انتخاب بین پایتون و node.js برای اپلیکیشن بک اند بعدی شما

دوشنبه 17 آبان 1400

آیا شما هم قصد انتخاب بین پایتون و node.js را دارید؟ ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره پایتون و node.js و مزایا و معایب آنها صحبت کنیم.

 انتخاب بین پایتون و node.js برای اپلیکیشن بک اند بعدی شما

در زمان انتخاب یک زبان برنامه نویسی برای برای توسعه بک اند انتخاب شما تعیین می کند که یک محصول چگونه کار کند و خواسته های کاربران را برآورده کند. پایتون و node.js از جمله رایج ترین گزینه ها برای توسعه بک اند به شمار می آیند که هر یک از آنها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. ما در این مطلب قصد داریم با هر دو پایتون و node.js کار کنیم و مزایا و معایب هر یک از آنها را بررسی کنیم. مطالعه این مطلب به شما کمک می کند تا از بین این دو یک گزینه را برای توسعه اپلیکیشن های بک اند انتخاب کنید.

مراحل تصمیم گیری برای انتخاب بین پایتون و node.js

برای این که از بین پایتون و node.js بهترین گزینه را برای توسعه بک اند اپلیکیشن ها انتخاب کنید باید ابتدا انتظارات خود را مشخص کنید. برای این کار بهتر است که روی نکات زیر تمرکز کنید:

-          نوع محصول خود را مشخص کنید. مشخص کنید که آیا این اپلیکیشن روی داده های سنگین تمرکز دارد یا این که تمرکز آن روی یک برنامه متمرکز و رابط کاربری است؟ آیا عملکرد آن عمدتا ثابت است یا به صورت تعاملی می باشد؟ در این مرحله شما باید رقبا، بازار و تقاضای کاربر نهایی را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهید.

-          منطقه کاری اپلیکیشن را مشخص کنید. شما باید مشخص کنید که محصول شما در کجا استفاده می شود. آیا تنها در یک منطقه خاص استفاده می شود یا در کل کشور یا این که به صورت بین المللی است؟ هرچه منطقه کاری محصول بزرگ تر می شود باید دقت بیشتری در انتخاب معماری و تکنولوژی داشته باشید.

-          انجام تحقیقات بازاریابی: منحصر به فرد بودن محصول و به طور مداوم مورد تقاضا بودن یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که باید در زمان انتخاب بین پایتون و node.js به آن توجه داشته باشید. این به آن معناست که شما باید بازاریابی کاملی را انجام دهید، رقبای اصلی خود را بشناسید و عملکرد آنها را درک کنید و شخصیت خریداران محصول را نیز بررسی کنید.

-          منابع خود را تجزیه و تحلیل کنید: شما باید نیاز خود به متخصصان را بسنجید و بررسی کنید که در حال حاضر چند متخصص در دسترس دارید؟ آیا نیازی به برون سپاری بخش هایی از پروژه وجود دارد؟

-          معیارهای اصلی عملکردی محصول خود را مشخص کنید. هیچ ابزار توسعه بک اند کاملی وجود ندارد. سرعت، امنیت، تعامل بیشتر با کاربر، زمان پاسخگویی، آنالیز بهتر داده ها و ... اولویت هایی هستند که می توانند به شما در انتخاب بین پایتون و node.js کمک کنند.

آشنایی با زبان برنامه نویسی پایتون

در اولین بخش از مقایسه بین پایتون و node.js اجازه دهید تا کمی بیشتر درباره زبان برنامه نویسی پایتون صحبت کنیم. پایتون یک زبان برنامه نویسی شی گرا و پویا است که به علت سینتکس ساده و کاربردهای جهانی امروزه از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. پایتون همچنین یکی از زبان های مورد تقاضا در بازار پروژه های برنامه نویسی نیز به شمار می آید. یکی از مهم ترین مزایای این زبان برنامه نویسی پشتیبانی از چندین سبک مختلف برنامه نویسی است که آن را در پروژه های محاسباتی پیچیده و همین طور وب سایت های ساده به یکی از بهترین گزینه ها تبدیل می کند.

نکاتی درباره زبان برنامه نویسی پایتون

Statista زبان برنامه نویسی پایتون را به عنوان محبوب ترین زبان برنامه نویسی در سال 2020 معرفی می کند. این زبان توسط 29 درصد از برنامه نویسان در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. طبق تحقیقاتی که JetBrains انجام داده است 87 درصد از برنامه نویسانی که با زبان برنامه نویسی پایتون آشنا هستند از آن به عنوان زبان برنامه نویسی اصلی خود استفاده می کنند. 27 درصد از آنها از پایتون در پروژه های طراحی و توسعه وب، 28 درصد در یادگیری ماشین و 18 درصد نیز در تجزیه و تحلیل و آنالیز داده ها استفاده می کنند.

پایتون امکان دسترسی به Berkeley sockets API را نیز برای شما فراهم می کند. این در واقع ماژولی است که شبکه کلاینت-سرور را مدیریت می کند. پایتون یک API ساده و منسجم را برای این کار ارائه می دهد که با این سیستم سازگاری بسیار بالایی دارد. پایتون دارای کلاس های مخصوصی است که کار کردن با این روش برای دسترسی به سوکت های سطح پایین را برای شما ساده تر می کند.

توسعه و استقرار سریع کدهای پایتون اولین بخش از مقایسه پایتون و node.js

سینتکس داینامیک و شی گرا زبان برنامه نویسی پایتون به توسعه دهندگان این اجازه را می دهد تا زمان کمتری را صرف کار کردن روی کدهای پیچیده کنند. بسته ها، افزونه ها و کتابخانه های متعدد این زبان برنامه نویسی بسیاری از عملیات ها از جمله توسعه وب و محاسبات علمی را ساده تر می کنند.

این موارد باعث می شوند تا پایتون یک گزینه مناسب برای توسعه MVP و نمونه های اولیه باشد. در نتیجه شرکت ها با استفاده از این زبان می توانند سریعتر وارد بازار شوند. علاوه بر این امکان استفاده مجدد از درصد زیادی از کدهای این زبان نیز برای توسعه دهندگان وجود دارد.

سینتکس ساده زبان برنامه نویسی پایتون

پایتون از تعداد خطوط کمتری نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی و فریم ورک های توسعه بک اند استفاده می کند که شما در زمان مقایسه پایتون و node.js حتما باید به این مسئله توجه کافی داشته باشید. دقت داشته باشید که این مزیت تنها در خصوص حجم کدها نیست بلکه درک آنها در زمان کار کردن با یک تیم نیز ساده تر می شود. این زبان برنامه نویسی به برنامه نویسان اجازه می دهد تا ایده های بسیار پیچیده را تنها با چند خط کد بیان کنند.

پایتون این مزیت خاص را دارد که به صورت متناوب از اصطلاحات انگلیسی به جای عبارات ریاضی استفاده می کند. این مزیت نیز باعث می شود تا خواندن و درک کردن کدهای شما برای دیگران ساده تر باشد. بنابراین اگر شما هم قصد انتخاب بین پایتون و node.js را دارید حتما به این عامل مهم دقت داشته باشید.

اکوسیستم گسترده پایتون

پایتون به چالش های متعدد در زمینه توسعه اپلیکیشن پاسخ می دهد. حتی اگر اکوسیستم این زبان برنامه نویسی جدید نباشد ولی با اضافه کردن بسته ها و افزونه های جدید آن را با چالش های موجود سازگار نگه می دارد. در حال حاضر یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای توسعه اپلیکیشن های هوش مصنوعی، بینایی ماشین، یادگیری ماشین، علوم داده، آمار و ... زبان برنامه نویسی پایتون است. پس اگر قصد انتخاب بین پایتون و node.js را دارید حتما این نکته را نیز مدنظر قرار دهید. 

جامعه نسبتا بزرگ پایتون عامل مهم دیگری که در مقایسه پایتون و node.js باید به آن دقت کنید

پایتون چندین سال است که به عنوان یک زبان برنامه نویسی جذاب مورد استفاده قرار می گیرد. همین عامل نیز باعث شده است تا جامعه توسعه دهندگان این زبان به طور قابل توجهی بزرگ باشد. توسعه دهندگان از منابع و آموزش های متن باز و رایگان استفاده می کنند که باعث رشد حرفه ای آنها شده و تبادل تجربیات را برای توسعه دهندگان و برنامه نویسان ساده تر می کند.

جامعه توسعه دهندگان ممکن است در ابتدا برای مقایسه پایتون و node.js کمی بی اهمیت به نظر برسد ولی با گذشت زمان شما متوجه اهمیت بسیار زیاد آن خواهید شد.

سرعت پایتون، یکی از معایبی که در مقایسه پایتون و node.js باید به آن دقت کنید

اگر قصد دارید سرعت بالا را در انتخاب بین پایتون و node.js اولویت قرار دهید بدون شک پایتون نمی تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. پایتون به راحتی عملیات های پیچیده و فشرده را انجام می دهد ولی نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی نیازمند صرف زمان بیشتری برای این کار است. اگر نیاز به اجرای چندین درخواست به صورت همزمان دارید node.js می تواند با ورودی و خروجی asynchronous و ناهمزمان خود این کار را به شکل بهتری برای شما انجام دهد.

عملکرد نسخه های موبایل

عملکرد ضعیف در برنامه هایی که برای گوشی های همراه ساخته می شوند می تواند به عنوان یک مشکل اساسی در مقایسه بین پایتون و node.js برای زبان برنامه نویسی پایتون شناخته شود. اگر بک اندی که شما توسعه می دهید از نظر عملکرد ضعیف و کند باشد ممکن است به میزان زیادی روی تجربه کاربران تاثیر بگذارد. یکی دیگر از مشکلات مربوط به عدم تطبیق کدهای پایتون با موبایل این است که این کدها با کامپوننت های بومی به خوبی کار نمی کنند. به همین علت اگر شما افتر افکت ها را از یک پایگاه کد ناسازگار با عملکرد پایین به کدهای خود اضافه کنید ممکن است با مشکلات اساسی مواجه شوید. پس در انتخاب بین پایتون و node.js حتما به این نکته دقت داشته باشید. 

آشنایی با node.js در مقایسه بین پایتون و node.js

Node.js در واقع یک محیط ران تایم برای توسعه بک اند است که بر پایه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت طراحی و ساخته شده است. این محیط توسعه از یک سیستم ورودی-خروجی ناهمزمان و مبتنی بر رویداد استفاده می کند. این مسئله نشان می دهد که یک محیط ران تایم می تواند چندین درخواست را به صورت همزمان و بدون نیاز به منتظر ماندن برای تکمیل درخواست قبلی انجام دهد.

به گفته Statista، node.js یکی از محبوب ترین فریم ورک های در دنیا است. تقریبا 53 درصد از توسعه دهندگان از node.js در پروژه های خود استفاده می کنند که اگر شما هم قصد مقایسه بین پایتون و node.js را دارید حتما باید به این نکته دقت داشته باشید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید Twitter، Aliexpress، Coursera و بسیاری از غول های دیگر دنیای تکنولوژی با استفاده از node.js طراحی و ساخته شده اند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید نت فلیکس و پی پال از node.js برای توانمندتر کردن میکروسرویس های خود استفاده کرده اند. این مسئله به آنها اجازه داد تا زمان راه اندازی را از 40 دقیقه تنها به یک دقیقه کاهش دهند که زمان فوق العاده ای به شمار می آید.

Node.js یک زبان برنامه نویسی است که به شما امکان ساخت و ایجاد WebSocket را می دهد(WebSocket پروتکلی است که امکان ایجاد یک شبکه کلاینت – سرور را برای شما فراهم می کند). در برنامه های آنلاین WebSocket ها در واقع جایگزینی برای HTTP هستند. کانال پس از ایجاد اتصال باز نگه داشته می شود و امکان اتصال بسیار سریع با تاخیر بسیار کم را در شبکه کلاینت – سرور فراهم می کند. اپلیکیشن های چت، بازی های چند نفره، Google Docs و ... از جمله مهم ترین کاربردهای WebSocket ها به شمار می آیند.

مزیت اصلی node.js در واقع مدیریت بهتر فرایندهای همزمان پیچیده می باشد. شرکت های بزرگ از آن برای تامین انرژی زیرساخت های خود استفاده می کنند چرا که توانایی های آن برای رسیدگی به پروژه های پیچیده با حجم بالا ثابت شده است.

عملکرد سریع node.js که در مقایسه بین پایتون و node.js باید به آن دقت کنید

دلیل اصلی استفاده از node.js که در مقایسه پایتون و node.js باید به آن دقت کنید عملکرد بسیار سریع آن است. این فریم ورک درخواست های متعدد را به صورت موازی روی یک سرور node.js مدیریت می کند.

Node.js از موتور Google Chrome V8 به عنوان یک محیط ران تایم برای اجرای جاوا اسکریپت استفاده می کند. این موتور از کامپایل just-in-time استفاده می کند تا کدهای جاوا اسکریپت را پردازش کرده و یک خروجی سریع را برای شما فراهم کند. همین عامل نیز باعث می شود تا node.js یک گزینه بسیار جذاب برای توسعه اپلیکیشن های تعاملی به شمار بیاید.

به لطف این ویژگی شما می توانید یک تجربه کاربری فوق العاده به دست بیاورید. به همین علت است که امروزه node.js یک گزینه فوق العاده برای توسعه اپلیکیشن های بدون تاخیر، پیام رسان ها، بازی ها و ... به شمار می آید و در چنین شرایطی از میان پایتون و node.js باید بدانید که node.js گزینه بهتری است. 

توسعه وب فول استک

توسعه وب فول استک در حال حاضر یک ترند جهانی است( شرکت هایی مانند Medium، Airbnb، Paypal، Netflix و ... تغییر ساختار داده و از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت هم برای فرانت اند و هم بک اند استفاده می کنند. کار تیمی بهتر به معنای این است که شما به جای استفاده از چندین توسعه دهنده فرانت اند و بک اند از یک مجموعه کوچک از توسعه دهندگان فول استک استفاده کنید. در زمان انتخاب بین پایتون و node.js حتما باید این نکته را نیز مدنظر قرار دهید و آن را در انتخاب خود دخیل کنید.

استفاده مجدد از کدها یکی دیگر از مزایای مهم node.js است. توسعه دهندگان آزاد هستند که از فرگمنت ها هم در توسعه فرانت اند و هم در توسعه بک اند استفاده کنند. این کار باعث می شود تا تعداد خطوط کدهای شما به میزان زیادی کاهش پیدا کند و به همین علت نیز سرعت تحویل برنامه ها توسط شما افزایش پیدا می کند. مزیت دیگر این کار این است که بازسازی و نگهداری از کدها نیز ساده تر می شود.

دقت داشته باشید که زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در دنیا است. یک مهندس فرانت اند ماهر به راحتی می تواند node.js را یاد بگیرد چرا که دارای اصول اولیه مشابهی هستند. بنابراین تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فول استک برای شما ساده تر خواهد بود.

استفاده مجدد از جاوا اسکریپت در کل روند توسعه در سرور node.js می تواند سرعت تحویل پروژه ها را به میزان زیادی افزایش دهد و ارتباط شما با تیم توسعه را نیز بهبود دهد. زمانی که کل اعضای تیم بتوانند کدها را به راحتی درک کنند یک مزیت بسیار بزرگ برای کل تیم به شمار می آید. پس در انتخاب بین پایتون و node.js در چنین شرایطی node.js می تواند گزینه بهتری برای شما باشد. 

توسعه میکروسرویس ها از دیگر مزایای node.js

برای انتخاب بین پایتون و node.js و دقت داشته باشید که سرور node.js دارای پکیج های NPM بسیار زیادی می باشد. نتفلیکس و پی پال به صورت همزمان به سمت استفاده از میکروسرویس ها در node.js مهاجرت کردند که این مسئله نتایج شگفت انگیزی را نیز به همراه داشت. اگر شما هم قصد مقایسه پایتون و node.js را دارید باید حتما به این نکته بسیار مهم توجه کافی داشته باشید. این شرکت ها با مهاجرت به سمت استفاده از میکروسرویس ها از نوشتن کدهای تکراری خلاص شدند، معماری خود را به میزان زیادی سازماندهی کردند، تابع های اضافی را به راحتی حذف کرده و متدها را ویرایش کردند و علاوه بر این باید بدانید که این مسئله به میزان زیادی روی تجربه کاربری نیز تاثیرگذار بود. پس این عامل را نیز در انتخاب بین پایتون و node.js باید دخالت دهید. 

عملکرد ضعیف node.js در برابر داده های حجیم که در مقایسه پایتون و node.js باید آن را بررسی کنید

زمانی که حجم داده ها افزایش پیدا می کند node.js نمی تواند عملیات های پیچیده را به خوبی انجام دهد. با وجود این که مزیت آن پردازش درخواست ها به صورت همزمان می باشد ولی هر دستور پیچیده ای می تواند این روند را به تاخیر بیندازد.

زمانی که صحبت از عملیات های سریع ورودی و خروجی می شود وظایف باید با بالاترین سرعت ممکن انجام شوند. در node.js اگر داده ها حجیم باشند این روند می تواند با تاخیر انجام شود و تا کامل نشدن آن سایر عملیات ها نیز انجام نخواهند شد. به همین علت در انتخاب بین پایتون و node.js در چنین شرایطی پایتون گزینه بهتری خواهد بود. 

دقت داشته باشید که جاوا اسکریپت یک زبان فرانت اند است که برخی از قابلیت های CPU را به Node.js اضافه می کند. بنابراین باید بدانید که به همین راحتی ها با واحدهای سخت افزاری و پردازش ارتباط برقرار نمی کند.

فرض کنید که برنامه شما باید عملیات پیچیده ای را انجام دهد، در چنین شرایطی node.js نمی تواند گزینه چندان مناسبی برای شما باشد. پس اگر قصد انتخاب بین پایتون و node.js را برای این کار دارید باید بدانید که زبان برنامه نویسی پایتون گزینه بهتری برای شما خواهد بود. البته راهکارهایی برای بهبود عملکرد Node.js در چنین شرایطی وجود دارد ولی به صورت پیش فرض گزینه چندان جالبی نیست.

سینتکس آشفته node.js از معایبی که در مقایسه پایتون و node.js باید به آن دقت کنید

یکی از نکاتی که برای انتخاب بین پایتون و node.js باید به آن دقت داشته باشید این است که این فریم ورک تحت ماژول های NPM طراحی شده است و به شما این امکان را می دهد تا عملکرد داخلی را بهبود دهید و تقریبا هر چیزی که می خواهید را ایجاد کنید. با این حال یک ماژول خاص می تواند به تنهایی عملکرد خوبی داشته باشد ولی با بقیه سیستم ناسازگار باشد.

برخی از ماژول های NPM ممکن است ناسازگار باشند و نیاز به تنظیم مجدد داشته باشند. اگر در حال اجرای زیرساخت های بزرگی هستید خطاها می توانند منجر به کرش شدن برنامه شما شوند.

پس برای انتخاب بین پایتون و node.js حتما این نکته را رعایت کنید. 

کاربردهای زبان برنامه نویسی پایتون

اگر قصد انتخاب بین پایتون و node.js را دارید حتما باید کاربردهای پایتون را بیشتر بشناسید تا بتوانید از میان پایتون و node.js بهترین گزینه را انتخاب کنید. 

-          علم داده: جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها. آپاچی اسپارک، سیستم های تحلیل داده فیسبوک، سیستم های تشخیص صدا که در پایتون نوشته می شوند و ...

-          پلتفرم های پیچیده وب: انجام محاسبات، پردازش داده های حجیم و تجزیه و تحلیل آنها

-          ساخت یک رابط کاربری دو بعدی و سه بعدی

-          نرم افزارهای علمی: FreeCAD که اپلیکیشنی برای مدل سازی سه بعدی است و نرم افزارهای تحلیلی مانند Abaqus و ...

-          نرم افزارهای اسکرپ کردن و خزیدن در صفحات سایت ها

-          تست و توسعه نرم افزار: نوشتن فریم ورک های تست و توسعه

کاربردهای Node.js

برای انتخاب بین پایتون و node.js باید با کاربردهای Node.js نیز آشنا شوید. 

-          اپلیکیشن های استریم: ایجاد یک محیط پخش بدون وقفه

-          پلتفرم های همکاری: زمانی که چندین همزمان در حال برگزاری کنفرانس صوتی یا تصویری هستند یا این که قصد دارند به صورت همزمان یک فایل را ویرایش کنند می توان از Node.js استفاده کرد. Trello یک مثال درخشان در این زمینه به شمار می آید.

-          پیام رسان ها: چندین API و پکیج NPM امکان ایجاد مبادلات دو طرفه را از طریق یک اتصال واحد ایجاد می کنند. بسیاری از اپلیکیشن های چت امروزه این امکان را برای شما فراهم می کنند  و با استفاده از node.js نیز طراحی و ساخته شده اند. در زمان انتخاب بین پایتون و node.js برای توسعه پیام رسان ها حتما به این نکته دقت داشته باشید. 

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • NodeJs
  • 1k بازدید
  • 0 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید