آینده NET. چیست؟

یکشنبه 10 اسفند 1399

پیش از این در نوامبر 2020، مایکروسافت NET 5.0. را منتشر کرد، که آخرین و یک پلت‌فرم یکپارچه واحد برای دات نت است. NET 5. اکنون تنها پلت‌فرم است. NET 5. ویژگی‌های NET Core 3.1. و NET Framework 4.8x. را ترکیب کرده است. با این اوصاف، آینده NET. روشن است.

آینده NET. چیست؟

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید با توجه به نقشه راه دات نت، .NET تا چندین سال آینده به پیشرفت و تکامل خود ادامه خواهد داد.

اگر شما در حال حاضر یک توسعه دهنده .NET هستید یا می‌خواهید در آینده به توسعه‌ دهنده .NET تبدیل شوید و می‌خواهید بدانید که یادگیری .NET آینده خوبی دارد، باید بگوییم نگران نباشید. دات نت یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین فریم‌ورک‌ها در صنعت IT است. بیشتر 500 شرکت ثروتمند دنیا از دات نت برای ساخت نرم‌افزار خود استفاده می‌کنند.

نسخه فعلی دات نت NET 5.0. است. سی شارپ زبان برنامه‌نویسی ارجح است. زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری که در دات نت استفاده می‌شوند F#، TypeScript و VB.NET هستند. امروزه VB.NET به نوعی محو می‌باشد و کمتر استفاده می‌شود.

ویژگی‌های اصلی NET. عبارتند از:

NET. منبع باز (open source) است

NET. یکپارچه است

NET. یک پلت‌فرم توسعه full stack است

NET. مدرن است

NET. سریع است

NET. در حال تکامل است

NET. جامعه بزرگی دارد که از آن پشتیبانی می‌کند

NET. مسیر روشنی برای به روز رسانی و انتشار دارد

اگر به یادگیری NET. علاقه‌مند هستید، ممکن است Blazor فناوری باشد که می‌خواهید برای ساخت برنامه‌های وب بر روی آن تمرکز کنید. Blazor دارای دو مورد است: Blazor Server و Blazor WebAssembly.

برنامه ‌های بومی ابری (Cloud native) یکی دیگر از حوزه‌های در حال رشد است. برنامه‌های بومی کلود در Azure cloud در حال توسعه و استقرار هستند و از قابلیت ‌های کلود به طور کامل استفاده می‌کنند.

امروزه دو نسخه از .NET، NET Framework. و NET Core. وجود دارد. با حرکت رو به جلو، فقط یک نسخه از دات نت وجود خواهد داشت و آن NET 5. است. دات نت 5 از NET Framework.، Xamarin و Mono بهترین استفاده را می‌کند تا کتابخانه‌ها، APIs، و run-time را برای ساخت برنامه‌های ویندوز، وب، موبایل و دستگاه‌های IoT فراهم کند.

NET. یک پلت‌فرم یکپارچه

NET 5. کتابخانه‌ها، فریم‌ورک‌ها، ابزارها و APIها را برای ساخت، تست و اجرا، و deploy نرم‌افزار فراهم می‌کند که تمام پلت‌فرم ‌ها از جمله ویندوز، لینوکس، IoTها، macOS، iOS، Android، tvOS، watchOS و WebAssembly، و همه دستگاه‌ها از جمله دسکتاپ، مرورگرهای وب، دستگاه‌های IoT، تبلت‌ها، تلفن‌های همراه و غیره را هدف قرار می‌دهد.

NET Core. آینده دات نت است. نسخه بعدی NET Core 3.0. دات نت 5 است. .NET 5 یک پلت‌فرم یکپارچه است که همه چیز را در یک پلت‌ فرم واحد قرار می‌دهد از جمه کتابخانه‌های سطح بالا و APIها، کتابخانه‌های سطح پایین، کامپوننت‌های زمان اجرا، کامپایلرها، زبان‌ها و ابزار.

ویژگی‌های اصلی NET 5. عبارتند از:

یک پلت‌فرم یکپارچه واحد برای همه چیز از جمله ویندوز، مک، وب، موبایل، کلود، اینترنت اشیاء، بازی، Machine Learning و علوم داده.

توسط یک جامعه open source مدیریت شده و توسط مایکروسافت پشتیبانی می‌شود.

در هر مکان با هر دستگاهی Cross-platform است.

از تمام قابلیت‌های عمده پلت‌فرم برای NET Framework.، NET Core. و Xamarin از جمله Windows Forms، WPF، UWP، ASP.NET MVC، Entity Framework، LINQ و غیره پشتیبانی می‌کند.

مقیاس‌پذیر، سریع و با کارایی بالا است.

استقرار و پکیج‌های کوچک‌تر دارد.

از موثرترین IDEها و ابزارها پشتیبانی می‌کند، از جمله Visual Studio، VS Code، VS برای مک، Command Line Interface (CLI).

زبان‌های NET. و Runtimes

Mono، runtime ای است که به عنوان بخشی از زامارین برای ساخت برنامه‌های cross-platform مورد استفاده قرار می‌گیرد. CoreCLR، runtime ای است که به عنوان بخشی از NET Core. مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در NET 5.، هر دو runtime پشتیبانی می‌شوند، تکامل می‌یابند و به کار در کنار همدیگر ادامه می‌دهند.

NET 5. از کامپایلرهای اصلی، زبان‌ها و runtime ای که در حال حاضر توسط NET Framework. و NET Core. پشتیبانی می‌شوند پشتیبانی خواهد کرد. C#، F# و VB.NET بخشی از NET. هستند. XAML نیز به عنوان بخشی از زبان‌های پشتیبانی شده NET. یک جزء اصلی است.

توسعه دسکتاپ با NET.

NET 5. از تمام کتابخانه‌ها و قابلیت‌های اصلی توسعه دسکتاپ پشتیبانی می‌کند. چهار پلتفرم اصلی دسکتاپ Windows Forms، WPF، UWP و Xamarin هستند.

توسعه وب با ASP.NET

ASP.NET Core و Web API بخشی از NET 5. برای ساخت برنامه‌های وب و ابری خواهند بود.

ASP.NET یک فریم‌ورک منبع باز برای ساخت سرویس‌ها و برنامه‌های وب مدرن است. ASP.NET کراس‌ پلتفرم است و بر روی ویندوز، لینوکس، macOS و Docker اجرا می‌‌شود.

توسعه موبایل با NET.

زامارین، که توسط Mono runtime پشتیبانی می‌شود، برای ساخت برنامه‌های موبایل cross-platform برای پلت‌فرم‌ها iOS، Android، macOS، tvOS و watchOS استفاده می‌شود. زامارین مجموعه‌ای از ابزارهای توسعه‌دهنده، زبان‌های برنامه‌نویسی و کتابخانه‌ها را فراهم می‌کند.

XAML زبان اصلی برنامه‌نویسی UI برای زامارین است. سی شارپ زبان backend در برنامه‌های زامارین است.

توسعه Cloud با .NET

توسعه برنامه‌های Azure یکی از قابلیت‌های اصلی NET 5. خواهد بود. توسعه‌دهندگان به ساخت نرم‌افزارهای هدفمند Azure و موارد دیگر ادامه خواهند داد. توسعه Azure cloud شامل ترکیبی از فریم‌ورک‌ها و ابزارها از جمله ASP.NET، Web API، محاسبات Serverless، data modelها و دیتابیس‌های Azure، میکروسرویس‌ها، کانتینرهای داکر، DevOps و غیره است.

توسعه بازی با NET.

Unity بخش جدایی‌ناپذیر بازی‌سازی NET. است. Unity توسط NET 5. و Visual Studio 2019 برای ساخت بازی‌ها برای Xbox، موبایل و سایر پلت‌فرم‌های بازی پشتیبانی خواهد شد.

Machine Learning با .NET

Machine Learning در دات نت از طریق ML.NET پیاده‌سازی شده است. ML.NET با هدف ایجاد گردش کار end-end برای مصرف ML در برنامه‌های NET. در میان مراحل مختلف machine learning (پیش پردازش، مهندسی ویژگی، مدل‌سازی، ارزیابی و عملیاتی سازی) انجام می‌شود. ML.NET 1.0 نه تنها به شما اجازه می‌دهد مدل‌های سفارشی خود را بسازید، بلکه می‌توانید آن را اتومات کنید. در همه جا از جمله Windows، PowerBI، Azure و موارد دیگر کار می‌کند. ML.NET توسعه‌پذیر است و با TensorFlow، ONNX، و Infer.NET کار می‌کند.

IoT و توسعه دستگاه‌ها با NET.

NET 5. از دستگاه‌های IoT ویندوز پشتیبانی می‌کند و پردازنده‌های ARM32 و ARM64 را هدف قرارمی‌دهد. UWP برای ساخت برنامه‌های دستگاه‌های ویندوز که بر روی Windows 10 IoT Core اجرا می‌شوند، استفاده می‌شود. این برنامه‌ها می‌توانند بر روی Raspberry Pi، MinnowBoard MAX، DragonBoard 410c و موارد دیگر اجرا شوند.

قابلیت همکاری در NET.

NET. به کار با کتابخانه‌ها و زبان‌های دیگر ادامه خواهد داد. کتابخانه‌های Angular، React و سایر کتابخانه‌های محبوب JS در ویژوال استودیو پشتیبانی می‌شوند و می‌توانند در پروژه‌های NET. ادغام شوند.

ابزارهای توسعه و یکپارچه‌سازی

ویژوال استودیو، ویژوال استودیو برای مک، ویژوال استودیو کد، و رابط خط فرمان (CLI) ابزارهای اصلی برای ساخت برنامه‌های NET 5. خواهند بود.

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید