نمایش داده ها با استفاده از Entity Framework در GridView

چهارشنبه 30 دی 1394

در این مقاله به صورت ساده با استفاده Entity FrameWork به انتقال اطلاعات از داخل دیتابیس به نرم افزار خود می پردازیم.Entity FrameWork یک ORM است که می توان گفت نسخه تکمیل شده و راحت تر Linq to SQL است .

نمایش داده ها  با استفاده از Entity Framework در GridView

در این مقاله به صورت ساده با استفاده Entity FrameWork به انتقال اطلاعات از داخل دیتابیس به نرم افزار خود می پردازیم.

Entity FrameWork یک ORM است که می توان گفت نسخه تکمیل شده و راحت تر Linq to SQL است . هر دو این فناوری ها از لینک یا همان  Linq برای ارتباط با دیتابیس استفاده می کنند .

ORM چیست ؟

ORMیا Object Relational Mapping روشی است که توسط آن جداول پایگاه داده فرمت شیء نگاشت می کنیم .در واقع دیتابیس خود را در قالب مدل و اشیا گوناگون درون آن به درون محیط کدنویسی خود وارد می کنیم .در این صورت به جای اینکه به صورت مستقیم با جداول پایگاه داده کار کنیم با اشیا کار خواهیم کرد.به این اشیا موجودیت یا Entity گفته می شود.

روش های استفاده از EF

روش Database First  :

در این روش از روش دیتابیس آماده ای که داریم و توسط Entity FrameWork یک مدل با پسوند edmx  می سازیم .این مدل شبیه دیتابیس در داخل برنامه خواهد بود و تمامی جداول و ارتباطات بین آنها در این مدل به صورت اشیا ذخیره شده است .

روش Model First :

در این روش دیتابیس آماده ای در کار نیست بلکه برنامه نویس با کمک ابزاری به نام Data Model Designer جداول پایگاه داده و ارتباطات بین آنها را رسم کرده و سپس از روی این طرح مدل ما ساخته خواهد شد.

3) روش Code First :

در این روش خود برنامه نویس اقدام به نوشتن کلاس هایی که قرار است به جدول تبدیل شوند می کند ارتباط بین این کلاس ها هم باید نوشته شود .

پس از این آشنایی مختصر با Entity FrameWork به صورت عملی نحوه استفاده از این روش برای لود کردن اطلاعات داخل یک جدول خاص در داخل GridView را خواهیم دید

برنامه وبژوال استودیو را باز کنید و یک پروژه از نوع Windows Form ایجاد کنید

بعد از ایجاد پروژه بر روی آن کلیک راست کرده و به صورت زیر add=>new item را بزنید

در پنجره ای که باز می شود بر روی گزینه ADO .NET Entity Data Model کلیک کنید

در پنجره بعدی روشی که قرار است با Entity کار کنید را انتخاب کنید . در این پروژه ما از روش Database First استفاده خواهیم کرد

بر روی گزینه New connection کلیک کنید .در پنجره ای که باز می شود  دیتابیس خود را با زدن نقطه در Data Source و در پایین همین پنجره انتخاب دیتابیس مورد نظر انتخاب کنید .

بعد از اینکه به دیتابیس متصل شدید در پنجره بعدی جداولی که می خواهید وارد مدل کنید و همچنین Stored Procedure های مورد نظرتان را انتخاب کنید .

تا به اینجای کار مدل دیتابیس به پروژه اضافه شده است .حال در داخل محیط ویژوال یک فرم جدید ایجاد کرده و در داخل این فرم یک GridView قرار می دهیم .

بعد از این کار برای لود شدن اطلاعات درون GridView از دستورات لینک استفاده می کنیم

 private samEntities objet = new samEntities();
        public Form1()
        {
            InitializeComponent();
        }

        private void Save_Click(object sender, EventArgs e)
        {
            objet.SaveChanges();
            MessageBox.Show("Data has saved/display successfully");
        }

        private void Form1_Load(object sender, EventArgs e)
        {
            dataGridView1.DataSource = objet.Employee.ToList();
        }

بعد از اجرای برنامه اطلاعاتی که در جدول employee داشتیم در داخل گرید نمایش داده خواهدشد .اگر در اجرای برنامه به مشکل برخوردید نرم افزار AccessRunTime.Exe را دانلود کرده و اجرا کنید .

آموزش سی شارپ

فایل های ضمیمه

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • C#.net
  • 4k بازدید
  • 9 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید