مایکروسافت جزئیات عملکردی نسخه 6 دات نت را افزایش می دهد

دوشنبه 8 شهریور 1400

نسخه 6 دات نت به زودی منتشر خواهد شد و ویژگی های مختلفی را به توسعه دهندگان ارائه می دهد، در این مطلب درباره نسخه 6 دات نت صحبت می کنیم.

 مایکروسافت جزئیات عملکردی نسخه 6 دات نت را افزایش می دهد

به گفته شرکت مایکروسافت برنامه ریزی کاملی روی نسخه 6 دات نت صورت گرفته است تا پلتفرم توسعه نرم افزار مایکروسافت را به روز رسانی کرده و بهینه سازی هایی روی عملکرد آن ایجاد کند که از جمله این بهینه سازی ها می توان به کامپایل سریع JiT، بهینه سازی garbage collection و فایل های جیسون اشاره کرد.

در یکی از پست های طولانی که در یکی از وبلاگ ها در تاریخ 17 آگوست نوشته شده است استیون توب یکی از توسعه دهندگان دات نت در شرکت مایکروسافت بسیاری از پیشرفت های مختلف صورت گرفته روی نسخه 6 مایکروسافت را بررسی کرده است. توب در این خصوص می گوید که بهینه سازی های فوق العاده ای روی JiT صورت گرفته است و عملکرد آن از جهات مختلف مانند inlining بهبود پیدا کرده است. inlining فرایندی است که در آن کامپایلر یک کد را از متد فراخوانده شده دریافت کرده و آن را به متد فراخواننده ارسال می کند. این روند به میزان زیادی بهینه سازی شده است که پیش از این در کامپایلرهای مایکروسافت چنین چیزی امکان پذیر نبود.

در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره نسخه 6 دات نت و ویژگی های آن صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی اولیه با نسخه 6 دات نت

یکی از مهمترین قابلیت های نسخه 6 دات نت این است که بهینه سازی های زیادی روی کامپایلر JIT صورت گرفته است. JIT برای ترجمه زبان های میانی به کدهای مونتاژ در زمان اجرا مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این یکی دیگر از ویژگی های مهم این کامپایلر کامپایل زودهنگام و بهینه سازی کدها در فرمت R2R می باشد.

برای قابلیت garbage collection در نسخه 6 دات نت نیز تغییرات زیادی صورت گرفته است. یکی از تغییرات صورت گرفته روی عملکرد gc روی نحوه پیاده سازی آن بوده است که به جای کار کردن روی قطعات مختلف تمرکز آن روی نواحی می باشد. توجه داشته باشید که نواحی در واقع واحدهای کوچک تری از حافظه هستند که به میزان زیادی روی عملکرد gc تاثیرگذار می باشند.

بهبودهایی که روی عملکرد نسخه 6 دات نت صورت گرفته است شناسه های منحصر به فردی را برای شما فراهم می کند تا بتوانید از آنها برای تعدادی از عملگرها استفاده کنید. عملکرد سیستم جدید Text.Json که برای تولید سورس کد مورد استفاده قرار می گیرد نیز به میزان زیادی بهبود پیدا کرده است. نوع داده ای FileStream بازنویسی شده است و مشکلات مربوط به عملکرد I/O نیز به طور کامل برطرف شده اند.

پیشرفت های احتمالی دیگر برای این نسخه از دات نت

یکی از پیشرفت ها و بهبودهای احتمالی که برای نسخه دات نت 6 پیش بینی می شود پشتیبانی دوباره از لایه امنیتی Transport در سیستم عامل لینوکس می باشد. این قابلیت می تواند به میزان زیادی زمان مورد نیاز برای ایجاد ارتباط ایمن را کاهش داده و مزایای بسیار زیاد دیگری نیز داشته باشد.

انتشار دات نت 6

انتظار می رود که نسخه 6 دات نت در ماه نوامبر به مرحله تولید برسد. دات نت 6 تاکنون 7 پیش نمایش بتا را پشت سر گذاشته است. در واقع این نسخه از دات نت برای تکمیل کردن عملیات واحد سازی فناوری های دات نت شرکت مایکروسافت منتشر خواهد شد و پس از آن شما شاهد یک دات نت واحد هستید که می توانید از آن به جای .NET Core، فریم ورک دات نت و Xamarin/Mono استفاده کنید. 

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید