برترین امکانات WPF

دوشنبه 7 دی 1394

در این مقاله قصد داریم درباره بعضی امکانات WPF توضیحاتی را ارائه دهیم. WPF مخفف Windows Presentation Foundation است که با فریم ورک NET 3.0. توسط مایکروسافت معرفی شد. WPF جذابیت و امکانات بیشتری نسبت به Windows application دارد.

برترین امکانات WPF

 در این مقاله قصد داریم درباره بعضی امکانات  WPF توضیحاتی را ارائه دهیم. WPF مخفف Windows Presentation Foundation  است که با  فریم ورک  NET 3.0.  توسط مایکروسافت معرفی شد.  WPF جذابیت و امکانات بیشتری نسبت به  Windows application  دارد.

 WPF  یک رابط کاربری و گرافیک قوی را برای ما فراهم می سازد که در  Windows application  ها موجود نیست و نسبت آن دارای امکانات بیشتر و جذاب تری است.

 WPF اساسا از زبان  XAML  استفاده میکند. برنامه  WPF ترکیبی از  XAML  و زبان های  NET. مانند  #C  و  VB.Net و ... است.

 

امکانات برتر  WPF

1. وضوح تصویر مستقل

برنامه های  WPF دارای وضوح تصویر مستقل هستند. به این معنا که برنامه ای که با استفاده از  WPF ایجاد شده است. از وضوح تصویر صفحه نمایش (screen) مستقل است و به صورت اتوماتیک از ابزار  DirectX استفاده میکند. رزولوشن  WPF همیشه مشابه نوع رزولوشن صفحه نمایش است.

2. جدایی از نگرانی ها

در برنامه های  WPF دو شکل  UI  و رفتار آنها موجود است. شکل یا  Appearance  به معنای رابط کاربری برنامه است که با  XAML  مشخص می شود. رفتار یا  Behavior به معنای چگونگی کار برنامه و دستکاری آن توسط زبان هایی مانند  #C و  VB.Net و ... است.

از این رو براحتی می توانید کنترل و قابلیت های آن را سفارشی کنید. XAML همانند  CSS در برنامه های تحت وب است.

3. اضافه کردن کنترل درون کنترل دیگر

 WPF امکان جالبی را معرفی کرد که اضافه کردن یک کنترل درون یک کنترل دیگر است. به طور مثال اگر بخواهید یک  textbox  را درون یک  button اضافه کنید براحتی می توانید این کار را انجام دهید که در Windows application ممکن نبود.

انواع مختلف لایه ها

لایه ها برای جداسازی کنترل از رابط کاربری استفاده می شود. راهی را برای ما فراهم میکند که برنامه ای آراسته و تمیز با تعداد زیادی از  کنترل ها ایجاد کنیم.

1.  Grid  : همانطور که از نامش مشخص همانند جدول است. دارای ردیف و ستون است. می توانید کنترل خود را درون سلول های گرید قرار دهید. همانند  GridView در  Web application  ها است.

2. Dock Panel  :  در  Windows Application  ها با استفاده از  Doking می توانستیم کنترل خود را هم بالا هم راست و چپ و پایین قرار دهیم.  Dock Panel  این قابلیت را در  WPF فراهم کرده است.

3.  Stack Panel :  درون  Stack Panel  یک کنترل مدیریت افقی یا عمودی را برعهده دارد .  نمی توانید کنترل را با مقیاس دیگری تنظیم کنید.

4.  Canvas  : لایه ای را برای ما فراهم میکند که می توانیم کنترل خود را هر جا که بخواهیم قرار دهیم.

 طراحی و انیمیشن  3D  و  2D

 WPF دارای مولفه های قوی ای است . در  WPF می توان کنترل ها را به عنوان لایه  3D  یا 2D استفاده کرد. همچنین می توان از انیمیشن ، رسانه و گرافیک استفاده کرد. از پخش ویدئو یا فایل صوتی توسط  Mediaplayer  پشتیبانی میکند. 

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • WPF
  • 2k بازدید
  • 5 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید