چرا مهارت‌های نرم (Soft Skills) یک امر کلیدی در موفقیت در فناوری هستند؟

یکشنبه 26 بهمن 1399

غالبا در فناوری، ما تصور می‌کنیم بقیه به اندازه ما از محصول ما هیجان‌زده هستند. این مسأله معمولا در بخش فناوری (و حتی در بین تیم‌ها مثل امنیت و توسعه‌دهندگان، یا عملیات و توسعه‌دهندگان) به مشکل منجر می‌شود.

چرا مهارت‌های نرم (Soft Skills) یک امر کلیدی در موفقیت در فناوری هستند؟

دلایلی وجود دارد که DevOps و DevSecOps ایجاد شده‌اند: تیم‌های عملیاتی، توسعه‌دهندگان، تسترها، و امنیت اغلب با هم کار نمی‌کنند. حتی ممکن است ما نتوانیم تمام افراد فنی را در یک تیم قرار دهیم، حالا فکر کنید حضور افراد دیگر (مثل بازاریاب، ارتباطات، و عملکردهای تجاری) چقدر دشوار می‌شود.

به همین دلیل مهارت‌های فنی به تنهایی برای موثر بودن کافی نیستند. شما باید بتوانید در مورد اینکه مشکل چیست، راه‌حل پیشنهادی شما چیست، و چرا این مورد لازم است، گفتگو کنید.

هر چه بیشتر پیشرفت کنید، اهمیت این مهارت‌ها بیشتر می‌شود.

سیاست‌های مشابهی در عملکردهای فناوری اعمال می‌شود. فناوری خوب به همدلی نیاز دارد. شما می‌توانید بهترین ابزارهای دنیا را داشته باشید، اما اگر کسی از آن‌ها استفاده نکند، ارزشی ندارد. اگر مردم شما را به عنوان سد بهره‌وری خود ببینند، نمی‌توانید تغییری ایجاد کنید.

به همین دلیل مهارت‌های نرم (soft skills)، مانند ارتباطات موثر، رمز موفقیت در فناوری هستند. اگر بتوانید به طریقی که مخاطبان آن را درک می‌کنند ارتباط برقرار کنید، در شغل خود بسیار بهتر عمل خواهید کرد.

چگونه می‌توانید مهارت‌های نرم را توسعه دهید؟

با مهارت‌های نرم به همان روشی که با مهارت‌های فنی دیگر رفتار می‌کنید، رفتار کنید. مهارت‌های ارتباطی در واقع همان "مهارت‌های نرم" هستند اما این بدان معنا نیست که دستیابی به آن‌ها آسان است یا اینکه نمی‌توانید آن‌ها را بهبود بخشید.

ابتدا وقت خود را صرف فکر کردن و کار کردن روی مهارت‌های خود کنید.

مرحله 1: مهارت‌هایی که از قبل دارید را پیدا کنید

شما چه مهارت‌هایی دارید؟ نقاط قوت شما چیست؟ آیا شما در برقراری ارتباط با رئیس خود عالی عمل می‌کنید، اما در ارتباط برای رهبری دچار کشمکش می‌شوید؟ آیا شما یک سخنران عمومی عالی هستید، اما ارتباطات نوشتاری برایتان سخت است؟

این موارد را برای خود مشخص کنید. اگر مطمئن نیستید، سعی کنید از دوستان، همکاران، و رئیسان خود بخواهید تا نقاط قوت شما را توصیف کنند.

در صورت امکان از افرادی که در گذشته از نزدیک با شما کار کرده‌اند سوال بپرسید.

مرحله 2: مشخص کنید که چه مهارت‌هایی را می‌خواهید پرورش دهید

خوب، از اینجا می‌خواهید کجا بروید؟ به شغلی که دارید و شغل بعدی خود فکر کنید.

افراد موفق در آن نقش‌ها چه مهارت‌هایی دارند؟ آیا این نقش‌ها به ارتباطات زیاد با کاربران یا مجریان غیرفنی نیاز دارد؟ آیا این نقش بیشتر شامل صحبت با سایر افراد فنی است؟ آیا لازم است به عنوان بخشی از یک تیم بزرگ‌تر کار کنید یا اینکه عمدتا یک مشارکت‌کننده فنی هستید؟

مخاطبان خود را در نظر بگیرید. آن‌ها چه کسانی هستند؟ چه چیزی برای آن‌ها مهم است؟ به نیازهای آنان و رسانه‌ای که برای برقراری ارتباط با آن‌ها استفاده می‌کنید فکر کنید (نوشتاری، گفتاری، ارائه به مخاطبان و غیره).

مرحله 3: در مورد تجربیات گذشته خود فکر کنید

اکنون به آخرین باری که این مهارت را تجربه کرده‌اید فکر کنید. چه اتفاقی افتاد؟ آیا از اصطلاحاتی استفاده کردید که آن‌ها متوجه نشدند؟ آیا به نیازهای آنان توجه کردید؟ آیا موفق شدید که آن‌ها را متقاعد کنید که ایده شما ارزش پیگیری دارد؟

به این فکر کنید که کجاها شما کوتاه آمده‌اید و دفعه بعد چه کاری را می‌توانید بهتر انجام دهید. اگر می‌توانید از دیگران نظر بخواهید.

مرحله 4: در مورد مهارت‌های خود مطالعه کنید، آن‌ها را یاد بگیرید، و بهبود دهید

زمان شروع مطالعه. اینکه چطور و چگونه باید مطالعه کنید بستگی به این دارد که می‌خواهید چه چیزی یاد بگیرید و چگونه آن را بهتر یاد می‌‌گیرید.

می‌توانید با خواندن یک کتاب، تحقیق در مورد ایده‌ را امتحان کنید. همچنین وبلاگ‌هایی وجود دارد که می‌تواند به بهبود ارتباطات داخلی کمک کنند (نوشتن ایمیل، صحبت کردن با رئیس و غیره).

مرحله 5: مهارت‌های جدید خود را تمرین کنید

سپس تمرین کنید، در مورد چیزی تحقیق کنید، و در مورد آن بنویسید یا صحبت کنید. می‌توانید از گروه‌های محلی خود استفاده کنید و برای اولین بار سخنرانی کنید.

سازمان‌های بین‌المللی یکی دیگر از راه‌های عالی برای ارائه تمرین به صورت عمومی است. حتی می‌توانید با همکاران، مادر خود یا غریبه‌ها در خیابان تمرین کنید. در توضیح ایده‌های خود راحت باشید.

مرحله 6: روند خود را بهبود بخشید و خود را تحت فشار قرار دهید

روی بهبود کار کنید. به سبک و نحوه ارائه فکر کنید. ابزارهایی برای بررسی دستور زبان وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

سعی کنید از منطقه امن خود خارج شوید. برای سخنرانی در کنفرانس‌ها، نوشتن وبلاگ و غیره درخواست دهید. شاید این کار در ابتدا سخت باشد، اما به تلاش خود ادامه دهید و تسلیم نشوید.

مرحله 7: بازخورد مردم را دریافت کنید

به دنبال بازخورد بیشتر باشید. اگر کسی ایده شما را دوست ندارد، دلیل آن را بپرسید و سعی کنید متوجه شوید که این دلایل از چه چیزی ناشی می‌شوند و به چه چیزهایی نیاز است. سپس، از این اطلاعات برای جلب نظر آن‌ها استفاده کنید.

سعی کنید مربی پیدا کنید، و اگر در تلاش برای یافتن یک مشاور هستید، جفت خود را پیدا کنید. گاهی اوقات چنین مشاوری به همان اندازه مفید است و شما می‌توانید بازخورد مشابهی را از او بگیرید.

گاهی اوقات تنها چیزی که شما نیاز دارید یک دیدگاه بیرونی است. غالبا آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند نقاط قوت و ضعف خود را بهتر از خودتان تشخیص دهید. از آن‌ها بازخورد مثبت و منفی خاص بخواهید. ممکن است ناراحت‌کننده باشد، اما سریع‌تر از اینکه خودتان به تنهایی بخواهید یاد بگیرید، یاد خواهید گرفت.

هر کاری انجام می‌دهید، آن را به یک عادت تبدیل کنید. هر روز، هر هفته، یا هر ماه روی آن کار کنید. به تمرین، گرفتن بازخورد و پیشرفت ادامه دهید.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید