوال استودیو آنلاین

ویرایش کدها در محیط های مبتنی بر کلود

ویرایش کدها در محیط های مبتنی بر کلود تنها بخشی از هدف برنامه نویسی اجتماعی گیت هاب به شمار می آید. بسیاری از اقدامات اخیر گیت هاب کار نگهدارندگان کدها را در تیم هایی که از راه دور بر روی یک پروژه فعالیت می کنند راحت تر کرده است. امروزه کسب و کارها می توانند از ابزارهای ارتباطی مانند slack و یا سایر پلتفرم های این چنینی برای ارتباط بهتر میان توسعه دهندگان استفاده کنند ولی برخی از شرکت های کوچک بودجه کافی برای خرید نسخه های غیر رایگان این پلتفرم ها را ندارند. اگرچه ویژوال استودیو آنلاینی که گیت هاب آن را طراحی و ساخته است کار را به میزان زیادی برای توسعه دهندگان راحت تر کرده است ولی هنوز برای رسمی کردن آن کمی زود است و برخی از موارد دیگر نیز باید در آن بررسی و ویرایش شوند.

 ویژوال استودیو آنلاین

ارتباط بهتر در گیت هاب با استفاده از ویژوال استودیو آنلاین

در صحبت ها و بحث های اخیری درباره گیت هاب انجام شده است بسیاری از متخصصان راه اندازی ویژوال استودیو آنلاین را راهی برای قرار دادن مکالمات در داخل یک مخزن می دیدند. این دقیقا کاری بود که برخی از مدارس قدیمی آن را روشی موثر برای کار کردن تیمی بر روی پروژه های مختلف می دانستند. اگر با وب سایت Stack Overflow نیز آشنایی داشته باشید حتما می دانید که این وب سایت نیز از یک ساختار این چنینی برای ارتباط توسعه دهندگان استفاده کرده است. با این حال مکالمات در گیت هاب باید به صورت آزادانه تر باشند و امکان رای دادن نیز وجود داشته باشد، علاوه بر این امکان صحبت درباره عناصر مختلف پروژه نیز باید وجود داشته باشد. نگهدارندگان کدها همچنین می توانند از لینک ها برای انتقال محتوا از گروه های مربوط به بحث به ایر مستندات نیز استفاده کنند. بنابراین یک عنصر بحث و گفتگو می تواند برای ارتباط بهتر به سایر مسائل نیز ارجاع داده شود.

 ویژوال استودیو آنلاین

مدیریت بهتر ارتباطات میان توسعه دهندگان

مدیریت مکالمات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به همین علت نگهدارندگان کدها باید این امکان را داشته باشند که بتوانند زمانی که بحث از حالت مفید خود خارج شد بحث ها را قفل کنند. دسترسی مبتنی بر قوانین می تواند مکالمات و بحث ها را مدیریت کند. به عنوان مثال ایجاد بحث هایی که تمامی افراد می توانند بحث را مطالعه کنند ولی تنها همکاران می توانند درباره مبحث مربوط  بحث کنند. به این شکل می توان از فضای بحث ها به عنوان یک فضای متمرکز و بسیار مفید استفاده کرد تا توسعه دهندگان بتوانند بر روی کدها و مستندات خود بحث کنند. البته باید دقت داشته باشید که تا دسترسی به این قابلیت ها در گیت هاب مسیر طولانی وجود دارد چرا که گیت هاب باید تلاش کند که این کار را بدون تغییر در زمینه برنامه ها و از دست دادن تمرکز اصلی خود انجام دهد.

 ویژوال استودیو آنلاین

صحبت پایانی

همکاری به صورت دورکاری و از راه دور هیچ وقت راحت نیست بنابراین این نکته بسیار مهم است که وب سایت هایی مانند گیت هاب که به جامعه توسعه دهندگان کمک می کنند ابزارها و خدمات بیشتری را به توسعه دهندگان ارائه دهند. معمولا هدف از این ابزارها این است که توسعه دهندگان بتوانند در کار با یکدیگر راحت تر باشند و به شکل بهتری همکاری داشته باشند. امروزه GitHub Codespaces و GitHub می توانند گام های بسیار مهمی را در راستای بهبود همکاری میان توسعه دهندگان بردارند. بدون شک ویژوال استودیو آنلاین یکی از مهم ترین این ابزارها است که در صورتی که توسعه دهندگان به درستی از آن استفاده می کنند می توانند نحوه کد نویسی و توسعه نرم افزارها و اپلیکیشن های مختلف را بهبود دهند و در زمان کمتری مشکلات خود را حل کنند. 

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید