5 مورد از ابزارهای یادگیری ماشین که در توسعه نرم افزار کاربرد دارند

دوشنبه 12 خرداد 1399

امروزه ابزارهای یادگیری ماشین اهمیت زیادی در توسعه نرم افزار دارند، مادر این مطلب ابزارهای یادگیری ماشین کاربردی در توسعه نرم افزار را به شما معرفی میکنیم

 5 مورد از ابزارهای یادگیری ماشین که در توسعه نرم افزار کاربرد دارند

بیشتر مباحثی که معمولا توسعه دهندگان در زمان توسعه نرم افزار با آن درگیر هستند استفاده از یادگیری ماشین برای ایجاد اپلیکیشن های مبتنی بر هوش مصنوعی و ابزارهایی است که برای این کار از آنها استفاده می شود. امروزه ابزارهای زیادی برای انجام این کار وجود دارند که از جمله آنها می توان به مواردی همچون TensorFlow، PyTorch، Scikit-learn و ... اشاره کرد.

استفاده از یادگیری ماشین برای توسعه نرم افزار

شاید برای شما جالب باشد که بدانید امروزه روش دیگری  برای استفاده از یادگیری ماشین در توسعه نرم افزار وجود دارد که در این روش شما می توانید از ابزارهای جدید توسعه که از تکنیک های یادگیری ماشین استفاده می کنند تا برنامه نویسی را برای شما راحت تر کنند برای توسعه نرم افزارهای مد نظر خود استفاده کنید. ما در ادامه این مطلب قصد داریم 5 مورد از این پروژه ها را به شما معرفی کنیم( که سه مورد از آنها تجاری و دو مورد نیز به صورت آزمایشی طراحی شده اند). این ابزارها تکنیک های یادگیری ماشین را برای کار در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهند تا در طول فرایند توسعه نرم افزار از آنها استفاده کنند.

 توسعه نرم افزار

آشنایی با ابزار Kite

این ابزار یک ابزار تکمیل کد است که در بیشتر ویرایشگرهای کد اصلی قرار گرفته است. این ابزار از تکنیک های یادگیری ماشین استفاده می کند تا کدهایی که شما در تلاش برای تایپ کردن آنها هستید را برای شما کامل کند.

مدل یادگیری ماشین که در این ابزار به کار گرفته شده است از کدهای عمومی که در گیت های وجود دارند یک درخت نحو انتزاعی استخراج کرده و آن را به عنوان پایه ای برای مدل اصلی خود قرار داده است. طبق گفته سازندگان این ابزار، این امر باعث می شود تا پیشنهاد خودکار و تکمیل خودکار کدها از بستر خود کدها بیرون بیاید نه این که تنها با مشاهده متن کدهای نوشته شده توسط توسعه دهنده این پیشنهادات صورت گیرد.

امروزه Kite تنها برای توسعه دهندگان پایتون در دسترس است اما پشتیبانی از زبان برنامه نویسی Go نیز در این ابزار مشاهده می شود. قبلا این ابزار تنها برای کاربران مک و ویندوز در دسترس بود ولی امروزه کاربران لینوکس نیز می توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

 توسعه نرم افزار

استفاده از Kite در توسعه نرم افزار

در سال 2017 Kite با استفاده از داده های توسعه دهندگانی که پروژه های متن باز را توسعه می دادند و همین طور با اصلاح بر روی پکیج autocomplete-python در اتم منتشر شد. شرکت سازنده این ابزار می گوید kite دیگر داده های کاربران را به سرورهای ابری منتقل نمی کند و در عوض تمامی پردازش ها را به صورت محلی و بر روی کامپیوتر خود توسعه دهنده انجام می دهد و صریحا اعلام کرده است که این پکیج زبان برنامه نویسی پایتون یک پکیج Kite-sponsored می باشد. امروزه شما هم می توانید به راحتی برای توسعه نرم افزار از این ابزار یادگیری ماشین برای راحتی روند توسعه نرم افزار استفاده کنید.

 توسعه نرم افزار

Codota از بهترین ابزارها برای توسعه نرم افزار

Codota از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به ابزار Kite دارد. این ابزار نیز از یک مدل یادگیری ماشین استفاده می کند که توسط کدهای جاوا و کاتلین آموزش داده شده است و همان طور که انتظار دارید قابلیت های مربوط به تکمیل کدها را نیز در این زبان ها در اختیار توسعه دهنده های نرم افزار قرار می دهد. دقیقا مانند ابزار Kite این ابزار نیز از درخت نحو کدها استفاده می کند و تنها به متن کدها توجه نمی کند. این ابزار با استفاده از این درخت داده هایی را برای ساخت مدل خود ایجاد می کند.

برخلاف ابزار Kite این ابزار از یک سرویس مبتنی بر کلود استفاده می کند تا بتواند پیش بینی های خود را ساخته و در اختیار شما قرار دهد. با این حال با توجه به مستندات خود این سرویس این ابزار داده های کاربران را به سرور Codota ارسال نمی کند بلکه طبق گفته آنها تنها اطلاعات بسیار کمی از فایل هایی که در حال حاضر ویرایش شده اند به سرور ارسال می شوند که به آنها این اجازه را می دهند تا بر اساس scope محلی فعلی پیش بینی های خود را انجام دهند.

 توسعه نرم افزار

برخی از ویژگی های Codota

Codota امروزه برای ویندوز، مک و لینوکس در دسترس است اما با این حال پشتیبانی از ویرایشگرهای این ابزار محدود است و تنها در ویرایشگرهای IntelliJ، Android Studio و Eclipse( و البته Luna نیز در آینده ای نزدیک) در دسترس است. این امر که توجه سازندگان این ابزارها بر روی زبان های جاوا و کاتلین است بسیار منطقی می باشد. البته این شرکت اعلام کرده است که پشتیبانی از زبان های دیگر نیز در دست ساخت است و جاوا اسکریپت در رتبه نخست میان سایر زبان های برنامه نویسی قرار دارد.( امروزه پشتیبانی نسخه بتا از JetBrains JavaScript IDE و WebStorm در دسترس کاربران قرار دارد)

نسخه رایگان Codota از پیشبینی هایی که توسط کدهای رایگان و عمومی ساخته شده است استفاده می کند ولی نسخه تجاری آن امروزه به مخازن خصوصی نیز دسترسی کاملی دارد.

 توسعه نرم افزار

با ابزار DeepCode بیشتر آشنا شوید

DeepCode امروزه در دنیای توسعه نرم افزار برای بازبینی خودکار و مبتنی بر هوش مصنوعی و همین طور شناسایی آسیب پذیری های احتمالی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر شما هم در زمینه توسعه نرم افزار فعالیت دارید باید بدانید که این ابزار نیز مانند Kite و Codota از کدهای موجود در مخازن عمومی استفاده کرده و آنها را تجزیه و تحلیل می کند تا الگوهای مشترکی را میان آنها پیدا کند. با این حال تفاوتی که وجود دارد این است که DeepCode از این کدها برای پیدا کردن الگوهایی برای شناسایی حفره های امنیتی استفاده می کند.

تمرکز اصلی این ابزار بر روی taint analysis می باشد که تعیین می کند چگونه ورودی های کاربر قبل از ورود به نقاط مهم امنیتی مدیریت شوند. داده هایی که به صورت مستقیم از ورودی های کاربر وارد کوئری های SQL می شوند بدون آن که صحت آنها بررسی شود tainted نامیده می شوند و هشداری را در سیستم ایجاد می کنند. به همین علت است که استفاده از این ابزار در توسعه نرم افزار می تواند کمک شایانی به توسعه دهندگان کند.

 توسعه نرم افزار

برخی از ویژگی های این ابزار

شاید یکی از اشکالاتی که این ابزار دارد این باشد که تنها بر روی مسائل امنیتی رایج در دنیای برنامه نویسی تمرکز کرده است و سایر ایرادات امنیتی را مهم در نظر نمی گیرد. این ابزار در توسعه نرم افزار از جملاتی همچون اسکریپت نویسی cross-site، حملات مربوط به SQL injection، اجرای از راه دور کدها و جملات path-traversal جلوگیری از می کند.

تحلیل های این ابزار در مخازن گیت هاب و Bitbucket در دسترس کاربران قرار دارند و هزینه آنها برای استفاده در پروژه های متن باز کاملا رایگان است. علاوه بر این شما می توانید از این ابزار در پروژه های شخصی خود نیز به صورت رایگان بهره مند شوید، البته برای این کار پروژه توسعه نرم افزار شما باید حداکثر سی توسعه دهنده داشته باشد.

 توسعه نرم افزار

استفاده از ابزار Microsoft PROSE برای توسعه نرم افزار

PROSE در واقع مخفف عبارت PROgram Synthesis using Examples می باشد. این پروژه مایکروسافت در واقع یک SDK برای تولید کد از طریق ورودی ها و خروجی های نمونه است. PROSE ابزاری است که می تواند برای ساخت ابزارهای پیش بینی در برنامه نویسی و توسعه نرم افزار مورد استفاده قرار گیرد البته که باید دقت داشته باشید خود این ابزار نیز یک ابزار پیش بینی کننده به شمار می آید.

با استفاده از این ابزار شما می توانید اپلیکیشن های مختلفی را طراحی کنید. به عنوان مثال ترجمه متون با استفاده از نمونه ها یکی از این اپلیکیشن ها است که شما هم می توانید با این ابزار آن را طراحی کنید( یکی از پیاده سازی های مربوط به این ایده تابع Flash Fill مایکروسافت در اکسل است که احتمالا از آن استفاده کرده اید). استخراج داده ها از فایل های متنی یکی دیگر از کاربردهای این ابزار به شمار می آید. علاوه بر این شما می توانید اقدماتی نظیر تقسیم یک متن به ستون های مختلف و .... را نیز با استفاده از این ابزار و یک زبان برنامه نویسی مناسب انجام دهید.

 توسعه نرم افزار

Pix2code آخرین ابزار یادگیری ماشین برای توسعه دهندگان نرم افزار

ابزار Pix2code کاملا مانند فیلم های علمی تخیلی به نظر می رسد. شما می توانید با این ابزار یک تصویر از رابط کاربری خاصی را نشان دهید و این ابزار کدهای مربوط به این رابط کاربری را برای شما تولید خواهد کرد. Pix2code از یک مدل یادگیری عمیق استفاده می کند که با استفاده از یک مجموعه داده خاص آموزش داده شده است و امروزه برای تولید رابط های کاربری Android XML، iOS Storyboard و HTML/CSS مورد استفاده قرار می گیرد. این پروژه یک پروژه آزمایشی است که در آینده ای نزدیک احتمالا شاهد نسخه تجاری آن نیز خواهیم بود. 

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید