3 گام برای موفقیت در طراحی معماری کلود

پنجشنبه 19 تیر 1399

طراحی معماری کلود امروزه کاری بسیار سخت و نیازمند تخصص می باشد، ما دراین مطلب قصد داریم نکاتی مهم برای موفقیت در طراحی معماری کلود را بیان کنیم.

 3 گام برای موفقیت در طراحی معماری کلود

معماری کلود دوباره در حال تبدیل شدن به یک موضوع داغ در دنیای تکنولوژی است. پیدا کردن معمارانی که اقدام به طراحی معماری های کلود می کنند بسیار سخت شده است و حقوق و دستمزد آنها نیز بسیار بالا است. همین موضوع نیز باعث شده است تا افراد زیادی به دنبال آموزش های این موضوع باشند.

بیشتر معماران کلود تنها در یک ارائه دهنده عمومی کلود متخصص هستند و معماری های سایر ارائه دهندگان را درک نمی کنند و نمی دانند که آنها چگونه با یکدیگر کار می کنند. این موضوع باعث می شود تا گاهی اوقات مستقر کردن معماری کلود گاهی اوقات با شکست رو به رو شود و به همین دلیل بسیاری از معماران از معماری های موفق استفاده کنند بدون آنکه بدانند این معماری می تواند برای آنها مناسب باشد یا خیر.

بازگشت به معماری کلود قدیمی

من متوجه شدم که امروزه بازگشت به معماری های کلود که در بیست سال اخیر مورد استفاده قرار می گرفتند می تواند برای محاسبات مبتنی بر کلود در سال 2020 کاربرد بیشتری داشته باشد.

Paralysis through analysis همیشه می تواند یک ریسک بسیار بزرگ باشد. علاوه بر این فرایندهای معماری کلود سنتی و متوالی(waterfall) در مواجهه با متدهای agile در دنیای امروز می توانند بهتر باشند و می توانند بسیاری از فرایندها را خودکار کنند.

معماران کلود باید سعی کنند حتما از دو مورد افراطی که در ادامه بیان می کنیم خودداری کنند.

 معماری کلود

اولین مورد افراطی و اشتباهی که معماران باید از آن خودداری کنند

اولین مورد اشتباهی که ممکن است شما درگیر آن شوید این است که فکر کنید می توانید راه خود برای موفقیت در معماری کلود را در بازه های زمانی مختلف تکرار کنید. مدل توسعه اپلیکیشن( چندین بار اشتباه کردن و سپس یک بار درست کار کردن مدل) یک فرایند پذیرفته شده برای بهینه سازی توسعه اپلیکیشن و سازگار شدن با تغییرات مورد نیاز در تجارت می باشد. با این حال رویکرد مشابه نمی تواند برای معماری مورد استفاده قرار گیرد مگر اینکه قصد داشته باشید میلیون ها دلار را بیهوده صرف درست کار کردن این فرایند کنید و به صورت کامل معماری آن را بهینه سازی کنید. علاوه بر این در این روش شما نمی توانید با تکنولوژی ها و یا سرویس های مبتنی بر کلود ارتباط برقرار کنید مگراین که میزان زیادی ریسک و هزینه را به کار خود اضافه کنید.

 معماری کلود

دومین مورد افراطی و اشتباهی که معماران باید از آن خودداری کنند

دومین اشتباه این است که بسیاری از افراد گمان می کنند که معماری کلود بسیار آهسته در حال پیشرفت است. این افراد معمولا تحت تاثیر کمیته ها، تیم های منتخب و ... قرار دارند جایی که یک سال طول می کشد تا یک معماری مناسب برای یک فعالیت انتخاب شود. این افراد خیلی سریع متوجه می شوند که دنیای مبتنی بر کلود خیلی سریع تر از آن چه که آنها انتظار داشتند پیشرفت می کند. بنابراین این افراد باید به دنبال مستقر کردن معماری باشند که خیلی سریع از رده خارج نشود.

 معماری کلود

بهترین مسیر برای موفقیت در معماری کلود چیست؟

بهترین مسیری که امروزه برای این کار وجود دارد برنامه ریزی سریع می باشد و این چیزی است که من هر روز آن را تمرین می کنم. در واقع این یک تکنیک قدیمی است که در دنیای امروزه از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

اولین اقدامی که باید انجام دهید این است که یک منطق معماری شرکتی ایجاد کنید تا بتوانید در رابطه با معماری سازمانی موجود درک پایه ای از معماری کلود داشته باشید. سعی کنید تا جای ممکن هیچ بخشی از معماری منطقی خود را به یک تکنولوژی خاص اختصاص ندهید. این همان تصویر کلی است که می توانید از معماری خود بسازید.

دومین مرحله این است که سعی کنید معماری کلی که در اختیار دارید را به معماری های کوچکتر و به اصطلاح میکرو معماری ها تجزیه کنید. در بسیاری از شرکت های جهانی در سال 2000 میلادی این میکرو معماری ها می توانستند شامل مواردی همچون دپارتمان ها، پلتفرم های تکنولوژی های مختلف، ذخیره سازی داده، دل های امنیتی و .... باشند. جدا کردن ساختارهای کلان و تجزیه کردن آن می تواند به شما در برنامه ریزی سریع کمک شایانی کند.

به عنوان آخرین مرحله سعی کنید پروسه شخصی سازی شده برنامه ریزی سریع را برای هر یک از این میکرو معماری ها اعمال کنید. به بیان ساده تر سعی کنید زمان برنامه ریزی برای هر یک از این معماری های کوچک تر را به صورت بازه ای برای چند روز و یا چند هفته برنامه ریزی کنید. این موارد میتوانند از یکدیگر جدا شده و به ترتیب و یا به صورت موازی انجام شوند.

 معماری کلود

جمع بندی

این موضوع بسیار جذاب است که بدانیم چگونه می توانیم از روش های قدیمی برای دنیای امروز استفاده کنیم. همه این ها نیاز ما به برنامه ریزی سریع را نشان می دهد که ما را مجبور می کند تا رویکردهای گذشته را نیز برای دنیای امروز مورد استفاده قرار دهیم. بهترین معمارانی که اقدام به طراحی معماری کلود می کنند سعی می کنند ذهن خود را درباره فرایندها و متندهای مختلف باز نگه دارند و همین عامل است که باعث می شود تا همیشه در حال پیشرفت باشند. 

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • C#.net
  • 1k بازدید
  • 0 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید