آشنایی با 9 مورد از ابزارهای متن باز Node.js

شنبه 28 تیر 1399

ابزارهای متن باز node.js امروزه در توسعه وب سایت ها و اپلیکیشن های تحت وب بسیار مفید هستند، ما در این مطلب با برخی از ابزارهای متن باز node.js آشنا می شویم

 آشنایی با 9 مورد از ابزارهای متن باز Node.js

اخیرا من در یکی از نظرسنجی های سایت استک اور فلو شرکت کردم که نتیجه آن این بود که 49 درصد از توسعه دهندگان امروزه از Node.js برای پروژه های خود استفاده می کنند. بنابراین آشنایی با ابزارهای متن باز node.js می تواند امروزه برای بسیاری از توسعه دهندگان مفید باشد.

به عنوان یک توسعه دهنده که علاقه زیادی به تکنولوژی های جدید دارم فکر می کنم که معرفی node.js باعث بوجود آمدن دوره ای جدید در توسعه نرم افزار شد. این فناوری امروزه دقیقا مانند جاوا اسکریپت به عنوان یکی از فناوری های بسیار محبوب برای توسعه نرم افزار به شمار می آید. ما در این مطلب بیشتر درباره ابزارهای متن باز node.js صحبت می کنیم بنابراین برای آشنایی با ابزارهای متن باز Node.js ما را در این مطلب همراهی کنید. 

Node.js چیست و چرا این قدر محبوب است؟

قبل از صحبت درباره ابزارهای متن باز Node.js بهتر است با خود این فریم ورک بیشتر آشنا شویم. Node.js یک محیط توسعه متن باز و ران تایم و همینطور کراس پلتفرم است که می توان از آن برای اجرای کدهای جاوا اسکریپت در خارج از مرورگر استفاده کرد. این ابزار همچنین یک محیط توسعه ران تایم برتر است که در محیط ران تایم کروم و در جاوا اسکریپت ساخته شده است و از آن برای ساخت اپلیکیشن های تحت وب سریع، پایدار و بهینه استفاده می شود.

من به خاطر می آورم که در گذشته ما توسعه دهندگان زمان زیادی را صرف هماهنگی بین بخش های فرانت اند و بک اند یک سایت می کردیم و مجبور بودیم که برای این کار اسکریپت های زیادی بنویسیم. به محض ورود node.js و ابزارهای متن باز node.js به دنیای برنامه نویسی همه چیز تغییر کرد و به همین علت است که آشنایی با ابزارهای متن باز node.js امروزه برای همه توسعه دهندگان مفید است. به نظر من تنها چیزی که همه توسعه دهندگان را به سمت این فناوری می کشاند راندمان دو طرفه ابزارهای متن باز node.js و خود این فریم ورک است

 ابزارهای متن باز Node.js

یک قابلیت مهم Node.js

با استفاده از این فریم ورک شما می توانید کدهای خود را به صورت همزمان هم در سمت کلاینت و هم در سمت سرور اجرا کنید و سرعت کل پردازش های خود را نیز در زمان توسعه اپلیکیشن ها افزایش دهید. این فریم ورک شکافی که میان توسعه بخش فرانت اند و بک اند وب سایت ها وجود داشت را پر کرده است و باعث می شود تا فرایند توسعه اپلیکیشن های تحت وب بسیار ساده تر شود.

 ابزارهای متن باز Node.js

موجی از ابزارهای متن باز node.js

برای 40 درصد از تمامی توسعه دهندگان( شامل خود من) زمانی که صحبت از توسعه بخش های فرانت اند و بک اند اپلیکیشن های تحت وب است به عنوان گزینه اول شناخته می شود. در بسیاری از موارد استفاده از این فریم ورک باعث شده است که من و تیمم، پروژه های بسیار پیچیده ای که مهلت کمی داشتند را در زمان بسیار کوتاهی انجام دهیم. خوشبختانه محبوبیت روز افزون node.js موجی از پروژه ها و ابزارهای متن باز را نیز برای توسعه دهندگان فراهم کرده است که باعث راحتی توسعه اپلیکیشن های تحت وب می شود.

اخیرا و به صورت کاملا ناگهانی میزان تقاضا برای پروژه های node.js افزایش پیدا کرده است. گاهی اوقات مدیریت این پروژه ها و سرعت بخشیدن به کار در عین بالا نگه داشتن کیفیت پروژه می تواند کاری بسیار سخت باشد. بنابراین شما در این مواقع نیاز دارید که با بهترین ابزارهای متن باز node.js آشنا شوید و به درستی از آنها استفاده کنید. دقت داشته باشید که ابزارهای متن باز node.js به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار می گیرند.

در تجربه ای که با کار کردن با node.js بدست آورده ام با طیف گسترده ای از ابزارهای متن باز node.js کار کردم که در روند کلی توسعه اپلیکیشن های تحت وب به میزان زیادی به من کمک کردند. این ابزارها در تمامی زمینه ها از یک رمزگذاری ساده گرفته تا مدیریت محتوا می توانند بسیار مفید باشند. برای کمک به همکارانی که در زمینه node.js فعالیت دارند در ادامه 9 مورد از بهترین ابزارهای متن باز node.js را به شما معرفی خواهیم کرد.

 ابزارهای متن باز Node.js

Webpack از ابزارهای متن باز node.js

Webpack یک ماژول بسیار کاربردی و مفید جاوا اسکریپت است که برای ساده تر کردن توسعه بخش فرانت اند وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار ماژول ها و وابستگی های آنها را تشخیص می دهد و آنها را به static assets که ماژول ها را نمایش می دهد منتقل می کند.

شما می توانید این ابزار را هم از طریق npm و هم از طریق Yarn نصب کنید.

برای نصب از طریق npm می توانید از دستور زیر استفاده کنید:

npm install --save-dev webpack

برای نصب از طریق Yarn نیز می توان از دستور زیر استفاده کرد:

yarn add webpack –dev

این ابزار بسته های منحصر به فرد و یا زنجیره ای از asset ها را ایجاد می کند که می توانند به صورت همزمان در زمان اجرا بارگذاری شوند. بنابراین نیازی نیست که هر یک از asset به صورت جداگانه بارگذاری شوند. پکیج بندی و تبدیل به باندل ها و ارائه asset ها با استفاده از ابزار Webpack بسیار سریع تر و بهینه تر انجام می شود و به همین دلیل نیز تجربه کاربری کاربران شما را بهتر می کند و به میزان زیادی از دردسرهای توسعه دهندگان را نیز کاهش می دهد.

 ابزارهای متن باز Node.js

آشنایی با ابزار Strapi در node.js

این ابزار در واقع یک سیستم متن باز مدیریت محتوا که به اختصار CMS نامیده می شود است که دارای header نمی باشد. یک سیستم مدیریت محتوای headless در اصل یک نرم افزار است که به شما اجازه می دهد تا محتوای خود بدون نیاز به فرانت اند از پیش ساخته شده مدیریت کنید. این ابزار در واقع یک ابزار صرفا برای بک اند است که توابع آن با استفاده از RESTful API ها کار می کنند.

شما می توانید این ابزار را از طریق پکیج های npx و یا Yarn نصب کنید.

برای نصب از طریق Yarn می توانید از دستور زیر استفاده کنید:

yarn create strapi-app my-project –quickstart

برای نصب از طریق npx  نیز از دستور زیر باید استفاده کنید:

npx create-strapi-app my-project –quickstart

 ابزارهای متن باز Node.js

نکاتی جالب درباره Strapi از بهترین ابزارهای متن باز node.js

هدف از ساخت این ابزار این است که محتوای شما را به شکلی ساختار یافته در هر دستگاهی تحویل دهد. CMS مدیریت کردن محتوای اپلیکیشن شما را به میزان زیادی ساده تر می کند و مطمئن میشود که این محتوا به صورت داینامیک است و در هر دستگاهی قابل نمایش می باشد.

این ابزار که از بهترین ابزارهای متن باز node.js است ویژگی های بسیار زیادی را برای شما فراهم می کند که از جمله آنها می توان به آپلود کردن فایل، یک سیستم ایمیل درونی، احراز هویت توکن وب JSON و مستند سازی خودکار اشاره کرد. به نظر من استفاده از این ابزار بسیار ساده است چرا که CMS کلی آن به شکلی ساده طراحی شده است و استقلال کاملی برای ویرایش، ساخت و حذف انواع فایل ها را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. علاوه بر این ساختار محتوا که با استفاده از این ابزار ساخته می شود به میزان زیادی انعطاف پذیر است چرا که شما می توانید مجموعه ای از محتواها را بسازید و چندین بار از آنها استفاده کنید و حتی می توانید API ها را نیز شخصی سازی کنید.

 ابزارهای متن باز Node.js

ابزار Broccoli از محبوب ترین ابزارهای متن باز node.js

Broccoli از ابزارهای متن باز node.js است که یک ابزار ساخت بسیار قدرتمند می باشد و بر روی ماژول ES6 کار می کند. ابزارهای ساخت نرم افزاری هستند که به شما اجازه می دهند تا تمامی asset های موجود در اپلیکیشن و یا وب سایت مانند تصاویر، فایل های css، جاوا اسکریپت و .... را در یک فرمت توزیع شده جمع آوری کنید.

شما برای کار کردن با این ابزار نیازمند دایرکتوری پروژه خود هستید. زمانی که شما این دایرکتوری را در اختیار داشته باشید می توانید به سادگی با استفاده از npm اقدام به نصب این ابزار کنید که برای این کار باید از دستور زیر استفاده کنید:

npm install --save-dev broccoli

npm install --global broccoli-cli

علاوه بر این شما از Yarn نیز می توانید برای نصب این ابزار استفاده کنید.

 ابزارهای متن باز Node.js

برخی از ویژگی های این ابزار

نسخه فعلی node.js بهترین نسخه برای پشتیبانی از این ابزار است چرا که پشتیبانی طولانی مدتی را برای این ابزار ارائه می دهد. این موضوع به شما کمک می کند تا از دردسرهای مربوط به نصب مجدد و یه به روز رسانی در زمان انجام پروژه های خود نجات پیدا کنید. بعد از اتمام مراحل نصب شما می توانید مشخصات ساخت را در فایل Brocfile.js خود وارد کنید.

در Broccoli واحد انتزاعی در واقع درختی است که زیر پوشه ها و فایل ها را درون زیر پوشه های خاصی نگهداری می کند. بنابراین قبل از این که شما اقدام به ساخت کنید باید ایده ای خاص از چیزی که قصد دارید بسازید داشته باشید.

بهترین بخش این ابزار این است که دارای یک سرور درونی برای توسعه می باشد که به شما این امکان را می دهد تا از asset های خود درون یک سرور لوکال HTTP میزبانی کنید. این ابزار برای بازسازی های ساده می تواند فوق العاده باشد چرا که دارای معماری و اکوسیستم منعطفی می باشد که سرعت بازسازی و کامپایل را بیشتر می کند. این ابزار به شما اجازه می دهد تا برای صرفه جویی در زمان و به حداکثر رساندن میزان بهره وری در زمان توسعه اپلیکیشن ها کارهای خود را سازماندهی کنید. به همین علت است که امروزه این ابزار از محبوب ترین ابزارهای متن باز node.js به شمار می آید.

 ابزارهای متن باز Node.js

Danger یکی دیگر از ابزارهای متن باز node.js

Danger یک ابزار متن باز بسیار مفید برای ساده تر کردن بررسی های pull request را به اصطلاح pr می باشد. همانطور که داکیومنت های مربوط به این کتابخانه می گویند این ابزار به شما کمک می کند تا سیستم بازبینی کدهای خود را کنترل کنید که این کار از طریق بررسی های pr انجام می شود. این ابزار با CI شما ادغام می شود و به شما کمک می کند تا سرعت روند بازبینی کدها را بیشتر کنید.

ادغام کردن این ابزار با پروژه شما یک روند بسیار ساده گام به گام است( تنها کاری که باید انجام دهید این است که ماژول Danger را include کنید و برای هر یک از پروژه های خود یک فایل Danger بسازید). با این حال ساخت یک حساب کاربری Danger( که از طریق گیت هاب و یا Bitbucket به راحتی می توانید اقدام به انجام این کار کنید) می تواند ساده تر هم باشد. بعد از ثبت نام می توانید توکن های دسترسی را در پروژه های نرم افزاری متن باز خود تنظیم کنید.

 ابزارهای متن باز Node.js

نحوه کار با این ابزار

این ابزار می تواند از طریق NPM و یا Yarn بر روی پروژه شما نصب شود.

بعد از آن که Danger را به CI خود اضافه کردید می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

-          بخش هایی که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند را هایلایت کنید.

-          می توانید sprint ها را با اجرای لینک ها درون ابزارهایی مانند Trello و Jira مدیریت کنید.

-          به سادگی تغییرات دلخواه خود را اعمال کنید.

-          از برچسب های توصیفی استفاده کنید.

-          و ....

به عنوان مثال شما می توانید سیستمی را طراحی کنید که فرهنگ تیم را تعریف می کند و قوانین خاصی را برای بازبینی کدها و بررسی های PR می سازد. بسیاری از مسائل رایج می توانند از طریق افزونه هایی که اکوسیستم این ابزار قوی برای شما فراهم می کند حل شوند.

 ابزارهای متن باز Node.js

ابزار Snyk یکی دیگر از ابزارهای متن باز node.js

امنیت سایبری یکی از اصلی ترین نگرانی های توسعه دهندگان به شمار می آید. Snyk یکی از شناخته شده ترین ابزارهای متن باز node.js است که به شما کمک می کند تا آسیب پذیری های امنیتی را در کامپوننت های متن باز برطرف کنید. این ابزار فعالیت خود را به عنوان ابزاری برای برطرف کردن آسیب پذیری های پروژه های node.js آغاز کرد و بعد از آن به شکلی گسترش پیدا کرد که از آن برای برطرف کردن آسیب پذیری های اپلیکیشن های نوشته شده در زبان های برنامه نویسی روبی، پایتون، جاوا و اسکالا نیز مورد استفاده قرار می گرفت. به صورت کلی این ابزار در چهار مرحله اجرا می شود:

-          پیدا کردن وابستگی هایی که آسیب پذیری هایی را در پروژه ایجاد می کنند.

-          رفع برخی از آسیب پذیری های خاص در پروژه

-          جلوگیری از خطرات امنیتی با بررسی های PR

-          نظارت مداوم بر اپلیکیشن ها

 ابزارهای متن باز Node.js

نکاتی بسیار مهم درباره این ابزار

Snyk می تواند به سادگی در هر مرحله ای با اپلیکیشن شما ادغام شود. به عنوان مثال شما می توانید در مرحله کدزنی، CI/CD و یا گزارشدهی به سادگی این ابزار را با پروژه خود ادغام کنید. به نظر من این ابزار به صورت گسترده ای می تواند مفید واقع شود و شما با استفاده از آن می توانید پروژه های node.js را تست کنید. علاوه بر این می توانید برای بررسی خطرات موجود در پکیج های npm نیز از این ابزار استفاده کنید و در زمان ساخت این آسیب پذیری ها را برطرف کنید. شما همچنین می توانید بررسی های PR را نیز در اپلیکیشن خود اجرا کنید که این کار درون گیت هاب انجام می شود و امنیت اپلیکیشن شما را ارتقا می دهد. Synx علاوه بر این طیف گسترده ای از ادغام سازی ها را برای شما فراهم می کند که شما می توانید با استفاده از آن وابستگی های پروژه را نظارت کنید و برخی از مشکلات خاص را نیز برطرف کنید.

برای اجرای این ابزار بر روی ماشین خود به صورت لوکال و محلی می توانید آن را از طریق NPM و دستور زیر نصب کنید:

npm install -g snyk

 ابزارهای متن باز Node.js

آشنایی با ابزار Migrate

Migrate یک ابزار فوق العاده ساده برای مهاجرت داده ها به شمار می آید که از متن های ساده استفاده می کند. این ابزار می تواند در طیف گسترده ای از پشته ها و پردازش ها کار کند که باعث راحتی بیشتر آن نیز می شود. شما می توانید این ابزار را تنها با یک خط کد ساده نصب کنید:

$ npm install -g migrate

دقت داشته باشید که این ابزار برای موتور پایگاه داده خاصی طراحی نشده است. این ابزار از محیط های چند node پشتیبانی می کند، بنابراین شما می توانید این ابزار را بر روی یک Node به صورت گلوبال اجرا کنید و یا این که می توانید به صورت جداگانه بر روی هر سرور نصب کنید. عامل بسیار مهمی که باعث سادگی زیاد Migrate می شود تسهیل روند ارسال context به هر مهاجرت و انتقال است.

 ابزارهای متن باز Node.js

نکاتی مهم درباره Migrate به عنوان یکی از بهترین ابزارهای متن باز node.js

شما می توانید در این ابزار تعریف کنید که هر انتقال و مهاجرت به چه منظوری انجام می شود( برای پایگاه داده ها، برای اتصال به اینترنت، لاگ کردن رابط کاربری و ...). علاوه بر این برای جلوگیری از مهاجرت های نامناسب که در آنها چندین سرور مهاجرت ها را به صورت گلوبال اجرا می کنند Migrate به صورت گلوبال قفل می شود در حالی که پردازش در حال اجرا است و بنابراین تنها کافی است که یک بار به صورت گلوبال اجرا شود. این ابزار علاوه بر این دارای طیف گسترده ای از افزونه های SQL پایگاه داده، Slack، HipChat و داشبورد Datadog نیز می باشد. شما همچنین می توانید مهاجرت های زنده را برای هر یک از این پلتفرم ها ارسال کنید.

 ابزارهای متن باز Node.js

ابزار Clinic.js

Clinic.js یکی از ابزارهای متن باز node.js است که برای نظارت بر روی پروژه های node.js مورد استفاده قرار می گیرد. ابزارهای متن باز node.js امروزه از محبوبیت بسیار زیادی در میان توسعه دهندگان برخوردار می باشند. این ابزار در واقع ترکیبی از سه مورد از ابزارهای متن باز node.js یعنی ابزارهای Doctor، Bubbleprof و Flame است که به شما کمک می کند تا مسائل مربوط به عملکرد پروژه ها را نظارت کرده، تشخیص داده و حل کنید.

شما می توانید این ابزار فوق العاده را از طریق دستور زیر به راحتی نصب کنید:

$ npm install clinic

شما می توانید انتخاب کنید که کدام یک از سه مورد از ابزارهای متن باز node.js که بیان کردیم را در این ابزار مورد استفاده قرار دهید.

 ابزارهای متن باز Node.js

PM2 از بهترین ابزارهای متن باز node.js

نظارت یکی از مهمترین جنبه های هر پروسه توسعه نرم افزار در سمت بک اند می باشد. PM2 یکی از ابزارهای متن باز node.js است که برای مدیریت پردازش ها استفاده می شود و به توسعه دهندگان کمک می کند تا بتوانند جنبه های مختلف پروژه خود مانند لاگ ها، تاخیرها و سرعت  را نظارت کنند. این ابزار با سیستم عامل های لینوکس، مک و ویندوز سازگار است و تمامی نسخه های مختلف node.js را پشتیبانی می کند.

شما می توانید این ابزار را از طریق دستور زیر در npm نصب کنید:

$ npm install pm2 –g

اگر شما هنوز node.js را نصب نکرده اید و قصد استفاده از این ابزارهای متن باز node.js را دارید از دستور زیر استفاده کنید:

wget -qO- https://getpm2.com/install.sh | bash

بعد از نصب شما می توانید اپلیکیشن را از طریق دستور زیر اجرا کنید و از این مورد از ابزارهای متن باز node.js استفاده کنید:

$ pm2 start app.js

ابزار Electrode آخرین مورد از ابزارهای متن باز node.js

این ابزار از ابزارهای متن باز node.js می باشد که در آزمایشگاه Walmart ساخته شده است. این پلتفرم به شما کمک می کند تا بتوانید اپلیکیشن های مبتنی بر node.js را در مقیاس بالا بسازید. شما با استفاده از این پلتفرم می توانید اپلیکیشن هایی با انعطاف بسیار بالا بسازید و ویژگی های بسیار پیچیده ای را به آنها اضافه کنید. علاوه بر این شما می توانید در آینده به سادگی ویژگی هایی را به اپلیکیشن خود اضافه کنید که باعث بهینه سازی اپلیکیشن شما می شود، به همین علت است که این ابزار از بهترین ابزارهای متن باز node.js به شمار می آید. 

 ابزارهای متن باز Node.js

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • NodeJs
  • 1k بازدید
  • 0 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید