نمایش شماره خطوط در SQL Query Editor

چهارشنبه 18 آذر 1394

SQL Server management Studio یا SSMS قابلیت هایی را برای فعال یا غیر فعال سازی شماره خطوط فراهم کرده است. اغلب دیده اید که Query Editor یا ویرایشگر Query شماره خط ندارد و به همین دلیل پیدا کردن خطا بسیار دشوار می شود، بنابراین استفاده از شماره خطوط برای مواردی که ماژول اسکریپت ها بزرگ می شوند مفید است.

نمایش شماره خطوط در SQL Query Editor

Query Editor: در تصویر زیر می توانید ببینید که Query editor بدون شماره خط است:

مثال:


مثالی از پیغام خطا

وقتی که یک Query را اجرا می کنید اگر هر نوع خطایی وجود داشته باشد باید اطلاع رسانی(notification) به صورت زیر را دریافت کنید:

 

در تصویر بالا یک خطا یا هشدار روی خط شماره 29 رخ داده است، حالا به خاطر اینکه شماره خط را نمی دانیم برای پاک یا حل کردن خطا در script ممکن است زمان زیادی را برای تمرکز روی تصحیح خط مورد نظر صرف کنیم.

در اسکریپت های طولانی به سرعت نمی توان خطی که در آن خطا رخ داده را پیدا کرد. برای حل این مسئله بهتر است از نشانه های شماره خط استفاده شود.

فرایند فعال و غیر فعال کردن شماره خطوط

SQL Server گزینه ای را برای امکان نمایش شماره خط ایجاد کرده است که به صورت زیر می باشد:

 

بعد از کلیک بر روی Options، شما باید بر روی Text Editor کلیک کرده و سپس Transact-SQL را انتخاب کنید. در تب general روی  Line Numbersکلیک کرده و یا می توانید مراحل را به صورت زیر طی کنید:

 

دکمه OK را کلیک کرده و پنجره را ببندید.

حالا شما می توانید Query Editor را با شماره خطوط مشاهده کنید:

 

بنابراین با استفاده از شماره خطوط به راحتی می توانید خطاهای موجود در اسکریپت را برطرف کنید، برای مخفی کردن شماره خطوط هم تنها کافی ست که تیک مربوط به line numbers را بردارید.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید