زبان برنامه نویسی چیست و چرا مورد نیاز است؟

چهارشنبه 13 بهمن 1400

زبان برنامه نویسی یک زبان برای ارتباط با کامپیوترها می باشد، ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره زبان برنامه نویسی و انواع آن صحبت کنیم.

 زبان برنامه نویسی چیست و چرا مورد نیاز است؟

پیش از صحبت درباره زبان برنامه نویسی اجازه دهید تا کمی بیشتر درباره ماهیت خود زبان صحبت کنیم. همانطور که می دانید اگر قصد داشته باشید با چیزی ارتباط بگیرید نیازمند یک زبان مشترک هستید تا بتوانید این کار را انجام دهید. به عنوان مثال اگر نیاز به برقراری ارتباط بین دو انسان وجود داشته باشد که یکی از آنها به زبان هندی صحبت کرده و دیگری به زبان اسپانیایی مسلط است در این صورت شما باید یک زبان مشترک را میان آنها برقرار کنید تا بتوانند از این طریق با یکدیگر ارتباط بگیرند. به عنوان مثال شما می توانید از زبان انگلیسی برای این کار استفاده کنید. ممکن است هر و این اشخاص به زبان انگلیسی مسلط باشند و بتوانند به این زبان صحبت کرده و آن را درک کنند.

به همین ترتیب برای ارتباط با کامپیوتر نیز شما نیازمند زبان های خاصی هستید که به آنها زبان برنامه نویسی گفته می شود.

زبان برنامه نویسی در واقع مجموعه ای از دستورالعمل ها است که به زبان خاصی برای انجام وظایف منحصر به فردی نوشته می شوند. این زبان ها عمدتا برای توسعه دهندگان برنامه ها و اپلیکیشن های دسکتاپ، سیستم عامل های مختلف، گوشی های هوشمند، وب سایت ها و ... مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه قصد داریم کمی بیشتر درباره چیستی زبان های برنامه نویسی و اهمیت استفاده از آنها صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره انواع زبان برنامه نویسی در اختیار شما قرار دهیم.

انواع زبان برنامه نویسی

به طور کلی زبان های برنامه نویسی را می توان به سه دسته تقسیم بندی کرد که این سه دسته شامل موارد زیر هستند:

-          زبان های برنامه نویسی سطح پایین

-          زبان های سطح بالا

-          زبان های میانی یا سطح متوسط

زبان های برنامه نویسی سطح پایین

یکی از نکات بسیار مهمی که درباره زبان های برنامه نویسی سطح پایین وجود دارد این است که این زبان ها کاملا وابسته به ماشین هستند. این زبان ها براساس اعداد باینری 0 و 1 کار می کنند. پردازنده یک کامپیوتر می تواند بدون نیاز به کامپایلر یا مفسر کدهای نوشته شده به این زبان ها را اجرا کرده و همین عامل نیز باعث می شود تا برنامه های نوشته شده با استفاده از این زبان ها بسیار سریع اجرا شوند. زبان های سطح پایین خود به دسته مختلف تقسیم بندی می شوند که در ادامه درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

انواع زبان های برنامه نویسی سطح پایین

به طور کلی زبان های برنامه نویسی سطح پایین را می توان به دو دسته زیر تقسیم بندی کرد:

-          زبان ماشین: به این زبان کد ماشین یا کد شی نیز گفته می شود. خواندن زبان ماشین ساده تر است چرا که در حالت عادی به صورت دودویی یا hexadecimal ( در مبنای 16) نمایش داده می شود. برای تبدیل کردن این برنامه ها نیازی به مترجم نیست چرا که کامپیوترها به صورت مستقیم می توانند برنامه هایی که به این زبان ها نوشته شده اند را درک کنند.

-          زبان اسمبلی: زبان اسمبلی برای پردازنده های خاص طراحی و ساخته شده است. این زبان شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها به شکلی نمادین و قابل درک برای انسان است که از یک اسمبلر برای تبدیل این زبان به زبان ماشین استفاده می کند.

زبان برنامه نویسی سطح بالا

زبان برنامه نویسی سطح بالا که به اختصار HLL نامیده می شود برای توسعه وب سایت ها و اپلیکیشن های نرم افزاری کاربرپسند طراحی شده است. این زبان برنامه نویسی برای ترجمه برنامه به زبان ماشین( در واقع همان اجرای برنامه) به یک کامپایلر یا مفسر نیاز دارد. از جمله زبان های برنامه نویسی که در این گروه قرار می گیرند می توان به زبان های پایتون، جاوا اسکریپت، پی اچ پی، سی شارپ، سی پلاس پلاس، جاوا و ... اشاره کرد. به طور کلی زبان های برنامه نویسی سطح بالا را می توان به سه دسته مهم تقسیم بندی کرد که در ادامه هر یک از این دسته ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع زبان های برنامه نویسی سطح بالا

-          زبان های برنامه نویسی رویه ای یا Procedural: زبان های برنامه نویسی رویه گرا که به اختصار POP نیز نامیده می شوند از برنامه نویسی ساختار یافته برگرفته شده اند و براساس مفهوم فراخوانی رویه ایجاد شده اند. در این زبان ها شما باید برنامه را به رویه های کوچکی که روتین یا توابع نامیده می شوند تقسیم بندی کنید. از جمله این زبان های برنامه نویسی می توان به زبان های پاسکال، فرترن، بیسیک و سی اشاره کرد.

-          زبان های برنامه نویسی شی گرا: زبان های برنامه نویسی شی گرا که به اختصار OOP نامیده می شوند زبان هایی مبتنی بر اشیا هستند. در این زبان های برنامه نویسی برنامه ها به قسمت های کوچکی به نام شی تقسیم بندی می شوند. برای پیاده سازی موجودیت ها در دنیای واقعی مانند وراثت، polymorphism، انتزاع و ... از این زبان های برنامه نویسی استفاده می شود. استفاده از این زبان های برنامه نویسی باعث می شود تا برنامه های شما قابلیت استفاده مجدد دشته باشند و بسیار کارآمد و آسان برای استفاده باشند. از جمله این زبان های برنامه نویسی نیز می توان به زبان های سی پلاس پلاس، جاوا، پایتون، سی شارپ و ... اشاره کرد.

-          زبان برنامه نویسی طبیعی: زبان برنامه نویسی طبیعی در واقع بخشی از زبان های انسانی و بشری مانند زبان انگلیسی، روسی، آلمانی و ژاپنی است. این زبان های برنامه نویسی توسط ماشین ها برای درک، دستکاری و تفسیر زبان انسان مورد استفاده قرار می گیرند.

زبان های برنامه نویسی میانی

زبان های برنامه نویسی میانی در واقع یک واسط بین زبان های برنامه نویسی سطح بالا و سطح پایین هستند و بین این دو گروه قرار می گیرند. امروزه به این زبان ها شبه زبان نیز گفته می شود. یکی از مهم ترین مزایای استفاده از این زبان های برنامه نویسی این است که از بسیاری از ویژگی های زبان های برنامه نویسی سطح بالا پشتیبانی می کنند، یک زبان کاربرپسند هستند و ارتباط نزدیکی با زبان ماشین و زبان انسانی دارند. از جمله رایج ترین این زبان ها می توان به سی و سی پلاس پلاس اشاره کرد.

صحبت پایانی

اصلی ترین نیازی که ما به زبان های برنامه نویسی داریم این است که بتوانیم به خوبی با کامپیوترها ارتباط برقرار کنیم. علاوه بر این می توان از زبان های برنامه نویسی برای توسعه اپلیکیشن های کاربردی مختلف نیز استفاده کرد. 

 

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید