سه رویکرد داده محور برای یافتن مؤثرترین ایده‌های مربوط به محتوا

شنبه 5 خرداد 1397

اگر شما یک بازاریاب باتجربه محتوا هستید، مطمئنا می‌دانید که گاهی اوقات شکل دادن به ایده‌های محتوایی نیاز به تلاش زیادی دارد. از یک طرف می‌خواهید خلاق باشید، از طرف دیگر باید در مورد اثربخشی محتوا فکر کنید.

سه رویکرد داده محور برای یافتن مؤثرترین ایده‌های مربوط به محتوا

وقتی این دو حالت به هم می‌رسند، یک بخش مناسب از محتوا را دریافت می‌کنید که ارزشی را برای مردم و اهداف بازاریابی شما ارائه می‌دهد.

تنها سؤال این است که چگونه می‌توانید متوجه شوید که کدام ایده‌های محتوایی شما همان‌هایی است که مردم می‌خواهند و آماده‌اند تا با آن ارتباط برقرار کنند. راز این سؤال در اعتبار هر ایده خلاق از نقطه نظر داده‌ها است.

پیدا کردن محتوایی که پیش از این کار می‌کرد

قبل از شروع به جستجوی ایده‌ها، نگاهی به محتوایی که قبلا ایجاد کرده‌اید بیندازید و ببینید چه چیزی به خوبی کار می‌کند.

برای انجام این کار باید مشخص کنید کدام معیارهای ضروری محتوا باید هنگام سنجیدن کارایی بخش خاصی در نظر گرفته شود.

بسته به اهداف بازاریابی شما، این معیارها را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد:

رفتار کاربر

تعامل

سئو

فروش

مثلا، اگر می‌خواهید بدانید کدام موضوعات احساس مثبت بیشتری را برای مخاطبان‌تان ایجاد کرده است، به معیارهای تعامل و رفتار کاربران از قبیل تعداد برقراری‌های ارتباط، ضریب بازگشت (bounce rate)، اشتراک‌ها، بک لینک‌ها و غیره بپردازید.

برای دریافت این اطلاعات باید همه URLهای صفحات وب با محتوایی که می‌خواهید آن را تجزیه کنید را جمع‌آوری کنید.

SEMrush’s Content Audit یک ابزار سودمند برای این کار است که به شما اجازه می‌دهد بخش خاصی از دامنه خود را که در آنجا منتشر می‌کنید را انتخاب کرده و نحوه عملکرد هر بخش منتشر شده را ببینید.

در حال حاضر ابزار، این اطلاعات را به عنوان تعدادی از اشتراک‌ها، بک لینک‌ها، تجزیه و تحلیل گوگل (Google Analytics) و آمار جستجو (Search Console) فراهم می‌کند.

می‌توانید تمام موارد را با بیشترین تعداد اشتراکات یا بک لینک‌ها مرتب کنید و بررسی کنید که کدام موضوعات بیشترین بازدید و توجه را در میان مخاطبان‌تان داشته است.

پیگیری رقبای خود و روندهای صنعت

رقبای شما که دقیقا همان مخاطب را هدف قرار می‌دهند، ممکن است منبع عالی برای ایده‌های محتوایی باشند که شما هنوز آن‌ها را اجرا نکرده‌اید.

بیش از آن، شما می‌توانید ایده‌های جالب را نه تنها در مورد موضوعات معین، بلکه در مورد انواع محتوا، فرمت‌ها و حتی کانال‌های توزیع بهبود بخشید.

ساده‌ترین راه این است که شروع به نظارت بر برندهای رقبای خود کرده و آنچه که آن‌ها در وبلاگ خود منتشر می‌کنند، نحوه اشتراک‌گذاری‌هایشان و اینکه در چه رسانه‌هایی ظاهر می‌شوند را پیگیری کنید.

همین کارها برای روندهای بازار نیز هست. فقط تعدادی از کلمات کلیدی صنعت مربوطه را انتخاب کرده و هشدارهای روزانه یا هفتگی را تنظیم کنید. آنچه در رسانه‌ها پیرامون یک موضوع خاص ظاهر می‌شوند را بررسی کنید، چه چیزی در رسانه‌های مربوط به آن موضوع توجه ها را به خود جلب می‌کند.

گاهی اوقات این دیدگاه ارزشمند همراه با ایده‌های محتوایی می‌تواند درک عمیق‌تری در مورد مخاطبان و مشتریان‌تان به شما بدهد.

پس از جمع‌آوری و تحلیل همه این اطلاعات، در مورد یک رویکرد جدید برای این موضوع فکر کنید.

چه چیزی هنوز پوشش داده نشده است؟ یا چطور می‌توانید آن را بهتر انجام دهید؟

تحلیل عنوان‌هایی که احساس مثبت بیشتری ایجاد می‌کتتد

اگر هنوز مطمئن نیستید که کدام موضوعات بیشتر در صنعت مورد توجه قرار می‌گیرند، به صورت عمیق‌تری در مورد زیرمجموعه‌ موضوعات و سرفصل‌ها و عنوان‌ها فکر کنید.

مهم نیست که چه نوشته‌اید، پست وبلاگ، اخبار یا کتاب، عنوان اولین چیزی است که مردم می‌بینند و باید چیزی باشد که توجه آ‌ن‌ها را به خود جلب کند.

تنها مسأله این است که درک کنید کدام یک حس خوب و مثبتی را در مخاطبان ایجاد کرده و آن‌ها را علاقه‌مند می‌کند. فقط حدس نزنید که آیا یک بخش خاص توجه مردم را به خود جلب می‌کند، تصمیمات و طرح‌ها و استراتژی‌های خود را بر اساس اطلاعات بنا کنید.

در مورد معیارهای تعامل که در بالا ذکر شد فکر کنید و عناوینی با بهترین عملکرد (و درنتیجه ایجاد حس خوب) را بر اساس آن تعیین کنید.

با ابزار SEMrush Topic Research می‌توانید سرفصل‌ها و عناوین خلاقانه برای محتوای خود پیدا کنید.

فقط در مورد موضوع یا کلمه کلیدی که می‌خواهید در مورد آن بنویسید فکر کنید، آن را تایپ کرده و دکمه Get content ideas را فشار دهید.

شما لیستی از موارد با زیرمجموعه‌ای از موضوعات را دریافت خواهید کرد، در آن 10 تا از بهترین عناوین را پیدا خواهید کرد که توسط تعدادی از بک لینک‌ها اولویت‌بندی شده‌اند.

همچنین می‌توانید نمایش را به طرح ذهی خود تغییر داده و یک نمایش گرافیکی زیبا به دست آورید.

علاوه بر عناوین، همچنین می‌توانید اطلاعاتی در مورد سؤالاتی که افراد درباره موضوعات شما و جستجوهای مرتبط با آن می‌پرسند را بیابید.

از این اطلاعات برای ایجاد محتوایی که سؤالات افراد را پاسخ می‌دهد یا منظور آن‌ها را بر اساس نتایج جستجوی مرتبط برآورده می‌سازد، استفاده کنید.

بازاریابی محتوا ترکیبی از دو عنصر مختلف است، خلاقیت و تحلیل، که گاهی اوقات با هم برخورد می‌کنند، و باعث می‌شود فرآیند استراتژی طرح‌ریزی محتوا پیچیده و وقت‌گیر شود.

بر اساس این سه رویکرد می‌توانید ایده‌های مختلف محتوایی که به ذهن می‌آیند را معتبر سازید و استراتژی محتوا را بر اساس داده‌ها و تحلیل، صرفه‌جویی در وقت و تلاش ایجاد کنید.

ایمان مدائنی

نویسنده 1299 مقاله در برنامه نویسان
  • Seo
  • 2k بازدید
  • 2 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید