بهترین ابزارها برای ساخت برنامه‌های وب پیش‌رونده (PWA)

دوشنبه 19 آبان 1399

سال 2015 با تغییر پارادایم جدیدی در توسعه وب مشخص شد. گوگل با معرفی برنامه‌های وب پیش‌رونده (Progressive Web Applications) و کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های جاوااسکریپت، مثل React.js، Angular.js یا Vue.js، روش‌های توسعه جدیدی را ایجاد کرده است.

بهترین ابزارها برای ساخت برنامه‌های وب پیش‌رونده (PWA)

تا سال 2020، محیط وب با برنامه‌نویسی واکنشی بر اساس PWA پر شده و با فریم‌ورک‌های پیشرفته ساخته شده است.

از نظر فنی، برنامه‌های پیش‌رونده دارای سه ویژگی مشخص هستند که آن‌ها را از وب‌سایت‌های معمولی متمایز می‌کند:

1. HTTPS کانتکس امنی را فراهم می‌کند

2. Service workers (اسکریپت‌های JS در back-end اجرا می‌شوند که قابلیت‌های اصلی PWA مانند کش کردن وب‌سایت و push-notifications بر روی دستگاه‌های موبایل را امکان‌پذیر می‌سازند).

3. web manifest. این یک فایل JSON است که مسئول نحوه نمایش وب‌سایت شما برای کاربران شما است. تمام جزئیات UX و UI باید در مانیفست قرار گیرند.

PWAها با داشتن تمام این ویژگی‌ها، عملکرد و UX وب‌سایت‌های معمولی را به سطح بالاتری می‌رسانند. در دسکتاپ، آن‌ها عملکرد سریع و UX عالی را نشان می‌دهند. در دستگاه‌های موبایل، تجربه کاربری آن‌ها تقریبا مشابه برنامه‌های بومی است.

بیایید به بهترین ابزار برای ایجاد برنامه‌های وب پیش‌رونده با سرعت بیشتر و حداقل تلاش بپردازیم.

ابزارهای خاص فریم‌ورک

استفاده از فریم‌ورک‌ها روند توسعه PWA را بسیار ساده می‌سازد. فریم‌ورک‌های معروف منابع و ابزارهای بیشتری را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند و نیاز به نوشتن دستی بسیاری از کدها را حذف می‌کند.

Angular

این یکی از قدیمی‌ترین فریم‌ورک‌های JS است که توسط گوگل در سال 2010 معرفی شده است. از برجسته‌ترین مزایای آن روش کامل و مشخص، و همچنین نگهداری مداوم توسط گوگل است. در سال 2017، انگولار 5 منتشر شد. این اولین نسخه از این فریم‌ورک بود که از PWA با اسکریپت اختصاصی توسط ماژول angular/service-worker@ پشتیبانی می‌کرد. با استفاده از اسکریپت، شما می‌توانید یک برنامه پیش‌رونده از طریق کانفیگ JSON ایجاد کنید تا اینکه آن را از پایه بسازید.

با این حال، انگولار عاری از کاستی نیست و به سطح تخصص و تجربه در تایپ‌اسکریپت نیاز دارد.

اگر انگولار را برای نیازهای خود بیش از حد پیچیده می‌دانید، React یا Polymer را انتخاب کنید. آن‌ها قادرند کامپوننت‌های قابل استفاده مجدد و قالب‌هایی که به سادگی پردازش می‌شوند را ارائه دهند.

Ionic 2

تا همین اواخر، Ionic به کامپوننت‌های انگولار وابسته بود و به آن‌ها متصل بود. اما حالا تغییر کرده است. Ionic بر روی یک پشته فناوری پیشرفته کار می‌کند و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا از فریم‌ورک‌های رقیب استفاده کنند تا کسانی که مهارت‌های مربوطه را دارند بتوانند به راحتی برنامه وب را که در مرورگر اجرا می‌شوند را بسازند.

این فریم‌ورک مجموعه‌ای از ابزارهای باارزش را برای پوشش عملکرد PWA، مثل UI elementها، unit testها، مسیریابی از پیش‌ ساخته‌شده و راهنمای گام به گام در مورد نحوه استفاده از Ionic در هنگام توسعه PWA ارائه می‌دهد.

Ionic یک راه‌حل مناسب برای کسانی است که از Cordova/PhoneGap به سمت برنامه‌های وب پیش‌رونده پیشرفته حرکت می‌کنند.

Vue.js

Vue.js یک فریم‌ورک open-source که توسط یک شخص ایجاد شده است و توسط جامعه MIT هدایت می‌شود، یکی از پیشرفته‌ترین کتابخانه‌های JS از نظر کدگذاری و رندرینگ است. این فریم‌ورک دارای چندین پکیج پیش‌فرض برای مسیریابی، مدیریت وضعیت، رندرینگ بر روی سرور، و همچنین CLI3، یک پکیج مجزای طراحی برای ساخت PWA، است. مزایای Vue.js شامل موارد زیر است:

سادگی کد

ساختار و ویژگی‌های ساده

رندرینگ سریع به دلیل DOM مجازی

Vue.js روشی متداول برای ساخت پروژه‌های کوچک‌تر و MVPها است. با این حال، این فریم‌ورک ظرفیت کافی برای برنامه‌های پیچیده‌تر و داینامیک است. تنها عیب آن کمبود توسعه‌دهندگان با تجربه Vue در بازار است. به همین ترتیب، اگر شرکتی بر اساس فریم‌ورک بخواهد یک PWA به صورت خاص بسازد، احتمالا با مشکل استخدام تیم توسعه‌دهنده رو به رو خواهد شد.

React PWA Library

React.js در سال 2013 توسط فیس‌بوک منتشر شد و می‌توان از آن هم برای ساخت برنامه‌های SPA (صفحات تک صفحه‌ای) و هم چند صفحه‌ای استفاده کرد. با دیگر کتابخانه‌های JS (GatsbyJS، NextJS) توسعه‌دهندگان می‌توانند صفحات رندر شده سمت کلاینت و سمت سرور، مسیریابی، تعاملات API را ایجاد کنند.

React مستندات جذاب، کتابخانه‌های گسترده، پشتیبانی از اکوسیستم، جامعه بزرگ توسعه‌دهنده، و همچنین برخی از پروژه‌های برجسته را در نمونه کارهای خود دارد.

بهترین ابزارهای ساخت برنامه‌های وب پیش‌رونده

Magento PWA Studio

Magento PWA Studio مجموعه ابزاری با هدف کمک به توسعه‌دهندگان برای ایجاد PWA Storefront بر روی وب‌سایت ریسپانسیو Magento است. این مجموعه ابزار برای پلت‌فرم Magento 2 طراحی شده است و از کتابخانه‌ها و ابزارهای پیشرفته مربوط به اصل توسعه‌پذیری پلت‌فرم استفاده می‌کند.

این ابزارها عبارتند از:

UPWARD یک بخش اساسی از قابلیت PWA است. شامل مشخصات یک فایل است که رفتار وب سرور را تعریف می‌کند.

PWA-buildpack که محیط لوکال را برای توسعه PWA تنظیم می‌کند.

Peregrine و Venia، ریپازیتوری‌هایی که عناصر بصری را برای توسعه برنامه‌های پیش‌رونده فراهم می‌کنند.

Shared Magento server و ابزارهای دیگر.

ScandiPWA

ScandiPWA یک سولوشن آماده است که برای وب‌سایت‌های تجاری Magento نیز طراحی شده است اما کاملا متفاوت از ابزار قبلی است. Scandi به جای مجموعه‌ای از ابزارها یک Magento منبع باز است. به middleware، سرویس‌های اضافی، و دیتابیس احتیاجی ندارد. ScandiPWA ویژگی‌های زیادی را در پشتیبانی از کل سفر کاربر ارائه می‌دهد. این ابزار از چندین زبان، storeها، دامین‌ها پشتیبانی می‌کند.

PWA Builder

این ابزار که توسط مایکروسافت ایجاد شده است، برای تبدیل وب‌سایت‌ها به PWA با کمترین کار توسعه طراحی شده است. برای راه‌اندازی پروژه کافی است یک URL را در رشته ورودی تایپ کنید.

Webpack Module Bundler

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های PWAها توانایی کار هنگام اتصال ضعیف اینترنت یا حتی در حالت قطع اینترنت است. Webpack به عنوان یک باندل‌کننده‌ی ماژول open-source برای جاوااسکریپت، یکی از کارآمدترین ابزارها برای پیاده‌سازی عملکرد آفلاین برای وب‌سایت‌ها است.

SuperPWA

این ابزار توسعه روشی برای ساخت PWA بر روی وب‌سایت‌های WordPress است. با توجه به اینکه فرآیند دستی ایجاد برنامه پیش‌رونده می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و دانش خوبی از حداقل یکی از فریم‌ورک‌های پیش‌رونده مورد نیاز است، این ابزار روند کار را ساده‌تر می‌سازد و این کار را برای کاربران بی‌تجربه وردپرس آسان‌تر می‌سازد.

SuperPWA یک پلاگین کاربرپسند و محبوب برای ساخت PWA است.

WP-AppKit

این پلاگین نیز بیشتر برای وب‌سایت‌های وردپرس طراحی شده است. برنامه‌نویسان را قادر می‌سازد برخی از وضعیت‌های سایت را از قبل کش کنند، همچنین push-notification ها را برای کاربران مانند برنامه‌های بومی (native) ارسال می‌کند. WP-AppKit یک پلاگین رایگان است که در WordPress.org موجود است. برای ساخت پروژه‌های PWA، WP_AppKit از Backbone.js، یک فریم‌ورک front-end، استفاده می‌کند.

بعد از اینکه برنامه وب پیش‌رونده خود را ساختید، برای ایجاد تجربه کاربری عالی، عملکرد برنامه خود را بهنیه کنید. ابزار مدیریت عملکرد Stackify، Retrace، می‌تواند با APM، متریک‌های سلامت سرورها، و ادغام لاگ انداختن خطا، به بهبود عملکرد برنامه شما کمک کند.

در صورتی که به ساخت برنامه‌های PWA علاقه‌مند هستید، می‌توانید از آموزش اپلیکیشن‌های وب پیش‌رونده (PWA) استفاده کنید.

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید