راهنمای کوتاه برای توسعه برنامه‌های React Native

سه شنبه 29 مهر 1399

React Native بدون شک یکی از پرکاربردترین فریم‌ورک‌های cross-platform برای ایجاد برنامه‌هایی مشابه native است. این فریم‌ورک می‌تواند به راحتی برای توسعه برنامه‌های جدید از ابتدا و حتی پروژه‌های موجود iOS و Android استفاده شود.

راهنمای کوتاه برای توسعه برنامه‌های React Native

این فریم‌ورک برای توسعه‌دهندگان تازه‌کار و همچنین باتجربه بسیار محبوب و دوست‌داشتنی می‌باشد. در نتیجه تقاضا برای توسعه سرویس‌های React Native در سراسر جهان در حال افزایش است. در اینجا بهترین مزایایی که این فریم‌ورک ارائه می‌دهد را بیان می‌کنیم.

مهمترین مزایای توسعه برنامه‌های React Native

استفاده از جاوااسکریپت و منحنی یادگیری آسان، به ویژه برای توسعه‌دهندگان جدید

قابلیت استفاده مجدد از کد و پلاگین‌های دیگر برای ایجاد برنامه‌هایی با کیفیت خوب از ابتدا

ایجاد برنامه‌های مبتنی بر عملکرد با قابلیت اطمینان و پایداری بالاتر

تکنیک‌هایی مثل معماری ماژولار، سبک کدنویسی اعلانی، و ویژگی hot-reload برای افزایش بهره‌وری توسعه‌دهندگان برنامه‌های React Native

طراحی UI/UX ارزشمند و کاربرپسند

جامعه قدرتمند و هوشمند برای پشتیبانی

روش نصب آسان و سر راست

ایجاد راه‌حل‌هایی که به iOS  و اندروید اجازه می‌دهد با تلویزیون‌های هوشمند، دستگاه‌های VR و غیره سازگار باشند، زیرا یک فریم‌ورک cross-platform است.

با ارائه بسیاری از مزایای برجسته، این فریم‌ورک آینده روشنی دارد. اما مانند هر فریم‌ورک دیگری، دارای چالش‌ها و محدودیت‌هایی است که ذاتا با توسعه برنامه‌های React Native مرتبط هستند. در اینجا ما تعدادی از آن‌ها را شرح می‌دهیم.

چالش‌های احتمالی در فرآیند توسعه برنامه React Native

یکی از چالش‌های این فریم‌ورک، وابستگی به توسعه‌دهندگان برنامه‌هایnative  است، به ویژه هنگام برخورد با فرآیندهای محاسباتی سنگین و پیچیده. چالش دیگر، و نه محدودیت، این است که این فریم‌ورک از threadهای موازی یا پردازش چندگانه پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین هنگام اجرای چندین پردازش با هم، عملکرد برنامه کاهش می‌یابد.

همچنین لایه‌های انتزاعی (abstraction layers) در React Native محدودیت‌های خاصی دارند. آن‌ها وابسته به سرویس‌ها و کتابخانه‌های دیگر هستند. یافتن باگ‌ها در لایه‌های انتزاعی کاملا دشوار است. بنابراین حل آن‌ها نیز زمان‌بر است. چالش دیگر هنگام استفاده از این فریم‌ورک در هنگام استقرار (deploy کردن) iOS است، زیرا تست برنامه‌های آیفون در هر سرویس تست دیگری به جز Apple’s Testflight واقعا آزاردهنده است.

با وجود این چالش‌ها، React Native گزینه خوبی برای سرویس‌های توسعه برنامه‌های React Native جهت نوشتن برنامه‌های قدرتمند رندر شده به صورت native است. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان باتجربه به خوبی می‌توانند از پس این چالش‌ها بر آیند، در حالی که یک توسعه‌دهنده تازه‌کار یا با مهارت کم اشتباهات بیشتری را مرتکب می‌شود.

بنابراین، برای تولید یک محصول نهایی بی‌عیب و نقص، به ویژه برای توسعه‌دهندگان جدید ضروری است که از این اشتباهات مطلع باشند. پس بگذارید یک نگاه اجمالی به اشتباهات احتمالی که می‌تواند در حین ایجاد برنامه‌های React Native از آن‌ها اجتناب شود، بیاندازیم.

جلوگیری از اشتباهات رایج در توسعه برنامه‌های React Native

بهینه‌سازی نامناسب تصاویر

بهینه‌سازی تصویر با اینکه مرحله مهمی در توسعه برنامه است، اما معمولا توسط توسعه‌دهندگان نادیده گرفته می‌شود. اما بهینه‌سازی تصاویر برای کاهش زمان بارگیری تصاویر لازم است. این به تغییر اندازه تصاویر به صورت لوکال کمک می‌کند و سپس امکان آپدیت آن‌ها به صورت خودکار در فضای ذخیره‌سازی ابری مثل Amazon S3 توسط سرور را فراهم می‌سازد. پس از این توسعه‌دهندگان یک لینک CDN دریافت می‌کنند که می‌تواند از طریق API برگردانده شود. کل این فرآیند باعث کم حجم شدن برنامه و افزایش عملکرد آن می‌شود.

وجود عبارت console log

عبارت console log به توسعه‌دهندگان برنامه‌های React Native این امکان را می‌دهد تا هنگام دیباگینگ به راحتی باگ‌ها را تشخیص دهند. این مورد باعث می‌شود برنامه‌ها در مراحل اجرای برنامه بدون اشکال باشند. این مورد همچنین به درک دلایل موجود در پشت عملکرد پایین برنامه‌ها کمک می‌کند. اما در صورتی که توسعه‌دهندگان بعد از اتمام فرآیند دیباگینگ نتوانند عبارات لاگ را حذف کنند، می‌تواند اشتباهات بزرگی را ایجاد کند. اگر منطق و روش‌های رندر داخل برنامه‌ها نگهداری شوند، می‌تواند منجر به ازدحام در JavaScript thread و در نهایت کاهش عملکرد برنامه شود.

برنامه‌ریزی نامناسب ذخیره‌سازیRedux

Redux در React Native برای مدیریت موثر برنامه‌ها، مدیریت و ذخیره‌سازی صحیح داده‌های جمع‌آوری شده، حالت‌های دیباگینگ برنامه، و غیره کاملا مفید است. اما Redux باید برای استفاده کامل از آن به خوبی برنامه‌ریزی شود، در غیر این صورت ممکن است منجر به ایجاد مشکلات شود، به خصوص در پروژه‌های کوچک. این امر به این دلیل است که Redux خواستار نوشتن کدهای طولانی حتی برای کوچک‌ترین تغییرات است. بنابراین برای پروژه‌هایی با مقیاس کوچک چندان مناسب نیست اما برای پروژه‌ها و برنامه‌های بزرگ‌تر گزینه خوبی است.

برآورد نادرست یا اشتباه پروژه

امکان ایجاد خطا در حالی که پروژه در React Native برآورد می‌شود به دلایل مختلف بیشتر است که به شرح زیر می‌باشد:

طرح‌بندی و ساختار صفحات برنامه برای iOS و اندروید متفاوت است. همچنین چندین کامپوننت مشترک وجود دارد که می‌توانند به جای یکدیگر برای توسعه استفاده شوند، اما طراحی برنامه در بیشتر موارد یکسان نخواهد بود. در نتیجه برآورد برای هر دو پلت‌فرم می‌تواند متفاوت باشد.

کدی که در React Native نوشته می‌شود معمولا در مقایسه با کدی که در توسعه برنامه Hybrid در Cordova لازم است، بیشتر است. در چنین مواردی، ارزیابی طرح اعتبارسنجی نیز باید در نظر گرفته شود.

تمام endpointهای ارائه شده توسط backend باید بررسی شوند. سایر بخش‌های حیاتی مانند درک ساختار داده، اتصال موجودیت‌ها، مدیریت منطق و غیره باید در هنگام برآورد پروژه در نظر گرفته شوند.

اگر توسعه‌دهندگان React Native از این تفاوت‌ها آگاهی نداشته باشند، می‌توانند تاریخ نادرست را برای اتمام پروژه تخمین بزنند، که منجر به دردسر در مراحل بعدی می‌شود.

استفاده از کامپوننت‌های stateless

کامپوننت stateless به این معناست که کامپوننت‌ها هیچ کلاسی را توسعه نمی‌دهند. این‌ها همیشه کارهای یکسانی را رندر می‌کنند و فقط آنچه را که از طریق propها به آن‌ها داده می‌شود را چاپ می‌کنند. این موارد را کامپوننت‌های dumb نیز می‌نامند. اما کامپوننت‌های stateless می‌توانند سریع‌تر پیاده‌سازی شوند، نوشتن کدهای boilerplate (بخش‌هایی از کد که باید در مکان‌های زیادی با تغییر کم یا بدون تغییر وارد شوند) را کاهش می‌دهد، و تست را آسان می‌سازد. در فرآیند ایجاد برنامه توصیه می‌شود از کامپوننت‌های pure به جای کامپوننت‌های stateless استفاده شود. به این دلیل که برای کامپوننت‌های stateless، رندر بعد از رندر مجدد کامپوننت والد اتفاق می‌افتد. اما برای کامپوننت‌های pure هنگامی که تغییری در stateها یا propها شناسایی می‌شود، رندر مجدد صورت می‌گیرد.

بررسی نکردن کدهای ماژول خارجی

توسعه‌دهندگان برنامه‌های React Native معمولا از ماژول‌های خارجی استفاده می‌کنند زیرا این کار توسعه را سریع‌تر و آسان‌تر می‌سازد و بنابراین باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود. اما ماژول‌ها ممکن است مطابق انتظار کار نکنند یا حتی بعضی اوقات خراب شوند. از این رو توسعه‌دهندگان باید کدهای ماژول‌های خارجی را قبل از استفاده بخوانند و تایید کنند.

در نظر نگرفتن unit testing (تست واحد)

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که توسعه‌دهندگان می‌توانند در حین توسعه فرآیند توسعه برنامه‌های React Native مرتکب شوند، عدم نوشتن unit test است. برنامه‌ها بدون توجه به اینکه unit test در نظر گرفته شده است یا نه، هنوز هم می‌توانند عمل کنند، اما ممکن است چنین برنامه‌هایی تجربه خوبی در اختیار کاربر قرار ندهند و در بازار از توانایی‌های کمتری برخوردار باشند. تست واحد ارزیابی قسمت‌های مختلف برنامه و عملکرد برنامه را امکان‌پذیر می‌سازد و اطمینان حاصل می‌کند که مطابق انتظار کار می‌کند. همچنین به شما کمک می‌کند باگ‌ها را از قبل شناسایی کرده و مطمئن شوید که بخش‌های برنامه به طور مستقل اجرا می‌شوند.

سخن پایانی

React Native پتانسیل تبدیل شدن به بهترین فریم‌ورک در میان همه فریم‌ورک‌های موجود در بازار را دارد. این فریم‌ورک در حال حاضر توسط بازیکنان بزرگی همچون فیس‌بوک، Delivery.com، UberEats، Bloomberg، Skype، اینستاگرام، تسلا، و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما همچنین یک سری موارد منفی نیز دارد، اما اگر هر شرکت توسعه برنامه React Native به توسعه‌دهندگان خود آموزش دهد که اشتباهات رایج را با دقت تمام از قبل کنترل کنند، این موارد می‌تواند تا حد زیادی به حداقل برسد.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که به یادگیری React Native علاقه‌مند شده‌اید می‌توانید از آموزش React Native استفاده کنید. موفق باشید!

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید